Няма такова пристанище
Държавният порт Бургас трябва да избира между парите от обслужване на товари и имиджа на морска врата за туристите


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Виждали ли сте някога италианско пътническо пристанище? Красиво е слаба дума: огромните лайнери с многоетажни бели палуби се разминават под звуците на летни мелодии, пасажерите от залива гледат концерти на градския площад, отворен към кея, а частните яхти са толкова, че човек се чуди как не се блъскат.
Такива гледки в България няма, а липсата им се съчетава с примирение, че белокрилите "пасажери" няма как да бъдат отклонени към българските брегове. След олимпиадата в Сочи надеждите в тази посока се съживиха, особено след световното изложение на круизната индустрия в Маями от 11 до 13 март. Резултатите от посещението на ръководството на пристанище Бургас в Маями показват, че предстои по-успешна година за пасажерския бизнес на държавния порт. Ако през 2011 г. пристанището е обработило "768 товарни кораба и един пасажер", заявените посещения на круизни кораби за 2014 г. са девет. "С круизната компания Costa Crociere са договорени три посещения на кораба Costa Deliziosa за 2014г.", съобщиха от държавното дружество след форума в Маями. Наскоро пък изпълнителният директор Николай Тишев заяви, че една от големите круизни компании в световен мащаб, Pullmantur Cruises, планира през 2015 г. Морска гара Бургас да стане начална и крайна точка на нейни круизни линии (досега бургаското пристанище е само спирка по пътя). Което означава пристигащи със самолети туристи, повече клиенти за хотели, ресторанти и магазини. Допълнителен оптимизъм идва и по линия на събитията в Украйна - българските портове могат да се окажат алтернатива, стига, разбира се, целият бранд Black Sea Cruises, обединяващ България, Украйна, Русия, Грузия и Турция, да не пострада.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
17 коментара
Комунистите държаха хората далече от границите, да не избягат - а пристанището е граница !
Някой да ми каже държава (държава имам впредвид, не бананова република) която да се издържа от туризъм?
Ценя високо % приходи от БВП и т.н.
Е?
Е, всичко става лека полека.. Доскоро беше немислимо туристически круизен кораб да спре в България..
Вече има първите.. след 5-10 години и това ще се промени, но трябва да станем интересна турситическа дестинация а това не става за 2-3 години.
Бургас се променя. Ще се радвам да се отвори към морето и да започнем да посрещаме не само алкохолни туристи; но да има и круизен терминал, и яхтено пристанище. Въпросът е че трябва да се помисли за услуги, от които да печелят повече от местните хора.
[quote#3:"bestbuy"]Е, всичко става лека полека.. Доскоро беше немислимо туристически круизен кораб да спре в България.. [/quote]
Лично аз бях дете, и съм виждал подобни кораби ...
До коментар [#5] от "ajsayder":
И аз съм виждал, епизодично веднъж на 10 години.
Иначе решението на проблема е ясно, Варна взема товарите, а Бургас круизите. Или обратното. Поне докато не се построи отделно товарно пристанище (важи и за двата града), което да не е на центъра на града (Варна).
Лошата слава идва мигновено и не си отива бързо. Круизните туристи неминуемо ще протестират против прахоляка и мизерния пейзаж, които ги посрещат още на слизане от кораба, и после с години никой туроператор няма да си рискува реномето. Така че, ако ще е гарга, трябва да е рошава. И да, авторке, "този вариант никак не е лош" - круизният туризъм може да изстреля Бургас високо, много високо.
[quote#1:"do.r.n"]Комунистите държаха хората далече от границите, да не избягат - а пристанището е граница ! [/quote]
А Костов продаде барабар с Нефтохима едно прекрасно пристанище на рафинерията което си ставаше и за товари и за туристи !
Малко се говори ,че инфраструктурата на пристанището с тръби до рафинерията струва повече от самата сделка!
[quote#3:"bestbuy"]след 5-10 години [/quote]
А пък след 50-100 ще настане такъв живот... -:)
До коментар [#2] от "realismisthename":
Тук не става въпрос за цялата държава, а за Бургас! И една от причините, че бургаския кмет е любимец на хората е точно последователността. Има план какво да се прави години напред и нещата се реализират последователно и методично, което от своя страна ги прави ефективни и евтини за данъкоплатеца.
В конкретния случай излиза, че концесионерите на порта ще спечелят за сметка на държавното пристанище.
Предполагам, че в нормалните страни също се случват подобни неща и за да не е ощетен данъкоплатеца може да се предоговори примерно договора за концесията или нещо подобно , но да се спъва предварително заложения план ще излезе дори по-скъпо в дългосрочен план...
А в крайна сметка ако има толкова много товари, че не може да ги поеме горкия концесионер мога да се обзаложа, че ще се намери кой да построи и нови кейове...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.