С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 15 апр 2014, 18:41, 11277 прочитания

Да си поръчаш сирене онлайн

Интернет сайтовете за продажба на храни се увеличават

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Осигурен достъп на малките фермери до пазара и възможност за потребителите да си доставят чиста храна до дома. Това са две от сериозните предимства на интернет платформите за продажба на храни от малки земеделски стопанства, обобщиха участници в конференцията "Онлайн продажбите на храни и различните модели на доставка", организирана от сп. "Регал" (издание на "Икономедиа" АД).

Доверяваш ли ми се


Дребните земеделски стопани произвеждат качествени и автентични храни, но в малки количества, при това сезонно обусловени. Това не са биосертифицирани продукти, но те са натурални и резултат от устойчиви земеделски практики, предавани от поколение на поколение. Затова интересът към този тип продукти е обясним, заяви адвокат Ивана Мурджева от Националното сдружение на малките семейни ферми и преработватели.

Хората се обръщат все повече към храни от местни производители заради собственото си здраве, защото те са без пестициди, консерванти, ГМО, обобщи тенденцията Илия Пчеларов от semka.org. Сайтът предлага абонамент за пресни продукти и организира седмични доставки на заявеното до дома.

"Предлагаме ограничени количества продукти от чисти райони, произведени по стари методи и традиционни рецепти. Държим на фактора сезонност. При нас няма да намерите домати и краставици през зимата – тогава предлагаме туршии и лютеници", обобщи Александър Ангелов от bgbakalia.com. Онлайн магазинът работи с около 60 - 70 производителя и предлага между 500 и 700 артикула на 1300 регистрирани клиенти.



Не така успешен се оказал опитът на Свилен Класанов, управител на "Слънце Луна" (sunmoon.bg), да свърже малки производители с клиенти. Проектът се наричал "Кон с каруца" и просъществувал само два месеца. Малки камиончета ("нещо като маршрутки") обикаляли из страната в опит да събират земеделска продукция, която да стигне до купувачите в града. "Но липсата на активна реклама и най-вече недоверието към прекупвачите, макар че ние искахме да спасим производителите тъкмо от прекупвачи, се оказаха решаващи за спирането му", обясни Класанов.

Доверието е най-главното в опита на hrankoop.com, обобщи създателят на хранителния кооператив в столицата Николай Генов. Хората се обединяват заедно с производителите, за да имат достъп до чиста храна. Поръчва се до неделя, а доставките се правят до вторник, обясни Генов. Но не всеки може да влезе в кооператива - приемането става само с препоръка на вече членуващ в него. "Дори усложнихме приема, защото разрастването не ни е цел. Най-важното за нас е доверието", каза Генов. Задължително е кандидатът да направи предварително поръчка чрез член на хранителния кооператив, за да види, че храната не е в търговски вид и опаковка като в магазина, и да е сигурен, че иска да получава точно това. За някои хора обаче такова предлагане се оказва разочароващо, коментира Николай Генов.

"Ние нямаме проблеми с потребителите. Срещаме повече трудности да накараме производителите да се регистрират в сайта, да опишат продуктите си и да активират профила си периодично", заяви Силвия Матеева от selskatrapeza.bg.

Контролирай конкурента

Според Александър Ангелов културата на онлайн пазаруване в страната е все още слаба, защото хората предпочитат "око да види, ръка да пипне". Опитът за портрет на пазаруващите от онлайн бакалията показва, че това са предимно жени на възраст между 25 и 40 години, млади майки, с добри доходи. В повечето случаи липсва мотивация за пазаруване – 80% от хората искат просто да пробват, лоялните клиенти са около 10-15%, обобщи Ангелов.

В същото време броят на онлайн магазините, предлагащи храни от малки ферми, мандри и манастири, расте. Заедно с интереса към този вид търговия нарастват и изискванията към производителите. Ако те са серифицирани като био, контролът се осъществява от оторизирани независими органи. Но ако искаш да бъдеш злонамерен, можеш да го правиш дори и да имаш сертификат за биопроизводство, смята Благовеста Василиева от "Дивата ферма". Компанията е единствената в страната, която предлага телешко биомесо. Според Василиева собствениците на сайтове за продажба на храни от малки ферми би трябвало да имат право да извършват проверки на почвата и на продукцията. Тогава производителите "дори да нямат съвест, ще имат страх" и няма да злоупотребяват с пестициди например.

Ивана Мурджева смята, че прилагането на конвенционални методи за контрол невинаги е ефективно за малките фермери, защото те не гарантират чистотата на храната. Необходимо е дефинирането на контрол, който фермерите да извършват помежду си, или браншова организация да гарантира, че нейните членове предлагат качествена храна без "добавки", каза Мурджева.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Стартъпи могат да кандидатстват в програмата на Visa и фонда Eleven Стартъпи могат да кандидатстват в програмата на Visa и фонда Eleven

Участниците могат да получат инвестиция от 100 хил. евро

16 фев 2020, 1066 прочитания

Nissan отчита най-голямата си тримесечна загуба за последните 10 години Nissan отчита най-голямата си тримесечна загуба за последните 10 години

Японският автомобилен производител се бори с имиджови щети и намаляващите продажби в САЩ

16 фев 2020, 863 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Motorola Solutions продава част от бизнеса си на Zebra Technologies

Стойността на сделката е 3.45 млрд. долара, което надминава пазарната капитализация на купувача

Още от Капитал
Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Зараза за 300 млрд. долара

Китай и страните от региона ще пострадат най-много от вируса, но ако разпространението продължи по-дълго, западните икономики също ще понесат сериозни щети

Гордост, кино и предразсъдъци

Sofia Pride Film Fest показва няколко филма за различните измерения на любовта и привличането

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това.

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10