Вино, храни и козметика са с потенциал за износ в Хонконг
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Вино, храни и козметика са с потенциал за износ в Хонконг

Освен в бутилки български фирми могат да изнасят и вино в контейнери и да го бутилират навън. И за двата вида не се налагат мита

Вино, храни и козметика са с потенциал за износ в Хонконг

Специалният административен район дава достъп до половината население на земята

6023 прочитания

Освен в бутилки български фирми могат да изнасят и вино в контейнери и да го бутилират навън. И за двата вида не се налагат мита

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Българските производители на вино, храни и розово масло имат големи шансове за успех на пазар, който дава достъп до половината население на земята. Това стана ясно на пресконференция преди семинара "Хонконг – вашият партньор за успех в Китай", който се проведе в София във вторник. Освен че няма вносни мита за голяма част от продуктите, които България може да изнася, едно от предимствата на специалния административен район е и че там не се налага данък добавена стойност.

Вино за всичко

Интерес за Хонконг представляват българското вино, розово масло, кисело мляко, мед, бутилирана вода и мляко на прах. "Тези продукти са готови за износ на хонконгския пазар", каза Стивън Уонг, регионален директор за Европа на Съвета за търговия и развитие на Хонконг.

Първият български инвеститор в Хонконг е именно от винения сектор. Това е Любомир Димитров, който през 2012 г. е основал там компанията Orient Express Trade Limited и е създал център за дистрибуция на български вина в региона. Освен в бутилки български фирми могат да изнасят и вино в контейнери и да го бутилират навън. И за двата вида не се налагат мита.

Виното в Хонконг се търси не само за консумация, но и като инвестиция, каза Уонг. В страната има много международни аукционни къщи за вино, които провеждат търгове за инвеститори във вино. Заради големия ръст на вноса на вино в Хонконг е изчислено, че ако тенденцията се запази, след пет години там ще се консумира повече вино, отколкото в САЩ, каза Уонг.

И още възможности

Не се налагат вносни мита и за меда, който също има голям пазарен потенциал. Продажбата на хранителни продукти в Хонконг е опростена и всяка храна, която притежава световнопризнат сертификат, може да се продава, без да е необходимо да минава през специални процедури. Изисквания има единствено за етикетирането на хранителните продукти.

Производителите на козметика могат успешно да се наложат на китайския пазар, където търсенето е голямо, посочи Уонг. За целта те могат да използват Хонконг като платформа за достъп до континентален Китай.

Възможностите за българския бизнес обаче не са свързани само с традиционните сектори, посочи Зигфрид Ферщапен, старши инвестиционен изпълнителен директор на Invest Hong Kong (хонконгския аналог на Българската агенция за инвестиции). "Наскоро посетих изложението CEBIT и бях силно впечатлен от качеството на някои български софтуерни компании", каза той. По думите му той е набелязал поне четири фирми, които имат потенциал да пробият в Хонконг.

Според Уонг българските производители могат да осъществят контакти за износ по време на изложенията, които се организират в Хонконг. Градът е домакин на общо 35 изложения, 6 от които са най-големите в Азия, а 3 – в света.

Поле за развитие

Хонконг има силни търговски отношение с Европейския съюз. Това е вторият по големина търговски партньор на специалния административен регион след Китай. България обаче формира много малка част от търговския обмен. Макар че през 2013 г. двустранната търговия е нараснала с 30%, тя е едва 108 млн. долара. "На фона на търговията с ЕС, която е 88 млрд. долара, това е огромна разлика и показва, че има потенциал за развитие", каза Линда Лай, специален представител на Хонконг по икономическите и търговските въпроси в ЕС.

Българският износ към Хонконг се състои основно от интегрални схеми, текстил и часовници. Внасяме телекомуникационно оборудване, текстил и електроника, а любопитна подробност е, че оттам в България влизат и голямо количество копчета.

Хонконг не е сред известните инвеститори в България. "Истината е, че страната не е добре позната. Откриването на консулство в Хонконг би помогнало за увеличаване на инвестициите в България", добави Лай. По думите на Ферщапен стъпка в тази посока вече е предприела Румъния, която наскоро е открила търговска камара в специалния административен район. Уонг добави, че през декември в Хонконг се провежда форум, на който се събират потенциални инвеститори от цял свят и той е добра възможност за българските фирми да установят контакти.

Защо Хонконг

Населението на Хонконг е малко – около 7 млн. души, но пазарът, до който може да осигури достъп, е огромен. Причината за това е, че от него може да се достигне лесно до Китай и страните от Азиатско-Тихоокеанския регион, където живее половината население на земята, каза Линда Лай, специален представител на Хонконг по икономическите и търговските въпроси в ЕС. Хонконг се възстановява много бързо от кризата. През миналата година икономиката е нараснала с 3%, което е двойно повече спрямо 2012 г., когато БВП се е увеличил с 1.4%. За 2014 г. очакванията са ръстът да бъде между 3 и 4%, каза Лай.

Хонконг неизменно държи класацията на най-свободната икономика в света и е на второ място за правене на бизнес според доклада на Световната банка за 2014 г. Специалният административен район има икономическа и правна система, различна от Китай, и предлага свободни пристанища и пазар, гарантирана свобода на словото, право на собственост, защита на договорите и интелектуалната собственост, нетърпимост към корупцията. Данъчната система е опростена и няма данък добавена стойност.

Българските производители на вино, храни и розово масло имат големи шансове за успех на пазар, който дава достъп до половината население на земята. Това стана ясно на пресконференция преди семинара "Хонконг – вашият партньор за успех в Китай", който се проведе в София във вторник. Освен че няма вносни мита за голяма част от продуктите, които България може да изнася, едно от предимствата на специалния административен район е и че там не се налага данък добавена стойност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Е, дано. Разумно е да се изгражда един по-елитен сегмент в пазара, прекалено малка страна сме за да задоволим китайския пазар, затова "бутик" подходът е за препоръчване. Китайците по традиция правят скъпи подаръци, в този смисъл едва ли е разумно доставката да бъде в цистерни а бутилирането в Китай: това е знак за ниско ниво и възможност за фалшификации. Не се плашете че може да ни се струва скъпо, плашете се ако те го преценят като евтино и недостойно за внимание.

  • 2
    comandante avatar :-P

    Този сектор само от руския пазар може много да се развие!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK