ФБР разследва дали Herbalife не е пирамида
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ФБР разследва дали Herbalife не е пирамида

Reuters

ФБР разследва дали Herbalife не е пирамида

Разследването се води от няколко месеца, но компанията не е уведомявана официално за него

6325 прочитания

Reuters

© Brendan McDermid


40% от стойността си загубиха акциите на компанията през последните три месеца

Министерството на правосъдието на САЩ и ФБР започнаха разследване на дейността на известната компания за хранителни добавки Herbalife, която според ръководителя на инвестиционния фонд Pershing Square Capital Management Уилям Акман води бизнеса си като пирамида. В петък акциите на компанията поевтиняха с 14%, а през последните три месеца са изгубили почти 40% от стойността си.

За началото на разследването съобщи в края на миналата седмица Financial Times, позовавайки се на свои източници. В същото време служител, запознат с хода на събитията, заяви пред New York Times, че това разследване се води от няколко месеца, но компанията не е уведомявана официално за него. Той също така уточнява, че проверката може да приключи, без да бъдат отправяни конкретни обвинения.

Други проверки

В официалното изявление на Herbalife се казва, че не са изненадани, защото разполагали с информация за някаква проверка от властите. През март стана известно, че срещу компанията вече се води разследване от Комисията по ценните книжа и борсите (SEC) и Федералната търговска комисия (FTC). Причината е, че регулаторите са се усъмнили, че Herbalife използва бизнес практики, "които са нечестни и въвеждат в заблуждение", като се проверява предимно моделът на преки продажби. Тогава от Herbalife отхвърлиха обвиненията.

Под "пирамида" според правилата на FTC се разбира ситуация, когато една компания получава основните си приходи не от продажба на продукти, а от привличането на нови членове на разпространителската си мрежа, влагащи средствата си в продукта с цел да го препродадат с печалба.

Битката на Акман с Herbalife е добре известна и засега за него тя се води с променлив успех. Милиардерът, който е създател на хедж фонд Pershing Square Capital Management, е един от най-изтъкнатите критици на компанията. За пръв път той обвини публично дружеството в поддържане на пирамидална схема още през декември 2012 г.

Фондът на Акман беше заложил, че акциите на компанията ще поевтинеят, и в действителност цените паднаха от 44 на 27 долара, но на пазара се намесиха инвеститори като Джордж Сорос и Карл Айкан и книжата скочиха до 80 долара, а Акман изгуби около 500 млн. долара. В петък след поевтиняването акциите на Herbalife се търгуваха за около 51.5 долара.

Как работи компанията

Herbalife работи на принципа на т.нар. мултилевъл маркетинг. Компанията продава хранителни шейкове и добавки чрез мрежа от милиони независими дистрибутори в над 80 страни по света, включително и в България. През миналата година потребителски организации и представители на двете камари на американския Конгрес призоваха FTC да разследва дейността й. Пазарите в Северна Америка генерират под една пета от продажбите на Herbalife за 2013 г., но ръководството на компанията и главните й дистрибутори са базирани в САЩ.

40% от стойността си загубиха акциите на компанията през последните три месеца

Министерството на правосъдието на САЩ и ФБР започнаха разследване на дейността на известната компания за хранителни добавки Herbalife, която според ръководителя на инвестиционния фонд Pershing Square Capital Management Уилям Акман води бизнеса си като пирамида. В петък акциите на компанията поевтиняха с 14%, а през последните три месеца са изгубили почти 40% от стойността си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    zumz avatar :-|
    zumz

    "Битката на Акман с Herbalife е добре известна" (??)

    За кого - за Пешо и Гочо в Каспичан дето четат Financial Times?

    "Капитал", не ви ли е идвало на ум, че онези, които се интересуват от толкова специализирани теми отдавна са се информирали от първоизточниците на английски. Изданието има информационна стойност когато пише разбираемо - т. е. с език и терминология ясни и разбираеми за човек със средно образование в България. А така - преписване и предъвкване на чужди материали по далечни и трудно-разбираеми теми - на кого му е интересно? Или - след като споменавате в края, че компанията има дейност и в България - там следва да се акцентира. Сякаш трябва да се учите на А и Б в журналистиката...

  • 2
    inadilov avatar :-|
    inadilov

    Компанията не е уведомявана за разследването, но пък тя си знаела за него....На принципа на т.нар. мултилевъл маркетинг работят безкрайно много компании, но Акман води битка само с Herbalife...На никой не му говори, че иде реч за лобизъм. По-интересното в статията е, че ФБР се занимава точно с тази битка. И аз, като представител на средностатистическия електорат почвам да си задавам въпроса какво е демокрация :)
    П.П. И не, не търся отговор.Още по-малко на Изток :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK