В сектора има слухове, че Mondelez планира да се оттегли от пазара или да намали бизнеса си в България, вярно ли е това?
- Не. Нашият бизнес в страната е изключително успешен, той е най-бързо растящият в Европа за 2013 г., въпреки че е доста малък в сравнение с останалите държави, България и въобще местната компания е давана като един от примерите в Европа за добри практики. Като цяло Mondelez няма намерение да закрива бизнес никъде, най-малко в България. Това, което може би провокира тези дискусии, са вътрешните промени, които се случват в Mondelez. Те са свързани с това как максимално да се възползваме от know-how, което има в компанията и което е съсредоточено в централата за Европа в Цюрих. Ако в миналото дружеството беше организирано в страните строго йерархично във вертикални структури, сега отиваме в посока, която най-близко бих могъл да опиша като матрична структура. Сега маркетингът е свързан с маркетинга на категориите в Цюрих, продажбите също. Самата структура на компанията в държавите се запазва, тя продължава да се отчита на генералния мениджър, така че от тази гледна точка няма промяна. Но връзките, контактите са много по-директни и много по-солидни по категории и по функции, отколкото беше в миналото. Предполагам всички тези промени водят до слухове на пазара, но променящата се пазарна среда изисква постоянни промени. Бизнесът расте много стабилно, справяме се отлично и като пример мога да посоча, че миналата година имаше трима българи, които бяха издигнати на доста високи регионални позиции, т.е. България е припозната като носител на добри практики, бизнес, който се справя много добре и развива хората.
Как маркетингът е по-тясно свързан?
Това означава, че ако в миналото не се е гледало толкова стриктно как се справяме в отделните категории, сега имаме например отделен фокус върху шоколади, отделен фокус върху кафета и отделен върху бисквити, като съответно стратегиите се спускат по-централно. Но тук не става дума за централизация, бягаме от тази дума, а говорим по-скоро за синхронизиране на добри практики и стратегии в различните страни.
Това означава ли, че един мениджър отговаря за няколко страни в региона?
Означава, че категорията има мениджър, който на централно ниво наблюдава много страни, но в същия момент продуктът си има свой мениджър в съответната държава. Имахме размествания на бранд мениджъри, имахме хора, които отидоха в други компании, в същия момент имаше хора, които бяха промотирани вътре в организацията, но нищо извън обичайното.
Напротив, едно от нещата, което се случва в момента, е, че ние наехме директно 140 наши служители, които в миналото бяха във външно дружество. Това са мърчандайзери, които ползвахме по различни канали. От началото на този месец окончателно приключихме процеса по тяхното интегриране в структурите на "Монделийз България". Те са вече наши служители. Това са по-скоро положителни промени – те стават наши служители, мотивацията е много голяма и се надяваме, че това ще допринесе за добрите резултати в бъдеще.
Колко голям е екипът на компанията в България?
В офиса сме 180 човека и отделно на пазара има още около 140, т.е. 320 души е екипът в София. Отделно са двете фабрики - в Костинброд са около 70 човека, а в Своге са от 650 до 700 човека в зависимост от темповете на заетост във фабриката.
Ние сме в България много отдавна – от 1993 г. Предлагаме на пазара над 100 продукта и средно около 80% от производството е в България.
Как протече ребрандирането миналата година, разпознаваема марка ли е Mondelez?
Според мен все още не. В средите на бизнеса, разбира се, се знае, познава се корпоративния бранд, тъй като доста новини изтичат редовно с името на Mondelez International. Иначе от гледна точка на масовия потребител Mondelez International все още нищо не значи, а и нашата цел не е толкова да рекламираме корпоративното си име, а по-скоро брандовете, с които участваме на пазара. Хората познават Milka, познават "Своге", "Нова Бразилия", Jacobs, това са марките, които са разпознаваеми и ще продължат да бъдат, докато Mondelēz International като име на компания е по-скоро в сферата на корпоративните новини и при наемането на персонал.
Увеличиха ли се продажбите ви през миналата година, как се представяте на пазара в България?
Отбелязахме ръст във всички категории, в които участваме през миналата година, въпреки много силно свиващите се пазари във всички категории, т.е. консумацията пада, а нашият ръст се дължи на това, че марките, които подкрепяме, "крадат" пазарни дялове от конкурентите. Milka е изключително силна в шоколадите, завършихме миналата година с най-високия си пазарен дял за всички времена – 41.1% в стойност.
В категорията бисквити също добавихме към пазарния дял, който имахме преди, особено със солените бисквити и бисквитите с добавки.
Марките се справят много добре. Тогава, когато пазарите намаляват, се увеличава процентът на промоционалната активност във всички марки.
От гледна точка на ръст "Монделийз България" всъщност е най-бързо растящото поделение от всички страни в Европейския съюз. Още не знаем ръста точно, през миналата година е близко до двуцифрения, но стартираме тази година с много добри резултати, така че се надяваме 2014 г. да бъде двуцифрен или поне това са амбициите на екипа.Нямаме категория без ръст - шоколади, разтворимо кафе, бисквити, навсякъде растем в пазарен дял. Но мога да се оплача, че консумацията пада драстично, и то и в трите категории.
С какво си обяснявате свиването при кафето?
Спадът в кафетата и в обем, и в стойност през 2013 г. с около 2% е изключително странен, тъй като това е една категория, която е изключително стабилна и консумацията на глава от населението в България не е една от най-високите в Европа. Трудно ми е да преценя, но си го обяснявам с няколко обстоятелства. Последните няколко години около 1 млн. души напуснаха България, така че консумацията механично намалява. Но най-общо казано, хората се страхуват да харчат. Виждаме, че спестяванията се увеличават, което значи, че хората се лишават от тези малки удоволствия, които иначе са си разрешавали – захарни изделия, бисквити, до голяма степен вече и кафе. Това бяха доста стабилни категории.
Разтворимото кафе расте, но като стойност е малка част от пазара. Ако погледнем общата консумация на кафе, тя е надолу. Да, лидер сме с "Нова Бразилия", но за първи път виждаме пазарът на кафе да е намалял.При шоколада – хората го използваха като някакъв вид удоволствие, някакъв вид награда на фона на ограничените харчове навън. Имаше един период в началото на кризата, когато хората консумираха повече в дома, отколкото извън дома. Тогава имахме парадокс - по време на криза пазарът растеше, защото се увеличаваше консумацията у дома. Сега за съжаление виждаме спад и в домашното потребление.
Кои са основните канали, на които залагате или държите да присъствате навсякъде?
В бързооборотните стоки нумеричната (бел. ред. - стремеж да се продава в най-голям брой магазини) и претеглената (бел. ред. - присъствие в местата с най-голям дял в продажбите) дистрибуция са еднакво важни, тъй като импулсната степен на покупка, особено в шоколадовите изделия, е изключително висока и от тази гледна точка нямаме преимущество. В България все още за голяма част от бързооборотните стоки традиционната търговия играе по-значителна роля - над 50%, отколкото веригите, въпреки че темпът на т.нар. модерна търговия е значителен и както сте забелязали, всички играчи инвестират основно там, защото това е бъдещето, но ние не забравяме и традиционната търговия.
3 коментара
Надявам се най-сетне да му дойде акъла на българина и да се откаже да яде боклуци - бисквитки, и шоколадченца, и кафенца......
Само поздравления за момчетата, които си подредиха о време бизнеса - производство и дистрибуция. То когато основния ти конкурент се разваря в пространството, не е много трудно да правиш двуцифрени ръстове. Само не мога да се съглася с обяснението за кафето, защото ако продължаваш да разчиташ на "Нова Бразилия" като основен бранд, ще продължиш да се свиваш. На пазара навлизат нови модерни марки и начини за приготвяне на кафе, а Вие господа още разчитате на нискокачествена Виетнамска робуста.
Ей, ама това, особено за бисквитите сериозно ме накара да се замисля....
Ужас!!!
Спад ????
А как сме с презервативите и боята за печки???