Facebook инвестира 2 млрд. долара във виртуална реалност
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Facebook инвестира 2 млрд. долара във виртуална реалност

Reuters

Facebook инвестира 2 млрд. долара във виртуална реалност

Сделката за стартиращата компания Oculus e първа стъпка на социалната мрежа в бизнеса с хардуер

3106 прочитания

Reuters

© Reuters


Социалната мрежа Facebook обяви, че ще придобие стартиращата компания Oculus, която разработва очила за виртуална реалност. Основаната само преди 20 месеца компания е оценена на 2 млрд. долара, които ще бъдат изплатени в брой и с акции. Това е втората голяма сделка за Facebook, след като през миналия месец плати 19 млрд. долара за мобилното чат приложение WhatsApp.

Анализаторите разглеждат поредното разширяване на бизнеса на Facebook като част от амбициозната цел на компанията да създаде система за свързване на потребителите чрез различни устройства и модели на комуникация. Сделката подчертава и изострената конкуренция между технологичните гиганти за контрол над обещаващи стартиращи компании, дори в случаи като Oculus и WhatsApp, които реализират слаби приходи.

Амбициозни планове

В момента продуктът на Oculus – очилата за виртуална реалност Rift, служат единствено за видеоигри. Изпълнителният директор на Facebook Марк Зукърбърг обаче заяви, че социалната мрежа има по-големи планове. "Ще превърнем Oculus в платформа за много други преживявания. Представете си само да наблюдаваш тенис мач сякаш си до корта, да учиш в класна стая с ученици и учители от цял свят или да се консултираш с лекар лице в лице само като си сложиш очилата вкъщи", заявява той, цитиран от Wall Stret Journal.

Технологията на виртуалната реалност обаче все още се развива и трябва да бъдат решени проблеми като дискомфорта, който причинява на някои потребители. Според анализатора от  Gartner Браян Блау, който също се е занимавал с разработка на такива технологии, Oculus ще трябва да работят още поне няколко години, за да създадат устройство, на което  наистина да не може да се устои. Той също така е скептичен към заявлението на Зукърбърг, че ще Oculus може да се превърне в най-социалната платформа, тъй като досега виртуалната реалност не е предложила нищо извън 3-D игри.

Oculus е основана през 2012 г. от Палмър Лъки, който сега е на 21 години. Той е получил домашно образование и е навлязъл в света на технологиите с поправка на смартфони. Компанията успява да набере над 2.4 млн. долара от кампания в Kickstarter за разработката на първия си продукт. По-късно са привлечени още 90 млн. долара от рискови  инвеститори като Spark, Matrix Partners, Andreessen Horowitz, Founders Fund и Formation 8. Изпълнителният директор на Oculus Брендън Ириби в миналото е работел в компанията Gaikai, предлагаща онлайн стрийминг на игри. За разлика от WhatsApp, която вече има 450 млн. потребители, Oculus все още не предлага продуктите си на пазара и не е обявила кога ще започне да го прави. В момента се продават единствено прототипи на разработчици на приложения на цена от 350 долара. 

Разширяване на бизнеса

Сделката също така е първата стъпка на Facebook в производството на хардуер. Според Ириби Зукърбърг се е запознал с разработката на Ириби през ноември и сигнализирал за интереса си да придобие компанията преди по-малко от две седмици. Facebook съобщи, че  Oculus ще оперира самостоятелно подобно на Instagram и WhatsApp.

Докато някои очакват Facebook да осигури значителни ресурси за разработката въпреки липсата на опит в хардуера и видеоигрите, други гледат на сделката със съмнение. Сред тях е създателят на популярната игра Minecraft Маркъс Персън, който заяви, че е възнамерявал да създаде версия на играта за Oculus, преди да бъде обявена продажбата. "Току-що отказах сделката. От Facebook ме побиват тръпки", съобщи той в канали си в Twitter. Oculus обаче не са единствените, разработващи устройства за виртуална реалност - наскоро Sony обяви своя проект "Морфей", предназначен да работи с игралната конзола PlayStation 4.

Социалната мрежа Facebook обяви, че ще придобие стартиращата компания Oculus, която разработва очила за виртуална реалност. Основаната само преди 20 месеца компания е оценена на 2 млрд. долара, които ще бъдат изплатени в брой и с акции. Това е втората голяма сделка за Facebook, след като през миналия месец плати 19 млрд. долара за мобилното чат приложение WhatsApp.

Анализаторите разглеждат поредното разширяване на бизнеса на Facebook като част от амбициозната цел на компанията да създаде система за свързване на потребителите чрез различни устройства и модели на комуникация. Сделката подчертава и изострената конкуренция между технологичните гиганти за контрол над обещаващи стартиращи компании, дори в случаи като Oculus и WhatsApp, които реализират слаби приходи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    jorosrabskia avatar :-P
    jorosrabskia

    Пирамиди, фараони....и балъци за милиони :)

    Купете си розови о4ила..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK