Голямата телевизионна война
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Голямата телевизионна война

Капитал

Голямата телевизионна война

Битката между различните дистрибутори на тв сигнал става все по-жестока. От това цените падат, но има и рискове

Весислава Антонова, Паулина Михайлова
26197 прочитания

Капитал

© Инна Павлова


Хищно. Такова, с една дума, е настроението сред доставчиците на платена телевизия и интернет - малки, големи и още по-големи. Откакто мастодонтите в телеком индустрията целенасочено атакуват този пазар, множеството останали се бранят с всички възможни - позволени и непозволени, средства. В бизнес с над 250 играча логично борбата за територия изби в ценова война. Точно в разгара й пък се оказа, че на бойното поле излиза един очакван и доста опасен противник - властелинът при безплатното тв разпространение, контролираният от банкера Цветан Василев мултиплекс, чиято схема за проникване в сектора през цифровизацията се пропука.

Резултатът е обезкръвяваща схватка между операторите и златни времена за потребителите. Евтин интернет, евтина телевизия, атрактивни пакетни предложения за клиента. И бой с оферти до последна капка печалба между претендентите, за да запазят мястото си на пазара.

Въпросът, на който никой за момента няма отговор, е доколко дългосрочен ще е този ефект. С една дума - дали и кога хищническото поведение на активните участници в тази индустрия ще даде желания за тях ефект - прочистване на пазара, намаляване на конкуренцията и покачване на цените. И още по-централният въпрос: дали държавата ще си позволи да нахлуе с нови правила в този сектор. И дали тя, с маскираната си зад общественото благо същинска цел да подкрепи изгладнелия монопол върху безплатния ефир, няма да предизвика още по-големи сътресения.

Четири легиона

Групите, воюващи за територия в сектора на телевизионното разпространение, като цяло са четири.

Първо - специализираните в тв и интернет бизнеса компании, които всъщност създадоха и разработиха този пазар. Тук влизат всички малки и големи разпространители от порядъка на "Булсатком", "Близу", "Нет 1", "Спринт", MSAT, "Телекабел", "Еском" и още десетки регионални оператори с малък дял в сегмента и ограничени финансови възможности, но пък очевидно ценени от абонатите си, след като оцеляват вече над десетилетие.

Второ - комплексните телекоми БТК и "Мобилтел", които имат мощта на друг голям бизнес и с печалбата от него финансират опита си да вземат дял на тв и интернет пазара, за да го добавят към пакетните си оферти с мобилна телефония и мобилен пренос на данни и така да запазят и подсилят позициите си.

Трето - пиратската армада от сиви до невидимост доставчици, които упорито стоят в мъгливата част на пазара, не плащат на доставчиците на съдържание, на държавата, на собствениците на инфраструктурата, която ползват (или направо на никого), и така могат да си позволят оферти, подсилващи още повече и без това активното ценово свлачище.

И четвърто - контролираният от мажоритарния собственик на КТБ Цветан Василев мултиплекс оператор "НУРТС диджитъл", който разчиташе на положението си в безплатния за клиентите тв ефир, за да осребри амбицията на телевизиите да достигнат до максимум аудитория, но засега остава с излъгани очаквания.

Сега четирите легиона, по всичко личи, влизат в битка всеки срещу всеки. За да стане картината и още по-объркана, в битката е възможно да се намеси и държавата, в типично "деликатния" си и "справедлив" стил.

Четири стратегии и един провал

Стратегията на всяка група участници на интернет и тв пазара е различна.

Първата група - на специализираните доставчици, залага на бързото обслужване, типично за всеки нишов играч, съчетано с оптимизация на разходите (в някои случаи на ръба на нормативите), което да даде като резултат ниска цена. За общо или съгласувано поведение тук обаче никога не е можело да се говори: всеки от този тип играчи има свой различен подход. "Булсатком" опитва да расте, навлизайки в сферата на мобилните оператори, като взе лиценз за такъв и изгражда своя мрежа. Чисто ценово сателитният доставчик винаги е бил сред типичните "дискаунтъри". "Близу" - обратното, принципно се опитва да държи добри позиции във "високата" част на пазара, инвестирайки само в градовете и търсейки нишата на платежоспособните клиенти, "Еском" опита да заложи на дългосрочната оптимизация, стартирайки проект за своя канална мрежа, "Булсатком" се прицели в същото, поръчвайки собствен сателит, "Нет 1" пробва растеж изцяло на регионална почва (в София), добавяйки и фиксирана телефония към услугите си и залагайки на имиджа на оператор, работещ изцяло на светло. Изобщо секторът в тази му част изглежда движен изцяло по пазарната логика.

Втората група - тази на БТК и "Мобилтел", също има ясна стратегия. И двете компании просто търсят клиентска маса, която да обвържат към основната си услуга - мобилният пренос. Те инвестират в телевизия само и единствено за да станат по-атрактивни за пазара като цяло, разчитайки на печалба от мобилния си бизнес. Крайната цел на БТК е да порасне като мобилен оператор и да привлече клиенти към тази си мрежа. На "Мобилтел" - да спре изтичането на абонати пак от мобилната си мрежа. Иначе казано - ако можеха да привлекат мобилни абонати, продавайки сладолед и бисквити, операторите щяха да нахлуят със същия устрем в сладоледения и бисквитения бизнес. И от тяхна страна обаче диверсифицирането на услугите е обясним пазарен ход.

Третата група - откровените пирати, са еднотипно явление от десетилетие, а стратегията им - непроменена: без амбиции за ръст, но пък с висока печалба.

Най-интересен в момента е четвъртият участник на пазара, "НУРТС диджитъл". В резултат на предварително нагласени с държавното съдействие търгове контролираното от Цветан Василев дружество получи правото да изгради мултиплекс платформата за безплатно цифрово разпръскване. И очакването му беше, че телевизиите, жадни за аудитория (с която да привлекат повече реклама), ще качат още и още от своите програми на новата мрежа, плащайки си за това. Оказа се обаче, че цифровизацията не генерира кой знае колко допълнителна аудитория, а и без това поувехналият ентусиазъм на създателите на съдържание да плащат, за да бъдат безплатни за зрителите, е на път съвсем да изчезне. Нова аудитория не се генерира по простата причина, че проникването на платените доставчици сред населението вече е твърде голямо (над 80%, и то по официални данни), а безплатното разпространение не дръпна абонати оттам. Логично маргиналният дял на безплатното цифрово излъчване просто направи цифровизацията безинтересна за телевизиите. Което пък остави мрежата на "НУРТС диджитъл" полупразна. Касата, подготвена за големи приходи - също. С една дума - стратегията на мултиплекса за разлика от тази на останалите играчи на този пазар се провали.

Дни на грохот

В момента динамиката на този пазар се определя от няколко основни процеса.

Първо, мобилните оператори, притиснати от борбата за надмощие на своя основен пазар, излязоха с агресивни ценови оферти за телевизия и интернет. "Мобилтел" рязко свали цените за фиксиран интернет и комбинация с цифрова телевизия, като в някои от предложенията намалението е почти наполовина спрямо досегашната тарифа. Така цената за пакет от двете услуги пада до 14.90 лв. на месец. БТК излезе с промоции с 50% отстъпка от таксите, предлагайки домашен интернет и телевизия за 8.90 лв. на месец.

Освен това в ценовата война се включват и нишовите оператори. "Близу" предложи специална промоция с интернет за 4.99 лв. на месец и пакет с телевизия за 14.99 лв. на месец. "Булсатком" пък излезе с великденска промоция за телевизия плюс интернет срещу 15.80 лв. и само цифрова телевизия срещу 7.80 лв. на месец.

Междувременно една от основните телевизии - bTV, излезе с решение да оттегли от мултиплекса два от каналите си. Което допълнително отслабва позициите на безплатната телевизия и оператора й.

Този ход на bTV извади на показ всички слаби страни на модела, по който се случи цифровизацията в България, и държавата в лицето на секторните си регулатори осъзна, че дигитализацията на ефира е на път да се превърне в безсмислено явление. Има и по-лош вариант -  тя направо да се провали, ако на мултиплекса останат само програмите на националната телевизия. Затова и държавата се замисли дали да се намеси и как. Тук вариантите са много. И нека го кажем отсега - варират от зловещи до злокобни. Има опция, при която да се направят промени в законодателството, задължаващи телевизиите да качат свои програми на цифровата платформа. Което при липса на регулация на тарифите за излъчването им би означавало истинска кланица: създателите на съдържание вероятно ще опитат да финансират въпросните разходи през таксите, които вземат от разпространителите на платена телевизия. Не по-малко антипазарен би бил и другият възможен подход - държавата директно да подкрепи с пари цифровизацията. Което трудно може да мине за нещо различно от помощ за определен играч на иначе конкурентен пазар. Да се търсят пари от европейските фондове, за да се дадат на телевизиите, също е обмисляна схема, която обаче никак отива по-далеч от предходния вариант и означава държавно рамо за мултиплекса.

С една дума - общото между всички тези варианти е, че може и да закрепят безплатното цифрово излъчване, но ще предизвикват вреда на целия останал пазар.

Всички тези събития, доколкото изобщо стигат до крайния потребител, се материализират при него под формата на още по-изгодни оферти. Което е прекрасно. Ако обаче войната между различните групи на пазара продължи в този дух, а в нея се включи и държавата, най-логичният изход е на пазара да останат само най-големите и най-сивите - едните, подкрепяни от финансово мощните си собственици, другите - от чистата измама.

Колкото и черен да изглежда този сценарий, начин да му се противостои няма. Единственото, което със сигурност е вярно, е, че колкото повече държавата се опитва да се намесва на пазара, толкова по-големи стават рисковете за него като такъв. Още повече пък, ако го прави откровено в полза на един участник и ущърб на всички останали.

По темата работи и Юлиян Арнаудов

Хищно. Такова, с една дума, е настроението сред доставчиците на платена телевизия и интернет - малки, големи и още по-големи. Откакто мастодонтите в телеком индустрията целенасочено атакуват този пазар, множеството останали се бранят с всички възможни - позволени и непозволени, средства. В бизнес с над 250 играча логично борбата за територия изби в ценова война. Точно в разгара й пък се оказа, че на бойното поле излиза един очакван и доста опасен противник - властелинът при безплатното тв разпространение, контролираният от банкера Цветан Василев мултиплекс, чиято схема за проникване в сектора през цифровизацията се пропука.

Резултатът е обезкръвяваща схватка между операторите и златни времена за потребителите. Евтин интернет, евтина телевизия, атрактивни пакетни предложения за клиента. И бой с оферти до последна капка печалба между претендентите, за да запазят мястото си на пазара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

35 коментара
  • 1
    mitkovasilev avatar :-|
    Митко Василев

    Чвстно казано, не виждам да има проблем. Тоя сектор е от малкото с реално съществуващ пазар, особено в частта отнасяща се до доставките на интернет, която по начало е нерегулирана, тоест развива се без "помощта" на държавата. Клиента е доволен, качеството е високо, има избор.

  • 2
    nade_toto avatar :-|
    nade_toto

    Конкуренция винаги ще има на този пазар и тя ще се разраства все повече и повече, а цените ще падат, защото операторите, които предлагат услуги, ще стават все по вече и повече и това е напълно нормално, а хората трябва да са благодарни за цифровизацията, защото напълно безплатно ще могат да гледат няколко хай дифинишън програми, а и тази услуга ще се разраства в интерес на обикновеният ползвател !

  • 3
    sincere avatar :-?
    Коте

    Защо не се усеща, че цените падат?

  • 4
    free_willy avatar :-|
    free_willy

    Не мисля, че е безсмислена цифровизацията. Първо сигнала е по-добър и качествен, второ качеството на картината е съвсем различно и трето съм почти убеден, че това което направиха БТВ с изваждането на тези 2 свои канала си е мръсна игричка, за да им се купуват по-скъпите пакети.

  • 5
    antoni avatar :-|
    Бай Гадьо

    Има и още един вариант за регулация на цифровия ефир. След като няма конкуренция, а монопол, държавата може да регулира цените на които се отдава капацитет на телевизиите, нещо подобно на това както се регулират цените на лекарствата! Ясно че в момента няма желаещи телевизии да се разпространяват ефирно, тъй като цената за наем е твърде висока!

  • 6
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Предлагането на телекомуникационни услуги май е единственият сектор в икономиката на България, който се развива в истинска конкурентна среда и на базата на принципите на пазарната икономика. От това печелят потребителите. Всеки друг сектор в икономиката е монопол или шуробаджанащина от руско-олигарски тип, и затова сме още в калта.

  • rembrandt

    В свободно пазарно общество, държавата не би трябвало да се намесва, в който и да било сектор! Но като знаем кои са големите играчи в този сектор няма да ме учуди да гледаме "едно рамо за наще" ;)

  • 8
    gesch18 avatar :-|
    Eisbär

    До коментар [#3] от "blue rose":

    ооо напротив.
    Сега смених БТК с Мегалан (МТел) и сега имам по-бърз интернет за по-малко пари.

  • 9
    violeta_markova avatar :-|
    violeta_markova

    Конкуренция винаги ще има, правителствата много бързо се сменят и няма как те да помогнат на една или друга фирма да речем . Цифровизацията в България трябваше да се случи, беше крайно време вече . Макар и с 9, 10 канала (за сега) , си е много по - добре , отколкото 3,4 , както бяха до сега + това тази услуга предстои да се подобрява, всичко с времето си :)

  • 10
    daks avatar :-|
    ДАКС

    Браво на Инна Павлова за тематичната илюстрация!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK