"Мобилтел": Ще останем номер едно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Мобилтел": Ще останем номер едно

Управителният съвет на "Мобилтел" (от ляво на дясно) Адриян Йежина, Танасис Кацирубас, Милан Залетел и Хорст Пертъл - мултинационалната компания, на която се разчита да стабилизира оператора

"Мобилтел": Ще останем номер едно

Телекомът залага на мобилния интернет и пакетите с фиксирани услуги

Юлиян Арнаудов, Паулина Михайлова
9777 прочитания

Управителният съвет на "Мобилтел" (от ляво на дясно) Адриян Йежина, Танасис Кацирубас, Милан Залетел и Хорст Пертъл - мултинационалната компания, на която се разчита да стабилизира оператора

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Защита на лидерската позиция в мобилния сегмент, стабилизиране и подобряване на финансовите резултати и покачване на пазарния дял при фиксирания интернет и тв доставката. Това са трите цели, които очерта пред "Мобилтел" главният изпълнителен директор на компанията Танасис Кацирубас при първата си среща с медиите, след като пое поста през есента на миналата година.

"Имаме намерение да останем номер едно като мобилен оператор", подчерта Кацирубас. В момента "Мобилтел" държи 39% пазарен дял като брой абонати при мобилната услуга, но едва 7% от клиентите на фиксирания сегмент (основно пренос на интернет и телевизионно разпространение). "Това не отразява реалните ни възможности. Те са много по-големи", каза директорът на телекома.

Така очевидно стратегията на мениджмънта на "Мобилтел" занапред ще е да спре (или поне да намали максимално) изтичането на абонати на мобилната услуга към конкуренцията и да стабилизира пазарното си и финансово представяне, като предлага, от една страна, максимално пълно обслужване под формата на пакетни оферти за мобилна, фиксирана услуга, телевизия и интернет и от друга - изгодни оферти за мобилен пренос на данни (второто - все повече със засилването на клиентския интерес).

Ходовете на "Мобилтел" точно в момента са изключително важни за бъдещето на компанията - по последни данни, станали ясни след публикуването на финансовите резултати на трите телекома, вторият по големина мобилен оператор "Глобул" почти се е изравнил като брой абонати с лидера (4.2 млн. срещу 4 млн. абоната). БТК пък излезе за последната година като водещ телеком в страната по приходи общо от дейността си.

Оптимизмът за бъдещето

Двата източника на растеж за телеком индустрията в България занапред са именно мобилният пренос на данни и достъп до интернет и широколентовият достъп до световната мрежа и телевизия по фиксиран път, стана ясно от презентацията на Танасис Кацирубас. Проникването на фиксиран броудбанд в България е едва 19% при 28% средно за страните от Европейския съюз. Затова и очевидно "Мобилтел" ще опита все по-активно да навлезе в тази пазарна ниша. Като проблем в този сектор обаче Кацирубас отчита големия брой оператори - около 250, както и сравнително ниския среден приход на абонат на месец (APRU). Ако това положение не бъде променено и на пазара няма консолидация, то няма как да не рефлектира негативно върху инвестициите, а оттам - и върху качеството на предлаганата услуга като цяло. Въпреки това компанията продължава да инвестира във фиксирани мрежи. Според главния технически директор на "Мобилтел" Хорст Пертъл след придобиването на "Мегалан" и "Спектър нет" цялата мрежа е базирана на кабели с оптични влакна.

Другата възможност за ръст неизбежно ще е мобилният пренос на данни. "Ние на практика първи тестваме в България мрежа, която е в състояние да предложи услуги от четвърто поколение", каза Хорст Пертъл. "Знаем, че един от конкурентите ни в момента инвестира сериозни суми за подмяна на оборудването си. Този процес при нас е приключен на 75%", добави Пертъл, очевидно визирайки "Глобул" с инвестицията му за смяна на инфраструктурата. Проникването на мобилния интернет в България за момента е 11.1%, сочат данни на компанията. "Едва 20-25% от използваните мобилни телефони в страната са смартфони. Дори в Сърбия това проникване е 30%. Очевидно има място за растеж", каза Кацирубас. За да насърчи развитието на този пазар, операторът още тази година ще даде търговски старт на услуга за безконтактни плащания през мобилен телефон.

И минусите в миналото

"Времената са трудни за оператора, но ние ще продължим да инвестираме", беше категоричен Танасис Кацирубас. Като основни фактори, потискащи представянето на компаниите в сектора, той очерта ожесточената конкуренция, спадащото потребление и свръхрегулациите. По данни на "Мобилтел" 40-42% от понижението на печалбата му преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA) за последните пет години се дължи на регулаторния натиск върху тарифите за взаимно свързване и роуминг. Отделно от това България е сред малкото страни в Европа, където спадът в тарифите на дребно не е съчетан с ръст на потреблението. Средната цена за минута разговор в мобилна мрежа в България е една от най-ниските в Европа – 4.4 евроцента. По-ниска е тази стойност само в Литва, Румъния и Латвия, докато средно за ЕС тя е 9.1 евроцента. "Тук обаче имаме двоен негативен ефект – намаляващи цени и свиване на потреблението", каза Кацирубас.

Въпреки това "Мобилтел" ще продължи да поддържа високи стойности на инвестициите си (CAPEX). Според главния финансов директор на оператора Милан Залетел нивото от 12-15% на инвестициите спрямо приходите ще се запази и тази година.

Защита на лидерската позиция в мобилния сегмент, стабилизиране и подобряване на финансовите резултати и покачване на пазарния дял при фиксирания интернет и тв доставката. Това са трите цели, които очерта пред "Мобилтел" главният изпълнителен директор на компанията Танасис Кацирубас при първата си среща с медиите, след като пое поста през есента на миналата година.

"Имаме намерение да останем номер едно като мобилен оператор", подчерта Кацирубас. В момента "Мобилтел" държи 39% пазарен дял като брой абонати при мобилната услуга, но едва 7% от клиентите на фиксирания сегмент (основно пренос на интернет и телевизионно разпространение). "Това не отразява реалните ни възможности. Те са много по-големи", каза директорът на телекома.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

31 коментара
  • 1
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    Да бе ...

  • 2
    engineer2004 avatar :-|
    Krasimir Petrov

    Едва ли....след номерата, които играехте (а може би още играете, от около година нямам наблюдения) на обикновения потребител.
    Специално моето доверие сте го загубили завинаги...
    Служителите ви не се колебаят да набутат на по-скъпи тарифи дори пенсионери, броящи стотинките си....
    Оправете си отношението към обикновените хора, може и да успеете... и престанете със случайните грешки за чужда сметка...

  • 3
    ronin_om avatar :-|
    ronin_om

    780 млн приходи миналата година, с-д пресата: 11 млн собсвено производсво. продадаха поне 20 млн повече дивайси през трето тримесечие на разпродажба. Ако продължи 15-20% спад на приходите остават със 600 мил тази година.
    ЕК няма как да остави Роуминга само в България. Доп. спад.
    60 млн лиценз.
    Това е почти цялата ЕБИТА да изчезне. На теория тогава фирмата няма смисъл да съществува. Играта им е като на покер със слаби карти.
    А разходите трябва да са толкова:
    - според регулатор 100-150 млн взаимно свързване и роуминг.
    - 100-150 млн дивайси (Бг има 1 млрд лв компютри, а обикновенно и мобилните дибайси са толкова)
    - 100 млн заплати примерно
    - 100 млн мрежа и магази примерно ето ги 500 млн лв
    Ако някой мисли с дуги предположения да ме поправи.

  • 4
    ronin_om avatar :-|
    ronin_om

    780 млн приходи са 2 млн абонати по 40 лв сметка по 12 месеца

  • 5
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast

    "Мобилтел": Ще останем номер едно
    ---
    трудна работа...
    нямат вече от СИМ картите по 400лв, 2.60лв/минута разговори...
    :))


    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    jorosrabskia avatar :-P
    jorosrabskia

    Това трябваще да го каже циганката дето ви хвалеше

  • 7
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev

    Картелирането в този сектор е налице, всеки го усеща...! Реално раздвижване ще има, ако БулСатКом успее да пусне мрежата си!
    Всеки един от трите стари оператора е натоварен с огромните негативи на отвратителното обслужване, което се поддържаше дълги години! Дано, да доживеем, коректно и честно обслужване!

  • 8
    bibiiip avatar :-P
    bibiiip ®

    Първи, първи колко да са първи :) Или поне докато ония мустакатия не подмени и това проучване. Като нищо от догодина вивакомци с 100 000 пишман "абоната" да се гордеят по форумите, че са изпреварили Мтел и Глобул взети заедно . Защото е всеизвестно, че вестници, сайтове, банки, телевизии и т.н. на Василев в един момент винаги стават първи по рейтинг без никой да ги гледа или чете. Та и тука може Мтелци да загубят лидерската позиция поне в "ноеините на ТВ7".. :)

  • 9
    cska666 avatar :-|
    cska666

    Глобул" почти се е изравнил като брой абонати с лидера (4.2 млн. срещу 4 млн. абоната). + още 3 милиона на Виваком

    11-12 милиона абонати ли има в тази държава. При население около или под 7 милиона звучи много интересно..

  • 10
    thermobee avatar :-|
    Thermobee

    Една от най-мразените компании. Има защо.

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Сладка зона

Сладка зона

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK