Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Между тези кранове на пристанище Бургас трябва да се промъкват ВИП гостите

Няма такова пристанище

Държавният порт Бургас трябва да избира между парите от обслужване на товари и имиджа на морска врата за туристите

Калина Горанова
13912 прочитания

Между тези кранове на пристанище Бургас трябва да се промъкват ВИП гостите

© Мария Съботинова


Виждали ли сте някога италианско пътническо пристанище? Красиво е слаба дума: огромните лайнери с многоетажни бели палуби се разминават под звуците на летни мелодии, пасажерите от залива гледат концерти на градския площад, отворен към кея, а частните яхти са толкова, че човек се чуди как не се блъскат.

Такива гледки в България няма, а липсата им се съчетава с примирение, че белокрилите "пасажери" няма как да бъдат отклонени към българските брегове. След олимпиадата в Сочи надеждите в тази посока се съживиха, особено след световното изложение на круизната индустрия в Маями от 11 до 13 март. Резултатите от посещението на ръководството на пристанище Бургас в Маями показват, че предстои по-успешна година за пасажерския бизнес на държавния порт. Ако през 2011 г. пристанището е обработило "768 товарни кораба и един пасажер", заявените посещения на круизни кораби за 2014 г. са девет. "С круизната компания Costa Crociere са договорени три посещения на кораба Costa Deliziosa за 2014г.", съобщиха от държавното дружество след форума в Маями. Наскоро пък изпълнителният директор Николай Тишев заяви, че една от големите круизни компании в световен мащаб, Pullmantur Cruises, планира през 2015 г. Морска гара Бургас да стане начална и крайна точка на нейни круизни линии (досега бургаското пристанище е само спирка по пътя). Което означава пристигащи със самолети туристи, повече клиенти за хотели, ресторанти и магазини. Допълнителен оптимизъм идва и по линия на събитията в Украйна - българските портове могат да се окажат алтернатива, стига, разбира се, целият бранд Black Sea Cruises, обединяващ България, Украйна, Русия, Грузия и Турция, да не пострада.

Принципно вариантът и Бургас да заприлича например на Триест, посрещащ ежедневно луксозни туристически лайнери, не е никак лош. Въпросът е какво да се прави с товарите, които в момента обслужва. И по-конкретно: може ли то да си позволи риска да загуби приходите от обработването на тези недотам красиви, но пък доказано доходоносни товарни кораби, за да влезе в авантюрата с пасажерския бизнес. И още по-конкретно - не е ли цялата история в полза на нечий частен интерес?

Красив или богат

С една дума, докато развива пътническите посещения, "Пристанище Бургас" е на път да се раздели с основната си печеливша дейност - обработката на товарни кораби. Причината е, че след като държавата отдаде на две порции основните му терминали на концесия (както и морската гара в Несебър, която беше същото дружество), за него останаха 14 кейови места в центъра на Бургас, от които едва четири имат достатъчно дълбочина, за да са използваеми. В същото време през октомври 2013 г. там беше открита морска гара - с пари на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура", като част от проекта "Зона за обществен достъп", или т.нар. Супер Бургас, имащ за цел отварянето на града към морето. Реално обаче пристанището не може да бъде отворено към града, тъй като точно до гарата продължават да се обработват товарните кораби и има изисквания за сигурност. Така се стига и до Параграф 22. Пътниците на лайнерите, за да стигнат до бариерата и да влязат в града, преминават през индустриален пейзаж от прахоляк, кранове, скрап, товари и т.н. Общината има икономически интерес градът да стане по-привлекателен за туристи и иска проектът "Супер Бургас" да бъде доведен до логичния си красив завършек. За самото пристанище обаче това би означавало да се раздели с каргото и с около 200 служители. Някъде по средата попада транспортният министър Данаил Папазов, който трябва да вземе решение, рискувайки да остане в историята като бившия изпълнителен директор на "Пристанище Варна", елиминирал тотално държавната компания в Бургас. Безспорният печеливш от този развой на събитията пък ще бъде концесионерът на терминалите на държавната компания, който ще се окаже без конкуренция.

В името на концесията

Основният бизнес на държавното дружество мина в частни ръце на две порции. След като през 2008 г. братята Кирил и Георги Домусчиеви, обединени с германски партньор в консорциума "Кей Джи маритайм шипинг", купиха 70% от БМФ, три години по-късно чрез флота взеха концесията на двата терминала за насипни товари. В началото на 2013 г. "БМФ - Порт Бургас" се оказа единствен кандидат и за контейнерния терминал на порта Бургас - запад. Слабият интерес не беше случаен. Летвата беше високо вдигната за кандидатите, а на друг участник беше отказано удължаване на срока за оферти. Атрактивността на пристанището за големи чужди оператори пък беше изначално снижена от самото решение то да се концесионира на парче. Като резултат контролираната от Домусчиев компания получи основния бизнес в порт Бургас, а ролята на държавното дружество беше сведена до опериране до няколко кейови места за товари и управление на морската гара. Сега положението на държавната фирма се усложнява от факта, че нейните кейове са до морската гара, докато концесионираните са навътре в залива и не влизат в кофликт със "Супер Бургас".

"За мен концесията е направена неправилно и това създава много голям проблем сега", заяви транспортният министър Данаил Папазов. "Или е трябвало да се включат всички корабни места и всички служители да бъдат прехвърлени към концесионера, както е направено с пристанищата "Леспорт" и "Балчик", или да се даде възможност и място на държавния оператор да извършва своята дейност", каза той след срещата си с управата на Бургас, представители на държавното пристанище, ДП "Пристанищна инфраструктура" и на местния туристическия бранш. "Проблемът е насложен през последните години и сега трябва да се реши много бързо. Нашата цел е да не бъдат освободени тези 200 човека", каза министърът.

Между двата бряга

"Пристанище Бургас" има работа по обработката на товари, в отлично финансово състояние е и плаща без проблем заплати. Тази ситуация обаче може бързо да се промени ако приходите му от карго изчезнат или рязко се свият. А именно това ще се случи, ако за реална претоварна дейност на порта му останат два кея. По думите на самия Папазов от обработка на круизни кораби пристанището ще печели всичко на всичко по шест евро на пътник.

Точно обратният е интересът на община Бургас. Притеснението й е, че наближава летният сезон, а все още няма достъп на туристите до морската гара. Пристигналите пасажери трябва да вървят сред пейзажа на товарното пристанище. "Можем в рамките на месец да асфалтираме всичко, от "Пристанищна инфраструктура" също заявиха, че разполагат със средства", каза кметът на Бургас Димитър Николов. "Интересът ни е да се отвори зоната. Икономическият ефект за града ще е много по-голям. Освен круизите искаме да развиваме крайбрежен туризъм. Може да се направи и морска връзка между кварталите на града, които са на самия залив, коментира кметът, и допълва: Държавата сама е взела решението за концесията и не трябва да се променя логиката, следвана до момента. Процесът е необратим." Друг вариант е да се прегледа генералният план за развитие на пристанището и да се вземе решение за строителство на нови терминали. Това обаче не изглежда много вероятно на фона на инвестициите в пристанищна инфраструктура през последните години. А решението за бъдещето на държавния порт в Бургас очевидно трябва да бъде взето бързо: пари за него или отваряне на града за морски туризъм.


17 коментара
  • 1
    dorn avatar :-|
    dorn

    Комунистите държаха хората далече от границите, да не избягат - а пристанището е граница !

  • 2
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    Някой да ми каже държава (държава имам впредвид, не бананова република) която да се издържа от туризъм?
    Ценя високо % приходи от БВП и т.н.

    Е?

  • 3
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Е, всичко става лека полека.. Доскоро беше немислимо туристически круизен кораб да спре в България..

    Вече има първите.. след 5-10 години и това ще се промени, но трябва да станем интересна турситическа дестинация а това не става за 2-3 години.

  • 4
    explorerv avatar :-|
    explorerv

    Бургас се променя. Ще се радвам да се отвори към морето и да започнем да посрещаме не само алкохолни туристи; но да има и круизен терминал, и яхтено пристанище. Въпросът е че трябва да се помисли за услуги, от които да печелят повече от местните хора.

  • 5
    ajsayder avatar :-?
    Simo Petkov

    [quote#3:"bestbuy"]Е, всичко става лека полека.. Доскоро беше немислимо туристически круизен кораб да спре в България.. [/quote]
    Лично аз бях дете, и съм виждал подобни кораби ...

  • 6
    cuam4o avatar :-P
    Ангел

    До коментар [#5] от "ajsayder":

    И аз съм виждал, епизодично веднъж на 10 години.

    Иначе решението на проблема е ясно, Варна взема товарите, а Бургас круизите. Или обратното. Поне докато не се построи отделно товарно пристанище (важи и за двата града), което да не е на центъра на града (Варна).

  • 7
    grinda avatar :-?
    grinda

    Лошата слава идва мигновено и не си отива бързо. Круизните туристи неминуемо ще протестират против прахоляка и мизерния пейзаж, които ги посрещат още на слизане от кораба, и после с години никой туроператор няма да си рискува реномето. Така че, ако ще е гарга, трябва да е рошава. И да, авторке, "този вариант никак не е лош" - круизният туризъм може да изстреля Бургас високо, много високо.

  • 8
    comandante avatar :-|

    [quote#1:"do.r.n"]Комунистите държаха хората далече от границите, да не избягат - а пристанището е граница ! [/quote]
    А Костов продаде барабар с Нефтохима едно прекрасно пристанище на рафинерията което си ставаше и за товари и за туристи !
    Малко се говори ,че инфраструктурата на пристанището с тръби до рафинерията струва повече от самата сделка!

  • 9
    geoimg avatar :-P
    Geoimg

    [quote#3:"bestbuy"]след 5-10 години [/quote]
    А пък след 50-100 ще настане такъв живот... -:)

  • 10
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi

    До коментар [#2] от "realismisthename":

    Тук не става въпрос за цялата държава, а за Бургас! И една от причините, че бургаския кмет е любимец на хората е точно последователността. Има план какво да се прави години напред и нещата се реализират последователно и методично, което от своя страна ги прави ефективни и евтини за данъкоплатеца.
    В конкретния случай излиза, че концесионерите на порта ще спечелят за сметка на държавното пристанище.
    Предполагам, че в нормалните страни също се случват подобни неща и за да не е ощетен данъкоплатеца може да се предоговори примерно договора за концесията или нещо подобно , но да се спъва предварително заложения план ще излезе дори по-скъпо в дългосрочен план...
    А в крайна сметка ако има толкова много товари, че не може да ги поеме горкия концесионер мога да се обзаложа, че ще се намери кой да построи и нови кейове...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK