С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 20 апр 2014, 19:31, 10178 прочитания

Ритейл 3.0

Новата реалност в търговията е дигитална

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Влизате в любимия си магазин. Електронният монитор ви разпознава по устройството в джоба ви. На него се задейства вашият персонален електронен асистент. Пита ви дали може да разгледа гардероба ви (разбирай предишните покупки) и настоящите ви нужди (нещата, които сте търсили наскоро). 3D принтерът в магазина започва да изобретява дизайна на нещата, които ви пасват и ще купите. Накрая плащате със специална ауторизация, базирана на биометричните ви данни. Не ви трябват устройства и карти.

Изглежда невероятно, но според някои специалисти подобно взаимодействие между човек, информация и компютър с краен резултат покупка е съвсем реално. Това е новият свят на ритейла, който нищо чудно да се случи само до десетина години, предвиждат анализаторите от международната консултантска компания Deloitte в най-новия си доклад за развитието на световната търговия на дребно Global Powers of Retailing 2014.


За 17-а поредна година Deloitte прави класация на 250-те най-големи компании за търговия в света през 2012 г. Описват новите тенденции, сравняват различните региони и степента на тяхното развитие. Всяка година поглеждат и в по-дългосрочен план и прогнозират какво ще се случи с бизнеса през следващите години.

Разместване сред лидерите
Макар с малко, бизнесът на най-големите 250 компании за продажба на дребно в света е пораснал и през 2012 г. Увеличението е с 4.9% спрямо предходната година, когато ръстът беше 5.1%, а през 2010 – 5.3%. Общият пазар за анализирания период се изчислява на 4.3 трилиона долара.

За пръв път от дълго време в групата на най-големите десет търговци има сериозни размествания. Американската Wal-Mart запазва лидерската си позиция, но след нея застава британската Tesco (виж таблицата). Тя изпреварва френската Carrefour, която за пореден път има спад в оборота. Carrefour пада от второ на четвърто място, а пред нея застава американският Cash&Carry търговец Costco Wholesale Corporation.



Още един от европейските гиганти трябва да се примири с отстъпване от лидерските позиции. Германската Metro Group с близо 93 млрд. долара продажби за 2011 г. беше бетонирана на четвърта позиция. През 2012 г. групата има 85.8 млрд. долара оборот и вече е паднала до седмо място. Изпреварват я американската Kroger, както и основният германски конкурент – Schwarz Group (собственик на Lidl и Kaufland).

Анализаторите от Deloitte обясниха пред "Капитал", че една от причините е "техническа": оборотите в класацията са преизчислени в долари и заради слабата валута европейските вериги отстъпват пред американските. Другата причина обаче е, че компаниите се концентрират върху основните си пазари и се разделят с бизнеса си в някои по-маргинални, разказаха от Deloitte пред "Капитал".
От друга страна, изкачването на групата Schwarz нагоре не е случайно. Дискаунтърите все повече се налагат на пазара и печелят дори клиентите, които не се ориентират само по цената. "Германският дискаунтър Aldi например е търговецът, към който има най-голямо доверие. Има ясна тенденция дискауънтърите да разширяват асортимента си, предлагат все повече продукти с висока и добавена стойност. Собствените им марки също печелят все по-голямо доверие", коментира Ханс-Юрген Пиренц, ръководител Търговия в германския офис на Deloitte.

"От другата страна на скалата са динамичните ритейлъри, които ще печелят от това, че предлагат на клиентите си нови услуги, като доставят до дома им например. Все пак има потребители, които са готови да платят повече за премиум продукт и услуга. Голямото предизвикателство ще е за тези търговци, които не са се позиционирали в един от двата края на скалата", обобщава Пиренц.

Бори се за клиента, премини онлайн
Това са двете ключови фрази, с които може да се определи бизнесът на търговските вериги през 2012 г. Като цяло годината е била трудна, тъй като още се усеща ефектът на финансовата криза. Това се отнася най-вече за Европа, където политиката на спестяване доминира потреблението.
"Европейският пазар е изключително предизвикателен заради прекалено слабия растеж. Затова компаниите се конкурират ценово, за да откраднат пазарен дял от другия. Това се забелязва особено при веригите за храни", коментира пред "Капитал" Антоан дьо Ридматен, анализиращ потребителския бизнес в Deloitte.

Още по-труден е бизнесът в Източна Европа, където има ниско БВП и слабо търсене, казва Ридматен. Според него в тези страни пазарът на луксозните стоки и някои други нишови бизнеси се представя добре заради елитите, които не са ценово ориентирани. "За сметка на това масовият бизнес стана изключително конкурентен". В отговор все повече се забелязва използването на дигиталните технологии, консолидацията и разработването на нови модели за доставка по домовете, добавя експертът от Deloitte.

Анализаторите забелязват някои новости при различните вериги. Например търговците на храни все повече развиват модела click&collect. Той не е онлайн бизнес в чиста форма, тъй като доставката се случва на място в магазина. Електронната търговия при храните се забавя, защото не е намерен печелившият формат, при който цените могат да останат конкурентни. "Онлайн търговията не е повече от 1-2% от общите продажби на хранителните вериги. Бизнесът с интерес следи Amazon fresh, за да види дали е намерено решението", казва Ридматен. "Онлайн ще има по-важна роля в търговията с храни, ако се случат следните две неща: налице е технология, която да запазва продуктите свежи, но над точката на замръзване, както и стабилен модел на доставките. Логистичните компании и ритейлърите инвестират сериозни средства в различни сценарии, които да комбинират тези две предпоставки, но засега без особен успех", коментира пред вестника Ханс-Юрген Пиренц.
Онлайн продажбите обаче растат все повече при магазините за облекла и техника. Освен това модният бизнес преминава на бързооборотен режим. Ако преди година се правеха само по две колекции, сега на всеки шест седмици се появява нов асортимент в магазина.

Докладът на Deloitte за пръв път отделя специално място на е-търговията, като подрежда най-големите 50 компании в бранша. Това са както класическите търговци, които продават през интернет, така и някои изцяло онлайн компании като Amazon. Според Deloitte около една трета от продажбите на тези вериги са онлайн, а увеличението им за една година е близо 30%.

Днес започва технологичното утре
"Ясно е, че ритейл индустрията е в период на безпрецедентна промяна. Най-драматичният пример за това е въздействието, което мобилният достъп има върху клиентите, пазарите и бизнеса. Все по-широк набор от технологии взаимодействат със социалните и икономическите тенденции, за да оформят бъдещето на търговията на дребно. Трудният въпрос е да се предвиди начинът, по който новите технологии ще повлияят на бизнес модела и на пазара", казват анализаторите от Deloitte като обобщение на новите тенденции в доклада.

Според тях промяната вече е започнала с технологиите, които вече са познати от години. Остава само те да бъдат съчетани и интегрирани така, че да създадат един напълно нов начин на пазаруване. GPS, RFID, дигитално видео, биометрика, изображение чрез магнитен резонанс, роботика, разпознаване на гласове, безжично предаване, умни мобилни устройства... всички тези умения са вече налице. Магията ще се случи, когато те бъдат интегрирани в една обща система, казват от Deloitte. "Вече сме свидетели на някои, макар и ограничени, примери на комбинация на тези технологии и използването им в магазините. Прогнозата ни е обаче, че до 2020 г. те ще станат новата реалност в ритейла", коментира за "Капитал" Антоан дьо Риематен.

Някои първи примери действително вече са налице. Благодарение на GPS потребителите могат да получават промоции и предложения, специфични за локацията, на която се намират. Още малко и клиентите ще могат да купуват нещата по собствен дизайн, създадени с 3D-принтер. Клиентите търсят онлайн информация за продуктите на място в магазина. Бъдещето е по-близо, отколкото предполагаме.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу" Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу"

Ръководството на най-голямата британска аерогара ще обжалва казуса пред Върховния съд на страната

28 фев 2020, 822 прочитания

Бизнесът и следващата рецесия Бизнесът и следващата рецесия

С промените в икономиките се променят и рецесиите. Как ще изглежда следващата?

28 фев 2020, 1215 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 15871 прочитания

28 фев 2020, 5494 прочитания

28 фев 2020, 3056 прочитания

28 фев 2020, 2784 прочитания

28 фев 2020, 2518 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Най-големите обществени поръчки през седмицата

Още от Капитал
Еднопосочен билет към енергийната борса

Новото поетапно освобождаване на пазара повдига много въпроси и дава малко отговори

"Уча.се" с лекота

Дарин Маджаров започва с любителски безплатни видеоуроци, днес регистрираните в платформата потребители са над 650 000

Барселонска треска

Какво стана ясно за разследването на испанските власти, което се занимава и с Бойко Борисов, и докъде може да стигне то

Къде изчезна вносът

Данните от статистиката за 2019 г. се оказаха непълни, но вместо НСИ да реагира навреме, остави поле за политически спекулации

Произходът на видовете според Сабина Радева

Детската книга за труда на Чарлз Дарвин, която стана хит във Великобритания и по света, излиза на български

Фотограф под прикритие

Мартин Пар показва сатиричния си поглед към туризма с изложбата "Този малък свят"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10