Автоиндустрията поставя под въпрос отговорността за автономните коли
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Автоиндустрията поставя под въпрос отговорността за автономните коли

Автоиндустрията поставя под въпрос отговорността за автономните коли

Производителите и доставчиците на системи се опасяват да не бъдат залети със съдебни искове, когато се наложи технологията

Юлиян Арнаудов
3305 прочитания

© ARND WIEGMANN


Докато автономните коли бавно си прокарват пътя към масовия пазар, тяхното безпроблемно навлизане във всекидневието на хората е възпирано от един основен въпрос – кой носи отговорност, когато безпилотен автомобил причини катастрофа? Индустрията все повече се опитва да намери адекватен отговор, което е трудно, при положение че все още няма ясна законова рамка за това.

"Кой е отговорен, когато частично или напълно безпилотен автомобил извърши нарушение? Тогава вината се пренася от шофьора към колата, но кой е отговорен за машината – производителят, неутрална институция или дори доставчикът на компоненти?" - Елмар Дегенхарт, изпълнителен директор Continental

В момента автомобилните производители и дори интернет компанията Google се надпреварват кой ще успее пръв да прецизира технологията, която се смята, че ще доведе до нова революция в бранша. Безпилотните коли се очаква да помогнат за намаляването на жертвите на пътя, което може да доведе до ползи от 1.3 до над 5 трлн. долара, показва изследване на Morgan Stanley, пише Financial Times.

"Основните проблеми с налагането на автономните коли ще бъдат свързани с въпроса за отговорността, нужната инфраструктура и дали потребителите ще ги възприемат", коментира банката в свое изследване.

Ами доставчиците?

Досега спорът кой носи отговорност при евентуално произшествие с автономна кола се водеше между автоконцерните и разработчиците на софтуера. В уравнението обаче може да попаднат дори производителите на части и компоненти. Според изпълнителния директор на компанията за авточасти Continental Елмар Дегенхарт този въпрос трябва да се реши, особено предвид факта, че компанията очаква през 2025 г. тази технология да се наложи масово.

"Кой е отговорен, когато частично или напълно безпилотен автомобил извърши нарушение? Тогава вината се пренася от шофьора към колата, но кой е отговорен за машината – производителят, неутрална институция или дори доставчикът на компоненти", коментира Дегенхарт по време на автомобилния салон в Женева, цитиран от Financial Times.

Според Дегенхарт целта на Continental е да елиминира напълно пътните произшествия чрез комбинация от системи за автономно шофиране и повишена безопасност на пътниците.

"Тази визия вече не е утопия. Смятаме, че потрошените коли скоро ще се превърнат в музейни експонати", смята Дегенхарт. Все пак той счита, че шофьорите ще трябва да продължат да плащат застраховки "Гражданска отговорност".

"Точно обратното, застрахователните компании трябва да приветстват подобни автономни системи и дори да стимулират водачите, които притежават подобни автомобили", обяви Дегенхарт. Той допълни, че не може да си представи, че скоро индустрията ще елиминира тези застраховки, и затова не вижда да е застрашен бизнес моделът на застрахователите.

Continental е един от водещите доставчици на части с годишна нетна печалба от 1.9 млрд. евро за 2013 г. Компаниите от бранша се страхуват, че с налагането на подобни автономни машини може да започнат стотици съдебни дела от хора, претърпели различни инциденти с тях. Подобен развой на ситуацията може дори да ги разори.

Ваксина срещу съдебни искове

Главният оперативен директор на Ford Марк Фийлдс обяви, че до края на десетилетието технологията за автономните коли ще бъде напълно готова. Навлизането й масово на пазара обаче може да се забави от страха на производителите от евентуални съдебни дела и забрани от регулаторите за това как да бъдат регулирани безпилотните автомобили.

Един от вероятните модели е да се изгради система, подобна на тази, която предпазва доставчиците на детски ваксини. Самите препарати помагат да се намали опасността от заболяване от редица болести и съответно да намали смъртността, но в някои редки случаи може да разболеят сериозно пациентите. В САЩ е създаден специален тръстов фонд за компенсация на хората, които са се разболели след ваксинация, и така предпазват фармацевтичната индустрия от стотици съдебни дела.

Докато автономните коли бавно си прокарват пътя към масовия пазар, тяхното безпроблемно навлизане във всекидневието на хората е възпирано от един основен въпрос – кой носи отговорност, когато безпилотен автомобил причини катастрофа? Индустрията все повече се опитва да намери адекватен отговор, което е трудно, при положение че все още няма ясна законова рамка за това.

"Кой е отговорен, когато частично или напълно безпилотен автомобил извърши нарушение? Тогава вината се пренася от шофьора към колата, но кой е отговорен за машината – производителят, неутрална институция или дори доставчикът на компоненти?" - Елмар Дегенхарт, изпълнителен директор Continental


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    2.5 avatar :-?
    2.5

    "Кой е отговорен, когато частично или напълно безпилотен автомобил извърши нарушение? Тогава вината се пренася от шофьора към колата, но кой е отговорен за машината – производителят, неутрална институция или дори доставчикът на компоненти”, коментира Дегенхарт по време на автомобилния салон в Женева, цитиран от Financial Times.”

    Както със снимките от камерите на КАТ, така и тук е нормално отговорността да бъде на водача. Автономният автомобил със сигурност ако се наложо ще може да се ползва и в ръчен режим - и в двата случая решението как да се ползва е на водача! В противен случай, трябва да допуснем, че човек без свидетелство за правоуправление може да ползва и придобие автономно МПС...

  • 2
    primaxm avatar :-|
    primaxm

    По-важен е въпросът дали потребителите ще ги приемат. Аз лично не съм привърженик андроид да ми управлява автомобила /образно казано/. :-)

  • 3
    hkdobrev avatar :-|
    Харалан Добрев

    Google даде пример как напълно сляп човек в Калифорния застава зад волана на Google Car. Така че, ако законът в дадена държава позволява безпилотни автомобили, както е в няколко щата в САЩ, то не може да се обвинява "шофьора".

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    comandante avatar :-?

    Май трябва да им направят отделни ленти на транспортните роботи , човешки фактор + транспортен робот ще дава много жертви !
    Иначе идването им е неизбежно някъде имаше анализи как шофьори,ватмани,машинисти,пилоти и т.н. скоро ще останат без работа защо ще ги подменят с "безгрешни" роботи!

  • 5
    smile_always avatar :-|
    smile_always

    Е то в доста метра в света няма ватмани. Всичко е автоматично и се управлява централно от диспечери.

  • 6
    casinoto avatar :-|
    casinoto

    В метрото на Париж някои линии са напълно автономни и са управлявани от компютър.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK