Въпрос за 1.7 трилиона долара
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Въпрос за 1.7 трилиона долара

Reuters

Въпрос за 1.7 трилиона долара

Или какво биха дали големите мобилни оператори на този, който измисли как да осребрят трафика на данни

Юлиян Арнаудов
11632 прочитания

Reuters

© Reuters


През 490 г. пр.н.е. елинският воин Фидипид пробягал 34 километра между Маратон и Спарта за един ден, за да съобщи новината, че гърците са победили персите. Малко след като изрекъл думите "Радвайте се, победихме", той издъхнал. Макар да няма доказателства, че историята на Фидипид е реална, така се ражда легендата за маратона.

Съвременните вестоносци, събрани на Световния мобилен конгрес (MWC) в Барселона преди седмица, гледат на легендата колкото с уважение, толкова и с насмешка - днес гласът пътува за секунди от единия край на планетата до другия, успявайки междувременно да натвори куп други неща (да се отчете за билинг, сигнализация, проверка на абоната, а понякога и за запис). Индустрията вече е на стойност от стотици милиарди долари, преживяла е не една или две трансформации и вече гледа към следващите поколения софистицирана технология.

Всъщност никой не знае след хиляда години как ще се гледа на телекомите от нашето време - ще предизвикват ли смях у наследниците ни и ще са се превърнали ли в легенда с нещо друго освен с печалбите, които регистрираха по времето на златния си век - края на XX и първите години на XXI. Сигурното за тях за момента е, че телефонният Клондайк е изчерпан и се търси нов. Това беше и центърът на множеството обсъждания по време на MWC: как да се случи по-бързо и успешно трансформацията на бизнес модела на телекомите от доставчици на глас към вълшебници, даващи достъп до света на интернет и данните. И как те да монетизират в своя полза шеметния ръст в трафика на данни пред лицето на спадащите си приходи от традиционни услуги, съчетани с все по-стриктни регулации и необходими инвестиции от порядъка на 1.7 трилиона долара само за идните шест години.

Все по-мобилен интернет

Пренасянето на интернет достъпа в умни устройства като смартфони и таблети не само доведе до трансформация на пазара на потребителска електроника, но е и на път да размие границите на редица индустрии – на софтуерни приложения, онлайн услуги, ритейл, хардуер. Няма как към новата реалност да не се адаптират и телекомите. На MWC сред водещите участници беше поканен и съоснователят на WhatsApp Ян Коум, който използва възможността да обяви, че популярното чат приложение за смартфони ще пусне и гласова услуга. Неговият бизнес беше придобит дни по-рано от Facebook за 19 млрд. долара. Именно подобни приложения движат нагоре преноса на данни. Доскоро телекомите разчитаха изцяло на монетизирането на мобилните разговори, а приходите от мобилен интернет се считаха едва ли не за бонус. Масовото навлизане на смартфоните и приложенията към тях започват да изменят тази картина. Някои оператори вече виждат своята роля и в това да направят достъпен интернет навсякъде, за да може да се използват програми като Skype, Viber и WhatsApp.

"Ще се превърнем от доставчик на глас и текстови съобщения в средство, което позволява комуникация през Skype, WhatsApp и Facebook", коментира Йо Лундер, изпълнителен директор на руския мобилен оператор VimpelCom. "Свързаните устройства ще станат нещо обичайно и ще се превърнат в комунална услуга като електричеството", каза пък Йон Фредрик Баксас, изпълнителен директор на Telenor и председател на Асоциацията на GSM операторите (GSMA).

Какво не знаят и най-знаещите

И ако всички потвърждават, че бъдещето е в преноса на данни, то сред телекомите няма единодушие в каква посока ще се развива техният бизнес. Основният въпрос е дали в един момент операторите ще се превърнат в една "проста тръба", която предоставя интернет, или ще съумеят да останат ценени, предлагайки добавена стойност. Факт е обаче, че ръстът на мобилния интернет и на приходите от него стимулира някои оператори да обмислят възможността изцяло да се ориентират към него. "Разговорите и текстовите съобщения ще бъдат безплатни. Ние се подготвяме да сме изцяло зависими от преноса на данни", обяви изпълнителният директор на норвежкия телеком Tele2 Матс Гранрид.

Скандинавският оператор обаче е изправен пред затруднения, след като изгуби лиценза си за честотите, които притежаваше в Норвегия, и в момента преговаря да си ги възвърне или да се раздели с местния си бизнес. Макар и не толкова директно, същата теза беше подкрепена от Ханс-Холгер Албрехт, изпълнителен директор на Millicom – мобилен оператор, базиран в Люксембург с дейност основно в Африка и Латинска Америка. "Не можем да спрем WhatsApp или Facebook. Ще трябва да разчитаме на отворен модел. Има достатъчно потенциал за растеж при преминаването от глас към мобилен интернет", коментира Албрехт, уточнявайки, че ситуацията в развиващите се държави е по-различна и там преминаването към преноса на данни няма да стане толкова плавно, както в развитите държави. Албрехт отбеляза, че през последните месеци имат 50% ръст на потребители на мобилен интернет. Данните на Световната банка и GSMA показват, че в развиващите се страни проникването на интернет е много ниско (27% за 2012 г.), но липсата на развита мрежа за фиксиран пренос на данни кара потребителите в държавите в Азия, Африка и Латинска Америка да използват интернет повече на мобилните си телефони.

Не всички мобилни оператори обаче виждат бъдещето си като прости интернет доставчици.

Изпълнителният директор на Telenor Баксас коментира, че приложенията за разговори през интернет (VoIP) са както заплаха за операторите, така и възможност за развитие. "Всички се притесняват, че може да се превърнат в прости тръби за пренос на данни и дали приходите от тази дейност ще успеят да покрият необходимите инвестиции", каза Чуа Сок Конг, изпълнителен директор на сингапурския телеком SingTel. Според нея обаче телекомите са в добра позиция. "Големият проблем е дали мобилните оператори ще успеят да монетизират този растеж. Защото иначе средният месечен приход на развитите пазари пада", допълни тя. 

Макар че всички телекоми признаха, че трябват нови схеми за развитие, нито един от мениджърите им не даде конкретни примери за осребряване на преноса на данни. Директорът на Telenor всъщност призна, че този процес все още не е напълно изкристализиран.

"Цената не трябва да се променя значително за сметка на качеството на услугата", коментира Матс Гранрид от Tele2. И той обаче призна, че е "трудно да се намери подходящ модел за таксуване на преноса на данни".

"Преди една година имахме 100% ръст в интернет трафика и 30% увеличение на приходите. Днес преносът на данни се увеличава с 50%, но все още постъпленията си растат с 30%. Не е перфектният резултат, но е добре", коментира изпълнителният директор на TeliaSonera Йохан Денелинд, признавайки, че компанията се опитва да напипа правилната формула за таксуване на интернет трафика.

Чудатите алтернативи

Телекомите не търсят само варианти как да тарифират мобилния интернет така, че хем да го насърчат, хем да печелят от него. Те се опитват да намерят и нови пазари, и нови ниши. Една от тях са мобилните разплащания. За развитите страни не е толкова типично GSM операторите да са посредник при плащането на битови сметки или поръчването на продукти. В Европа, Северна Америка и голяма част от Азия банките имат добра клонова мрежа и това просто не е нужно. В най-бедните и развиващи се държави такава клонова мрежа липсва и за сметка на това телекомите разгръщат все повече своята инфраструктура. Затова не е изненада, че през системата за транзакции на Milicom за няколко месеца са "преминали" 25% от БВП на Танзания, обяви Ханс-Холгер Албрехт, изпълнителният директор на телекома. В Танзания около 80% от населението няма достъп до традиционно банкиране. Така че, докато мобилните оператори, които имат бизнес само в развитите държави, не наблягат много на това перо, тези, които действат другаде, гледат да разширят системите си за транзакции и търсят нови методи за преводи на пари. Затова няма да е изненада, ако скоро телекомите се превърнат частично и във финансови институции. И затова фокусът на мобилните оператори все повече ще пада върху развиващия се свят - ръстът на приходите на развитите пазари пада, което кара доста големи компании в сектора да се ориентират към най-бедните държави на планетата.

Омагьосаният кръг

Докато използването на мобилни услуги (най-вече на мобилен интернет) все повече расте, приходите на телекомите са под заплаха заради по-ниските цени и средни приходи от абонат. В същото време, за да могат да отговорят на силния трафик и нуждата от капацитет на мрежата, операторите трябва да инвестират стабилни суми в обновяване на инфраструктурата си. Според Йон Фредрик Баксас, фокусът на индустрията ще бъде насочен към съхраняване на лични данни, по-висока свързаност и електронна търговия. За да може да реализира тези цели, индустрията ще трябва да направи "инвестиции от порядъка на 1.7 трлн. долара до 2020 г.", прогнозира Баксас. Не случайно като втори значим фактор за промяна на бизнес модела Матс Гранрид от Tele2 посочва качеството на мрежата. "Трябва да се осигурят по-висока скорост и капацитет. А не по време на концерт да пада мрежата", коментира Гранрид от Tele2, и допълни: "Евтина услуга без качество вече не минава пред потребителите." Как обаче индустрията да излезе от омагьосания кръг "спадащи приходи - ръст при трафика на данни - нужда от вложения - регулаторен натиск" - за момента категоричен отговор няма.

Правилните регулации

Изпълнителните директори на големите телекоми за пореден път призоваха за промяна на регулаторната политика, особено в Европа. Според тях правилата не трябва да бъдат ориентирани само към крайните потребители, но и да стимулират инвестициите. Изпълнителният директор на Deutsche Telekom Тимотеус Хотджъс обяви, че "регулаторната рамка в Европа не стимулира индустрията" в момент, в който тя се опитва да еволюира спрямо новите реалности на пазарите. Той даде за пример, че на Стария континент има около 200 мобилни оператора, докато в Китай и САЩ те са по четири компании на страна. "За да се върне силата на телеком индустрията, трябва да й се позволи да се консолидира", обяви Йон Фредрик Баксас от Telenor. Според него това ще създаде единство и ще засили позициите на операторите, за да могат те да инвестират в нова инфраструктура. Той определи липсата на стимул за инвестиране в основна причина, поради която САЩ задминаха ЕС с изграждането на 4G мобилни мрежи.

Тези реакции на индустрията са очаквани като отговор на строгите условия на европейските регулатори към сделките за окрупняване на телеком сектора на Стария континент, създадени от опасения подобни сделки да не доведат до монополи и ръст на цените. Те идват и като отпор на опитите на еврокомисаря по цифровата политика Нели Крус напълно да премахне таксите за роуминг в ЕС и да въведе единен паспорт за операторите.

Очевидно балансът между промяната в бизнес модела на телекомите от една страна, и регулациите - от друга, ще определи точното бъдеще на телекомите не само в Европа, но и по света. В момента мобилните оператори седят съвсем близо до новия си Клондайк, виждат как златото проблясва някъде дълбоко, но пътищата към него са и малко, и трудни, и опасни.

През 490 г. пр.н.е. елинският воин Фидипид пробягал 34 километра между Маратон и Спарта за един ден, за да съобщи новината, че гърците са победили персите. Малко след като изрекъл думите "Радвайте се, победихме", той издъхнал. Макар да няма доказателства, че историята на Фидипид е реална, така се ражда легендата за маратона.

Съвременните вестоносци, събрани на Световния мобилен конгрес (MWC) в Барселона преди седмица, гледат на легендата колкото с уважение, толкова и с насмешка - днес гласът пътува за секунди от единия край на планетата до другия, успявайки междувременно да натвори куп други неща (да се отчете за билинг, сигнализация, проверка на абоната, а понякога и за запис). Индустрията вече е на стойност от стотици милиарди долари, преживяла е не една или две трансформации и вече гледа към следващите поколения софистицирана технология.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    И телекомите като всички останали трябва да се съобразяват с пазара. Вярно имат някакъв вид монопол или по-точно имаха, но нещата се промениха драстично. Имало ръст на тези Интернет приложения, ами има защото не може разговорите да поевтиняха 100 пъти, преди беше над 1.00 лв на минута, а съобщенията да са пак 10-20 ст. Да не говорим, че съобщенията изобщо не натоварват мрежата, ако те бяха паднали на 1-2 ст. никой нямаше да се бута с тези приложения, важи и за европейските оператори. Епъл, че се мислят за богоизбрани, повечето им песни бяха под 1.00$, а не като дискове по 25-30 и Айтунс дръпна с Айпода. Така че, хората не са гламави, ако една услуга е на минимална цена, никога няма да се срути като приход, ако е надута рано или късно конкуренцията ще я отнесе.

  • 2
    xyha avatar :-|
    xyha

    САЩ задминаха ЕС с изграждането на 4G мобилни мрежи.

    Нормално , когато големите телекоми задушиха конкуренцията .

  • 3
    thermobee avatar :-|
    Thermobee

    Пуснете линк към оригиналния материал, моля.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    [quote#3:"Thermobee"]Пуснете линк към оригиналния материал, моля. [/quote]Няма оригинална статия, защото тази е компилация от статии в блогове взети от тук:

    All Blog Posts Tagged 'MWC2014'
    http://insights.wired.com/profiles/blog/list?tag=MWC2014

  • 5
    yulian_ar avatar :-|
    Юлиян Арнаудов

    Няма нито оригинална статия, нито е компилация писана по блогове. Това е компилация от презентациите (keynote-овете) и пресконференциите на които присъствах по време на Световния мобилен конгрес в Барселона (MWC).

    Поздрави

  • 6
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    До коментар [#5] от "Юлиян Арнаудов":

    Благодаря за информацията. Можехте да я споделите в началото на статията.

  • 7
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    До коментар [#5] от "Юлиян Арнаудов":
    Поздравление.

  • 8
    blago72 avatar :-|
    blago72

    Нищо не разбрах от компилацията, освен, че съществува заплаха операторите да се превърнат в dump pipe, което се коментира от години на MWC и не само, разбира се.
    Всъщност, проблемът е в това, имат ли всъщност потребителите нужда от толкова високоскоростен Интернет и ако да, как ще финансират операторите развитието на много скъпата мрежа, която адекватно да поеме трафика.
    Не следва да се пропуска Internet of Things, които ще увеличат много по-интензивно трафика.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 9
    daredebil avatar :-|
    DareDebil

    Доставчиците на DSL и кабелен интернет и телевизия са точно "глупави тръби", не виждам някои да се оплаква от това, че не предлагали "висока добавена стойност". Много ясно че и мобилните трябва да станат такива, доиха достатъчно кравата на смс-ите и роуминга, заслужават малко да си посърбат каквото са надробили. Този процес естествено щеше да се ускори неимоверно ако не ги натискаха разни регулации да си свалят цените, най-логичния изход щеше да бъде че оператор който предложи изцяло voip услуга ще помете останалите. Фейсбук, гугъл, майкрософт, епъл, самсунг и т.н., имат най-голям интерес всички да имат бърз интернет. Ама регулаторите никога няма да позволят да купят дялове в операторите. Затова сега операторите щели да се насочат към "съхраняване на лични данни, по-висока свързаност и електронна търговия."

    Като им падат приходите толкова, че не могат да си поддържат и разширяват мрежата, щото народа минавал от глас и смси към данни, да вдигнат цените на трафика на данни, много е просто. Естествено, първия който го направи, ще фалира моментално.

  • 10
    daredebil avatar :-|
    DareDebil

    До коментар [#8] от "blago72":

    ми не, нямат нужда от 50 или 100 мегабита, имат нужда от ниско latency за да може да работят нормално гласовите приложения, имат нужда и от неограничен обем на данни. 7,2 мегабита като скорост са предостатъчни, даже са много. Не да имаш 200 иил 500 мегабайта, и като хи издумкаш за една седмица, ама с невероятно висока скорост от 42 mbps или по-висока, да се влачиш с 64 kbps.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK