Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
35 4 апр 2014, 17:21, 26001 прочитания

Голямата телевизионна война

Битката между различните дистрибутори на тв сигнал става все по-жестока. От това цените падат, но има и рискове

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Част от темата

Телевизионни войни

В царството на евтините зрелища

Секторът с доставките на телевизия продължава да се движи между строго пазените тайни и опашатите лъжи

Бягайте, монополът пада!

Репортаж от пропукването на цифровизацията и опитите да бъде закрепена



Хищно. Такова, с една дума, е настроението сред доставчиците на платена телевизия и интернет - малки, големи и още по-големи. Откакто мастодонтите в телеком индустрията целенасочено атакуват този пазар, множеството останали се бранят с всички възможни - позволени и непозволени, средства. В бизнес с над 250 играча логично борбата за територия изби в ценова война. Точно в разгара й пък се оказа, че на бойното поле излиза един очакван и доста опасен противник - властелинът при безплатното тв разпространение, контролираният от банкера Цветан Василев мултиплекс, чиято схема за проникване в сектора през цифровизацията се пропука.

Резултатът е обезкръвяваща схватка между операторите и златни времена за потребителите. Евтин интернет, евтина телевизия, атрактивни пакетни предложения за клиента. И бой с оферти до последна капка печалба между претендентите, за да запазят мястото си на пазара.


Въпросът, на който никой за момента няма отговор, е доколко дългосрочен ще е този ефект. С една дума - дали и кога хищническото поведение на активните участници в тази индустрия ще даде желания за тях ефект - прочистване на пазара, намаляване на конкуренцията и покачване на цените. И още по-централният въпрос: дали държавата ще си позволи да нахлуе с нови правила в този сектор. И дали тя, с маскираната си зад общественото благо същинска цел да подкрепи изгладнелия монопол върху безплатния ефир, няма да предизвика още по-големи сътресения.

Четири легиона

Групите, воюващи за територия в сектора на телевизионното разпространение, като цяло са четири.



Първо - специализираните в тв и интернет бизнеса компании, които всъщност създадоха и разработиха този пазар. Тук влизат всички малки и големи разпространители от порядъка на "Булсатком", "Близу", "Нет 1", "Спринт", MSAT, "Телекабел", "Еском" и още десетки регионални оператори с малък дял в сегмента и ограничени финансови възможности, но пък очевидно ценени от абонатите си, след като оцеляват вече над десетилетие.

Второ - комплексните телекоми БТК и "Мобилтел", които имат мощта на друг голям бизнес и с печалбата от него финансират опита си да вземат дял на тв и интернет пазара, за да го добавят към пакетните си оферти с мобилна телефония и мобилен пренос на данни и така да запазят и подсилят позициите си.

Трето - пиратската армада от сиви до невидимост доставчици, които упорито стоят в мъгливата част на пазара, не плащат на доставчиците на съдържание, на държавата, на собствениците на инфраструктурата, която ползват (или направо на никого), и така могат да си позволят оферти, подсилващи още повече и без това активното ценово свлачище.

И четвърто - контролираният от мажоритарния собственик на КТБ Цветан Василев мултиплекс оператор "НУРТС диджитъл", който разчиташе на положението си в безплатния за клиентите тв ефир, за да осребри амбицията на телевизиите да достигнат до максимум аудитория, но засега остава с излъгани очаквания.

Сега четирите легиона, по всичко личи, влизат в битка всеки срещу всеки. За да стане картината и още по-объркана, в битката е възможно да се намеси и държавата, в типично "деликатния" си и "справедлив" стил.

Четири стратегии и един провал


Стратегията на всяка група участници на интернет и тв пазара е различна.

Първата група - на специализираните доставчици, залага на бързото обслужване, типично за всеки нишов играч, съчетано с оптимизация на разходите (в някои случаи на ръба на нормативите), което да даде като резултат ниска цена. За общо или съгласувано поведение тук обаче никога не е можело да се говори: всеки от този тип играчи има свой различен подход. "Булсатком" опитва да расте, навлизайки в сферата на мобилните оператори, като взе лиценз за такъв и изгражда своя мрежа. Чисто ценово сателитният доставчик винаги е бил сред типичните "дискаунтъри". "Близу" - обратното, принципно се опитва да държи добри позиции във "високата" част на пазара, инвестирайки само в градовете и търсейки нишата на платежоспособните клиенти, "Еском" опита да заложи на дългосрочната оптимизация, стартирайки проект за своя канална мрежа, "Булсатком" се прицели в същото, поръчвайки собствен сателит, "Нет 1" пробва растеж изцяло на регионална почва (в София), добавяйки и фиксирана телефония към услугите си и залагайки на имиджа на оператор, работещ изцяло на светло. Изобщо секторът в тази му част изглежда движен изцяло по пазарната логика.

Втората група - тази на БТК и "Мобилтел", също има ясна стратегия. И двете компании просто търсят клиентска маса, която да обвържат към основната си услуга - мобилният пренос. Те инвестират в телевизия само и единствено за да станат по-атрактивни за пазара като цяло, разчитайки на печалба от мобилния си бизнес. Крайната цел на БТК е да порасне като мобилен оператор и да привлече клиенти към тази си мрежа. На "Мобилтел" - да спре изтичането на абонати пак от мобилната си мрежа. Иначе казано - ако можеха да привлекат мобилни абонати, продавайки сладолед и бисквити, операторите щяха да нахлуят със същия устрем в сладоледения и бисквитения бизнес. И от тяхна страна обаче диверсифицирането на услугите е обясним пазарен ход.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ново 20 от Каракачанов: временно да спираме вноса на плодове и зеленчуци 10 Ново 20 от Каракачанов: временно да спираме вноса на плодове и зеленчуци

Предложението му е извън всякакви пазарни правила за свободно движение на стоки. Но ще продължи да се обсъжда с икономическия и земеделския министър

10 апр 2020, 1707 прочитания

Вирус в компютъра 3 Вирус в компютъра

Макар и на пръв поглед защитени, IT компаниите също страдат от икономическите ефекти на коронавируса

10 апр 2020, 1619 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
В царството на евтините зрелища

Секторът с доставките на телевизия продължава да се движи между строго пазените тайни и опашатите лъжи

Още от Капитал
Динозаври в дигиталната ера

Работи ли държавата по време на извънредното положение и как

С какви "оръжия" се изправяме срещу COVID-19

Ваксините срещу новия коронавирус ще са готови минимум след 12 - 18 месеца. Няколко съществуващи лекарства обаче може да облекчат битката дотогава

Големите въпроси около новата детска болница

Алтернативата на подписания договор за строителство беше проектът да се забави с години

Цената на три месеца

Колко може да изгуби българската икономика през април, май и юни заради COVID-19

Изкуство под ключ

Как галериите за съвременно изкуство в България общуват с аудиторията си по време на извънредно положение

20 въпроса: Рубен Лазарев

Съсобственик и мениджър на подаръчния магазин Elephant

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10