Българското звено на Luxoft вече работи по първите си проекти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българското звено на Luxoft вече работи по първите си проекти

"Едни от най-талантливите IT инженери в Европа са всъщност в България", обяви Илияна Геошева, маркетинг директор за България на Luxoft

Българското звено на Luxoft вече работи по първите си проекти

В бъдеще софтуерната компания има намерение да обучава собствени специалисти

Юлиян Арнаудов
18090 прочитания

"Едни от най-талантливите IT инженери в Европа са всъщност в България", обяви Илияна Геошева, маркетинг директор за България на Luxoft

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


От началото на новата година две софтуерни компании, започнали дейността си в Източна Европа обявиха, че ще откриват свои развойни звена в България. Това са международната Luxoft (започнала дейността си в Русия) и украинската SoftServe. Първата вече отвори свой офис в София, а втората ще завърши центъра си към края на второто тримесечие на годината. Навлизането им на българския пазар повдигна опасения сред софтуерната индустрия в страната, че новодошлите ще се опитат да привлекат специалисти от други компании, което предвид сигналите за дефицит на кадри в сектора не се приема много равнодушно.

"Недостигът на кадри е наистина проблем за цялата индустрия, но по-добрият печели. Нямаме намерение да влизаме в конфликт с някого", коментира пред "Капитал Daily" Илияна Геошева, маркетинг директор на Luxoft в България.

Качествени специалисти

Luxoft разполага със собствени звена в 20 държави от САЩ, през Европа до Виетнам. Компанията очаква приходи от 396 млн. долара през финансовата 2014 г. (която приключи в края на март). Софийският развоен център ще работи както с останалите офиси, така и по самостоятелни проекти. Разработчикът оперира в шест индустрии – финансова, ICT, енергийна, автомобилна, авиационна и туристическа. България не е била единственият вариант за дестинация на новия развоен център на Luxoft. Компанията избира страната, след като разглежда и няколко други държави в региона. Тя се спира на София заради качеството на IT кадрите.

"Едни от най-талантливите IT инженери в Европа са всъщност в България", обяви Геошева. "Ръководството на Luxoft е провело доста анализи, докато избере страната измежду няколко държави от региона." Тя обаче не пожела да назове кои са другите държави, които са били разглеждани като варианти. Сред другите предимства на България са фактът, че тя е член на Европейския съюз, стабилната макроикономическа ситуация, добрият данъчен режим и др. Отварянето на развойното звено на Luxoft в София е вследствие на стратегията на компанията да се разширява и не е планирано затваряне на други офиси по света, за сметка на българското каза Геошева.

"Ако визирате Украйна, която е една от най-горещите точки в момента по света във всеки аспект – нямаме намерения да затваряме звена", обяви Геошева. 

По 200 души на година

Тя потвърди намеренията на софтуерния разработчик да наеме 200 души до края на тази година и персоналът й ще се увеличава с около толкова всяка година. Геошева допълни, че няма крайна цел за растеж на софийското звено, като в момента е зададена целта служителите на компанията да достигнат 400 души до края на 2015 г. По данни на официалния сайт на Luxoft в офиса в София засега работят повече от 20 души, което означава, че фирмата ще продължи да търси кадри. Това се потвърждава и от Геошева:

"Има вече проекти, по които работим, но основно в момента търсим специалисти", обяви тя.

Компанията ще търси програмисти основно от пазара на труда. Обмислят се възможности за вътрешна подготовка на кадри подобно на IT академията на "Телерик", но все още няма конкретни планове.

"В някакъв момент във времето ще започнем да развиваме и собствени кадри. Но това зависи от много други стратегически планове и за момента не може да се говори със сигурност за подобна инициатива", разказва Геошева. Според нея при навлизането на компанията в други държави нещата се случват и развиват постепенно. Тя допълва, че Luxoft има изградени собствени обучителни центрове в другите страни, където има развойни звена – в Русия, Украйна и Румъния. "Те са отворени не само за служители на фирмата, но и за широката аудитория", коментира Геошева.

За момента обучението на външни хора се осъществява от Luxoft под формата на онлайн семинари (webinar), в които лектори обясняват тънкостите или базовите неща в програмирането. Те са безплатни и изискват само регистрация. В тях участие взимат и известни в софтуерните среди личности като Пол Бейкър. Компанията вече започна подобни семинари в България, като последният беше в средата на март. Геошева обяви, че за него е имало 400 записани участници, а следващият е планиран за май, но още няма фиксирана дата. "Имаме намерение да развиваме допълнително тези обучения и дали ще бъдат обединени под името "Академия", както е при колегите от "Телерик", или нещо друго е въпрос на концепция", допълва Геошева.

Обява за работа на билборд

Стремежът да се привлекат качествени кадри понякога намира интересни измерения. За разлика от другите софтуерни компании Luxoft стартира нетрадиционна рекламна кампания, която има за цел ако не да привлече квалифицирани кадри, то поне да прикове вниманието към себе си. На някои ключови места в София (като например по булевард "Цариградско шосе") бяха разположени билбордове с името на руския разработчик и младежи, които свирят на различни музикални инструменти и слоган "Елате при нас". Според Геоешва основната й цел е да се направи асоциация между създаването на музика и писането на софтуер. 

"Идеята и посланията на кампанията произтичат от това, че писането на софтуер е почти същият процес както да създаваш музика", обяснява Геошева. Тя допълва, че тази реклама Luxoft използва и в други държави, не само в България. Геошева не коментира колко точно струва кампанията или пък каква част заема от цялата инвестиция на компанията в страната. "Това са стандартни практики при отваряне на нова локация и във всеки нов бизнес първоначалните инвестиции съдържат в себе си и разходи за реклама", допълни тя.

От началото на новата година две софтуерни компании, започнали дейността си в Източна Европа обявиха, че ще откриват свои развойни звена в България. Това са международната Luxoft (започнала дейността си в Русия) и украинската SoftServe. Първата вече отвори свой офис в София, а втората ще завърши центъра си към края на второто тримесечие на годината. Навлизането им на българския пазар повдигна опасения сред софтуерната индустрия в страната, че новодошлите ще се опитат да привлекат специалисти от други компании, което предвид сигналите за дефицит на кадри в сектора не се приема много равнодушно.

"Недостигът на кадри е наистина проблем за цялата индустрия, но по-добрият печели. Нямаме намерение да влизаме в конфликт с някого", коментира пред "Капитал Daily" Илияна Геошева, маркетинг директор на Luxoft в България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    darcas avatar :-|
    Darkman

    Това е страхотно, че ще се привличат кадри от другите компании, така ще се пораздвижи бранша и ще започнат да се стимулират повече хора да се занимават с ИТ. Досега в България ИТ специалистите основно се самообучаваха, надявам се тенденцията да се промени и компаниите да започнат да инвестират в кадри.

  • 2
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#1] от "Darcas":

    Ученето по принцип е процес на усвояване на инфомация и изграждане на умения е ОБУЧАЕМИЯ. Няма как някой външен да "налее" знания и умения в главата не назаинтересованите. Разбира се отричам факторакачество на преподаване или мотивирането на обучаемите.

  • 3
    garbolino avatar :-|
    Garbo

    "писането на софтуер е почти същият процес както да създаваш музика"
    - е няма такива глупости, честно

    г-жо маркетинг директор, всеки уважаващ себе си програмист знае, че писането на код е по-скоро като рисуване на картина или в най-добрия случай извайване на скулптура

  • 4
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#3] от "Garbo":

    А правенто на музика ( визирам творческия процес ) с какво точно се различава от всеки друг творчески процес като писането на роман или писането на код ?!?

  • 5
    ambrazurchik avatar :-|
    Амбразурчик

    [quote#0:"Браво"]Българското звено на Luxoft вече работи по първите си проекти .

    В бъдеще софтуерната компания има намерение да обучава собствени специалисти [/quote]

    чудесна новина...

    както за бранша така и за самата фирма
    и лоша за ВУЗ-овете които все още преподават "технология на металите" и пр. излишни дисциплини....

    само и само даскалите да имат работа..

    реално ни трябва един , два ВУЗа по ИТ -

    само за желаещите диплом

    **"да задоволят мечтите на мама и тате **

    терминът е на Светлин Наков........

    за останалото трябва Можене

  • 6
    ugi avatar :-|
    ugi

    До коментар [#5] от "Стамболов":

    Виж сега - и технология на металите е нужна и ИТ. Не всеки иска да пише, някой иска да работи на електролизните вани в Златица и Пирдоп. Няма лошо. И не е идеята да се обучават хора само заради дипломата. Един добър софтуерен университет може да те научи на много повече от писането на код. Мога да ти дам само елементарен пример как иначе добри и опитни кодери не могат да напишат една спецификация за сравнително прост софтуер. Както и проектиране/ архитектура на софтуер. Това, което го казваш ти е работа за прости изпълнители (без да се обиждаш). Когато почнем да можем да правим това, за което аз пиша преди самото кодене - тогава ще станем наистина ценни. И точно на това може да те научи един добър университет/ академия/ колеж или там както решат да го кръстят. Ако това почнат да предлагат университетите - тогава ще са ценни. А иначе си прав - ако е въпрос просто на кодене по зададена спецификация не е нужна кой знае какво освен 1-2 години упоритост, за да научиш 1-2 езика и желание за работа. Не че от това се изкарват малко пари, но истински ценното е когато нашите центрове тук започнат да правят иновациите, а не просто да изпълняват добри идеи спуснати отгоре (има такива, но все още като цяло нивото е на евтин подизпълнител).

  • 7
    pavaroti avatar :-|
    pavaroti

    Ние сме известни с нашите специалисти в областта на електрониката. Много се радвам, че ще има българско звено на тази известна компания.

  • 8
    misho73 avatar :-|
    misho73

    "..., но основно в момента търсим специалисти"

    В същото време:

    "55% от безработните нямат завършено средно образование".

    През това време БКП/ДПС/Атака гонят колонизатори, купуват Химко, "свалят" тока, а учителите са навряни на кучето там, дето не огрява слънце. Разбира се чаветета никой не ги търси за училище, те се занимават "с жици" и гласуват за Бат' Сали. За нуака разходваме по-малко отколкото за спортни площадки в села с 150 пенсионера. Обикновен комунизъм.
    Пача. В главите на комунистите има пача. Разбира се, крадат и със задниците си. Добрия комунист е мъртвия комунист, евентуално такъв, излежаващ дълъг срок във врачанксия. Анатема! Простаци!

  • 9
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#7] от "pavaroti":


    [quote#7:"pavaroti"]Ние сме известни с нашите специалисти в областта на електрониката.[/quote]

    Грешиш скъпа. Известни сме като най-близкия на Москва кенеф, окупиран от ченгенца-комундели с пача и ексременти в крадливите си глави. БКП-цигани (БСП) и БКП-турци (ДПС), заедно с БКП-идиоти (Атака) и БКП-клептомани (Мустака, Бюрека и Свинята) ЕПМ на държавата. Вече сме известни като "аномалия", както наскоро написа Ройтерс. Евфемизъм на "дебилите на ЕС".
    Убийството на детенцето в Поморие е диагнозата за цялата ни държава - озлобени неудачници дотолкова мразят и ненавиждат малкото нормални, че са готови да избиват децата им в примитвна тъпа злоба. Не знам дали има Господ, но ако има непременно ще затрие този род. Цяла държава неудачници! Фундаментално постижение. Тук-там кадърните и нормални отдавна НЕ ЖЕЛАЯТ да се идентифицират с кенефа. Пак помисли с какво сме известни ...

  • 10
    fec32306340 avatar :-|
    fec32306340

    До коментар [#9] от "misho73": Стига глупости, да не би само в България да убиват деца.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.