Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 13 мар 2014, 19:31, 13527 прочитания

Бутилиращите компании са против смяна на модела на бизнеса им

Фирмите се опасяват, че с предложените от държавата промени някой ще паразитира върху разработен пазар за вода

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Бутилиращата индустрия възрази остро срещу готвена промяна в Закона за водите, която дава възможност повече от една компания да може да бутилира вода от едно находище. Вносителите обаче не възнамеряват да променят предложението си, което е минало на първо четене в комисия още през февруари. Това стана ясно след специално обсъждане (постфактум с бранша) в парламентарната комисия по околната среда и водите, на което присъстваха представители на държавната администрация, бизнеса, работодателски организации, неправителствени сдружения. В момента правилото е едно находище с един концесионер. Тази практика беше наложена след законодателна промяна през 2009 г. по настояване на компаниите и при същите парламентарно представени партии. Сега се предлага връщане на старата практика и възможност да се дава концесия за всеки сондаж в рамките на едно находище.

Мотивите против


Аргументите на индустрията са, че предложената поправка противоречи на европейското право и дългогодишно прилаганите европейски принципи и практики в този сектор, обобщи Жана Величкова, председател на браншовата организация. Освен това тази промяна подлага на риск всички направени инвестиции в сектора. Браншът е изграден от нулата, в него са вложени над 200 млн. лв., а компаниите защитават пазарните си позиции всеки ден, поясни Величкова. Сред големите опасения на бизнеса е, че предложението създава предпоставки някой паразитиращо да се възползва от вече наложено име на бутилирана вода, без да е вложил нито лев за разработване на пазара.

"Потребителят пие вода "Хисаря" или "Горна баня" примерно и се чуди защо днес етикетът е зелен, а утре син, без да има представа, че става въпрос за различни бутилиращи компании", каза Цветан Лъжански, представител на КРИБ и дългогодишен изпълнителен директор на "Девин" АД. Според него липсата на инвеститорски интерес към някои находища – като водата Брацигово например, е резултат именно от някогашното наличие на двама концесионери, вторият от които е започнал съдебни битки и е подбивал пазара.

Това, което предстои да се случи в България, е повод за притеснения, заяви Патриша Фоселард, генерален секретар на Европейската федерация на бутилировачите на води. По думите й предложената поправка противоречи на духа и на буквата на европейското законодателство. Според наложената европейска практика търговското наименование на продаваните бутилирани води съвпада с наименованието на града или населеното място на находището. Дългосрочното и ексклузивно споразумение с концесионера му дава гаранции, че може да изгради дългосрочна визия и да планира както търговските си инвестиции, така и инвестициите за опазване на околната среда, поясни Патриша Фоселард. Предлаганата промяна е в противоречие както на добре установени практики и европейски принципи, свързани със законодателството в тази област, така и на основни права за защита на търговските марки, обобщи Фоселард.



Иванка Пакиданска, представител по индустриална собственост и европейски патентен адвокат, обаче заяви, че европейската директива не поставя ограничения за броя на ползвателите на едно находище с вода. Директивата регламентира търговското описание на бутилираната вода и въвежда забрана за представяне на повече от едно търговско описание. Описание и марка обаче не са синоними, поясни Пакиданска. Същото становище застъпиха и представителите на Патентното ведомство. Обаче никой не отговори на въпроса коя е търговската марка на водата "Горна баня" например и дали могат да се продават две води с различно географско наименование от едно и също находище.

Аргументите на държавата

са, че така се премахва монополът, че се създава възможност за нови инвестиции в малки населени места, където са част от изворите, и за разкриване на нови работни места. Освен това държавата ще оползотворява по-добре своя воден ресурс. Тези, които възразяват срещу предложената поправка, разглеждат проблема "от гледна точка на собствените си интереси, но ние надскачаме тези интереси и се опитваме да защитим интересите на държавата и на крайния потребител", заяви Рамадан Аталай, един от вносителите на законопроекта. Кметът на Девин Цветалин Пенков също подкрепи предложената законодателна промяна и покани всички инвеститори "да заповядат да експлоатират изворите и големия воден ресурс в общината", защото това би създало нови работни места.

Неофициално в бранша се говори, че промяната се прави тъкмо заради интерес към водата в Девин. Вероятно затова Мина Николова, финансов директор на "Нова трейд" - компанията концесионер на водата "Бачково", попита "дали поправката в закона се прави за цяла България или само за град Девин".
"Разработихме водата "Бачково" от нулата. Инвестирали сме 15 млн. евро досега във водния ресурс, в съоръжения, в марката и пазара", заяви още Николова и попита каква е в този случай дефиницията за монопол и дали някога няма да бъдат упрекнати в монополизъм.

Броят на концесионерите на минерална вода от 25 през 2009 г. сега е 15.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Цената на борсовия ток в България е най-ниска в цяла Европа Цената на борсовия ток в България е най-ниска в цяла Европа

Днес тарифата е почти 12 евро/мВтч, а вчера беше три пъти по-ниска

5 апр 2020, 1074 прочитания

Весела Апостолова: По-мобилизирани сме от всякога Весела Апостолова: По-мобилизирани сме от всякога

Изпълнителният директор на комуникационния бизнес и оперативен директор на групата "Publicis Groupe България" пред "Капитал"

5 апр 2020, 951 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Очаквано рискована комбинация

"Нестле" опитва схема 3 в 1: поема сама голяма част от доставките, превръща дистрибуторите си в превозвачи и им оставя малките и не толкова доходоносни обекти

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10