БДЖ ще наеме почивните си станции, които прехвърли срещу дълг
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

БДЖ ще наеме почивните си станции, които прехвърли срещу дълг

По-атрактивните почивни бази на БДЖ ще останат извън схемата дълг срещу имоти, тъй като са обезпечения към многото заеми на държавния превозвач.

БДЖ ще наеме почивните си станции, които прехвърли срещу дълг

Такава е идеята на новия им собственик Национална компания "Железопътна инфраструктура"

Калина Горанова
16369 прочитания

По-атрактивните почивни бази на БДЖ ще останат извън схемата дълг срещу имоти, тъй като са обезпечения към многото заеми на държавния превозвач.

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Въртим едни почивни станции. Така може да се обобщи политиката на двете държавни жп компании - превозвачът БДЖ и дружеството, стопанисващо релсите и гарите, Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), по отношение на обектите за почивка, които доскоро бяха в активите на БДЖ.

След смяната на правителството новото ръководство на транспортното министерство взе решението да спре приватизацията на "БДЖ - Товарни превози" и да се предприеме погасяване на задълженията на превозвача към НКЖИ, които към края на миналата година бяха около 100 млн. лв., като се прехвърлят активи към инфраструктурната компания.

Първоначално схемата "дълг срещу собственост" не допадна на инфраструктурната компания, тъй като това означаваше тя да се насочи към едно изцяло ново поприще - хотелиерския бизнес. Впоследствие стана ясно, че НКЖИ ще търси начин да продаде активите. Според последните изказвания на изпълнителния директор на НКЖИ Милчо Ламбрев пред "Капитал" обаче става ясно, че ще се върви по-скоро към отдаването им под наем обратно на БДЖ.

"В момента се договаряме с БДЖ, като чакаме да разберем размера на наема от независимия оценител", коментира той. "Чакаме от БДЖ предложение", допълва той. Или превозвачът ще започне да трупа нови задължения към НКЖИ, но този път за наем на доскоро собствените си почивни бази.

Никому ненужни

Причината за тази идея по думите на Ламбрев е, че няма интерес към конкретните имоти. Става въпрос за почивно-възстановителните центрове в Добринище и Кюстендил, разположена в центъра на града (сред прехвърлените активи беше и базата "Соботковци" в община Габрово). Така НКЖИ остава с активи, по които ще има разходи и ще плаща данъци, но няма да има сигурни приходи. По думите на Ламбрев финансовата сметка не се връзва и ако НКЖИ работи като хотелиер. А като основен довод се изтъква и че при отдаването под наем вместо продажбата ще може да се спаси персоналът, тъй като служителите, които обслужват базите, са към превозвача.

Едновременно с това прехвърлянето на активи към НКЖИ ще продължи. "Те не функционират", коментира Ламбрев. Така НКЖИ ще стане собственик и на неработещата база във Вонеща вода до Велико Търново, която разполага с 80 легла, столова за 100 души, закрит басейн. Бунгалата в местността Фичоза до Варна и почивната база в Студенец, разполагаща с около 100 легла, бар, механа, сауна, басейн.

На порции

През декември беше прехвърлена първата партида имоти, като общата им стойност според оценителя беше 5 млн. лв. Вторият етап на прехвърлянето на имоти (не само почивни бази) пък се очаква да намали задълженията на БДЖ с още 20 млн. лв. А тази година трябва да се състои и третият етап, като предварителните сметки за намаляването на дълговете са за 50 млн. лв. Той обаче е и най-сложният, тъй като голяма част от имотите са със смесена или неизяснена собственост.

По-атрактивните почивни бази на БДЖ ще останат извън схемата дълг срещу имоти, тъй като са обезпечения към многото заеми на държавния превозвач. Това са почивната база "Паничище", намираща се в Рила, почивно-възстановителен център "Железничар" е разположен на магистралния път между Варна и комплекс Златни пясъци и почивно-възстановителен център "Приморско", намиращ се на около 200 метра от брега.

Въртим едни почивни станции. Така може да се обобщи политиката на двете държавни жп компании - превозвачът БДЖ и дружеството, стопанисващо релсите и гарите, Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), по отношение на обектите за почивка, които доскоро бяха в активите на БДЖ.

След смяната на правителството новото ръководство на транспортното министерство взе решението да спре приватизацията на "БДЖ - Товарни превози" и да се предприеме погасяване на задълженията на превозвача към НКЖИ, които към края на миналата година бяха около 100 млн. лв., като се прехвърлят активи към инфраструктурната компания.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    birdman avatar :-|
    birdman

    А БДЖ турстичека агенция ли е да поддържа почивни бази или може би след фалита на БДЖ(благодарение на синдикати и управляващи) БДЖ ще смени сферата на дейност ?

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Станциите бяха прехвърлени по кухи стойности за милиони, за които сега се оказва, цитат: "по думите на Ламбрев (..) няма интерес към конкретните имоти". Тоест имаме хипотеза за държавна помощ. 5-6 частни превозвачи возят и плащат в брой, БДЖ плаща чрез затворени почивни станции...

  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Тази врътка е доста миризлива - две държавни компании, които висят на бюджета, си продават и веднага след това наемат едни имоти.
    Счетоводно сделката може да е издържана, но откъм елементарна икономическа логика е скръбна.

  • 4
    mi6ail1234 avatar :-(
    mi6ail1234

    БСП-арите накрая ще сгреят хубавата идея на Московски,която я провалиха,а именно да продадат БДЖ-Товарни превози...няма друга реална алтернатива.Да не говорим,че НЯМА откъде да платят Сименс Дезиро мотрисите на Тройната коалиция(2005-2009),които към този момент са към 600 милиона лева(май).
    Безобразна агония и протакване на нещата в БДЖ без ясна стратегия и критерии,а вагоните и локомотивите са за спешна подмяна.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK