млн. лв. е оценката на компанията при сделката с френската компания.
Френският пощенски държавен гигант La Poste ще увеличи присъствието си на българския пазар на куриерски услуги. Дъщерното му дружество GeoPost ще придобие 25% от най-голямата куриерска компания в страната "Спиди" с опция за мажоритарен дял през 2020 г. Това става ясно от съобщение на "Спиди". Сделката е на две нива - българският куриер ще придобие пълен контрол над дружествата на GeoPost в Румъния и България. А това означава сериозно разрастване за "Спиди", включително извън България.
Това е втората голяма сделка в куриерско-пощенския бизнес, при която голям европейски играч стъпва на българския пазар. Предишната такава бе през 2012 г., когато австрийската държавна и публична компания Oesterreichische Post придоби първо миноритарен, а после и мажоритарен дял в българската "МиБМ Експрес".
Сделката
Според съобщението "Спиди" е подписало споразумение да придобие 100% от румънската "Дайнамик парсъл дистрибюшън" и "Геопост България". Дружествата са дъщерни на GeoPost. Френската група е основен собственик на международната куриерска компания DPD, с която "Спиди" си партнира от 2010 г.
Придобиването на тези дружества ще стане с увеличение на капитала на "Спиди", чрез което и GeoPost ще придобие 25-процентовия дял в българския куриер и опцията за мажоритарно участие през 2020 г., т.е. след шест години. В съобщението си "Спиди" са посочили, че "необходимите средства за придобиването на дружествата и инвестиционната програма за Румъния са на стойност от 30 млн. лв.", като всички средства по сделката ще дойдат както от увеличението на капитала, така и от дългосрочен заем.
В момента основен акционер в "Спиди" е основателят й Валери Мектупчиян чрез дружеството си "Спиди груп". Куриерската компания е публична и акциите й са листвани на Българската фондова борса от 2012 г. Свободно търгуемият им дял е под 5% от капитала по последна информация от отчетите му. А пазарната му капитализация е около 100 млн. лв.
Сделка ще бъде реализирана при оценка за компанията от 8 пъти оперативната й печалба (EV/EBITDA), посочват още от "Спиди". Коефициент от 8 пъти оперативната печалба е сравнително добър за сектора, тъй като компании в бранша имат и по-ниски. В същото време обаче показва, че текущата пазарна цена на акциите на компанията на българската борса е сравнително справедлива. При 13.6 млн. евро оперативна печалба преди данъци, лихви и амортизация, т.е. EBITDA за 2013 г., оценката за цялото предприятие е 108.5 млн. лв. Като се вземат предвид дългът и паричните средства на дружеството, това отрежда оценка за цената на капитала му от около 107 млн. лв., или не много повече от текущите нива, на които се търгува в момента "Спиди" на борсата. След обявяването на сделката акциите на "Спиди" поскъпнаха с малко над 4% до 23.3 лв. за брой, или около 104 млн. лв. пазарна капитализация.
Голяма крачка напред
Като цяло партньорството с една от водещите европейски компании в куриерския бизнес дава възможност на "Спиди" да изпълни плановете си за експанзия на пазара, включително извън България.
"Очакваме тази транзакция да бъде добра основа за нашето развитие в региона в момента. Със сигурност ще са необходими повече от две години, за да направим по-големи крачки", каза изпълнителният директор и основен акционер в "Спиди" Валери Мектупчиян пред "Капитал Daily". По думите му предстои да се внесе проспект за увеличение на капитала на дружеството в Комисията за финансов надзор, в който ще бъдат описани точните параметри по всяка страна от сделката, а опцията за мажоритарен дял в "Спиди" той определи като стандартна. По подобен начин, но в по-кратък срок, Австрийските пощи придобиха мажоритарен дял в "МиБМ Експрес".
В официалното съобщение от "Спиди" допълват, че чрез сделката ще могат да реализират плановете си за регионално развитие. Допълнително придобиването ще даде възможност компанията да се фокусира върху консолидирането на българския и румънския пазар, "като предоставя интегрирани логистични услуги на клиентите си от двете държави". "Спиди" ще има и директен достъп до сухопътната мрежа на DPD в Европа като пълноправен член", пише още в съобщението.
"Спиди" и DPD имат партньорство от 2010 г. и с помощта на международната компания българското дружество извършваше доставките си зад граница. Самата DPD е на българския пазар от десет години чрез дъщерното си дружество "Геопост България"
Пазарът
През миналата година "Спиди" има 27% пазарен дял, което я нарежда в топ 5 на куриерските компании в България. Точни данни за дяловете на останалите все още няма, тъй като Комисията за регулиране на съобщенията публикува данни едва в средата на следващата година. За 2012 г. "Спиди", заедно с останалите четири най-големи дружества са имали 67% дял общо. Според същия доклад приходите на целия пощенски пазар в България нарастват през 2012 г. спрямо 2011 г. с 6% до 245 млн. лв., а увеличението се дължи най-вече на т.нар. неуниверсална услуга, и по-специално на куриерския бизнес, който реализира приходи от 161 млн. лв. Или на него се падат 65% от пазара на пощенски услуги.
Самото "Спиди" обаче расте с повече от средното за пазара последните години. През 2013 г. компанията отчита рекорден ръст в приходите си от куриерски услуги от малко над 20%. Увеличението е както при бизнес клиентите, така и при индивидуалните. В последната година присъствието на компанията на пазара на малки пратки се увеличи и чрез мрежата от гишета в търговски обекти Speedy Parcel Shop. Така куриерът стъпи директно в центровете на много по-малки градове, в съвсем малки населени места и в квартали на големите градове. За миналата година външните пазара са донесли 8% от приходите на "Спиди".
През лятото на миналата година от "Спиди" съобщиха, че проучват възможността да купят дялове от местни дружества в Сърбия, Македония и Румъния и така да разширят бизнеса си към съседни държави. Тогава по информация от ръководството все още не е имало сериозни преговори, а само проучвания и Румъния ще е приоритетна пред другите две държави. До момента "Спиди" присъстваше на румънския пазар с доставки, като ползваше за партньор DPD. Намеренията, заявени скоро след публичното предлагане на "Спиди", бяха за по-сериозно присъствие на румънския пазар, тъй като държавата е член на ЕС, няма граници, транспортирането е много по-лесно.
По време на стартирането на търговията с акциите Валери Мектупчиян каза, че по техни оценки за разширение на бизнеса в Румъния ще са необходими около 10-15 млн. евро. Още тогава увеличение на капитала през фондовата борса беше обявено като опция. Излизането на БФБ беше с вторично предлагане и досега "Спиди" не е правила набиране на капитал от външни инвеститори. Борсовият дебют на компанията през 2012 г. я оцени на 76.3 млн. лв. Миналата година дружеството увеличи капитала си от 1.48 млн. лв. до 4.446 млн. лв. с част от печалбата за 2012 г.
Кой е купувачът
La Poste е френската държавна пощенска компания, еквивалент на "Български пощи". Фирмата е създадена през XV век, а в настоящия си вид е формирана през 2001 г. при разделянето на пощенските от телекомуникационните услуги във Франция. Първите се отделят в La Poste, а вторите във France Telecom. В момента групата на La Poste развива както пощенски, така и куриерски и банкови услуги. Общите й приходи за 2013 г. възлизат на малко над 22 млрд. евро, от тях 11 млрд. евро се падат на пощенските услуги, 6 млрд. евро на куриерските и 5.5 млрд. на банковите. GeoPost е част от куриерската група и през 2013 г. е реализирала 4.4 млрд. евро приходи. Тя оперира в 40 европейски страни и последните години се разраства включително чрез придобивания и на миноритарни пакети в местни куриери.Показател | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Приходи (в хил. лв.) | 36 020 | 39 443 | 47 792 | 54 524 | 66 319 |
Ръст спрямо предходната година | -2.30% | 11% | 17% | 19.7% | 20.7% |
Нетна печалба (в хил. лв.) | 1 543 | 3 326 | 6 110 | 7 614 | 8 875 |
млн. лв. е оценката на компанията при сделката с френската компания.
Френският пощенски държавен гигант La Poste ще увеличи присъствието си на българския пазар на куриерски услуги. Дъщерното му дружество GeoPost ще придобие 25% от най-голямата куриерска компания в страната "Спиди" с опция за мажоритарен дял през 2020 г. Това става ясно от съобщение на "Спиди". Сделката е на две нива - българският куриер ще придобие пълен контрол над дружествата на GeoPost в Румъния и България. А това означава сериозно разрастване за "Спиди", включително извън България.
24 коментара
Австрийската поща вече купила мажоритарен дял в "МиБМ Експрес", френската купува "Спиди", а за държавните ни пощи все повече се затвърждава алтернативата да им гледа праха в далечината. Още някоя година на държавни субсидии с изсмукани от пръстите аргументи и после резето. Важното е, че това няма да е по време на нашия мандат. Въпреки че не се знае. Тройната корупция добре постла за ВЕИ далаверата, но ето че след 5 години те самите трябва да укротяват миньори и да грабят от умерено печелещите инвеститори, за да пренасочват към ВЕИ-измамниците, заемите на хидроинженери и ядрени стратези от собствените партийни редици.
Тук БНБ отказа лиценз на пощите да управляват пари, винетките ги дадоха на банката на Цветелина ... и после пощите били на загуба?!?
До коментар [#2] от "_dan_":
В живота си не съм купувал винетка от друго място, освен от пощата. Друг е въпросът, че дори Румъния минава на електронни винетки по партида на регистрационния номер, вместо всенародно фалшифицираните лепенки у нас. Лицензът за платежен оператор е бил поискан преди 3-4 месеца, т.е. няма отношение към времето преди това. И двете опорни точки отпадат. Препрочети още веднъж статията, защото героите в нея нито продават винетки, нито фулмастери, нито картички с изгледи, още по-малко се занимават с банкова дейност.
[quote#3:"cinik"]Препрочети още веднъж статията[/quote]
Май не аз трябва да препрочета статията - "Общите й приходи за 2013 г. възлизат на малко над 22 млрд. евро, от тях 11 млрд. евро се падат на пощенските услуги, 6 млрд. евро на куриерските и 5.5 млрд. на банковите."
Явно във Франция има кой да защитава държавните предприятия и да следи да не се крадат ... В България се краде и разсипва всичко, после се обявява, че виновен бил 45 години комунизъм, и се продължава с краденето ...
До коментар [#4] от "_dan_":
А ти май ще трябва да си дочетеш, как "La Poste е френската държавна пощенска компания. Фирмата е създадена през XV век"
Цитираните от теб резултати са постигнати след 5-6 века опит и градене на марка. Автстрийците и германците не се наемат да копират този успех, но ти щом мислиш, че ще се намерят "честни стопански и партийни ръководители", с които да догоним по ниво поща на 6 века, тогава остава само да ти кажа живи и зрави!
[quote#5:"cinik"]"честни стопански и партийни ръководители"[/quote]
За съжаление днес такива хора не се пускат на ключови позиции ... и затова нищо не върви ... , а относно Български Пощи - не са рекли - не са ги закрепили - защото могат да пуснат много по-евтина услуга от Еконт или Спиди ... но явно никой няма интерес. Имай в предвид, че и Английските Пощи са бая стари (дори по-стари от френските), но частично бяха приватизирани и то през борсата, не под масата.
Интересно как никой не е обяснил на французите, че държавата е лош стопанин, държавно значи мързеливо и монополно. Да им даде акъл да приватизират (по възможност за 10% от цената), защото само частното е добро.
[quote#7:"dr.watson"]Интересно как никой не е обяснил на французите, че държавата е лош стопанин, държавно значи мързеливо и монополно.[/quote]
За французите и тяхната поща на 6 века разбрахме. А сега, ще дадем ли някой добър пример от България, изключвайки разбира се случаи като "докато беше в квотата на НДСВ, беше във възход, ама като се наложи да го върне на БСП, тръгна надолу, пък после като мина в ДПС, го довършиха..."
В България почти всички проблеми опират до липса на правосъдие и ефективни присъди. Нормално е за кражба или вреда от рода на 30-40 хил. лв да се лежи в затвора с ефективни присъди. Но реално и за милиони не се случва с някакви неофициални обяснения от типа "как така ще проваляме живота на човека". Точно тая загриженост за душевния комфорт на "човека" скапва цялата държава и държавните предприятия в частност.
[quote#7:"dr.watson"]Интересно как никой не е обяснил на французите, че държавата е лош стопанин, държавно значи мързеливо и монополно. [/quote]Прав сте, не е задължително да е така. Но у нас по правило е.
Случайност е когато някое дружество не бъде ошушкано. Но рано или късно и на него му намират цаката. Като оня случай за шефа на горското стопанство в Странджа дето бил на поста 15 години и развил дейности, привлякал финансиране и направил едно от най-уредените и печеливши стопанства в страната. И какво - тези го смениха. Даже не си направиха труда да му откриват пропуски. Просто - чао! Можете да се сетите, че подобни промени никога не са с оглед интересите на дружеството. Този когото са сложили за шеф вече има какво да лапа. Такива хайдушки номера няма как да минат в една частна фирма - поне докато не решат да правят национализация. А тези имат афинитет към това, но от ЕС няма да им дадат.