Пирамида ли е Saveway/SCI
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пирамида ли е Saveway/SCI

Не сме пирамида, обясниха SCI. По техните критерии обаче и Бърнард Мейдоф не е пирамида.

Пирамида ли е Saveway/SCI

Основателите на компанията Станчо Рангелов и Светослав Петров дадоха пресконференция, за да разсеят съмненията, но не отговориха на няколко ключови въпроса

Николай Стоянов
53161 прочитания

Не сме пирамида, обясниха SCI. По техните критерии обаче и Бърнард Мейдоф не е пирамида.


"Сейвуей България" - компанията, предлагаща възможност за отстъпки и пасивни доходи, която е обект на медийни критики, че е пирамида и наскоро бе санкционирана от Комисията за защита на потребителите за "пирамидални продажби", се опита да разсее съмненията около дейността си. В напоителна пресконференция двамата основатели на дружеството Станчо Рангелов и Светослав Петров пробваха да обяснят пред журналисти бизнес модела си, като обаче отклониха важни въпроси за детайли около това от какво идват основно приходите на дружеството.

Не сме...

И двамата подчертаха, че не са експерти по пирамидите, но обясниха защо според тях "Сейвуей България" (доскоро "Сейв къмпани интернешънъл" или SCI) не е такава. Според Рангелов финансовата пирамида има няколко характеристики: неясна собственост, няма продукт, обещава печалба без работа, изисква входна такса. Той обясни, че тяхната компания не отговаря на никое от изброените: тя е собственост на него и г-н Петров, няма обещание за приходи, входна такса или бонуси и комисиони свързани с привличането на нови клиенти. Той дефинира и основната дейност на SCI:  осигуряване на клиентски поток на търговските й партньори - над 1800 на брой.

Най-общо казано компанията предлага два типа услуги. Първият е възможност за ползване на договорени отстъпки. Срещу безплатна регистрация в сайта може да се ползват т. нар Save of the Day отстъпки, а срещу 50 лв. може да се закупи "Стартов пакет" съдържащ Save Card, която може да се ползва в цялата партньорска мрежа.

Другите услуги са насочени към предприемачи и представляват различни по-стойност бизнес-центрове даващи възможност да се печели от мрежата от закупените от привлечени нови клиенти продукти на компанията и от реализирания от тях оборот. Те са на стойност между 600 и 4000 лв, като дават различни по размер бонуси. Именно тази част от дейността е обект на критики и за нея компанията беше санкционирана от КЗП с 10 хил. лв. глоба и преустановяване на "нелоялната търговска практика" (актът се обжалва от компанията във ВАС).

Според регулатора това реално не е продукт със собствена стойност, а единствено механизъм за пирамидално привличане на нови потребители, докато според SCI това е стимул за продажби, като бонусите се дават за "препоръка" към клиент да си купи продукт от компанията, а не за привличането му. Тънък и неразбиран момент според тях е именно, че ставането на клиент е безплатно и става чрез регистрация на сайта.

Не знаем точно...

Въпреки заявената прозрачност обаче, двамата основатели на SCI не успяха да отговорят на въпроса каква част от приходите от кой продукт идва. Рангелов обясни, че не е знаел, че "ще влизаме в такъв детайлен анализ", иначе е щял да се подготви. Този въпрос обаче му е задаван нееднократно от медиите, така че, предвид интереса, уклончивият отговор е странен. Все пак той заяви, че "имаме много по-висока печалба от продажбата на този продукт (бел. ред. бизнес-пакетите)", което за него е нормално, защото сега се изгражда мрежата на компанията и в бъдеще може и другите продукти да станат по-доходоносни.

Според него няма значение обаче от какво точно идват приходите, тъй като и двете са продукт. "Ако един магазин продава домати и боя има ли значение, кое повече продава", каза той. Реално обаче интересът към това е именно, защото според широко използваните дефиниции за разграничаване на компании ползващи мрежов маркетинг от пирамиди, основната разлика е какво носи основните приходи - привличането на нови клиенти или продажбата на продукт.

Много сме...

Компанията все пак разкри малко числа и детайли около дейността си. Според Рангелов, към момента има 150 хил. клиенти регистрирани на сайта й, над 52 хил. държатели на Save Card и над 5 хил. бизнес-партньора. Той също така изтъкна и, че вече има клиенти и в чужбина като най много са в Германия - около 500. В началото на 2014 г. Рангелов и Петров регистрират Saveway Interntional Holding в Берлин, като собствеността на българското дружество е прехвърлено към него. Предстои да се регистрират еднолични дъщерни дружества и в другите страни набелязани за експанзия, като най напред са плановете за Белград и Истанбул.

Рангелов обясни още, че вече договорите с клиенти се сключват с германската централа, докато тези с търговските партньори ще са с местните дружества. Той каза още, че двамата с Петров са напуснали ръководството на българското дружество, защото всяко местно поделение ще си има собствен ръководител, тъй като двамата не могат оперативно да са навсякъде.

Според Петров печалбата за 2013 г. е около 1 млн. лв., а изплатените отстъпки на клиенти са около 2 млн. лв.

Не мамим...

Според двамата компанията не кара никого насила да става клиент и след като има 52 хил. платили си клиенти, очевидно те виждат стойност в нея. Те обясниха, че появилите се напоследък по телевизиите репортажи с недоволни клиенти са ги озадачили и общото им послание беше, че явно въпросните клиенти са били с грешни очаквания и не са полагали достатъчно усилия, докато за да се успее в СЦИ трябва усилена работа.

Всъщност тук е и най-спорния момент: дали презентациите, на които се говори, че няма риск, че се постигат високи пасивни доходи и че се печелят автомобили BMW, не са подвеждащи. За Петров наистина няма риск, защото дори да не успеете да си избиете инвестицията чрез изграждане на успешна мрежа, можете да го направите чрез отстъпки. 

Другият важен въпрос е дали тяхната дефиниция за пирамида не е твърде рестриктивна. По този критерий например, пирамида не е дори и може би най-големият измамник на съвремието Бърнард Мейдоф. По собствените признания на Мейдоф, той е организирал пирамида, просъществувала 17 години. Тя обаче е имала ясна собственост, продукт (управление на активи) и е обещавала висока доходност без такса на входа. При това на силно регулиран финансов пазар какъвто е американския. Това не попречи Мейдоф да бъде осъден на 150 години затвор.

Петров vs Ангелов

Не беше пропусната и темата за нашумялото напоследък дело на Светослав Петров срещу създателя на Facebook групата против компанията "Игнорирй SCI - Спаси приятел!" Константин Ангелов. Този път лично Петров повтори мотивите си, изтъкнати седмица по рано от адвокатите му, че не е искал въмездие, но е бил провокиран от личните нападки срещу него и семейството му. Двамата с Рангелов разкриха и че в обекти на Ангелов, като търговски партньор на SCi, компанията му е донесла 30 хил, лв. допълнителен оборот и 367 нови клиенти, както и че неговите обекти имат 4 неплатени фактури към тях.

Самият Ангелов преди делото също заяви, че е в договорни отношения с компанията и че не вижда проблем в картите й за отстъпка, а в методите й за набиране на клиенти. Миналата седмица Петров оттегли тъжбата си срещу него за клевета и обида.

"Сейвуей България" - компанията, предлагаща възможност за отстъпки и пасивни доходи, която е обект на медийни критики, че е пирамида и наскоро бе санкционирана от Комисията за защита на потребителите за "пирамидални продажби", се опита да разсее съмненията около дейността си. В напоителна пресконференция двамата основатели на дружеството Станчо Рангелов и Светослав Петров пробваха да обяснят пред журналисти бизнес модела си, като обаче отклониха важни въпроси за детайли около това от какво идват основно приходите на дружеството.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

43 коментара
  • 1
    pinoccio avatar :-P
    pinoccio
    • -30
    • +242

    Колкото и да се обясняват, на всеки с малко мозък в главата му е ясно - пирамида са!

  • 2
    bolivar avatar :-P
    bolivar
    • -20
    • +153

    Тия не са пирамида. Направо са целите в бяло.

  • 3
    moloko_ avatar :-|
    moloko_
    • -21
    • +138

    Пирамида,Понци схема или както искате може да го наречете.Мисля,че е повече от очевидно за какво става въпрос.Жалкото е,че следващия вариант който ще измислят,пак ще има наивни хора които да искат бързо и лесно да забогатеят.

  • 4
    black_recluse avatar :-|
    black_recluse

    Много ми е интересно, чисто счетоводно как се осъществява прехвърлянето на топката от SCI към клиента. Защото по това което гледах в Интернет и facebook те превеждат отстъпката към клиента по карта, да ама за да я получат тая отстъпка от търговеца SCI трябва да пуснат фактура (търговеца е издал касова бележка за пълната стойност на продукта и той трябва да внесе ДДС по продажбата). Много ми е интересно как точно го правят момента, така че да изчистят ДДС-то, което по-принцип би следвало да бъде дължимо към държавата...

  • 5
    gesch18 avatar :-|
    Eisbär
    • -20
    • +124

    Това си е пирамида в най-рафинирания и вид.

  • 6
    dobiznesmen avatar :-|
    Добре Облечен Бизнесмен
    • -16
    • +112

    Докато има овце ще има и вълци..

  • 7
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Оная фирма Енергони още ли се листва на БФБ? Тя какво е?

  • 8
    xyha avatar :-P
    xyha

    Цялата монетарна система си е пирамида , така че тези не са пирамида а много малка пирамидка :-)

  • 9
    hinhril avatar :-|
    hinhril

    Сега така приказват, но да ги видите тея същите двамата, заедно с облъчените им "бизнес-партньори". "няма обещание за приходи, входна такса или бонуси и комисиони свързани с привличането на нови клиенти" - точно с това започна да ме убежадава един техен регионален нещо си. И толкова са замаени, че даже не обърна внимание на факта, че съм икономист, което можеше поне да му подскаже, да не се хаби....

  • 10
    korki avatar :-|
    Krasimir Koev

    Не се лъжете,Пастора и колегата му на няколко пъти лично споменаха ,че предлагат софтуер като SaaS - вие заплащате услугата за ползването на тази софтуерна платформа.Карти,отстъпки,бизнес парнъори са пълни глупости и идиотщини - който разбрал,разбрал.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK