С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
64 28 мар 2014, 16:08, 31211 прочитания

Работодател на годината

България става все по-привлекателна за аутсорсинг компаниите, но секторът трудно поема всички желаещи да инвестират

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Вече е по-трудно да наемеш IT служители в пренаселени индийски хайтек центрове като Бангалор отколкото в Силициевата долина. Тази шега сред аутсорсинг компаниите се разказва от няколко години и естествено не е истина. Но донякъде отразява новата действителност в сектора за аутсорсинг на бизнес процеси - просто предлагането на работа в Индия е много по-голямо от качествената работна ръка въпреки населението от 1.2 млрд. души. И то не само за тясно специализирани сфери като софтуерните разработки, а и в обслужването на клиенти. Което принуди фирмите от сектора да търсят различни варианти по света.

Един от тези варианти е България. През последните години страната се налага като все по-предпочитана дестинация за аутсорсинг и в някои сегменти измества дори голям пазар като Индия. А и все повече международни компании навлизат в България. Пример е обявеното в края на февруари придобиване на най-голямата българска компания в сектора - "Софика груп", от американския гигант TeleTech, който е един от най-големите доставчици на подобни решения в света (виж интервюто с оперативния директор на групата тук). Преди година и половина пък канадската TЕLUS влезе в друга местна компания - CallPoint New Europe (която прие името TELUS International Europe) и вече планира да увеличи служителите си от 900 в момента до около 2000 за три години. В началото на годината пък американската Convergys придоби Stream Global Services, която има бизнес и в България. Тук със свои центрове за услуги от години оперират световни гиганти като HP (която има най-много служители), IBM, Coca-Cola и др. (виж графиката).


Предимствата на страната ни за тези компании са многократно коментирани и най-общо се крият в човешките ресурси, езиковите познания, ниските разходи и членството в ЕС. Тези плюсове допринесоха за увеличаване на работещите в сектора до над 22 000 през 2013 г. От тях основната част - над 17 000, са в София. Сред тези служители има както такива с висока добавена стойност като IT специалисти, така и занимаващи се с бекофис и обслужване на клиенти - работа, която невинаги изисква техническо образование. Според навлизащите в България играчи голяма притегателна сила са езиковите умения - от страната се покриват услуги за външни клиенти на десетки езици. В същото време в "старите" дестинации като Индия и Филипините основно се работи с английски.

Според проучвания, поръчани от Българската аутсорсинг асоциация, до 2018 г. секторът ще нарасне два пъти. Някои прогнози са още по-оптимистични и предвиждат увеличение от три до четири пъти на служителите. През следващите месеци дейност в България трябва да започнат софтуерни компании като руската Luxoft и украинската Softserve. Предвижда се и отварянето на център за споделени услуги на щатския застрахователен гигант AIG, който да покрива европейските пазари. Макар новината за продължаващото навлизане на нови и нови играчи в българския аутсорсинг сектор да е повече от добра, тя повдига и въпросителни за възможността на бранша да се справи с търсенето. Тоест България бавно върви по стъпките на Индия.

Задъхване
И докато пазарът на труда засега може да се справи с текучеството и създаването на нови работни места в кол-центровете, най-проблемно е запълването на високотехнологични позиции, където търсенето в момента е и най-голямо. По неофициални данни около десет от компаниите в сектора се занимават с дейности, сред които и по-високотехнологични като IT аутсорсинг, докато около 20 от тях са в сектора за отдалечено обслужване на клиенти. Според компаниите в бранша борбата за наемането на нови кадри с добри езикови и технически умения се задълбочава. Всеки месец в сектора общо има 7000 отворени позиции (във всички сфери), които не се запълват изцяло. "Създава се балон, който много скоро може да се спука", смята оперативният директор на "Юнифай България" Станимир Комитов. Компанията, която преди беше част от германския инженерен гигант Siemens AG и се наричаше "Сименс ентърпрайз комюникейшънс", се ребрандира преди време с навлизането на фонда за дялови инвестиции Gores Group в компанията майка. В българския офис работят около 180 инженери, като плановете са през тази година бройката им да нарасне до 210.  



Компаниите се опитват да отговорят на търсенето, като инвестират сериозни суми в обучението и развитието на своите служители. Според Комитов създаването на готов инженер - обучение, командировки и допълнителна квалификация, излиза около 30 000 евро на специалист. Причината фирмите в сектора да прибягват до собствен тренинг е прозаична - българското образование просто не може да създаде толкова на брой и добре подготвени служители.

"В сектора не се конкурираме за бизнес, а за кадри", казва и Светослав Георгиев, управляващ директор на C3i. Компанията работи с 19 от водещите 20 компании във фармацевтичната индустрия, като обслужва и подпомага технологично лекари при клинични изследвания и служители на производителите на лекарства. Фирмата планира да увеличи персонала си до 500 служители до края на годината, което според Георгиев няма да е лесно. Мениджърът казва, че работещите в сектора се местят от една в друга компания и така се запълват нужните работни места, но процесът не е устойчив.

"Все по-трудно става наемането на качествени специалисти, които да работят по проекти на външни компании", казват и от друга компания в сектора - 60к. Очакванията на специалистите са до две години да се усети сериозен недостиг на работна ръка по определени проекти. Според представители на сектора извън кадрите за IT индустрията все по-трудно става и наемането на по-голям брой служители с немски и френски език. В същото време Индия "не спи" и се развива и според запознати все повече проекти с немски се местят към тази страна. 

Много от фирмите работят в тясно сътрудничество с университетите и "дърпат" кадри от тях. Други залагат на собствен тренинг. "Юнифай България" има собствена "академия", в която предлага едномесечно безплатно обучение за млади хора, които не са преминали техническите тестове при интервютата, през което те да покажат дали имат желанието и способностите да работят в компанията. В бранша все пак смятат, че е нужна и дългосрочна стратегия за развитие от страна на държавата, като е най-добре да се подготвят кадри за сектора още от първи, втори, трети курс на университета.     

Извън София
Тъй като борбата за служители е най-голяма в София, немного от фирмите в аутсорсинг бранша от години имат центрове извън столицата. Но макар другите големи градове да предлагат по-ниски разходи спрямо София, бизнесът там се сблъсква с други пречки. "Една от основните причини за липсата на сериозни инвестиции извън София е релокацията на качествени професионалисти основно в столицата, а аутсорсинг индустрията има специфични изисквания за хората, които се наемат. За съжаление не навсякъде в страната пазарът предлага работна ръка, притежаваща необходимите знания и умения да работи по аутсорсинг проекти", казват от 60к.

От друга компания - TELUS International Europe, пък смятат, че хората в другите градове имат нужните умения, но проблемът е друг - инфраструктурата. "Когато открихме центъра си в Пловдив преди шест години, много трудно намерихме нормален офис от клас А. Сега вече има повече предложения на пазара, но тогава нямаше", заяви президентът на фирмата Ксавие Марсенак. Според него друг проблем са комуникациите: "Много от по-далечните ни клиенти искат с едно прекачване да стигнат например от Атланта до София, защото идват за ден. София е ОК, макар да има по-малко полети в сравнение с Букурещ. Пловдив също става, защото е на час и половина път с кола. Но с другите градове е далеч по-сложно."

Станимир Комитов от "Юнифай България" смята, че местните власти и бизнес също могат да подпомогнат навлизането на инвеститорите от аутсорсинг индустрията с определени облекчения - например освобождаването за пет години от данъци върху имота, ползван за център за услуги.

"Правихме изследвания за отваряне на център извън София и стигнахме до извода, че подобен проект няма да оправдае инвестициите", коментира Светослав Георгиев от C3i.

Все пак примери има - през миналата година американската Sutherland Global Services отвори втория си офис в София, а неотдавна стана ясно, че компанията е решила да има център и в Бургас и вече е започнала работа по проекта.      

Тук сме за дълго
Въпреки очакваните трудности с наемането на работна ръка по определени проекти никой в индустрията не прогнозира изтегляне от България в близките години. Според Станимир Комитов средният живот на инвестициите в сектора е около 11 години, но компаниите в България ще останат поне до 2020 г., а дори и след този период възможностите за преместване на бизнеса в региона и в Европейския съюз няма да са много и България ще остане предпочитана дестинация.
За Шон Кенинг, ръководещ операциите на Sutherland Global Services в Европа, Близкия изток и Африка, възвращаемостта за компанията идва около 10 години след първоначалното капиталовложение. Той не изключва Sutherland да остане и над 30 години в България. За последният навлязъл засега инвеститор - TeleTech, страната е "най-добрият и сигурен избор". "Не познаваме друго място като Източна Европа с подобно ниво на образование, структура на разходите и качество в комбинация с многото езици, за които можете да получите поддръжка", казва главният оперативен директор на групата Мартин де Гето.

Или България все още е уютно място, но потенциалът за огромен растеж е лимитиран от човешкия фактор и качеството на образованието.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Германската Offerista придоби платформата Broshura.bg Германската Offerista придоби платформата Broshura.bg

Те ще слеят технологията си за онлайн брошури с цел да станат лидер на европейския пазар

19 яну 2020, 37 прочитания

Lime напуска 12 пазара в търсене на печалба Lime напуска 12 пазара в търсене на печалба

Компанията ще съкрати 100 души глобално, или 14% от персонала си

19 яну 2020, 370 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Мартин Дегето: Насочваме все повече свои клиенти към България

Главният оперативен директор на TeleTech пред в. "Капитал"

Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10