Пукнатина в модела
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пукнатина в модела

Капитал

Пукнатина в модела

Търговете за общински места за павилиони в София засега вървят нетипично пазарно, което дава шанс и на малките играчи

Паулина Михайлова
7491 прочитания

Капитал

© Надежда Чипева


Нека го кажем директно - опасенията, че веригата киоски за цигари и вестници Lafka ще получи лъвския пай без особена борба, не се оправдават. Голямото раздаване на общински петна за павилиони в София, което се очаква от две години, вече започна, но дали заради шума, който се вдигна, или по друга причина не става на едро, а на парче. Така навлизането на дружеството на "Булгартабак" поне засега се случва на търговски принцип. А останалите желаещи да наемат места за продажба на дребни стоки имат шанса да го направят, гарантирайки си сигурност поне за следващите пет години.

Кой го има в цялата схема

Договорите за наем на общинските петна за преместваеми обекти в София са изтекли преди години и оттогава се подновяват с анекси месец за месец в очакване на нови конкурси - което е и причината будките да имат сегашния си неугледен вид. Преди около година и половина главният архитект Петър Диков одобри нови схеми с местата, на които ще може да се поставят павилиони (обектите на частни терени и тези на пазарите са съвсем отделно). Според тези схеми намалението на самия брой киоски по думите на Диков е около 30%. То обаче е различно за всеки район. Самите конкурси, организирани от районните общини в София, вече са в ход. В някои от районите те съвсем наскоро приключиха, в други в момента текат сроковете за подаване или класиране на офертите, в трети - все още се подготвя конкурсната документация.

Общото между всички столични общини е, че конкурсите са отделни за всеки обект, основна тежест при оценката на офертите има предложеното ниво на месечния наем, а пакетни инвестиционни предложения не само че не получават преференции, а изобщо не се допускат. Така "Табак маркет" (дружеството -  собственик на Lafka) губи възможността да навлезе и в София по "прекия път", който използва в много други градове. Там масово фирмата депозираше инвестиционно предложение при кмета да наеме най-атрактивните общински петна за павилиони за десет години напред, предплащайки цялата сума за периода и комбинирайки офертата с някое общинско угодно дело: спонсорство на местен спортен клуб, ремонт на детски градини и т.н. Ефектът на повечето места беше, че упълномощени от общинските съвети, кметовете организираха конкурси, но с условия, преписани от предложението на фирмата на "Булгартабак" и за всички обекти накуп. А като краен резултат наддаванията се печелеха именно от "Табак маркет".

В София обаче ситуацията е съвсем различна. Неясно дали заради засиленото обществено внимание, публичността на всичко, което се случва в столицата, или заради нещо друго, но конкурсите тук не са точно по кройката на Lafka. Освен че пакети няма, няма и предимства за предварително плащане на наема, договорите са за пет, а не за десет години напред, спонсорства не се отчитат, а и наемането на един обект за продажба едновременно на вестници и цигари не се допуска. Така поне на местата, където търговете са приключили, веригата на "Булгартабак", ако има спечелени позиции, те са малко. И киоските на Lafka се поставят или на наети частни терени, или на такива в рамките на местните пазари.

Почти във всички столични райони под наем се отдават петна за четири типа павилиони: вестници и списания, цветя, дребни пакетирани хранителни стоки и дребни пакетирани нехранителни стоки (основно цигари и алкохол). Тоест - ако някой иска да продава и вестници и цигари по тази схема, трябва да наеме два обекта.

"Люлин" - макси квартал, макси битка

Едно от местата, където конкуренцията сред кандидатите е ожесточена, е "Люлин". В момента там текат конкурсите за 51 павилиона в четири от микрорайоните: 2, 3, 4 и 5. Те са обединени в 11 схеми (групи), но оферти се подават за всеки обект поотделно. За останалите шест микрорайона конкурсите предстоят. Срокът за подаване на оферти за първата "порция" е изтекъл, като сега се разглежда техническата част на офертите, а ценовите ще бъдат отворени идната седмица. "За 51 павилиона предложенията са над 200", каза кметът на общината Милко Младенов. В случая дружествата на "Булгартабак" проявяват сериозна активност - близо половината от офертите са на "Табак маркет" и "Разпространение на печата" - в единия случай за обектите за нехранителни стоки, в другия - за вестникарските будки. И в "Люлин", както и в повечето други столични общини, основна тежест при оценката на предложенията има предложеният наем, а по-малко значими са срокът за монтаж на павилионите, работните места и т.н. "Позволих си да дам малка допълнителна тежест на инвалидността, за да защитя възможността на хората в неравностойно положение да получат препитание по този начин", обясни Милко Младенов.

Дали двете фирми, контролирани от "Булгартабак", ще получат половината от обектите в "Люлин", както очевидно желаят, ще се разбере вероятно в средата на май, когато конкурсите ще са приключили. "Имаме желанието да защитим местния бизнес, защото в случая говорим за малки фирми, които често осигуряват единствения доход на цели семейства", каза районният кмет. Че разчистване на част от сегашните киоски в квартала ще има, е ясно - от близо 400 павилиона на общински терени ще останат не повече от 200, като до есента се очаква новите наематели са да поставили съоръженията си, а тези на петна, липсващи в одобрената схема, да изчезнат. Конкретно в "Люлин" обаче огромна част от преместваемите обекти са на частна земя.

Любопитна подробност е, че още преди година "Табак маркет" е спечелила конкурс за наем на петно за павилион за цветя и веднага е поискала промяна в предназначението му. Целият замисъл обаче се провалил след отказа от общината да узакони цветарницата като табако шоп.

Без "Дружба" и с малко "Надежда"

На части в момента вървят и конкурсите за киоски в район "Искър" ("Дружба"). Там засега няма нито една спечелена от "Табак маркет" или "Разпространение на печата" позиция. Вместо това обекти с Lafka се отварят на частни терени. "Имаше предложение преди известно време от страна на "Булгартабак" да вземат 30 обекта накуп, но отказах. Сега процедурите са на етапи - тече например срокът за оферти за 10 петна, предстоят и други", каза кметът на района Ивайло Цеков.

Без особен успех за "Табак маркет" приключи раздаването на места за преместваеми обекти в "Надежда". Според кмета инж. Димитър Димов от 62 конкурса, проведени до момента, търговското звено на "Булгартабак" е спечелило само пет (предстоят процедурите за още 36). "Не е имало никакъв натиск, нито пък напрежение", каза кметът.

Няма наплив от обекти на Lafka и при конкурсите и в Банкя. Според отговорните за тях служители в общината до момента цигареният търговец е спечелил само два обекта. В момента се чака подаване на оферти за осем места в района, обясниха от местната администрация.

Има места, има време

Освен позициите в споменатите квартали конкурси предстоят и в "Оборище", където сроковете за подаване на оферти изтичат в началото на май. Не е започнало раздаването на петна и в "Слатина". "В момента се осъвременяват оценките на обектите и едва след това ще стартираме процедурата", обясниха пред "Капитал" от администрацията там. Във "Връбница" също все още няма организирани конкурси, но се очаква стартирането им. В централната община "Средец" основната част от процедурите също са в бъдеще време. "Очаквам тези дни, още в петък или в понеделник, в един ежедневник да излезе обявата за част от конкурсите", каза районният кмет Вергиния Стоянова. Конкретно в тази община голяма част от преместваемите обекти, които не влизат в утвърдените схеми, вече са премахнати. "След като разбраха, че така или иначе няма да останат, наемателите им спряха да плащат и ги отстранихме", обясни кметът.

Одобрени са петната и се чакат общинските конкурси и за район "Красно село". От "Младост" не отговориха на въпросите на "Капитал" докъде са стигнали процедурите, а от район "Лозенец" заявиха, че подобни данни могат да предоставят само след запитване по реда на Закона за достъп до обществена информация.

Като цяло обаче явно голямото раздаване на места за малък бизнес в София върви по пазарни механизми, а "Табак маркет" и "Разпространение на печата" са принудени да се съобразяват с тях и често избират частни места или такива на пазарите.

Без особено придвижване е и проектът за концесиониране на спирките в града - другата линия, по която се очаква дружеството на "Булгартабак" да отвори множество обекти. Според един от членовете на работната група в Столичната община, която разработва условията за предстоящия конкурс, се върви към облекчаване на условията за участие: сваляне на прага за финансова стабилност (който в първоначалния вариант на документацията беше фиксиран на 10 млн. лв. годишен оборот за всеки от четирите лота спирки) и премахване на изискването за успешна концесия на спирки в други градове.

С други думи - в София навлизането на търговската верига на "Булгартабак" не минава по безпроблемната и финансово оптимизирана схема, по която то се случи в останалата част от страната. Това поставя много въпроси дали оскъпяването целия мегамодел за изграждане на над 2000 обекта няма да го направи нерентабилен. Но пък носи само добри новини за дребния бизнес. 

Нека го кажем директно - опасенията, че веригата киоски за цигари и вестници Lafka ще получи лъвския пай без особена борба, не се оправдават. Голямото раздаване на общински петна за павилиони в София, което се очаква от две години, вече започна, но дали заради шума, който се вдигна, или по друга причина не става на едро, а на парче. Така навлизането на дружеството на "Булгартабак" поне засега се случва на търговски принцип. А останалите желаещи да наемат места за продажба на дребни стоки имат шанса да го направят, гарантирайки си сигурност поне за следващите пет години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    semeto avatar :-|
    семето

    Безсилие ли чета в първите няколко реда? Май ще излезе, че всичко около придобиването на петна за поставянето на киоските ще се окаже напълно в реда на нещата и писането на статии на килограм в Капитал ще се окаже само пушилка. И не мога да се съглася, че натиска е по-голям в София, за разлика от другите градове. Конкурсите така или иначе се следяха под лупа във всяко едно населено място, явно в по-малките градчета не е имало много участници в конкурсите.

  • 2
    wonderwoman avatar :-|
    Wonder Woman 2.0

    "Така навлизането на дружеството на "Булгартабак" поне засега се случва на търговски принцип. А останалите желаещи да наемат места за продажба на дребни стоки имат шанса да го направят, гарантирайки си сигурност поне за следващите пет години."

    Именно. Навсякъде си ги има старите ръждясали павильони, аз не видях нито едно затворено. Всъщнсот тези, които не можаха да задържат бизнеса си по търговски и коректен начин са именно малките павильончета, които до този момент просто нямаха конкуренция.
    И отново давам примери за подобни вериги за импуслни продажби в Европа: Английското списание “Монокъл”, което е едно от актуалните и модерни издания, прави нов тип обекти за продажби на печатни издания - киоски, които са навсякъде във Великобритания. Хърватите имат бранда “Тисък”, под който се срещнат книжарници, фотоателиета, обекти, места за предаване на хартия, приемат се куриерски пратки. Киоските на “Тисък” са над 1200 в Хърватия. Има ги по спирките, близо до стадиони и на други места, където има пешеходни зони или клиентът може да спре с автомобила.

    В Сърбия две компании (“Футура Плюс” и “Штампа”) се сливат и създават бранда “Мой Киоск”, който в страната държи най-голям пазарен дял по продажби на предплатени услуги и ваучери. “Мой Киоск” има над 1400 търговски обекта в цялата страна.
    По този пример възникала идеята за създаването на веригата Lafka, която да развива собствен бизнес, да не е зависима само от един доставчик и да носи приходи, а не да служи само за рекламни цели на дадена марка. Това дава и старта на изграждането на първата в България национална верига от киоски.

  • 3
    fred avatar :-|
    Fred

    Може да са ръждясали павилиончетата но дават хляб на хората. Не сме опрели точно до тях, колко много други неща и ужасяващи далавери има за оправяне в държавата. Ще потърпим 5 години, те главното да оправят пък тогава може да се помисли и за нещо по-съвременно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.