Регулатор в САЩ притиска General Motors

Автогигантът дава обяснения защо се е забавил с изтеглянето на 1.6 млн. автомобила

Новият изпълнителен директор на GM Мери Бара се сблъсква с първия си проблем, откакто оглави компанията
Новият изпълнителен директор на GM Мери Бара се сблъсква с първия си проблем, откакто оглави компанията    ©  Reuters
Новият изпълнителен директор на GM Мери Бара се сблъсква с първия си проблем, откакто оглави компанията
Новият изпълнителен директор на GM Мери Бара се сблъсква с първия си проблем, откакто оглави компанията    ©  Reuters

Автомобилният гигант General Motors все още не е предоставил важна информация за дефектен стартер в стари свои модели, който е свързан с 13 смъртни случая и изтеглянето на 1.6 млн. автомобила през февруари, обявиха федерални регулатори. Националната администрация за безопасност по пътищата в САЩ изпрати 107 допълнителни въпроса до производителя от Детройт, на които компанията трябва да отговори до 3 април. В противен случай ще бъде глобявана със 7000 долара на ден, съобщи New York Times.

Десет години за отстраняване на дефектите

Регулаторите разследват защо на GM са били нужни десет години, преди да предприеме мерки за отстраняване на дефектите. Случаят касае проблеми със запалването в модели като Chevrolet Cobalt и HHR, Pontiac G5 и Solstice, Saturn Ion и Sky. От изтеглените коли 778 хил. са в различни държави в цял свят, а останалите над 800 хил. са в САЩ. GM обяви, че стартерите на засегнатите модели ще бъдат сменени през следващия месец, след като се доставят достатъчно нови бройки.

В продължение на 10 години федералната агенция и автомобилната компания са получавали доказателства, че стартерите дават дефект при раздрусване на колата, което довеждало до изключване на двигателя, електрическата система и на въздушните възглавници. Сега Националната администрация за безопасност по пътищата иска отговор от GM защо предложените от инженерите на компанията решения през 2004 и 2005 г. не са били предприети.

Вътрешно разследване

Новият изпълнителен директор на GM Мери Бара нае външна фирма, която да започне вътрешно разследване на случая и да разпита замесени служители.

"Това е най-подробното искане за разяснение от държавния регулатор, което съм виждал", заяви пред Reuters Алън Кам, консултант с над 25-годишен опит в Националната администрация за безопасност по пътищата. Според федералните закони производители, които открият проблем в свои модели, трябва да информират агенцията до пет работни дни или са заплашени от глоба в размер на до 35 млн. долара.

Регулаторът рядко прибягва до подобна мярка. През 2010 г. агенцията поиска подробна информация и от Toyota заради проблемите с педала за газта в модели на японската компания. През април същата година Toyota се съгласи да плати глоба от 16.375 млн. долара (максималният размер тогава) заради обвиненията, че не е реагирала навреме. През декември гигантът плати още 16.375 млн. долара по същото обвинение. Toyota така и не се призна за виновна по обвиненията. Националната администрация за безопасност по пътищата също е под засилен натиск заради бавната си реакция по много случаи. Сенаторът Едуард Маркли поиска драстични промени в начина на работа на организацията.

Още от Капитал