С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
35 4 апр 2014, 17:21, 25836 прочитания

Голямата телевизионна война

Битката между различните дистрибутори на тв сигнал става все по-жестока. От това цените падат, но има и рискове

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Част от темата

Телевизионни войни

В царството на евтините зрелища

Секторът с доставките на телевизия продължава да се движи между строго пазените тайни и опашатите лъжи

Бягайте, монополът пада!

Репортаж от пропукването на цифровизацията и опитите да бъде закрепена



Хищно. Такова, с една дума, е настроението сред доставчиците на платена телевизия и интернет - малки, големи и още по-големи. Откакто мастодонтите в телеком индустрията целенасочено атакуват този пазар, множеството останали се бранят с всички възможни - позволени и непозволени, средства. В бизнес с над 250 играча логично борбата за територия изби в ценова война. Точно в разгара й пък се оказа, че на бойното поле излиза един очакван и доста опасен противник - властелинът при безплатното тв разпространение, контролираният от банкера Цветан Василев мултиплекс, чиято схема за проникване в сектора през цифровизацията се пропука.

Резултатът е обезкръвяваща схватка между операторите и златни времена за потребителите. Евтин интернет, евтина телевизия, атрактивни пакетни предложения за клиента. И бой с оферти до последна капка печалба между претендентите, за да запазят мястото си на пазара.


Въпросът, на който никой за момента няма отговор, е доколко дългосрочен ще е този ефект. С една дума - дали и кога хищническото поведение на активните участници в тази индустрия ще даде желания за тях ефект - прочистване на пазара, намаляване на конкуренцията и покачване на цените. И още по-централният въпрос: дали държавата ще си позволи да нахлуе с нови правила в този сектор. И дали тя, с маскираната си зад общественото благо същинска цел да подкрепи изгладнелия монопол върху безплатния ефир, няма да предизвика още по-големи сътресения.

Четири легиона

Групите, воюващи за територия в сектора на телевизионното разпространение, като цяло са четири.



Първо - специализираните в тв и интернет бизнеса компании, които всъщност създадоха и разработиха този пазар. Тук влизат всички малки и големи разпространители от порядъка на "Булсатком", "Близу", "Нет 1", "Спринт", MSAT, "Телекабел", "Еском" и още десетки регионални оператори с малък дял в сегмента и ограничени финансови възможности, но пък очевидно ценени от абонатите си, след като оцеляват вече над десетилетие.

Второ - комплексните телекоми БТК и "Мобилтел", които имат мощта на друг голям бизнес и с печалбата от него финансират опита си да вземат дял на тв и интернет пазара, за да го добавят към пакетните си оферти с мобилна телефония и мобилен пренос на данни и така да запазят и подсилят позициите си.

Трето - пиратската армада от сиви до невидимост доставчици, които упорито стоят в мъгливата част на пазара, не плащат на доставчиците на съдържание, на държавата, на собствениците на инфраструктурата, която ползват (или направо на никого), и така могат да си позволят оферти, подсилващи още повече и без това активното ценово свлачище.

И четвърто - контролираният от мажоритарния собственик на КТБ Цветан Василев мултиплекс оператор "НУРТС диджитъл", който разчиташе на положението си в безплатния за клиентите тв ефир, за да осребри амбицията на телевизиите да достигнат до максимум аудитория, но засега остава с излъгани очаквания.

Сега четирите легиона, по всичко личи, влизат в битка всеки срещу всеки. За да стане картината и още по-объркана, в битката е възможно да се намеси и държавата, в типично "деликатния" си и "справедлив" стил.

Четири стратегии и един провал


Стратегията на всяка група участници на интернет и тв пазара е различна.

Първата група - на специализираните доставчици, залага на бързото обслужване, типично за всеки нишов играч, съчетано с оптимизация на разходите (в някои случаи на ръба на нормативите), което да даде като резултат ниска цена. За общо или съгласувано поведение тук обаче никога не е можело да се говори: всеки от този тип играчи има свой различен подход. "Булсатком" опитва да расте, навлизайки в сферата на мобилните оператори, като взе лиценз за такъв и изгражда своя мрежа. Чисто ценово сателитният доставчик винаги е бил сред типичните "дискаунтъри". "Близу" - обратното, принципно се опитва да държи добри позиции във "високата" част на пазара, инвестирайки само в градовете и търсейки нишата на платежоспособните клиенти, "Еском" опита да заложи на дългосрочната оптимизация, стартирайки проект за своя канална мрежа, "Булсатком" се прицели в същото, поръчвайки собствен сателит, "Нет 1" пробва растеж изцяло на регионална почва (в София), добавяйки и фиксирана телефония към услугите си и залагайки на имиджа на оператор, работещ изцяло на светло. Изобщо секторът в тази му част изглежда движен изцяло по пазарната логика.

Втората група - тази на БТК и "Мобилтел", също има ясна стратегия. И двете компании просто търсят клиентска маса, която да обвържат към основната си услуга - мобилният пренос. Те инвестират в телевизия само и единствено за да станат по-атрактивни за пазара като цяло, разчитайки на печалба от мобилния си бизнес. Крайната цел на БТК е да порасне като мобилен оператор и да привлече клиенти към тази си мрежа. На "Мобилтел" - да спре изтичането на абонати пак от мобилната си мрежа. Иначе казано - ако можеха да привлекат мобилни абонати, продавайки сладолед и бисквити, операторите щяха да нахлуят със същия устрем в сладоледения и бисквитения бизнес. И от тяхна страна обаче диверсифицирането на услугите е обясним пазарен ход.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Apple и Foxconn нарушават трудовите правила в Китай Apple и Foxconn нарушават трудовите правила в Китай

Компаниите потвърждават, че в завода работят много временни работници, показва доклад на China Labor Watch

18 сеп 2019, 188 прочитания

Саудитска Арабия възстанови частично производството в атакуваната рафинерия Саудитска Арабия възстанови частично производството в атакуваната рафинерия

Кралството обяви, че Иран е замесен в атаката, Франция изпраща експерти на място да разследват атаката

18 сеп 2019, 264 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
В царството на евтините зрелища

Секторът с доставките на телевизия продължава да се движи между строго пазените тайни и опашатите лъжи

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език