Ритейл 3.0

Новата реалност в търговията е дигитална

Влизате в любимия си магазин. Електронният монитор ви разпознава по устройството в джоба ви. На него се задейства вашият персонален електронен асистент. Пита ви дали може да разгледа гардероба ви (разбирай предишните покупки) и настоящите ви нужди (нещата, които сте търсили наскоро). 3D принтерът в магазина започва да изобретява дизайна на нещата, които ви пасват и ще купите. Накрая плащате със специална ауторизация, базирана на биометричните ви данни. Не ви трябват устройства и карти.

Изглежда невероятно, но според някои специалисти подобно взаимодействие между човек, информация и компютър с краен резултат покупка е съвсем реално. Това е новият свят на ритейла, който нищо чудно да се случи само до десетина години, предвиждат анализаторите от международната консултантска компания Deloitte в най-новия си доклад за развитието на световната търговия на дребно Global Powers of Retailing 2014.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
12 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    wizard avatar :-|
    Wizard
    • - 1
    • + 9

    Бъдещето е онлайн. Всичко ще бъде там след до 40 години. Който го е разбрал сега, добре за него, който не, няма да го има след това количество време. Точка.

    Нередност?
  • 2
    zumz avatar :-|
    zumz
    • - 1
    • + 6

    Първият параграф: "Влизате в любимия си магазин..." и т. н.

    Това са съчинения на свободна тема. Пазаруването онлайн съществува откакто съществува масовия интернет (горе-долу 20 г.) така, че да се представя като нещо ново или описаните въображаеми технологии - както казах - това са съчинения на свободна тема. Реалността е простичка и прозаична - хората проверяват в интернет къде могат да намерят точно това което им трябва на най-ниска възможна цена. Новото е, че все по-често има попадения и в двата параметъра (намирането и цената), нещо, което преди 10 г, примерно, не беше така. А това, какво разни "експерти" от Делойт или друга измекярска институция прогнозират - има точно толкова прогнозна стойност, колкото и прогнозите за посоката на финансовите пазари от Голдмън, Морган или Долно-Нанагорево.

    Нередност?
  • 3
    mirohero avatar :-|
    mirohero
    • - 2
    • + 6

    Тенденцията в момента е ръст във хипер високата ценова гама и клиенти, и спад навсякъде другаде. Скъпите клиенти искат персонално обслужване, останалите нямат пари за ритейл...Това описаното е за средния купувач, а той /средната класа/ изчезва.
    Междувпрочем, 80% от абонатите на Костко са с годишен доход над милион долара - това го знам, защото си плащам за да получавам от Костко /както и Амазон, Бест Бай, Уолмарт и т.н. / статистическа информация. Това ми е работата.

    За съжаление, статията е далеч от реалността.

    Нередност?
  • 4
    misho73 avatar :-|
    misho73
    • - 2
    • + 9

    До коментар [#1] от "Wizard":


    [quote#1:"Wizard"]Бъдещето е онлайн. Всичко ще бъде там след до 40 години. [/quote]

    Малко ме съмнява да си купя обувки без да съм ги обул и разходил поне 20 метра. Като как точно ще премериш обувки, пък и по-така дрехи, костюм да речем, онлайн? После - къде е малкото удоволствие да се разходиш из мола, да позяпаш, да се премениш безплатно и да видиш кое как би ти стояло? Това за дрехи/обувки. Откъдето идва лафа "на този костюма му стои все едно го е купувал от Интернет" :-) Парфюм по Интернет? Не вярвам :-) Но също така се съмнявам че някой ще предложи, а друг купи градински домати онлайн. Копър, магданоз и т.н.
    Онлайн пазаруването е супер, но не във всички области и категорични не при всички купувачи. Онлайн е добър метод за стандартни стоки - книги, аксесоари и т.н., разни билети за не-знам-си-какво и т.н., но думата "всичко" дето я позлваш категорично няма да стане. Не и в следващите 100 години.
    И още - онлайн пазаруването те прави обект на профилиране, т.е. покупката не е анонимна. Извън играчките за възрастни има още доста стоки, които не са за онлайн и кредитни карти.

    Нередност?
  • 5
    misho73 avatar :-|
    misho73
    • - 2
    • + 6

    До коментар [#3] от "mirohero":


    [quote#3:"mirohero"]Скъпите клиенти искат персонално обслужване, останалите нямат пари за ритейл...[/quote]

    Ритейл = търговия на дребно. Щом ядеш, значи си клиент на "ритейл", освен ако не си минал на компир собствено производство, както Боце съветваше преди време :-) Но виж - обедняването и безработицата - ето това е което помпа големите вериги доста. В хипермаркетите можеш да пазаруваш за стотинки, което не е вярно за кварталния магазин. Скоро убедих собствената си майка че боб консерва излиза по-евтино и вкусно от един хипермаркет, отколкото свари-си-сам. 400 гр. за 99 ст. Смятай вкъщи каква шетня, колко пари за ток и самия боб и т.н. ... От друга страна, въпросния боб го няма навсякъде, вносен е (немски) и е собствена марка на въпросния магазин. Та ето тези ефекти свалят цените и оттам - много растеж на веригите. Малък магазин трудно може да поддържа "далаверски" доставчици така, както го правят "големите батковци", в т.ч. заради практиката им да изсмукват производителите, но и да купуват най-добрите стоки от цял един континент (пък и цял свят).
    Ритейл и здравеопазване = евъргрийн и гарантиран растеж. Плюс банкиране и финанси де :-)

    Нередност?
  • 6
    mirohero avatar :-|
    mirohero
    • + 5

    До коментар [#5] от "misho73":

    Мишо, аз коментирам глобално, не само от гледна точка какво се случва в БГ. Имам метрикс за САЩ, Канада и Латинска Америка, колегите ми имат за ЕСЕА. Променяме си маркетинг стратегиите, поради фундаментална промяна на пазарите последните 5-6 години. Китайците се целят в евтиния сефмент, техните стоки са на практика субсидирани, макар и боклуци без никакъв клиентски съпорт - и никой не мисли, че иска или може да се конкурира, и без това печалба няма. Аз не коментирам пазара на боклуци. За нормалните стоки и услуги с качество остават бутиков сегмент, или продажби през специализирани дилъри. Това е тенденцията.
    За боклуците тенденцията е самообслужване през телефона. Не бих нарекъл това "революционно" и "иновативно", а по-скоро борба за трохи.
    Има разлика.

    Нередност?
  • 7
    innlov avatar :-|
    innlov
    • + 1

    До коментар [#3] от "mirohero":
    Как над милион? Това 80 върху какъв общ обем..

    Нередност?
  • 8
    2.5 avatar :-P
    2.5
    • + 1

    Първият абзац е шменти-капели...
    След като вече сте таргетиран, защо да вичакат да посещавате магазина, вместо да ви налазят незабавно?!
    Иначе Wall Mart не изглежда като да се притесняват от конкуренция...

    Нередност?
  • 9
    mirohero avatar :-|
    mirohero
    • + 4

    До коментар [#7] от "innlov":

    Костко имат много интересни подходи... и не само те де. Всеки голям ритейлър си има неговите номера. Костко следи какви групи клиенти има, и особен интерес представляват хората с общо богатство милион долара +. Което не е толкова много, като се включат къщи, инвестиционни активи, 401к и рот-ира фондове и т.н. е общо взето под минимумът един човек да оживее при пенсиониране например :). Клиентите на Уолмарт са съвсем други, но и Уолмарт няма ръст на продажбите напоследък. Уолмарт пък си има Сам'с клуб, като отговор против Костко, и дот ком, като алтернатива на Амазон...Уолмарт се насочва към по-малки магазини и търговия с храни и лекарства, както Костко отдавна прави междувпрочем :), но в по-малки разфасовки - т.е. различна таргет група, но подобен ръст на печалбата :)...Забележете, най-високия ръст на Костко е от продажба на бензин. Останалото извън бензин и храни вече не носи пари достатъчно, за да си заслужава инвестицията при големите вериги. А тези писания как телефонът ще предлага какво да си купите в зависимост от локация, следене на предишните ви покупки и така правейки изводи какво имате и какво ви е необходимо са отдавна факт и са по скоро технически подробности, отколкото стратегическа промяна на пазара. Хладилниците отдавна /т.е май две години/ следят какво има в тях, и препращат данни на телефон. Поне Самсунг. Друг въпрос е какъв е ръстът на продажби на такива хладилници...и оттам дали ще я бъде тази действителност или не. Щото идеята е иновациите да спират ерозията на цените и да вдигат цените на стоките с дълготрайна употреба, а то в момента аз не го виждам да се случва глобално, въпреки официалните рпзпви доклади в САЩ и Европа например. Но пък те са насочени към капиталовите пазари и гласоподавателите...Както и да е, това е твърде дълга тема.

    Нередност?
  • 10
    razlichen123 avatar :-|
    razlichen123
    • + 4

    До коментар [#5] от "misho73":

    Изобщо не съм съгласен с такъв поглед на нещата! Казваш в хипермаркета е евтино? А къде остана качеството, разнообразието, екологичността? Прост пример от тия дни. Много от хлебопроизводителите фалираха, след навлизането на големите вериги!
    Та сега по Великден се търсят много козунаци, а производители йок! Да де, ама хората искат! И останалите малко производители, за да изпълнят поръчките, защото и свободен капацитет няма, правят козунаци и във фризера! Та козунаците, дето ги ядохме са всъщност произведени преди 20 дена, замразени, размразени и затоплени и извадени на тезгяха. Та това ли предлагаш? Не благодаря, от мен! Та тенденциите с големите и евтините е натам! Цена, за сметка на качество и разнообразие, пълно с генетични модификации, с една камара е-та и заместители!
    Не благодаря!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал