Машиностроителните фирми са притеснени от кризата в Украйна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Машиностроителните фирми са притеснени от кризата в Украйна

Около 60% от българския износ към Русия е машиностроителна продукция

Машиностроителните фирми са притеснени от кризата в Украйна

Очакванията за растеж в сектора от началото на годината засега не се оправдават

9647 прочитания

Около 60% от българския износ към Русия е машиностроителна продукция

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Увеличение през януари има единствено в производството на автомобили и части за тях.

Българските машиностроителни компании са притеснени от обстановката в Украйна и напрежението, което се създава спрямо Русия. Макар че българският износ за Русия не е толкова голям, 60% от него е от машиностроителна продукция, коментираха от браншовата камара. В същото време въпреки че годината започна с оптимизъм за сектора заради очаквания икономически растеж в Европейския съюз и България, данните за януари показват, че възстановяването все още е несигурно.

Задържане на поръчките

Засега най-големите притеснения са свързани с Украйна и Русия. "Вече има тревоги в износителите на машиностротелна продукция и непрогнозируемост на по-нататъшното развитие", каза председателят на Браншовата камара по машиностроене Илия Келешев. По думите му това е свързано със задържане на поръчките и забавяне на плащанията. Съществуват опасения, че евентуални икономически санкции от Европа може да провокират Русия да ограничи вноса на продукция от ЕС. Това ще се отрази сериозно на българските машиностроителни фирми, тъй като ще свие продажбите им навън.

Сред най-големите износители е "Мадара" - Шумен, която "прави" 17% от българския износ за Русия. Компанията произвежда двигателни мостове за "Камаз" и е на практика най-големият производител на такава продукция извън Русия. Други големи износители са производителят на стругове ЗММ - Сливен, "ЗММ Стомана" - Силистра, която прави дървообработващи машини, както и трите завода на "Идеал Стандарт – Видима".

Трудни пазари

Машиностроенето като цяло завърши добре 2013 г. "Имаме растеж от 4 до 8% на оборотите в отделните подсектори", каза Келешев и уточни, че целият оборот е над 8 млрд. евро. Увеличение се отчита в продажбите както на вътрешния, така и на външиня пазар, като износът достига около 2.78 млрд. евро. Около 1.5 млрд. евро от тази сума се дължи на подсектора машини и оборудване. Само месец преди да приключи годината в бранша бяха резервирани за резултатите до края на декември, тъй като прогнозите и на местните, и на международните анализатори бяха разнопосочни. В същото време хоризонтът на поръчките в машиностроенето е сравнително кратък - около 2-3 месеца, и затова по-дългосрочни предвиждания е трудно да се правят.

След успешната 2013 г. тази година също започна с оптимизъм, най-вече заради очакванията рецесията да приключи и икономиката да тръгне нагоре. Засега обаче прогнозите не се оправдават. За производителите на машини и оборудване януари приключи на равнището на декември и единствено в производството на автомобили и части за тях има определен растеж. Не така обаче стоят нещата в другите подсектори. "За съжаление спад има при производството на метални изделия, а още по-голям е той при производството на транспортни средства без автомобили (кораби, вагони - бел. ред.)", каза Келешев. Официалните данни за февруари още не са излезли.

Освен кризата в Украйна и опасенията за свиване на износа към Русия, трудности има и на другите традиционни пазари за българските машиностроители. По думите на Келешев пазарът и в Близкия Изток, и в Африка е нестабилен. В същото време на европейския пазар има постоянен натиск за намаляване на цените, а това прави конкуренцията зад граница все по-трудна.

Една пета от предприятията дават слаба оценка на образованието

Малко над една пета (21.4%) от предприятията в секторите металообработване и машиностроене определят качеството на подготовка на младите специалисти от ВУЗ и младите работници от средните професионални учулища, които постъпват на работа, като "лошо". За 42.9% от анкетираните подготовката на новите работници е "задоволително". Това показват резултатите от проучване, направено от Браншовата камара по машиностроене като част от проект за разпространение на добри практики за мотивация и продължаващо обучение на кадрите. Проектът се изпълнява заедно с полски парнтьори.

Проучването показва още, че за младите хора най-стимулираща е работната заплата. Следват условията на труд, перспективите за кариерно израстване, социално подпомагане, възможности за ползване на стипендии и стажантски програми и др. Заплатата е най-важният стимул и за повишаване на квалификацията. Като цяло обаче младите бягат от такива професии. В резултат на това застаряването на персонала е един от ключовите проблеми в сектора. По данни на браншовата камара 25% от заетите са на възраст над 55 години, а 53% - над 45 години.

Съвместният проект между български и полски фирми от металообработването и машиностроенето е по оперативна програма "Човешки ресурси" и се очаква да приключи през есента. Освен анализ на ситуацията той включва и популяризиране на добри практики. На първата от три планирани кръгли маси такива практики представиха компании като "Идеал стандарт", "Оптикс" (по чиято инициатива беше възстановена паралелката по оптични и възелни технологии в професионалната гимназия в Панагюрище), "М+С хидравлик", "Капрони" (със създаден Институт по хидравлика в рамките на фирмата), "Искра силатроник" и др.
Увеличение през януари има единствено в производството на автомобили и части за тях.

Българските машиностроителни компании са притеснени от обстановката в Украйна и напрежението, което се създава спрямо Русия. Макар че българският износ за Русия не е толкова голям, 60% от него е от машиностроителна продукция, коментираха от браншовата камара. В същото време въпреки че годината започна с оптимизъм за сектора заради очаквания икономически растеж в Европейския съюз и България, данните за януари показват, че възстановяването все още е несигурно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    много неприятна ситуация. особено за Мадара-Шумен.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Правилото на немския износител знаеш ли кое е? Цели се в американския пазар. Пробиеш ли там, значи и другите клиенти са ти в кърпа вързани.

    В количествено изражение, тази тактика изглежда ето така:

    http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_PUBLIC/6-24032014-BP/EN/6-24032014-BP-EN.PDF

  • 3
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    До коментар [#2] от "cinik":
    Мисля че е наивно Български фирми самостоятелно да "пробият" на пазар като САЩ по ред причини, от технологични през маркетингови и маса и дълбочина на пазара. По- разумно е да се мисли за съвместни програми със страни от ЕС.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK