Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 10 мар 2014, 18:02, 3189 прочитания

Автоиндустрията поставя под въпрос отговорността за автономните коли

Производителите и доставчиците на системи се опасяват да не бъдат залети със съдебни искове, когато се наложи технологията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Докато автономните коли бавно си прокарват пътя към масовия пазар, тяхното безпроблемно навлизане във всекидневието на хората е възпирано от един основен въпрос – кой носи отговорност, когато безпилотен автомобил причини катастрофа? Индустрията все повече се опитва да намери адекватен отговор, което е трудно, при положение че все още няма ясна законова рамка за това.
"Кой е отговорен, когато частично или напълно безпилотен автомобил извърши нарушение? Тогава вината се пренася от шофьора към колата, но кой е отговорен за машината – производителят, неутрална институция или дори доставчикът на компоненти?" - Елмар Дегенхарт, изпълнителен директор Continental

В момента автомобилните производители и дори интернет компанията Google се надпреварват кой ще успее пръв да прецизира технологията, която се смята, че ще доведе до нова революция в бранша. Безпилотните коли се очаква да помогнат за намаляването на жертвите на пътя, което може да доведе до ползи от 1.3 до над 5 трлн. долара, показва изследване на Morgan Stanley, пише Financial Times.

"Основните проблеми с налагането на автономните коли ще бъдат свързани с въпроса за отговорността, нужната инфраструктура и дали потребителите ще ги възприемат", коментира банката в свое изследване.

Ами доставчиците?

Досега спорът кой носи отговорност при евентуално произшествие с автономна кола се водеше между автоконцерните и разработчиците на софтуера. В уравнението обаче може да попаднат дори производителите на части и компоненти. Според изпълнителния директор на компанията за авточасти Continental Елмар Дегенхарт този въпрос трябва да се реши, особено предвид факта, че компанията очаква през 2025 г. тази технология да се наложи масово.

"Кой е отговорен, когато частично или напълно безпилотен автомобил извърши нарушение? Тогава вината се пренася от шофьора към колата, но кой е отговорен за машината – производителят, неутрална институция или дори доставчикът на компоненти", коментира Дегенхарт по време на автомобилния салон в Женева, цитиран от Financial Times.

Според Дегенхарт целта на Continental е да елиминира напълно пътните произшествия чрез комбинация от системи за автономно шофиране и повишена безопасност на пътниците.

"Тази визия вече не е утопия. Смятаме, че потрошените коли скоро ще се превърнат в музейни експонати", смята Дегенхарт. Все пак той счита, че шофьорите ще трябва да продължат да плащат застраховки "Гражданска отговорност".

"Точно обратното, застрахователните компании трябва да приветстват подобни автономни системи и дори да стимулират водачите, които притежават подобни автомобили", обяви Дегенхарт. Той допълни, че не може да си представи, че скоро индустрията ще елиминира тези застраховки, и затова не вижда да е застрашен бизнес моделът на застрахователите.

Continental е един от водещите доставчици на части с годишна нетна печалба от 1.9 млрд. евро за 2013 г. Компаниите от бранша се страхуват, че с налагането на подобни автономни машини може да започнат стотици съдебни дела от хора, претърпели различни инциденти с тях. Подобен развой на ситуацията може дори да ги разори.

Ваксина срещу съдебни искове


Главният оперативен директор на Ford Марк Фийлдс обяви, че до края на десетилетието технологията за автономните коли ще бъде напълно готова. Навлизането й масово на пазара обаче може да се забави от страха на производителите от евентуални съдебни дела и забрани от регулаторите за това как да бъдат регулирани безпилотните автомобили.

Един от вероятните модели е да се изгради система, подобна на тази, която предпазва доставчиците на детски ваксини. Самите препарати помагат да се намали опасността от заболяване от редица болести и съответно да намали смъртността, но в някои редки случаи може да разболеят сериозно пациентите. В САЩ е създаден специален тръстов фонд за компенсация на хората, които са се разболели след ваксинация, и така предпазват фармацевтичната индустрия от стотици съдебни дела.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Брандовете и вируса Брандовете и вируса

Тези, които не успеят ясно да (пре)дефинират мястото си в живота на хората, имат мрачно бъдеще

4 апр 2020, 756 прочитания

"Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса "Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса

Компанията подкрепя дейността на лечебните заведения в условията на извънредната ситуация

4 апр 2020, 1035 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Лаптопите "Правец" ще излязат на пазара до месец

Първите хиляда бройки ще се продават на цена под 1000 лева

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10