Нямаме планове да продаваме Prodavalnik, ще развиваме сайта

Спас Сливков, мениджър на OLX.bg, пред "Капитал Daily"

   ©  Красимир Юскеселиев
   ©  Красимир Юскеселиев
Спас Сливков става мениджър на Prodavalnik.com през 2010 г., когато полската компания Allegrogroup (част от медийния гигант Naspers) купува сайта за безплатни обяви. Преди това той е маркетинг директор в източноевропейската компания. През 2004 г. Сливков завършва история на изкуството в Withrop University, Южна Каролина, САЩ, и след това се връща в България. Работил е за Американския университет в България, за офиса на Leo Burnett в София, занимава се с маркетинг и стратегическо планиране. На 1 април Prodavalnik обяви, че се ребрандира като OLX.
Глобалният бранд може да помогне както на потребителите, така и на компанията в държавите, където оперира.

Не очаквам смяната на марката да предизвика кой знае колко негативен ефект върху хората, защото те се интересуват да имат лесен, удобен и безокатен начин да продават и купуват онлайн.

Въпросът, който заинтригува голяма част от потребителите, е защо Prodavalnik се преименува на OLX?

- Решението за ребрандиране на сайта като цяло е взето на глобално ниво от компанията майка Naspers. Освен България обхваща и други държави, като беше взето поради това, че компанията осъзна, че един глобален бранд може да помогне както на потребителите, така и на самата нея на местно ниво. Заедно със смяната на името и логото ние ставаме част от общо 107 сайта, които носят това име. Говоря за 107 държави, където наистина развиваме сериозна дейност и инвестираме, а не просто места, където просто има дадена уеб страница с името OLX.

Решението идва поради няколко причини. Едната е вътрешнофирмена, а именно осъзнахме, че да се работи на регионално ниво не е най-добрият подход. До момента ние комуникирахме основно с колегите от Източна Европа, където имаме най-големи сходства като пазари. Но светът вече е все по-глобален и може да се поучим от опита на колегите в Тайланд, Индонезия. С други думи, с тази обща марка ние обединяваме екипа, за да може глобално да отразяваме това, което се случва в бизнеса с безплатни онлайн обяви от Бразилия, през България до Индонезия. Защото като световна тенденция мога да кажа, че този бизнес се развива изключително добре както на развиващите се, така и на развитите пазари. Дори във Франция например местният сайт за онлайн обяви Leboncoin (който не е част от групата на Naspers и OLX бранда - бел. ред.) генерира трафик, по-голям от eBay. Поради тази причина решихме да обединим марката, така че да бъде разпозната наистина в целия свят, както например Amazon.

Тоест OLX ще бъде една единна платформа за публикуването на безплатни обяви по целия свят?

- За момента целта е единствено налагането на една обща марка, не на обща платформа, защото бизнесът с обяви е колкото универсален за цял свят, толкова и изпълнен с местна специфика. Най-малкото голяма част от сделките се случват на местно ниво, много повече, отколкото при друг тип платформи. Затова определено ще запазим спецификите на локалните сайтове и по-скоро обединяваме бранда и екипите, отколкото изцяло да превърнем сайта в 100% унифициран. Дори съществуващите OLX сайтове по света, като тези в Бразилия и Индия например, имат собствени регионални платформи и екипи, които следват спецификата на местния пазар.

Ребрандирането ще успее ли да запази разпознаваемостта на сайта Prodavalnik и дали няма да има отлив на потребители?

- Разбира се, не казвам, че ще бъде лесно и че за един ден всички ще възприемат новата марка. Има нещо друго – Prodavalnik успяхме да го изградим и превърнем в това, което е днес, в рамките на последните три години. Смятам, че марката е само една от причините (и то не най-важната) хората да ползват дадена услуга или продукт. Още повече в бизнеса с услуги, какъвто е нашият. Ако говорим за марки като Coca-Cola, там нещата са различни и марката има изключителна стойност. Не мисля, че смяната на марката ще предизвика кой знае колко негативен ефект върху хората, защото те се интересуват от това да имат лесен, удобен и безотказен начин да продават и купуват онлайн. А OLX ще продължи да им предоставя точно това. Разбира се, че има коментари, но интересното е, че до четвъртък бяхме получили девет имейла със запитвания за промяна на марката. Бях изненадан от това, защото ние получаваме средно по около 600 въпроса на ден. Не смятам, че ще има някакъв отлив, по-скоро ще има временен ефект на свикване с новото име.

Ребрандирането и обединяването на сайтовете под една шапка сигнал за потенциална продажба на марката ли е от страна на Naspers?

- Точно обратното. Ние получихме подобни въпроси с подозрения от потребителите. Naspers е дългосрочен инвеститор и една от основните й дейности през последните пет години е насочена към  електронната търговия. Там виждаме бъдещето и възможността за голям ръст на глобално ниво на цялостния обем на е-търговията, от която ние искаме да сме част. Няма никакви сигнали и планове за продажба на бранда, напротив - това е стъпка, която ще покаже, че сме сериозни в намеренията си за развиването на сайтовете за безплатни обяви в цял свят.

Идеята за промяната дойде преди или след засилената рекламна кампания, която течеше доскоро? Все пак хвърлихте доста усилия и средства, за да наложите името Prodavalnik.

- Кампанията от януари до края на февруари беше четвъртата подобна със засилено телевизионно присъствие. Преди нея разпознаваемостта на марката вече беше изградена и сериозна, като ефектът и целта на последната реклама не бяха налагането допълнително на името, вече почти бяхме достигнали лимита. Тя имаше няколко конкретни тактически цели. Едната от тях беше все още разширяване на ползваемостта и публикуването на обяви, а основният й фокус (около 60% от заделения бюджет) беше да мотивираме потребителите да свалят и тестват нашето ново мобилно приложение. В това отношение рекламата изпълни целта си – имаме огромен ръст на мобилния трафик. Ако трябва да дам едно сравнение, преди около една година имахме около 12% трафик от мобилни устройства, в момента е 25%. Новината за ребрандинга дойде вътрешно в компанията някъде по средата на тази кампания – към края на януари. В момента ние инвестираме в кампания за ребрандинга на сайта, която ще включва около 40 клипа и мисля, че подобна не е правена в България до момента. Част от клиповете са разработени за конкретни предавания и така рекламата ще осъществява един вид диалог с потребителите. В самите рекламни спотове ще отговорим на конкретни потребителски коментари, притеснения и въпроси, свързани с промяната на марката, като например тези – не, не сме се продали и да - Prodavalnik остава безплатен за публикуване на обяви.

Колко струва подобна кампания?

 

- Не мога да коментирам.

Какво е съотношението на инвестициите по отношение на различните компоненти при изграждането на сайт за безплатни обяви – между примерно поддръжка на страницата, мобилно приложение и маркетинг?

- Не е тайна какви са разходите на един сайт за безплатни обяви. Те включват, както споменахте, техническата поддръжка, изработването, хостинг и др. подобни. Друго важно перо са човешките ресурси. Поне в компании, които държат на обслужването на клиенти. За нас екипът е много важен, защото реално това е нов бизнес в световен мащаб. Хората, които са наистина най-добрите в този бизнес, се броят на пръстите на двете ръце. Изграждането на един екип е наистина предизвикателство, защото няма готови кадри. Затова освен чистия разход за заплати компанията инвестира и в регулярните обучения и пътувания в други държави. Другият основен разход е маркетинг, като той е под 50% от разходите.

Какви са възможностите за развитие и растеж на сайта OLX в бъдеще?

- Няколко са посоките за растеж – една от основните е мобилният свят. Който не се качи сега на влака, ще го изпусне. Не казвам, че след две години няма да може да се развие някой в тази посока. Но човек може да поеме определен капацитет от това, което може да възприеме. Когато Facebook ти изяжда половината мобилно време, не ти остава чак толкова много време за други приложения. За България това с Facebook важи в пълна сила. Тоест смятаме, че там ще има огромното развитие. Там ще се случват много по-бързо нещата, с лавинообразно темпо. Виждаме това от примерите в Азия и особено в Африка, последните прескочиха тотално ерата на настолните компютри и директно скочиха на мобилните продукти. От друга страна, в по-развитите пазари мобилният бум се случва, защото хората имат средства и силно развита мрежа за мобилен интернет. Очакваме в бъдеще мобилният трафик да достигне 50-60% от общия на сайта. Ние всъщност ще прелеем потребителите си в тази посока, но освен настоящите очакваме да привлечем и нови уникални посетители. Друга възможност за ръст - все пак ние сме развиващ се пазар. В момента интернет проникването в Индия е около 20% но все пак това са 200 млн. души при един милиард население. Когато те скочат до 30%, ще добавят 100 млн. потребители. Нещо, което не може да се случи в САЩ например. Това ще се случи скоро в България, макар че мащабите ни са значително по-малки.

Каква е мобилната стратегия на компанията и планирате ли да включите допълнителни услуги като разплащане през смартфон и др?

 

- По данните от последния месец на Gemius достигаме до 25-26% до потребителите в България, което се равнява на около 1 млн. уникални потребители, а не и устройства. Подчертавам последното, защото Gemius използват методика, с която да приравнят устройствата към реалните посетители, които достигат до сайта. Има примери по света, при които се достига от порядъка на 50% от интернет потребителите да посещават сайтове за безплатни обяви. Разбира се, говорим за по-развити пазари. Като го казвам, че това ни е цел, имам предвид в дългосрочен план. Не очакваме да се случи през следващата, да кажем, една година. Все пак успяхме за три години да досигнем до 26% и съм уверен, че с навлизането на мобилните технологии и други фактори след години всеки втори интернет потребител в България може да бъде и потребител на OLX.

Още от Капитал

Радиопазарът в България

Радиопазарът в България