С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
44 7 мар 2014, 16:38, 28610 прочитания

Скъпото потъване на телекомите

След поредната година на спад, хоризонтът пред индустрията е с много облаци

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Общият обем на телеком пазара като приходи е 3.53 млрд. лв., или 1.8 млрд. евро. Числата растат за осма поредна година. Броят на абонатите непрекъснато се увеличава. Двете най-големи компании в сектора имат по над милиард постъпления. Печалбите на всички се вдигат. Роумингът с Европа е над левче на минута, SMS-ът - почти толкова, тарифите на едро за повиквания от една мобилна мрежа към друга в България са малко над 36 стотинки, а клиентите говорят все повече, щастливи, че цените на дребно между операторите вече са едва малко над 50 стотинки.

Не, това не е видението на някой директор на телеком малко преди утрото. Това е състоянието на пазара в страната в началото на 2008 г. Сега никой дори не смее да сънува числа от такъв порядък. Средната цена на минута разговор по мобилен телефон в България е 4.4 евроцента при 9.1 евроцента за страните от евросъюза общо, индустрията е олекнала с около половин милирд евро годишни приходи от описания по-горе момент, операторите отчитат поредно намаление на приходите и печалбите си, отписват милиони от бройката на абонатите, орязват разходи и се готвят за още ограничения.


Със сигурност от гледната точка на един обикновен частен клиент обслужващият го телеком не е негов любимец. Елементарното сравнение на числата за последните няколко години обаче показва, че секторът на телекомуникациите е тотално променен, и то в полза на потребителя - вследствие на все по-дълбоката регулация и все по-свирепата конкуренция. Кризата? Също допринася. Но конкретно в тази индустрия спадът на пазара не е явление, което, подобно на другите сектори, може да бъде овладяно с намаляване на разходите. Особеното в случая е, че телекомите са принудени през цялото време да инвестират огромни суми, за да наваксат с развитието на технологиите и да не бъдат пометени от конкуренцията. Тоест общото потъване тук е и скъпо, перспективата - неясна, натискът за пренареждане на пазара - постоянен, а през цялото време рискът нов оператор отново да размести цялата картина стои с пълна сила.

Течът в общата лодка

Само за една година телекомуникационният сектор в България е изгубил около 242.2 млн. лева, стана ясно през изминалата седмица, след като и трите водещи телекома публикуваха финансовите си резултати за 2013 г. Ако общо "Мобилтел", БТК и "Глобул" за 2012 г. са имали постъпления от 2.497 млрд. лв., то за 2013 г. сумата за трите оператора вече е 2.255 млрд. лв. (виж таблицата). Спад в приходите има и при трите компании, а общите причини са известни: принудителното намаление на тарифите за термининиране на трафик в мобилни мрежи (таксите на едро за повиквания между мрежите), пак насилственото сваляне на цените на роуминга и допълнителното понижение на тарифите на дребно в резултат на борбата за пазарен дял.



На фона на всичко това стандартното за всички доскоро "помпане" на клиентската база, за да изглежда всеки оператор по-добре в очите на инвеститорите, се обърна във вреда на компаниите. Оказа се, че отчитайки, от една страна, непрестанен ръст на абонатите (който всъщност до голяма степен беше фиктивен), а от друга - понижение на приходите, те са намалили един друг още по-наблюдаван от същите тези инвеститори показател - ARPU, средномесечният приход от абонат, който намаля през миналата година до около 5 евро средно. Затова не случайно една от мерките, които предприеха и трите телекома в България към края на 2013 г., беше да променят начина, по който отчитат потребителите си. В резултат операторите буквално изтриха от отчетите си общо близо два милиона абонати.

Най-драстична се оказа корекцията вследствие на новата методика при "Мобилтел" - операторът отписа 498 хил. предплатени карти (досега броенето беше на всички валидни такива при валидност 12 месеца, а сега се отчитат само използваните през последните три месеца). На практика се оказва, че операторът е "заличил" към половината от предплатените си карти - по последни данни от отчета на Telekom Austria pre-paid клиентите са малко под милион. Т.нар. box услуги, при които домашни потребители получават чрез мобилна технология два номера (фиксиран и мобилен), също вече се отчитат като един абонамент (минус 215 хил. мобилни линии). Интегрираните услуги за бизнес клиенти през фиксирани линии, но с мобилни номера също вече се броят за фиксирани абонаменти (минус 313 хил. мобилни линии, но пък 2 хил. фиксирани в повече). Средният месечен приход от абонат обаче се е увеличил от 10.1 на 12.3 лв. за последното тримесечие на 2013 г.

Сериозна е промяната и при "Глобул". Операторът по последни данни има 4 млн. абонати. Оттам уточняват, че според стандартите на Telenor в бройката вече влизат само тези клиенти на предплатени карти, които са ги използвали през последните 90 дни. Не се отчита вече и т.нар. комуникация M2M (машина към машина). Промяната в методиката влезе в сила от третото тримесечие на 2013 г. Така се оказа, че в края на второто тримесечие на годината операторът съобщава за "6.4% повече клиенти", отчитайки 4.6 млн. абоната, а в края на третото тримесечие оттам отново говорят за "4.3% повече клиенти", но вече при 3.9 милиона абоната. В резултат на новата методика обаче средният приход от абонат е вдигнат от 9.4 на 11.1 лв.

Най-малка е корекцията заради новия начин на броене при БТК - 7%, или 200 хиляди абоната. В това обаче няма нищо странно предвид факта, че компанията има най-малко мобилни абонати, а и е най-млада на този пазар. И при нея обаче средният приход от абонат на месец е вдигнат от 10.6 на 11.2 лв.

Извън общите тенденции за целия сектор обаче по-интересна е картината, ако погледнем всеки оператор поотделно. Резултатът за 2013 г. от този ъгъл е ясен: като дялове на мобилния пазар "Мобилтел" остава лидер, "Глобул" е втори, а БТК продължава да догонва. Като телекоми изобщо обаче (погледнати в общи приходи) БТК вече е най-голяма на пазара, следвана от "Мобилтел", а той - от "Глобул". Тоест разместването на пазара, за което имаше сигнали отдавна, вече се случва. Затова е любопитно не само какво доведе дотук, но и какво предприемат играчите - всеки в своята посока.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

11 април 2019г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия


Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Какви са тенденциите в електронната търговия и кои са възможните нови бизнес модели
  • Електронната търговия и новият регламент на ЕС за геоблокирането
  • Как да постигнем най-доброто от физическите и електронни магазини
  • Как да превърнем разбирането и обратната връзка на потребителите в действителна визия за цифровото развитие на компанията
  • Дигитални трансформации
  • Тенденции при мобилните плащания
  • Технологии в търговията на дребно / Електронна търговия и изкуствен интелект
  • Иновации и ефективност в доставките и логистиката
  • Успешни стратегии за електронна търговия на българския пазар

Ранна регистрация до 22 март

Прочетете и това

Swedbank публикува силно цензуриран доклад за прането на пари Swedbank публикува силно цензуриран доклад за прането на пари

Управителният съвет обещава по-задълбочен преглед и подкрепи изпълнителния директор Биргит Бонесен

25 мар 2019, 211 прочитания

Брюксел е изправен пред сблъсък със САЩ заради Huawei Брюксел е изправен пред сблъсък със САЩ заради Huawei

Европейската комисия подкрепя по-скоро управлението на риска, отколкото тоталната забрана за китайската компания

25 мар 2019, 251 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Игра на нерви в магазина

Войната на веригите в Германия доведе до раздяла на Lidl с Coca Cola. За месец

Под игото на ремонта

Кратка история на дъ-ъ-ългата реконструкция на ул. "Иван Вазов" в София

Трудната раздяла на Германия с въглищата

Берлин от години призовава международната общност за намаляване на вредните емисии, но тепърва обърна поглед към собствените си проблеми

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и седмицата

Сто години красота

Богата образователна програма ще отбележи стогодишнината от създаването на Баухаус

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Fitch подобри рейтинга на България, КЗК скоростно разреши на Домусчиев да купи "Нова тв"

Емисия

DAILY @7AM // 25.03.2019 Прочетете