Френски пощенски гигант взима дял от "Спиди"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Френски пощенски гигант взима дял от "Спиди"

В момента основен акционер в "Спиди" е основателят й Валери Мектупчиян чрез дружеството си "Спиди груп"

Френски пощенски гигант взима дял от "Спиди"

Българският куриер се разраства в Румъния чрез бизнеса на GeoPost

Весела Николаева, Татяна Пунчева-Василева

В момента основен акционер в "Спиди" е основателят й Валери Мектупчиян чрез дружеството си "Спиди груп"

© Анелия Николова


109

млн. лв. е оценката на компанията при сделката с френската компания.

Френският пощенски държавен гигант La Poste ще увеличи присъствието си на българския пазар на куриерски услуги. Дъщерното му дружество GeoPost ще придобие 25% от най-голямата куриерска компания в страната "Спиди" с опция за мажоритарен дял през 2020 г. Това става ясно от съобщение на "Спиди". Сделката е на две нива - българският куриер ще придобие пълен контрол над дружествата на GeoPost в Румъния и България. А това означава сериозно разрастване за "Спиди", включително извън България.

Това е втората голяма сделка в куриерско-пощенския бизнес, при която голям европейски играч стъпва на българския пазар. Предишната такава бе през 2012 г., когато австрийската държавна и публична компания Oesterreichische Post придоби първо миноритарен, а после и мажоритарен дял в българската "МиБМ Експрес".

Сделката

Според съобщението "Спиди" е подписало споразумение да придобие 100% от румънската "Дайнамик парсъл дистрибюшън" и "Геопост България". Дружествата са дъщерни на GeoPost. Френската група е основен собственик на международната куриерска компания DPD, с която "Спиди" си партнира от 2010 г.

Придобиването на тези дружества ще стане с увеличение на капитала на "Спиди", чрез което и GeoPost ще придобие 25-процентовия дял в българския куриер и опцията за мажоритарно участие през 2020 г., т.е. след шест години. В съобщението си "Спиди" са посочили, че "необходимите средства за придобиването на дружествата и инвестиционната програма за Румъния са на стойност от 30 млн. лв.", като всички средства по сделката ще дойдат както от увеличението на капитала, така и от дългосрочен заем.

В момента основен акционер в "Спиди" е основателят й Валери Мектупчиян чрез дружеството си "Спиди груп". Куриерската компания е публична и акциите й са листвани на Българската фондова борса от 2012 г. Свободно търгуемият им дял е под 5% от капитала по последна информация от отчетите му. А пазарната му капитализация е около 100 млн. лв.

Сделка ще бъде реализирана при оценка за компанията от 8 пъти оперативната й печалба (EV/EBITDA), посочват още от "Спиди". Коефициент от 8 пъти оперативната печалба е сравнително добър за сектора, тъй като компании в бранша имат и по-ниски. В същото време обаче показва, че текущата пазарна цена на акциите на компанията на българската борса е сравнително справедлива. При 13.6 млн. евро оперативна печалба преди данъци, лихви и амортизация, т.е. EBITDA за 2013 г., оценката за цялото предприятие е 108.5 млн. лв. Като се вземат предвид дългът и паричните средства на дружеството, това отрежда оценка за цената на капитала му от около 107 млн. лв., или не много повече от текущите нива, на които се търгува в момента "Спиди" на борсата. След обявяването на сделката акциите на "Спиди" поскъпнаха с малко над 4% до 23.3 лв. за брой, или около 104 млн. лв. пазарна капитализация.

Голяма крачка напред

Като цяло партньорството с една от водещите европейски компании в куриерския бизнес дава възможност на "Спиди" да изпълни плановете си за експанзия на пазара, включително извън България.

"Очакваме тази транзакция да бъде добра основа за нашето развитие в региона в момента. Със сигурност ще са необходими повече от две години, за да направим по-големи крачки", каза изпълнителният директор и основен акционер в "Спиди" Валери Мектупчиян пред "Капитал Daily". По думите му предстои да се внесе проспект за увеличение на капитала на дружеството в Комисията за финансов надзор, в който ще бъдат описани точните параметри по всяка страна от сделката, а опцията за мажоритарен дял в "Спиди" той определи като стандартна. По подобен начин, но в по-кратък срок, Австрийските пощи придобиха мажоритарен дял в "МиБМ Експрес".

В официалното съобщение от "Спиди" допълват, че чрез сделката ще могат да реализират плановете си за регионално развитие. Допълнително придобиването ще даде възможност компанията да се фокусира върху консолидирането на българския и румънския пазар, "като предоставя интегрирани логистични услуги на клиентите си от двете държави". "Спиди" ще има и директен достъп до сухопътната мрежа на DPD в Европа като пълноправен член", пише още в съобщението.

"Спиди" и DPD имат партньорство от 2010 г. и с помощта на международната компания българското дружество извършваше доставките си зад граница. Самата DPD е на българския пазар от десет години чрез дъщерното си дружество "Геопост България"

Пазарът

През миналата година "Спиди" има 27% пазарен дял, което я нарежда в топ 5 на куриерските компании в България. Точни данни за дяловете на останалите все още няма, тъй като Комисията за регулиране на съобщенията публикува данни едва в средата на следващата година. За 2012 г. "Спиди", заедно с останалите четири най-големи дружества са имали 67% дял общо. Според същия доклад приходите на целия пощенски пазар в България нарастват през 2012 г. спрямо 2011 г. с 6% до 245 млн. лв., а увеличението се дължи най-вече на т.нар. неуниверсална услуга, и по-специално на куриерския бизнес, който реализира приходи от 161 млн. лв. Или на него се падат 65% от пазара на пощенски услуги.

Самото "Спиди" обаче расте с повече от средното за пазара последните години. През 2013 г. компанията отчита рекорден ръст в приходите си от куриерски услуги от малко над 20%. Увеличението е както при бизнес клиентите, така и при индивидуалните. В последната година присъствието на компанията на пазара на малки пратки се увеличи и чрез мрежата от гишета в търговски обекти Speedy Parcel Shop. Така куриерът стъпи директно в центровете на много по-малки градове, в съвсем малки населени места и в квартали на големите градове. За миналата година външните пазара са донесли 8% от приходите на "Спиди".

През лятото на миналата година от "Спиди" съобщиха, че проучват възможността да купят дялове от местни дружества в Сърбия, Македония и Румъния и така да разширят бизнеса си към съседни държави. Тогава по информация от ръководството все още не е имало сериозни преговори, а само проучвания и Румъния ще е приоритетна пред другите две държави. До момента "Спиди" присъстваше на румънския пазар с доставки, като ползваше за партньор DPD. Намеренията, заявени скоро след публичното предлагане на "Спиди", бяха за по-сериозно присъствие на румънския пазар, тъй като държавата е член на ЕС, няма граници, транспортирането е много по-лесно.

По време на стартирането на търговията с акциите Валери Мектупчиян каза, че по техни оценки за разширение на бизнеса в Румъния ще са необходими около 10-15 млн. евро. Още тогава увеличение на капитала през фондовата борса беше обявено като опция. Излизането на БФБ беше с вторично предлагане и досега "Спиди" не е правила набиране на капитал от външни инвеститори. Борсовият дебют на компанията през 2012 г. я оцени на 76.3 млн. лв. Миналата година дружеството увеличи капитала си от 1.48 млн. лв. до 4.446 млн. лв. с част от печалбата за 2012 г.

Кой е купувачът

La Poste е френската държавна пощенска компания, еквивалент на "Български пощи". Фирмата е създадена през XV век, а в настоящия си вид е формирана през 2001 г. при разделянето на пощенските от телекомуникационните услуги във Франция. Първите се отделят в La Poste, а вторите във France Telecom. В момента групата на La Poste развива както пощенски, така и куриерски и банкови услуги. Общите й приходи за 2013 г. възлизат на малко над 22 млрд. евро, от тях 11 млрд. евро се падат на пощенските услуги, 6 млрд. евро на куриерските и 5.5 млрд. на банковите. GeoPost е част от куриерската група и през 2013 г. е реализирала 4.4 млрд. евро приходи. Тя оперира в 40 европейски страни и последните години се разраства включително чрез придобивания и на миноритарни пакети в местни куриери.
Финансови данни на "Спиди"
Показател20092010201120122013
Приходи (в хил. лв.)36 02039 44347 79254 52466 319
Ръст спрямо предходната година-2.30%11%17%19.7%20.7%
Нетна печалба (в хил. лв.) 1 5433 3266 1107 6148 875
Източник: "Спиди"


24 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Австрийската поща вече купила мажоритарен дял в "МиБМ Експрес", френската купува "Спиди", а за държавните ни пощи все повече се затвърждава алтернативата да им гледа праха в далечината. Още някоя година на държавни субсидии с изсмукани от пръстите аргументи и после резето. Важното е, че това няма да е по време на нашия мандат. Въпреки че не се знае. Тройната корупция добре постла за ВЕИ далаверата, но ето че след 5 години те самите трябва да укротяват миньори и да грабят от умерено печелещите инвеститори, за да пренасочват към ВЕИ-измамниците, заемите на хидроинженери и ядрени стратези от собствените партийни редици.

  • 2
    _dan_ avatar :-|
    _dan_

    Тук БНБ отказа лиценз на пощите да управляват пари, винетките ги дадоха на банката на Цветелина ... и после пощите били на загуба?!?

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#2] от "_dan_":

    В живота си не съм купувал винетка от друго място, освен от пощата. Друг е въпросът, че дори Румъния минава на електронни винетки по партида на регистрационния номер, вместо всенародно фалшифицираните лепенки у нас. Лицензът за платежен оператор е бил поискан преди 3-4 месеца, т.е. няма отношение към времето преди това. И двете опорни точки отпадат. Препрочети още веднъж статията, защото героите в нея нито продават винетки, нито фулмастери, нито картички с изгледи, още по-малко се занимават с банкова дейност.

  • 4
    _dan_ avatar :-|
    _dan_

    [quote#3:"cinik"]Препрочети още веднъж статията[/quote]

    Май не аз трябва да препрочета статията - "Общите й приходи за 2013 г. възлизат на малко над 22 млрд. евро, от тях 11 млрд. евро се падат на пощенските услуги, 6 млрд. евро на куриерските и 5.5 млрд. на банковите."
    Явно във Франция има кой да защитава държавните предприятия и да следи да не се крадат ... В България се краде и разсипва всичко, после се обявява, че виновен бил 45 години комунизъм, и се продължава с краденето ...

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#4] от "_dan_":

    А ти май ще трябва да си дочетеш, как "La Poste е френската държавна пощенска компания. Фирмата е създадена през XV век"

    Цитираните от теб резултати са постигнати след 5-6 века опит и градене на марка. Автстрийците и германците не се наемат да копират този успех, но ти щом мислиш, че ще се намерят "честни стопански и партийни ръководители", с които да догоним по ниво поща на 6 века, тогава остава само да ти кажа живи и зрави!

  • 6
    _dan_ avatar :-|
    _dan_

    [quote#5:"cinik"]"честни стопански и партийни ръководители"[/quote]

    За съжаление днес такива хора не се пускат на ключови позиции ... и затова нищо не върви ... , а относно Български Пощи - не са рекли - не са ги закрепили - защото могат да пуснат много по-евтина услуга от Еконт или Спиди ... но явно никой няма интерес. Имай в предвид, че и Английските Пощи са бая стари (дори по-стари от френските), но частично бяха приватизирани и то през борсата, не под масата.

  • 7
    dr.watson avatar :-|
    dr.watson

    Интересно как никой не е обяснил на французите, че държавата е лош стопанин, държавно значи мързеливо и монополно. Да им даде акъл да приватизират (по възможност за 10% от цената), защото само частното е добро.

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#7:"dr.watson"]Интересно как никой не е обяснил на французите, че държавата е лош стопанин, държавно значи мързеливо и монополно.[/quote]

    За французите и тяхната поща на 6 века разбрахме. А сега, ще дадем ли някой добър пример от България, изключвайки разбира се случаи като "докато беше в квотата на НДСВ, беше във възход, ама като се наложи да го върне на БСП, тръгна надолу, пък после като мина в ДПС, го довършиха..."

  • 9
    dr.watson avatar :-|
    dr.watson

    В България почти всички проблеми опират до липса на правосъдие и ефективни присъди. Нормално е за кражба или вреда от рода на 30-40 хил. лв да се лежи в затвора с ефективни присъди. Но реално и за милиони не се случва с някакви неофициални обяснения от типа "как така ще проваляме живота на човека". Точно тая загриженост за душевния комфорт на "човека" скапва цялата държава и държавните предприятия в частност.

  • 10
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#7:"dr.watson"]Интересно как никой не е обяснил на французите, че държавата е лош стопанин, държавно значи мързеливо и монополно. [/quote]Прав сте, не е задължително да е така. Но у нас по правило е.

    Случайност е когато някое дружество не бъде ошушкано. Но рано или късно и на него му намират цаката. Като оня случай за шефа на горското стопанство в Странджа дето бил на поста 15 години и развил дейности, привлякал финансиране и направил едно от най-уредените и печеливши стопанства в страната. И какво - тези го смениха. Даже не си направиха труда да му откриват пропуски. Просто - чао! Можете да се сетите, че подобни промени никога не са с оглед интересите на дружеството. Този когото са сложили за шеф вече има какво да лапа. Такива хайдушки номера няма как да минат в една частна фирма - поне докато не решат да правят национализация. А тези имат афинитет към това, но от ЕС няма да им дадат.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK