Приходите на bTV растат леко
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Приходите на bTV растат леко

Павел Станчев пое ръководството на bTV в началото на февруари

Приходите на bTV растат леко

Увеличението идва от таксите за разпространение, а не от рекламата

Татяна Пунчева-Василева
7821 прочитания

Павел Станчев пое ръководството на bTV в началото на февруари

© Велко Ангелов


Най-голямата телевизия в страната bTV отчита малко под 3% ръст на приходите си през 2013 г., и то благодарение на повечето събрани такси за разпространение на каналите й от сателитни, кабелни и интернет тв доставчици. Това става ясно от годишния финансов отчет на компанията майка Central European Media Enterprises (CME), публикуван в края на миналата седмица пред американската комисия за ценни книжа.

Двигателите за bTV

Mиналата година българската телевизионна група предoговори таксите си за разпространение с местните сателитни, кабелни и интернет доставчици. Това доведе до удвояването на тези приходи, които общо достигнаха малко над 16 млн. долара (виж таблицата) спрямо 7.6 млн. долара година по-рано, показва финансовият отчет на CME.

Това предоговаряне обаче не мина изцяло гладко. Каналите на групата в страната бяха спрени от излъчване за няколко месеца в мрежата на най-големия разпространител - сателитния оператор "Булсатком", докато двете страни се договорят по новите такси. На това отчасти се дължат и по-ниските приходи от реклама, които bTV отчита през годината. Номинално постъпленията от реклама на телевизията се понижават с 9%, но заради курсовите разлики реалният спад, който компанията майка отчита у нас, е 4%. Общо приходите от реклама за българското звено на CME достигат малко под 66 млн. долара и продължават да се свиват за трета поредна година. CME придоби bTV през април 2010 г. и оттогава единствената година със силни резултати е била 2011 г.

В същото време българската група продължава да оптимизира разходите си, като набляга повече на административните, а не на свързаните със съдържание. В конферентен разговор с инвеститори, наличен на платформата Seeking Alpha, единият от главните изпълнителни директори на CME - Кристоф Майнуш, коментира, че заради сериозните инвестиции от страна на конкуренцията в някои пазари като българския пазарният дял на групата е под натиск. По тази причина тя прави своите "корекции", включително в България, и според Майнуш те вече дават своите позитиви в първите два месеца на 2014 г.  

Както се посочва в бележките към отчета на CME, групата е увеличила леко разходите за съдържание за сметка на спестявания по други пера, за да може да задържи пазарните си позиции. По тази причина и оперативната печалба на bTV, която CME отчита като печалба преди обезценките й на активи и амортизациите й на нематериални активи, се запазва през годината в рамките на 13 млн. долара. Реално ръстът й е сравнително малък - около 2% спрямо година по-рано.

Наскоро CME направи ключови промени в ръководството на bTV, като от началото февруари тази година новият изпълнителен директор на групата в България е Павел Станчев, който замени Вики Политова, управлявала bTV предходните седем години. Веднага след това последваха и значителни кадрови промени надолу по веригата като смяна на директор "Новини и актуални предавания" и др.

Как се представя групата на CME

Финансовите резултати на българското звено на CME изглеждат позитивни спрямо общото представяне на групата. Заради проблеми на чешкия пазар групата отчита 10% спад в приходите си до общо 691 млн. долара. CME оперира на шест пазара в региона - България, Чехия, Хърватия, Словакия, Словения и Румъния.

Чехия и Румъния заемат най-сериозен дял от дейността на групата. Заради новата си ценова политика в Чехия, най-вече на повишаване на тарифите си за реклама, CME е отчела съществен спад в постъпленията си. Към края на годината това е довело до около една трета спад на общите нетни постъпления на чешкото поделение от 278 млн. долара на около 192 млн. долара (виж таблицата). Същото е понижението и при приходите от реклама. Новата ценова политика на CME в Чехия веднага е рефлектирала и в Словакия, макар и в по-малък диапазон, се казва в отчета.

В същото време обаче по-високите средни цени на телевизионната реклама в Румъния и гладкото предоговаряне на таксите за разпространение там носят позитиви за цялата група на CME, става ясно от отчета на групата. И в Румъния пазарът на телевизионна реклама пада, като по изчисления на CME той се е свил с 1% през 2013 г., което след отстъпките за обеми и други се пренася в около 5% по-ниски постъпления от реклама.

Към позитивния ефект за CME от дъщерните им компании в България и Румъния се прибавя и по-силната година в Хърватия. Лекият ръст в постъпленията също идва от по-високите цени на телевизионната реклама.

Като цяло мениджмънтът на CME определя годината като трудна за групата, макар последните месеци да са били по-позитивни, коментират от ръководството в конферентния си разговор с анализатори след обявяването на финансовите резултати. По тази причина групата ще продължи се фокусира върху оптимизиране на оперативните разходи и тези за съдържание без това, разбира се, да застраши водещите пазарни позиции на телевизиите й, допълват от ръководството. Това оптимизиране включва и продажба на активи и бизнеси, които не са ключови за групата, казва Майкъл дел Нил, другият главен изпълнителен директор на CME. В бележките към отчета се посочва, че неключов актив е например разпространението на филми.

Красимир Гергов още не е платил за допълнителния дял от 4% в bTV

До края на февруари 2014 г. Красимир Гергов все още не е изплатил опцията си, с която да увеличи участието си в групата на bTV от 6% на 10%. Опцията е заявена, че ще бъде упражнена още преди година, но до момента поради липса на плащане от страна на купувача не е финализирана, уточняват от CME в отчета си. Това означава, че Гергов все още не е получил контрол над допълнителните 4% от групата на bTV в България. Не е ясно каква е цената, на която той ще придобие дела, нито източника на финансирането за нея. Дружества, близки до Корпоративна търговска банка (КТБ) и самата КТБ, обаче са сред основните кредитори на медия агенцията на Гергов "Пиеро 97 МА", през последните няколко години, показват отчетите и в Търговския регистър.

Автор: Капитал

Най-голямата телевизия в страната bTV отчита малко под 3% ръст на приходите си през 2013 г., и то благодарение на повечето събрани такси за разпространение на каналите й от сателитни, кабелни и интернет тв доставчици. Това става ясно от годишния финансов отчет на компанията майка Central European Media Enterprises (CME), публикуван в края на миналата седмица пред американската комисия за ценни книжа.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK