Гърция започва приватизацията на пристанището в Солун
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Гърция започва приватизацията на пристанището в Солун

Reuters

Гърция започва приватизацията на пристанището в Солун

Атина ще задържи само 7% от акциите в компанията оператор на порта

4923 прочитания

Reuters

© YORGOS KARAHALIS


Гръцкият фонд за приватизация на държавно имущество TAIPED предлага за продажба 67% от дела на Атина компанията - оператор на пристанището в Солун, Thessaloniki Port Authority, съобщава Balkans.com. Властите също така планират да ревизират съществуващата схема за концесията на пристанището с цел да я направят по-функционална. Все още няма допълнителни подробности за процедурата.

Концесионен договор

 

Thessaloniki Port Authority оперира пристанището с неговите шест кея по силата на концесионен договор от 2001 г. за срок от 50 години, като според TAIPED той няма да бъде удължаван при промяната на концесионните условия. Компанията, която се търгува на Атинската фондова борса от 2001 г., е 74% собственост на гръцката държава. Атина ще задържи само 7% от акциите си след продажбата на второто най-голямо пристанище в страната. В свое изявление пред парламента представители на TAIPED са уверили, че сделката ще защитава обществения интерес.

Според приватизационния фонд пристанището в Солун е особено печелившо, товаропотокът се увеличава и са натрупани парични резерви в размер на около 100 млн. евро. "Управата на пристанището върши добра работа", заявява изпълнителният директор на TAIPED Янис Емирис пред парламентарната комисия по финансовите въпроси. Солунското пристанище е едно от четирите в Гърция, включени в основната европейска транспортна мрежа. За 2012 г. общото количество товари, преминали през него, е 13.8 млн. тона, а оперативната му печалба достига 18.4 млн. евро при приходи от 52.8 млн. евро.

Български интерес

Пристанището е важно и за българския бизнес, който го използва основно за внос. През последните години превозените контейнери към и от България растат, но все още остават наполовина по-малко, отколкото при предкризисния пик от 35 519 TEU (20-футов еквивалент, мерна единица за товарни контейнери). Основен проблем се явява липсата на постоянна железопътна връзка между двете страни. През миналата есен на пристанището беше открито ново бюро специално за работа с български компании.

Приватизационният модел за Thessaloniki Port Authority ще е подобен на този, използван за продажбата на най-голямото пристанище в Гърция – Пирея. Разликата е, че в неговата дейност вече участва външен инвеститор - китайската Cosco Pacific. Тя вече е оператор на част от контейнерните дейности в Пирея, инвестира в разширяване на капацитета му и преговаря за договори за морски и жп превоз с големи международни компании. Атина се надява, че с помощта на Cosco Пирея може да се превърне в един от петте най-големи центъра за обработка на корабни товари в Европа.

Гръцкият фонд за приватизация на държавно имущество TAIPED предлага за продажба 67% от дела на Атина компанията - оператор на пристанището в Солун, Thessaloniki Port Authority, съобщава Balkans.com. Властите също така планират да ревизират съществуващата схема за концесията на пристанището с цел да я направят по-функционална. Все още няма допълнителни подробности за процедурата.

Концесионен договор


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Още Бай Ганьо е имал интерес към Солунската митница по времето когато България е имала 10 корабни места на пристанище Солун. Глупостта на Добри Терпешев лиши страната ни от тези и от жп коридора до България. Но това е типичен исторически пример за вредата от нулевото знание и боравенето с лозунги. На преговорите с гърците за репарации от войната поради дейността на окупационния корпус от България, бай ти ДОбри решил да цитира Ленин и заявил "мир без репарации и контрибуции" и се отказал от коридора. Е, сега може някой в България да прояви мозъчна дейност и осигури дългосрочен лизинг на места в Солунското пристанище.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK