С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 4 апр 2014, 12:34, 25224 прочитания

Събуждането на Starbucks

След кратко затишие най-популярната кафе верига ще отваря ново заведение в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За някои Starbucks е религия. За други е познато място, от което винаги знаеш както да очакваш, където и да си по земното кълбо. За българските й фенове тя е... трудна за откриване.

Най-известната верига кафе заведения в света Starbucks присъства и на българския пазар, но тук тя е една от най-малките. Просто след първите и решителни стъпки разрастването й в страната спря. Едва сега, през 2014 г. веригата се разбужда и дава заявка за по-осезаемо присъствие.


Първите стъпки

Starbucks отвори първото си заведение в България през 2008 г. на столичния бул. "Гурко". Веригата стъпи в страната чрез гръцката компания Marinopoulos Group, която притежава франчайз правата за Балканите и е един от ключовите партньори на Starbucks в Европа. Последва отварянето на още два обекта - в София и Бургас, през 2009 г. и още един в столичния търговски център The Mall през 2010 г. След това затишие.

Веригата спря да расте, а едно от логичните обяснения е икономическата криза. Всъщност кризата подложи на тест всички бизнеси, включително и тези развиващи кафе заведения. От друга страна, ефект оказа и конкуренцията. Освен Starbucks в България оперират още две чисто кафе вериги - международната Costa Coffee и българската Onda. Третата и най-млада местна верига заведения - Memento, пък също настъпва активно (вече има три обекта в София), макар и тя да предлага много повече типове продукти, включително алкохолни.



Колко конкурентен е пазарът всъщност показва една съвсем просто картина. Ако сте се разхождали скоро около Националния дворец на културата в София, няма как да не сте я забелязали: три кафе вериги в радиус от 200 метра - Starbucks на ъгъла на ул. "Проф. Фритьоф Нансен" и бул. "Васил Левски" и Costa Coffee и Memento гръб в гръб в сградата на самия дворец.

"Пазарът е изключително труден. Отделно, България се приема за слаб и рисков пазар. Наемите (бел. ред. - които са едно от основните разходни пера за този бизнес) са доста завишени и почти нямат общо с реалността", разказа регионалният мениджър на "Маринопулос кофи къмпани България" Андрей Иванов, под шапката на която компания се развива Starbucks в страната. Той признава, че  след 2010 г. веригата не е откривала нови обекти, но по думите му това ще се промени сега.

И ново начало


До края на април Starbucks ще отвори новото си заведение в търговския център Paradise Center. "Ще предложим едно голямо заведение с хубава външна градина, точно както искаме нашите обекти да са", каза Иванов. По думите му това ново заведение ще е и тест дали инвестицията в българския пазар си струва. "Възлагаме много надежди на новото място", допълни той.

По думите му досега веригата не е отваряла нови заведени и заради факта, че е търсила правилните локации, които да разкрият потенциала на Starbucks, разбира се, на правилните цени.

Последната година веригата отчита скромен ръст на приходите си от 2%, като донякъде и топлата зима е помогнала повече хора да посещават заведенията й. По тази причина гледа с оптимизъм към настоящата година. "2014 г. ще е годината на събуждането ни", каза Иванов. Според него обаче откриването на едно допълнително заведение няма да е достатъчно, за да се повиши значително рентабилността на веригата. Тя има нужда от поне 7-8 обекта в София, посочи той. Така ще може да заеме по-сериозни пазарни позиции и да прави повече икономии от мащаба. Последните публично налични финансови резултати на веригата са от 2010 г. и показват приходи от 2.5 млн. лв. за четири обекта.

За сравнение, най-голямата кафе верига в България в момента - Costa Coffee, оперира 19 обекта и има общи приходи от около 5 млн. лв. за 2012 г.  Основна част от заведенията й са в София, но има още в Пловдив, Бургас, Варна, а скоро ще отвори обект и в Слънчев бряг, поясни наскоро изпълнителният директор на "Коста лайф", компанията, която управлява Costa Coffee в България, Клеантис Куртис.

В тази връзка и Starbucks иска да открива нови локации, което е в плановете й за 2015 г. За целта в момента Marinopoulos водят разговори за приемането на нов партньор инвеститор, с който да направят по-сериозно разрастване на веригата в страната. По думите на Иванов разговорите текат, като не е изключено новият партньор да получи и мажоритарен дял в бъдещия джойнт венчър. Той обаче не коментира с кого текат преговорите, докато те не бъдат финализирани.

Всъщност влизането на допълнителен инвеститор ще подкрепи пазара, разрастването на който изисква сериозен ресурс. Още повече че досега почти никой от присъстващите играчи не е успял да направи сериозна печалба, която да реинвестира в растеж. Дори напротив. Веригите работят основно на загуба, а перо, което най-много тежи на резултатите им, е освен цената на кафето и размерът на наемите, които плащат за заведенията. В момента разходите за наеми все още заемат твърде голям дял от общите разходи на веригите. По думите на Андрей Иванов за Starbucks в България те са една трета, а не би следвало да са повече от една пета, т.е. около 20%. По тази причина компанията е започнала разговори да предоговори наемните си взаимоотношения.

Подобна крачка малко по-рано тази година предприе и Onda, която освен това премина през смяна на собствеността си. Миналата година италианската компания Lavazza, която придоби веригата през 2010 г., я продаде на дистриботора на едноименното си кафе в България "Софсток". След това активите на веригата бяха прехвърлени на трето лице. В момента веригата е собственост и се управлява от Ивайло Иванов. Тя има едва седем заведения: само в София, и то основно в бизнес сгради, но планира да открие нов обект в централната част на столицата в опит да си върне част от позагубения стар имидж.

"Малки сме с тези три заведения в София", признава Андрей Иванов от Starbucks и отново подчертава, че предстои събуждането на веригата с откриването на новите обекти. Тя също предпочита типичните за бранда улични заведения с градина, така че хората да могат да се насладят на кафето си, включително на хубавото пролетно слънце. Макар и такива трудно да се намират и това да оскъпява инвестицията.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Петролът падна с над 3% заради китайския вирус Петролът падна с над 3% заради китайския вирус

Опасенията за по-слабо търсене на суровината доведоха до понижение на цената на брента под 60 долара за барел

27 яну 2020, 381 прочитания

Takeaway.com и Just Eat отлагат листването си заради проверка на регулаторите във Великобритания Takeaway.com и Just Eat отлагат листването си заради проверка на регулаторите във Великобритания

Сливането на двете компании за доставка на храна създаде консолидиран гигант с оценка над 6 млрд. паунда

26 яну 2020, 1078 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Варна без ТЕЦ

Бившата втора най-голяма топлоелектрическа централа в България отива към окончателно закриване

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10