Събуждането на Starbucks
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Събуждането на Starbucks

Четири са заведенията на групата в страната до момента

Събуждането на Starbucks

След кратко затишие най-популярната кафе верига ще отваря ново заведение в България

Татяна Пунчева-Василева
26104 прочитания

Четири са заведенията на групата в страната до момента

© Надежда Чипева


За някои Starbucks е религия. За други е познато място, от което винаги знаеш както да очакваш, където и да си по земното кълбо. За българските й фенове тя е... трудна за откриване.

Най-известната верига кафе заведения в света Starbucks присъства и на българския пазар, но тук тя е една от най-малките. Просто след първите и решителни стъпки разрастването й в страната спря. Едва сега, през 2014 г. веригата се разбужда и дава заявка за по-осезаемо присъствие.

Първите стъпки

Starbucks отвори първото си заведение в България през 2008 г. на столичния бул. "Гурко". Веригата стъпи в страната чрез гръцката компания Marinopoulos Group, която притежава франчайз правата за Балканите и е един от ключовите партньори на Starbucks в Европа. Последва отварянето на още два обекта - в София и Бургас, през 2009 г. и още един в столичния търговски център The Mall през 2010 г. След това затишие.

Веригата спря да расте, а едно от логичните обяснения е икономическата криза. Всъщност кризата подложи на тест всички бизнеси, включително и тези развиващи кафе заведения. От друга страна, ефект оказа и конкуренцията. Освен Starbucks в България оперират още две чисто кафе вериги - международната Costa Coffee и българската Onda. Третата и най-млада местна верига заведения - Memento, пък също настъпва активно (вече има три обекта в София), макар и тя да предлага много повече типове продукти, включително алкохолни.

Колко конкурентен е пазарът всъщност показва една съвсем просто картина. Ако сте се разхождали скоро около Националния дворец на културата в София, няма как да не сте я забелязали: три кафе вериги в радиус от 200 метра - Starbucks на ъгъла на ул. "Проф. Фритьоф Нансен" и бул. "Васил Левски" и Costa Coffee и Memento гръб в гръб в сградата на самия дворец.

"Пазарът е изключително труден. Отделно, България се приема за слаб и рисков пазар. Наемите (бел. ред. - които са едно от основните разходни пера за този бизнес) са доста завишени и почти нямат общо с реалността", разказа регионалният мениджър на "Маринопулос кофи къмпани България" Андрей Иванов, под шапката на която компания се развива Starbucks в страната. Той признава, че  след 2010 г. веригата не е откривала нови обекти, но по думите му това ще се промени сега.

И ново начало

До края на април Starbucks ще отвори новото си заведение в търговския център Paradise Center. "Ще предложим едно голямо заведение с хубава външна градина, точно както искаме нашите обекти да са", каза Иванов. По думите му това ново заведение ще е и тест дали инвестицията в българския пазар си струва. "Възлагаме много надежди на новото място", допълни той.

По думите му досега веригата не е отваряла нови заведени и заради факта, че е търсила правилните локации, които да разкрият потенциала на Starbucks, разбира се, на правилните цени.

Последната година веригата отчита скромен ръст на приходите си от 2%, като донякъде и топлата зима е помогнала повече хора да посещават заведенията й. По тази причина гледа с оптимизъм към настоящата година. "2014 г. ще е годината на събуждането ни", каза Иванов. Според него обаче откриването на едно допълнително заведение няма да е достатъчно, за да се повиши значително рентабилността на веригата. Тя има нужда от поне 7-8 обекта в София, посочи той. Така ще може да заеме по-сериозни пазарни позиции и да прави повече икономии от мащаба. Последните публично налични финансови резултати на веригата са от 2010 г. и показват приходи от 2.5 млн. лв. за четири обекта.

За сравнение, най-голямата кафе верига в България в момента - Costa Coffee, оперира 19 обекта и има общи приходи от около 5 млн. лв. за 2012 г.  Основна част от заведенията й са в София, но има още в Пловдив, Бургас, Варна, а скоро ще отвори обект и в Слънчев бряг, поясни наскоро изпълнителният директор на "Коста лайф", компанията, която управлява Costa Coffee в България, Клеантис Куртис.

В тази връзка и Starbucks иска да открива нови локации, което е в плановете й за 2015 г. За целта в момента Marinopoulos водят разговори за приемането на нов партньор инвеститор, с който да направят по-сериозно разрастване на веригата в страната. По думите на Иванов разговорите текат, като не е изключено новият партньор да получи и мажоритарен дял в бъдещия джойнт венчър. Той обаче не коментира с кого текат преговорите, докато те не бъдат финализирани.

Всъщност влизането на допълнителен инвеститор ще подкрепи пазара, разрастването на който изисква сериозен ресурс. Още повече че досега почти никой от присъстващите играчи не е успял да направи сериозна печалба, която да реинвестира в растеж. Дори напротив. Веригите работят основно на загуба, а перо, което най-много тежи на резултатите им, е освен цената на кафето и размерът на наемите, които плащат за заведенията. В момента разходите за наеми все още заемат твърде голям дял от общите разходи на веригите. По думите на Андрей Иванов за Starbucks в България те са една трета, а не би следвало да са повече от една пета, т.е. около 20%. По тази причина компанията е започнала разговори да предоговори наемните си взаимоотношения.

Подобна крачка малко по-рано тази година предприе и Onda, която освен това премина през смяна на собствеността си. Миналата година италианската компания Lavazza, която придоби веригата през 2010 г., я продаде на дистриботора на едноименното си кафе в България "Софсток". След това активите на веригата бяха прехвърлени на трето лице. В момента веригата е собственост и се управлява от Ивайло Иванов. Тя има едва седем заведения: само в София, и то основно в бизнес сгради, но планира да открие нов обект в централната част на столицата в опит да си върне част от позагубения стар имидж.

"Малки сме с тези три заведения в София", признава Андрей Иванов от Starbucks и отново подчертава, че предстои събуждането на веригата с откриването на новите обекти. Тя също предпочита типичните за бранда улични заведения с градина, така че хората да могат да се насладят на кафето си, включително на хубавото пролетно слънце. Макар и такива трудно да се намират и това да оскъпява инвестицията.

За някои Starbucks е религия. За други е познато място, от което винаги знаеш както да очакваш, където и да си по земното кълбо. За българските й фенове тя е... трудна за откриване.

Най-известната верига кафе заведения в света Starbucks присъства и на българския пазар, но тук тя е една от най-малките. Просто след първите и решителни стъпки разрастването й в страната спря. Едва сега, през 2014 г. веригата се разбужда и дава заявка за по-осезаемо присъствие.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    tonihangelov avatar :-|
    tonihangelov

    Заповядайте в моловете из провинцията,пък и не само в молове , може и на други места.Дали наема ще Ви е висок или стойноста на бизнеса твърде ниска ?
    Много профита и накрая освободени площи и изтеглящи се "играчи от паэара".
    "С чужда пита помен"
    Как ще е инвестицията със собствени средства ?... примено.
    Отговор: Мисия невъзможна

  • ero303

    https://www.youtube.com/watch?v=db4TlUY_1gI
    https://www.youtube.com/watch?v=Th4fxMFRIt0

    Няма как да купувам от техните продукти и да им стимулирам далаверите...

  • 3
    ber23354513 avatar :-|
    VDD

    Да отварят колкото искат - 5лв за шварц кафе няма да дам. Останал съм с лошо впечатление и от чужбина - близо 6 евро за топла напитка, която не си заслужава като вкус... е сега, а в щатите ми беше далеч по-неуютно, със също толкова безвкусни напитки. Бих предпочел Лаваца за левче ;) Но за всеки влак си има пътници :))

  • 4
    rosenow avatar :-|
    Димитър

    Всеки иска развитие в България, и като дойде някой като Starbucks готов да инвестира веднага се почва "няма как да стане", "да си пият те сами кафетата", "хич не ни трябват такива". Аз съм твърдо "ЗА" отварянето на такъв вид заведения.

  • 5
    nahalen avatar :-P
    Нахален!

    Абе, к'ва разлика виждате между StarBucks и Lafka? И защо на едните се радваме (при положение, че данък печалба не се плаща тук) - а другите са демони? :D

  • 6
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Кафето им е гола вода в сравнение с останалите играчи.

  • 7
    gimelim avatar :-?
    gimelim

    Това булгар българин да дава акъл за кафе и бира и да има самочувствие че има някви познания и вкусове по тея сложни въпроси, е баси липсата на възприятие към света и тотално откъснатост от реалността.
    Народ захранван с Нова Бразилия и кафенца в пластмасови чашки да си знае мястото. Старбъкс е като Лада наредена до Астън Мартини с това което са свикнали да пият булгар българите.
    Някой от сортовете и реколтите до които имат достъп компанията в Сиатъл са най-доборото възможно на пазара не нещо евтинджос тип кайве инка.

  • 8
    pravets82 avatar :-|
    pravets82

    До коментар [#7] от "travelholic":

    "Астън Мартини" от устата на човек присмиващ се на "булгар българите" звучи доста нелепо. Но явно е точно на място.
    А иначе сместа от литър мляко с карамел и нещо като сок от силно препечено кафе независимо от какъв сорт е нещо, което мислещ за здравето си човек не би консумирал.

  • 9
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Наистина, ние българите не можем да се бутаме да даваме "експертно" мнение и акъл за кафе и бира, защото всеки чужденец се хваща за главата като дойде и види какви боклуци пием.
    Добре че дойдоха западните компании да направят по-качествена "българска" бира, защото не знам дали си спомняте как по времето на комунизма винаги обръщахме бирентата бутилка за инспекция срещу светлината, защото никой не знаеше какво може да намери вътре.

  • 10
    ber23354513 avatar :-P
    VDD

    Ехххх разбирачи, аз като вас само "на село" съм седял и кафе от джезвето съм пил - ще ми казвате къде съм пил кафе и къде не. Всеки си има вкус - един обича спържа, друг т-бон стек, айде у лево. Ето това е Булгаристан - да коментираме другия, преди да сме "обули обувките му". Ще отида утре специално до Старбъкс и ще си снимам чашката - ще я кача в Инстаграм и ще се мисля за "модерен".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK