С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 7 мар 2014, 17:47, 11338 прочитания

Въпрос за 1.7 трилиона долара

Или какво биха дали големите мобилни оператори на този, който измисли как да осребрят трафика на данни

Юлиян Арнаудов | Барселона
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


През 490 г. пр.н.е. елинският воин Фидипид пробягал 34 километра между Маратон и Спарта за един ден, за да съобщи новината, че гърците са победили персите. Малко след като изрекъл думите "Радвайте се, победихме", той издъхнал. Макар да няма доказателства, че историята на Фидипид е реална, така се ражда легендата за маратона.

Съвременните вестоносци, събрани на Световния мобилен конгрес (MWC) в Барселона преди седмица, гледат на легендата колкото с уважение, толкова и с насмешка - днес гласът пътува за секунди от единия край на планетата до другия, успявайки междувременно да натвори куп други неща (да се отчете за билинг, сигнализация, проверка на абоната, а понякога и за запис). Индустрията вече е на стойност от стотици милиарди долари, преживяла е не една или две трансформации и вече гледа към следващите поколения софистицирана технология.
Всъщност никой не знае след хиляда години как ще се гледа на телекомите от нашето време - ще предизвикват ли смях у наследниците ни и ще са се превърнали ли в легенда с нещо друго освен с печалбите, които регистрираха по времето на златния си век - края на XX и първите години на XXI. Сигурното за тях за момента е, че телефонният Клондайк е изчерпан и се търси нов. Това беше и центърът на множеството обсъждания по време на MWC: как да се случи по-бързо и успешно трансформацията на бизнес модела на телекомите от доставчици на глас към вълшебници, даващи достъп до света на интернет и данните. И как те да монетизират в своя полза шеметния ръст в трафика на данни пред лицето на спадащите си приходи от традиционни услуги, съчетани с все по-стриктни регулации и необходими инвестиции от порядъка на 1.7 трилиона долара само за идните шест години.


Все по-мобилен интернет

Пренасянето на интернет достъпа в умни устройства като смартфони и таблети не само доведе до трансформация на пазара на потребителска електроника, но е и на път да размие границите на редица индустрии – на софтуерни приложения, онлайн услуги, ритейл, хардуер. Няма как към новата реалност да не се адаптират и телекомите. На MWC сред водещите участници беше поканен и съоснователят на WhatsApp Ян Коум, който използва възможността да обяви, че популярното чат приложение за смартфони ще пусне и гласова услуга. Неговият бизнес беше придобит дни по-рано от Facebook за 19 млрд. долара. Именно подобни приложения движат нагоре преноса на данни. Доскоро телекомите разчитаха изцяло на монетизирането на мобилните разговори, а приходите от мобилен интернет се считаха едва ли не за бонус. Масовото навлизане на смартфоните и приложенията към тях започват да изменят тази картина. Някои оператори вече виждат своята роля и в това да направят достъпен интернет навсякъде, за да може да се използват програми като Skype, Viber и WhatsApp.

"Ще се превърнем от доставчик на глас и текстови съобщения в средство, което позволява комуникация през Skype, WhatsApp и Facebook", коментира Йо Лундер, изпълнителен директор на руския мобилен оператор VimpelCom. "Свързаните устройства ще станат нещо обичайно и ще се превърнат в комунална услуга като електричеството", каза пък Йон Фредрик Баксас, изпълнителен директор на Telenor и председател на Асоциацията на GSM операторите (GSMA).



Какво не знаят и най-знаещите

И ако всички потвърждават, че бъдещето е в преноса на данни, то сред телекомите няма единодушие в каква посока ще се развива техният бизнес. Основният въпрос е дали в един момент операторите ще се превърнат в една "проста тръба", която предоставя интернет, или ще съумеят да останат ценени, предлагайки добавена стойност. Факт е обаче, че ръстът на мобилния интернет и на приходите от него стимулира някои оператори да обмислят възможността изцяло да се ориентират към него. "Разговорите и текстовите съобщения ще бъдат безплатни. Ние се подготвяме да сме изцяло зависими от преноса на данни", обяви изпълнителният директор на норвежкия телеком Tele2 Матс Гранрид.

Скандинавският оператор обаче е изправен пред затруднения, след като изгуби лиценза си за честотите, които притежаваше в Норвегия, и в момента преговаря да си ги възвърне или да се раздели с местния си бизнес. Макар и не толкова директно, същата теза беше подкрепена от Ханс-Холгер Албрехт, изпълнителен директор на Millicom – мобилен оператор, базиран в Люксембург с дейност основно в Африка и Латинска Америка. "Не можем да спрем WhatsApp или Facebook. Ще трябва да разчитаме на отворен модел. Има достатъчно потенциал за растеж при преминаването от глас към мобилен интернет", коментира Албрехт, уточнявайки, че ситуацията в развиващите се държави е по-различна и там преминаването към преноса на данни няма да стане толкова плавно, както в развитите държави. Албрехт отбеляза, че през последните месеци имат 50% ръст на потребители на мобилен интернет. Данните на Световната банка и GSMA показват, че в развиващите се страни проникването на интернет е много ниско (27% за 2012 г.), но липсата на развита мрежа за фиксиран пренос на данни кара потребителите в държавите в Азия, Африка и Латинска Америка да използват интернет повече на мобилните си телефони.
Не всички мобилни оператори обаче виждат бъдещето си като прости интернет доставчици.

Изпълнителният директор на Telenor Баксас коментира, че приложенията за разговори през интернет (VoIP) са както заплаха за операторите, така и възможност за развитие. "Всички се притесняват, че може да се превърнат в прости тръби за пренос на данни и дали приходите от тази дейност ще успеят да покрият необходимите инвестиции", каза Чуа Сок Конг, изпълнителен директор на сингапурския телеком SingTel. Според нея обаче телекомите са в добра позиция. "Големият проблем е дали мобилните оператори ще успеят да монетизират този растеж. Защото иначе средният месечен приход на развитите пазари пада", допълни тя. 

Макар че всички телекоми признаха, че трябват нови схеми за развитие, нито един от мениджърите им не даде конкретни примери за осребряване на преноса на данни. Директорът на Telenor всъщност призна, че този процес все още не е напълно изкристализиран.

"Цената не трябва да се променя значително за сметка на качеството на услугата", коментира Матс Гранрид от Tele2. И той обаче призна, че е "трудно да се намери подходящ модел за таксуване на преноса на данни".

"Преди една година имахме 100% ръст в интернет трафика и 30% увеличение на приходите. Днес преносът на данни се увеличава с 50%, но все още постъпленията си растат с 30%. Не е перфектният резултат, но е добре", коментира изпълнителният директор на TeliaSonera Йохан Денелинд, признавайки, че компанията се опитва да напипа правилната формула за таксуване на интернет трафика.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Nespresso отвори първия си магазин в България 5 Nespresso отвори първия си магазин в България

Производителят на кафе планира разрастване в страната

15 дек 2019, 4250 прочитания

Акционерите на "Софарма" одобриха предварителен дивидент за 2019 г. Акционерите на "Софарма" одобриха предварителен дивидент за 2019 г.

Председателят на съвета на директорите Огнян Донев очаква ръст на продажбите в Сърбия и Молдова

15 дек 2019, 2137 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Белчо Иванов: Приходите на тотото се увеличиха с 2% миналата година

Без интернет бизнесът вече не може да съществува, казва изпълнителният директор на Българския спортен тотализатор

Още от Капитал
Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

В къщата на тайните търгове

In-house възлагането на обществени поръчки у нас се използва по странен начин на ръба на закона и за внушителната сума от над 3 млрд. лв.

20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10