// K2: Бизнесът / Компании
Бутилиращите компании са против смяна на модела на бизнеса им
Фирмите се опасяват, че с предложените от държавата промени някой ще паразитира върху разработен пазар за вода
Мотивите против
"Потребителят пие вода "Хисаря" или "Горна баня" примерно и се чуди защо днес етикетът е зелен, а утре син, без да има представа, че става въпрос за различни бутилиращи компании", каза Цветан Лъжански, представител на КРИБ и дългогодишен изпълнителен директор на "Девин" АД. Според него липсата на инвеститорски интерес към някои находища – като водата Брацигово например, е резултат именно от някогашното наличие на двама концесионери, вторият от които е започнал съдебни битки и е подбивал пазара.
Това, което предстои да се случи в България, е повод за притеснения, заяви Патриша Фоселард, генерален секретар на Европейската федерация на бутилировачите на води. По думите й предложената поправка противоречи на духа и на буквата на европейското законодателство. Според наложената европейска практика търговското наименование на продаваните бутилирани води съвпада с наименованието на града или населеното място на находището. Дългосрочното и ексклузивно споразумение с концесионера му дава гаранции, че може да изгради дългосрочна визия и да планира както търговските си инвестиции, така и инвестициите за опазване на околната среда, поясни Патриша Фоселард. Предлаганата промяна е в противоречие както на добре установени практики и европейски принципи, свързани със законодателството в тази област, така и на основни права за защита на търговските марки, обобщи Фоселард.
Иванка Пакиданска, представител по индустриална собственост и европейски патентен адвокат, обаче заяви, че европейската директива не поставя ограничения за броя на ползвателите на едно находище с вода. Директивата регламентира търговското описание на бутилираната вода и въвежда забрана за представяне на повече от едно търговско описание. Описание и марка обаче не са синоними, поясни Пакиданска. Същото становище застъпиха и представителите на Патентното ведомство. Обаче никой не отговори на въпроса коя е търговската марка на водата "Горна баня" например и дали могат да се продават две води с различно географско наименование от едно и също находище.
Аргументите на държавата
са, че така се премахва монополът, че се създава възможност за нови инвестиции в малки населени места, където са част от изворите, и за разкриване на нови работни места. Освен това държавата ще оползотворява по-добре своя воден ресурс. Тези, които възразяват срещу предложената поправка, разглеждат проблема "от гледна точка на собствените си интереси, но ние надскачаме тези интереси и се опитваме да защитим интересите на държавата и на крайния потребител", заяви Рамадан Аталай, един от вносителите на законопроекта. Кметът на Девин Цветалин Пенков също подкрепи предложената законодателна промяна и покани всички инвеститори "да заповядат да експлоатират изворите и големия воден ресурс в общината", защото това би създало нови работни места.
Неофициално в бранша се говори, че промяната се прави тъкмо заради интерес към водата в Девин. Вероятно затова Мина Николова, финансов директор на "Нова трейд" - компанията концесионер на водата "Бачково", попита "дали поправката в закона се прави за цяла България или само за град Девин".
"Разработихме водата "Бачково" от нулата. Инвестирали сме 15 млн. евро досега във водния ресурс, в съоръжения, в марката и пазара", заяви още Николова и попита каква е в този случай дефиницията за монопол и дали някога няма да бъдат упрекнати в монополизъм.
Броят на концесионерите на минерална вода от 25 през 2009 г. сега е 15.
Още по темата
Пазарната битка между "Девин" и "Балдаран Спринг" отново се води през законови промени
21 юни 2015Заповед за санкции на "Девин" беше отменена
Според решението на икономическото министерство надписите върху изворната вода на бутилиращата компания са коректни
14 май 2014Девет примера как чрез законови поправки управляващите пренареждат цели сектори на икономиката
11 апр 2014КЗП обвини "Девин" в заблуждаваща търговска практика
Спорът е за наименованието на изворната вода. Бутилиращата компания категорично отхвърля обвиненията
1 апр 2014Един извор - много бутилиращи компании
Законовото изменение се отхвърля от сектора, защото променя правилата, а оттам и бизнес плановете
26 фев 2014Концесионните такси за вода ще се договарят в левове вместо в долари
Допълнителни споразумения улесняват и държавата, и фирмите
14 авг 2013Компаниите за бутилиране на минерална вода ще могат да ползват повече ресурс от изворите си
14 авг 2009Едно находище – един концесионер
Промени в закона изчистват въпросителни около експлоатацията на минерални извори
6 авг 2009
Най-силни са очакванията в минната индустрия, лидерът по региони отново е Варна
10 дек 2019, 435 прочитания

В новия си цех компанията ще произвежда носовата част на самолети Airbus
9 дек 2019, 1545 прочитания
9 дек 2019, 7248 прочитания
9 дек 2019, 3214 прочитания
9 дек 2019, 2953 прочитания
9 дек 2019, 2628 прочитания
9 дек 2019, 1840 прочитания
"Нестле" опитва схема 3 в 1: поема сама голяма част от доставките, превръща дистрибуторите си в превозвачи и им оставя малките и не толкова доходоносни обекти