Силиконовата долина в Перник
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Силиконовата долина в Перник

Сред клиентите на предприятието са производители на автомобили, бебешки изделия и домакински уреди

Силиконовата долина в Перник

Производителят на уплътнения "ТСС Силкотех България" е увеличил оборота си с 54% през 2013 г.

14484 прочитания

Сред клиентите на предприятието са производители на автомобили, бебешки изделия и домакински уреди

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Производството на части за автомобилната индустрия през последните години се оформи като един от най-перспективните сектори за чуждестранните инвеститори в България, а и за икономиката. Освен различни метални детайли, седалки и оборудване за таблата на колите в отбора на фирмите, работещи за водещи автомобилни производители, участва и заводът за силиконови изделия в Перник "Трелеборг сийлинг солюшънс Силкотех България". Това е само част от дейността му, тъй като сред клиентите на предприятието са също производители на бебешки изделия и домакински уреди. На практика силиконовите уплътнения имат най-различни приложения, което означава и потенциално неограничен пазар. Това е и причината от установяването си в България преди седем години фирмата постепенно да се разширява, а броят на работниците да расте. За 2013 г. компанията отчита 54% ръст на оборота, който достига около 4 млн. лв.

Началото и след това

"Трелеборг сийлинг солюшънс" всъщност е добавено към името на компанията преди три години. Швейцарската Silcotech, която е основана преди 30 години от Удо Ланге, работи в България от 2007 г., като започва в помещения под наем в Горна Малина. "Решихме да видим дали западният клиент ще има доверие на продукти, произведени в България. Оказа се, че има", каза Елизабет Ланге, която заедно със съпруга си Удо е управител на фирмата. Така през 2010 г. компанията решава да построи своя собствена фабрика в Перник. Година по-късно шведската Trelleborg купува 100% от швейцарската компания и придобива 50% от българското дружество, а останалите дялове се поделят поравно между Удо и Елизабет Ланге.

Разширяване

По това време заводът разполага само с един цех - за силиконови изделия, и в него работят малко над 30 души. През 2013 г. компанията решава да изгради и инструментална база и да започне сама да произвежда матриците си. "Беше ни трудно да намерим качествени доставчици, а за нас матрицата е най-важното, тя решава какъв ще бъде продуктът по-нататък", каза Елизабет Ланге. Така се стига до разширяването на предприятието, а работниците се увеличават до 61 души в момента.

Инструментален цех е оборудван с нови машини с централно програмно управление. Около 90% от производството на матриците се правят във фабриката - от проектирането до изработката, като на външна фирма се възлага само закалката.

Нови машини има и в цеха, където се правят самите силиконови уплътнения. Такава например е машината с вертикално шприцоване, която съкращава времето за производство наполовина. Това става с използване на две матрици, като шприцоването в едната се извършва точно за толкова време, колкото е необходимо да се зареди другата. На по-старите машини операторът изчаква да се шприцова и тогава отново зарежда матрицата.

От фирмата не уточниха колко е инвестицията в цялото това оборудване. Елизабет Ланге обаче каза, че почти цялата печалба се реинвестира в производството.

Пазари и клиенти

Освен чисто силиконови уплътнители в завода се правят и двукомпонентни изделия (комбинация от силикон и метали или пластмаса). "ТСС Силкотех България" работи основно за Швейцария и Германия, а клиенти в България са й "Идеал Стандарт" и ботевградската "Интегрейтид микроелектроникс България". Запитвания има и от производителя на ортопедични изделия "Ортотех", каза Ланге.

Продуктите на компанията могат да бъдат намерени например в колите на VW, Audi, Daimler Crysler и Renault, докъдето стигат чрез подизпълнители. В момента в завода се правят уплътнители за електробайковете на Mercedes, които издържат на температура до 250 градуса. Сред големите клиенти на фирмата в сектора "Грижа за бебето" е Medela, за която във фабриката се произвеждат мембрани за помпи за кърма. За производителите на домакински изделия компанията прави уплътнения за кафе машини за швейцарската Eugster. Нейни са и трифункционалните решетки за душовете на "Идеал Стандарт".

Производството на части за автомобилната индустрия през последните години се оформи като един от най-перспективните сектори за чуждестранните инвеститори в България, а и за икономиката. Освен различни метални детайли, седалки и оборудване за таблата на колите в отбора на фирмите, работещи за водещи автомобилни производители, участва и заводът за силиконови изделия в Перник "Трелеборг сийлинг солюшънс Силкотех България". Това е само част от дейността му, тъй като сред клиентите на предприятието са също производители на бебешки изделия и домакински уреди. На практика силиконовите уплътнения имат най-различни приложения, което означава и потенциално неограничен пазар. Това е и причината от установяването си в България преди седем години фирмата постепенно да се разширява, а броят на работниците да расте. За 2013 г. компанията отчита 54% ръст на оборота, който достига около 4 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    kolev_l avatar :-|
    kolev_l

    Добре е "централното" програмно управление на машините да се замени с "цифрово" програмно управление, което е вярното в случая... Та така за ЦПУ-тата и журналистите:)
    Иначе - браво на швейцарците за работата и доверието в България... Сигурен съм, че не им е лесно...

  • 2
    tania33 avatar :-|
    tania33

    Daimler Chrysler не съществува отдавна г-жо Филипова. И си коригирайте правописната грешка в марката Audi.

  • 3
    kolev_l avatar :-|
    kolev_l

    Ама още не са си коригирали "централното" управление в статията... :(
    Нищо лично, ама качествената журналистика е свързана и с някакво ниво на компетентност, в случая техническа... Е, ще почакаме и ще видим...

  • 4
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Със 61 работници не е съвсем близо до Силиконовата долина, но и това е добре. Просто сравнения с известни американски институции не винаги са най-подходящите, тип пословицата за жабата и коня.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.