"Мини Марица-изток" скандално късат договорите на превозвачите си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Мини Марица-изток" скандално късат договорите на превозвачите си

Договорите са за превоз на работниците и служителите в мините

"Мини Марица-изток" скандално късат договорите на превозвачите си

Държавната компания обяви поръчка за договаряне с избрани компании, с което елиминира конкуренцията

12651 прочитания

Договорите са за превоз на работниците и служителите в мините

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


С бързи, решителни и съмнителни действия "Мини Марица-изток" се върнаха към любимите си превозвачи. В понеделник е обявена поръчка за договаряне без обявление "Извършване на автотранспортни услуги", за която са поканени седем превозвача. Особеното на този тип поръчки е, че възложителят може да покани само ограничен кръг лица, т.е. да изключи конкуренцията. От имената на седемте поканени фирми става ясно, че всички без една са участвали в трите консорциума, возещи работниците на мините между 2006 и 2012 г. В същото време договорите на настоящите превозвачи - общо 12 на брой, са прекратени предсрочно с между година и година и половина. Именно това се използва и като мотив за спешната поръчка без обявление, тъй като може "работниците и служителите на "Мини Марица-изток" ЕАД (6988 души) да останат без осигурен специализиран превоз до местоработата им и обратно и вредите, които ще настъпят от неизвършения превоз, се явяват събитие от извънреден характер, което непосредствено застрашава живот".

Грубо отсвирване

Този метод на грубо "отсвирване" на изпълнители доскоро изглеждаш позабравен от държавните дружества, които вече използват доста по-елегантни методи. Причината според потърпевшите е, от една страна, натискът на синдикатите, които предпочитат превозвачи да са местни фирми, независимо от цената, а от друга, приближаващите избори.

Договорите с тях са прекратени на 4 април, след като на 23 март е обявена нова обществена поръчка за превоз на работниците, която обаче се обжалва. Миналата седмица от "Мини Марица-изток", обясниха на въпрос на "Капитал", че целта е изборът да започне отрано, тъй като "напълно вероятно е да се стигне до хипотеза, при която към август 2015 г. все още да няма сключени договори за автотранспортни услуги". Това се оказа очевидна заблуда. Сега с мотив, че мартенската поръчка е обжалвана, мините преминават към пряк избор на фирми.

Само за избрани

Компаниите, които сега ще возят работниците, участваха в трите консорциума - "Превози Фаворит 2006", "Марица транс 2006" и "Обединение Автотранс", и извършваха тази дейност от 2006 до 2012 г. Договорите им обаче не бяха подновени, след като през 2011 г. Агенцията за държавна и финансова инспекция заключи, че в поръчката от 2006 г. е имало множество нарушения, довели до финансови щети от над 170 хил. лв. По-късно от ръководство на мините твърдяха, че фирмите в трите консорциума са возили с цени доста над пазарните. Малките играчи в тях са извършвали дейността на нормални цени, но са били принуждавани да дават на ръка между 20 и 200 хил. месечно на организаторите на консорциумите. През 2011 г. имаше и разследване на полицията, но то не стигна доникъде. Характерно за фирмите в трите консорциума беше, че са ръководени от хора с дълбоки корени в местния енергиен бранш, а зад единият от тях се предполагаше, че стои и кметът на Гълъбово Николай Тонев (самият той бивш собственик на автобусна фирма).

След отворената поръчка, без дискриминационни условия в нея, на търга през 2012 г. се явяват много повече фирми и цената за превоз на един работник на един километър пада с близо една трета.  Сега причината за прекратяването на договорите според мините е, че "по време на изпълнение на договорите възложителят констатира множество нарушения". От фирмите обаче отвръщат, че нарушенията са формални и се констатират само от комисии, за които е достатъчно 33% от работниците да се оплачат. Освен това странно изглежда всички 12 фирми, някои от които големи компании като "Юнион–Ивкони" и "Хеброс бус" да имат идентични нарушения или пък да не могат да предоставят достатъчно качествени автобуси.

С бързи, решителни и съмнителни действия "Мини Марица-изток" се върнаха към любимите си превозвачи. В понеделник е обявена поръчка за договаряне без обявление "Извършване на автотранспортни услуги", за която са поканени седем превозвача. Особеното на този тип поръчки е, че възложителят може да покани само ограничен кръг лица, т.е. да изключи конкуренцията. От имената на седемте поканени фирми става ясно, че всички без една са участвали в трите консорциума, возещи работниците на мините между 2006 и 2012 г. В същото време договорите на настоящите превозвачи - общо 12 на брой, са прекратени предсрочно с между година и година и половина. Именно това се използва и като мотив за спешната поръчка без обявление, тъй като може "работниците и служителите на "Мини Марица-изток" ЕАД (6988 души) да останат без осигурен специализиран превоз до местоработата им и обратно и вредите, които ще настъпят от неизвършения превоз, се явяват събитие от извънреден характер, което непосредствено застрашава живот".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    dicon avatar :-|
    Димитър Димитров

    Подкупите от превозването на работниците ще са добре дошли в партийната каса на управлявящите. Пари "в брой" за купуване на гласове, контрапротестиращи, журналисти и други "важни" за една червена партия неща. Е че цената на превоза ще се увеличи няколко пъти няма значение, тя държавата е богата и може да си го позволи.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Ето жив пример за социалния ефект от държавната собственост. Няма държавна фирма, която да не пълни обилно медиите с новини за скандали с държавни поръчки, смени на директори, случки на входа и изхода, синдикални маневри. Това създава хиляди работни места за дописници, репортери, шофьори на репортажни коли, разследващи журналисти, анализатори и въобще цялата рекламна индустрия, която пласира своите карета с картинки и секунди телевизионно време.

    Да благодарим на всички правителства, които успяха да съхранят достатъчно държавна собственост, така че журналистиката да разполага с най-оптимална хранителна почва за развитие.

  • джендър NATO generals

    До коментар [#2] от "cinik":
    [quote#2:"cinik"]Ето жив пример за социалния ефект от държавната собственост[/quote] У някой чатове има иконки с чукчета по главата! Не защитавам никого, НО
    колко излезе гордостта на капиталистическото строителстов ТЕЦ Марица 1 и 3? Частните, демек! Дето са със 17 % доходност, и няма нужда от скъпия им ток! Ма дай да громим държаааааааааааааааавното!
    Громи корупцията и беззаконието! Ако трябва ще направя справка за цените на тец 1-3 частните! И ще го сравня с частните!

  • adl26317382

    Сетили се те какво се случва в ТЕЦОВЕТЕ и ММИ. Когата ГЕРБ бяха на власт почти всички превози се взеха от един човек с много пари. Всички останали фирми останаха на сухо. Добре че властта падна, инъче всичко отиваше при въпросния господин(не че имам нещо против него, но да остави и на другите хора хляб). Огромна част от подържащите фирми ги държи един милионер и прецака сумати и народ и хора с фирми дето бяха средния стандарт. Това го казвам защото съм го видял със собствените си очи, а не че толерирам определа партия!

  • 5
    hinhril avatar :-|
    hinhril

    "След отворената поръчка, без дискриминационни условия в нея, на търга през 2012 г. се явяват много повече фирми и цената за превоз на един работник на един километър пада с близо една трета."
    Това първо Капитал да го потвърди с данни, защото аз имам друга информация. Второ, да се помести информация, за какви точно нарушения са прекратени предишните договори. Трето да се коментира връзките на Цветанов с Юнион Ивкони. Четвърто да се направят интервюта с работниците за да вземат информация от първа ръка за услугата, която са предлагали Юнион Ивкони и с какви автобуси са извозвали пътниците. Лесно е да се гледа едностранно на нещата. Ако са толкова добри сегашните превозвачи, отново ще спечелят търга.
    "От фирмите обаче отвръщат, че нарушенията са формални и се констатират само от комисии, за които е достатъчно 33% от работниците да се оплачат." Като се има в предвид, колко работници се извозват, това да не е като да се оплачат 5 човека. Там работят хиляди!

  • 6
    hinhril avatar :-|
    hinhril

    И къде беше Капитал, когато прекратиха договорите предния път. Защо тогава нямаше гръмки заглавия, за скандали?

  • 7
    today avatar :-|
    today

    От тези експертни управляващи - толкоз.

  • 8
    btl56358577 avatar :-|
    btl56358577

    ЕЕХ МИЗЕРИЯ .ТЯ Е ПЪРВО В ГЛАВАТА, А ПОСЛЕ В ДЖОБА

  • 9
    tarambukcho avatar :-|
    Софиянец

    напоследък се замислям, че явно това е работеща схема за държавата.
    Само че трябва да имаме избори на 2-3 години макс, вместо 4.

    Всяка фирма-доставчик ще си знае, че договора и е за 2 години и няма да има изненади. Отделно, има и един вид конкуренция - Днес е фирма А, утре е фирма Б. Всичко точно :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK