Две големи строителни компании са с нови собственици
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Две големи строителни компании са с нови собственици

Две големи строителни компании са с нови собственици

"ПСТ холдинг" става формално кипърски, а "Пътища Пловдив" вече е с благоевградски акционер

Десислава Лещарска
35112 прочитания

© Капитал


Две големи строителни компании - "ПСТ холдинг" и "Пътища Пловдив", са с нови собственици, става ясно от информация за сделките в Търговския регистър. Първото дружество е прехвърлено изцяло на кипърска офшорка, но неофициално се твърди, че сегашният собственик, свързан с Първа инвестиционна банка, взима нов партньор - любимата строителна фирма на вече две правителства - "Водстрой 98". При "Пътища Пловдив" пък от строителния бизнес излиза Георги Гергов, а купувачът - благоевградската "Агромах", се разраства.

И двете дружества са сред големите в сектора, като общото е, че работят по дострояването на магистрала "Марица", чието изпълнение върви с чувствително закъснение. "Пътища Пловдив" работи по отсечката Оризово – Димитровград, а "ПСТ холдинг" - по участъка Димитровград – Харманли.

Нов кипърски собственик на "ПСТ холдинг"

Едноличен собственик на капитала на "ПСТ холдинг" от 26 март тази година е регистрираното в Кипър Kolvik Services Ltd, става ясно от вписаните в петък промени във фирменото дело. Това е второ прехвърляне на собствеността на "ПСТ холдинг" в рамките на година. През април 2013 г. дружеството премина от пътния холдинг на Васил Божков към офшорни компании, свързани с Първа инвестиционна банка (ПИБ). В борда влязоха Иван Шарланджиев и Петко Хитров, които бяха в управата на свързаната с банката пловдивска фабрика "Юрий Гагарин" (специализирана в отпечатването на опаковки и помощни материали предимно за цигарената индустрия), преди тя да бъде продадена от близки до финансовата институции компании.

От документите за новата сделка става ясно, че "Ди Ви Ти Джи България" (собственост на офшорка от Британските Вирджински острови) и "Галиано уърлдуайд лимитед" (също от Вирджинските острови) са прехвърлили всички акции на кипърското Kolvik Services Ltd. Цена не е посочена. Купувачът се представлява от Ники Тенекетзи, която най-вероятно е номинален директор. Собствениците на Kolvik обаче не се виждат и може да са други офшорни компании.

"ПСТ холдинг" е сред най-големите строителни компании в стараната - приходите й за 2012 г. (когато строеше отсечка от магистрала "Тракия") са 188 млн. лв. Цялото търговско предприятие е заложено срещу кредит от ПИБ за 50 млн. лв.

Защо е смяната

Един от вариантите е сделката да се прави заради закона "Пеевски-Цонев", който ограничава дружествата с офшорни собственици от обществени поръчки. Кипър не влиза в "забранения" списък за разлика от Британските Вирджински острови. Предишните собственици би трябвало да декларират действителните си акционери - физически лица, в случай че изпълняват обществени поръчки.

По информация от два независими източника на "Капитал" в "ПСТ холдинг" се случва реална промяна в собствеността. Представители на строителния сектор твърдят, че във фирмата собственост придобива "Водстрой 98", която през последните години спечели обществени поръчки за над 660 млн. лв. и се смята за близка до Корпоративна търговска банка и депутата от ДПС Делян Пеевски. Чрез сделката, според източниците тя е за 50% от "ПСТ холдинг", компанията си подсигурява ресурси за изграждането на Северната скоростна тангента. Тангентата е първият голям пътен проект за "Водстрой 98", която спечели търга за отсечката заедно с Хидрострой", "Пътстрой Бургас", "Пътни строежи Велико Търново" и "Пътинженерингстрой-Т" при цена от 150 млн. лв. Компанията, както и "ПСТ холдинг", е и част от подизпълнителя, който (макар и необявен официално) ще строи българския участник от "Южен поток".

Бивш зам.-министър в борда

Следващата седмица ще бъде вписана и промяна в директорския борд на "ПСТ холдинг", съобщиха за "Капитал" източници, свързани с компанията. В управлението ще влезе Цветан Цонев, който през януари тази година излезе от ръководството на "Трейс груп холд" АД. Той потвърди за поканата и за принципното си съгласие и уточни, че предпочита да коментира по-детайлно, след като промените станат факт.

В директорския борд ще влезе и Камен Кичев, бивш зам.-министър по транспорта в кабинета на Бойко Борисов. Той отговаряше за БДЖ и авиацията. Той не беше открит за коментар, но по информация на "Капитал" е приел предложението да ръководи заедно с Цонев "ПСТ холдинг".

Сделката за "Пътища Пловдив"

В средата на март собственикът на благоевградската строителна компания "Агромах" Асен Савев е придобил дял от 91.76% в "Пътища Пловдив" на Георги Гергов. Пловдивският бизнесмен отдавна обяви плановете си да излезе от строителния бизнес, като обмисляше обединение на "Пътища Пловдив" със софийската "ИСА 2000". В крайна сметка сделката е договорена с Асен Савев и "Агромах", която по неофициална информация се е включила строежа на участъка Оризово – Димитровград от "Марица" на по-ранен етап. Активи на "Агромах" пък вече са част от обезпечението по залог за 29 млн. евро, вписан на името на "Пътища Пловдив" от Уникредит Булбанк, става ясно от Търговския регистър.

Георги Гергов отказа коментар пред "Капитал" и прехвърли всички въпроси за изграждането на "Марица" към новите собственици. Той каза, че е приключил с пътностроителния бизнес. Христо Савев – син на Асен Савев и формален собственик на "Агромах", не отговаряше на мобилния си телефон в петък.

В момента "Пътища Пловдив" изпълнява основно поръчки за поддръжка и ремонт на пътната мрежа в района на Пловдив и близките общини, както и строителството на лот 1 (Оризово - Димитровград) на магистрала "Марица". Формално изпълнител на отсечката е италианската "Кооператива Муратори и Чементисти" (CMC di Ravenna), а пловдивското дружество има договор с нея.

За 2012 г. приходите от продажби на "Пътища Пловдив" са 31.5 млн. лв., а печалбата – 1.9 млн. лв., при 78 хил. лв. година по-рано. Задълженията на дружеството обаче също са нараснали до 26 млн. лв. главно към банки и доставчици. Около 16 млн. лв. от тях са текущи. Индивидуалните приходи от продажби на "Агромах" за 2012 г. са 56.1 млн. лв., а консолидираните - 86 млн. лв.

Забавеният строеж на "Марица"

Новите собственици в пътното строителство ще трябва да наваксат забавянето и по двата лота на магистрала "Марица". По първия между село Оризово и Димитровград изпълнителят "Кооператива Муратори и Чементисти" (CMC di Ravenna) работи по нов график, а крайният срок е юни тази година. Изоставането беше аргументирано с археологическите разкопки по трасето.

Вторият лот от магистралата от Димитровград до Харманли трябваше да бъде готов през февруари тази година, но срокът е изтеглен за ноември 2014 г. Пътят между Димитровград и Харманли се изпълнява от обединение "Марица хайуей" ("ПСТ холдинг" и австрийската "Порр бау"), които поискаха удължаване на срока заради наложилото се изместване на газопровод при пътния възел при Димитровград. Удължаването на срока вече е подписано от управляващия орган по програма "Транспорт", по която се финансира магистралата.

Две големи строителни компании - "ПСТ холдинг" и "Пътища Пловдив", са с нови собственици, става ясно от информация за сделките в Търговския регистър. Първото дружество е прехвърлено изцяло на кипърска офшорка, но неофициално се твърди, че сегашният собственик, свързан с Първа инвестиционна банка, взима нов партньор - любимата строителна фирма на вече две правителства - "Водстрой 98". При "Пътища Пловдив" пък от строителния бизнес излиза Георги Гергов, а купувачът - благоевградската "Агромах", се разраства.

И двете дружества са сред големите в сектора, като общото е, че работят по дострояването на магистрала "Марица", чието изпълнение върви с чувствително закъснение. "Пътища Пловдив" работи по отсечката Оризово – Димитровград, а "ПСТ холдинг" - по участъка Димитровград – Харманли.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    промени, промени.....и все увеличаващи се задължения :-)

  • 2
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    Подарете на Гергов гробищата, той и тях ще фалира. Може безсмъртни да станем тогава, кой знае? Бива некадърност, но и с държавна подкрепа не става.

  • 3
    klinkerhoffen avatar :-|
    klinkerhoffen

    "ПСТ холдинг" са супер зле финансово от години, дори част от подизпълнителите се бяха вдигнали на протест заради неизплатени задължения, въпреки че дружеството излиза на печалба, но от скромна по-скромна с всяка изминала година, липсват и оборотни средства, ПИБ им дишат във врата отдавна. Самата фирма преди бе пак свързана с офшорна собственост на Вирджинските острови, иначе зад дружеството стои всъщност Васил Божков и това бе по-добрата финансово част от строителния му бизнес. Процедурата по несъстоятелност на „Пътни строежи“ АД – Пловдив вече бе на дневен ред в полза отново на ПИБ.

  • 4
    comandante avatar :-P

    ОФШОРКОВЦИТЕ пак са в настъпление !

  • 5
    clwnjester avatar :-|
    clwnjester

    Споко бе! Черепа си остава един от българските милиардери.

  • 6
    wonderwoman avatar :-|
    Wonder Woman 2.0

    Ами ще сменят, като са незаконни притежание вече на офшорки :) Врмее им беше, то лапане, лапане.

  • 7
    inadilov avatar :-|
    inadilov

    "Един от вариантите е сделката да се прави заради закона "Пеевски-Цонев", който ограничава дружествата с офшорни собственици от обществени поръчки"
    Освен, че Кипър не влиза в сметките, Законът забранява преките участия, но изрично изключва забраните за дъщерните фирми на офшорните дружества, както и за дъщерните офшорки на дружества регистрирани в България, или в ЕС. По-скоро е реална промяна в собствеността, за да се изгубят следите на едни пари.

  • 8
    2.5 avatar :-P
    2.5

    "Георги Гергов отказа коментар пред "Капитал" и прехвърли всички въпроси за изграждането на "Марица" към новите собственици. Той каза, че е приключил с пътностроителния бизнес.”

    На този май само свинете ще му останат?!
    ...е и ген. Бонев, в ролята на адвоката Терасини!

  • 9
    alehandro77 avatar :-|
    alehandro77

    Що не направите едно репортажче за Водстрой 98...Кой? КОЙ? ли е собственика с мустаците...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 10
    inadilov avatar :-|
    inadilov

    [quote#8:"2.5"]На този май само свинете ще му останат?!
    ...е и ген. Бонев, в ролята на адвоката Терасини![/quote]

    Свинете измряха първи. Последвани от славата на Пловдивски панаир. Фирмите за озеленяване на града, туристическия бранш, сега и "пътностроителния" бизнес....Жив да го ожалиш. Остана да фалира ЦУМ и държавата. Или пък "разпродажбите" доказват отколешния му мерак да влезе и в политиката? Не че сега един зам. министър не го представлява...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK