Новият хотелски гигант
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новият хотелски гигант

Капитал

Новият хотелски гигант

Дружество, свързано с Валентин Златев, строи най-големия туристически обект по Черноморието след кризата

Радостина Маркова
67425 прочитания

Капитал

© Капитал


Ако трябва да съчетаете "Слънчев бряг" и "строителство" в едно изречение, едва ли ще се затрудните. Курортът и околностите му преливат от ваканционни проекти – този път заради руските купувачи. В същото изречение обаче трудно ще намерите място и за думата "хотел", защото такова строителство в Слънчев бряг напоследък липсва. Големите инвестиции отшумяха преди 6-7 години и оттогава базата предимно се обновява. Естествено с малобройни, но пък далеч не малки изключения.

Последното от тях е започнатият през декември строеж на един от най-големите хотелски комплекси по Черноморието – RIU Helios Paradise между Слънчев бряг и Свети Влас. Инвестицията е на свързаната с Валентин Златев компания "Тера тур сервиз", в чието портфолио влизат и други хотели под управление на испанската верига. Само на първия етап ще бъдат вложени 100 млн. лв., а концепцията включва четири- и петзвездни хотели сред паркове, ресторанти, атракциони и басейни на обща площ от над 162 дка.

Така Южното Черноморие е на път да се сдобие с нов хотелски гигант, но ориентиран към семейния туризъм. И определено извън алкохолния и ниско бюджетния имидж, с който свикнахме да свързваме Слънчев бряг.

Дванадесет години по-късно

От днешна перспектива приватизацията на Специализираната болница за рехабилитация (СБР) "Свети Влас – Слънчев бряг" в края на 2001 г. е повече от успешна сделка за купувача.

Тогава за 3.75 млн. лв. "Тера тур сервиз" придоби 75% от акциите на дружеството, собственик на санаториума, заедно с включените в активите му земи. При това на уникално място – едновременно на първа линия на морския бряг и в подножието на Стара планина, където се пресичат няколко въздушни течения.

Следващите стъпки на купувача бяха да купи оставащите 25% от акциите на "СБР Свети Влас - Слънчев бряг". А в края на 2006 г. дружеството взе и 16-годишна концесия на близкия морски плаж.

Според изпълнителния директор на "Тера тур сервиз" Лъчезар Тодоров плановете са били на мястото на санаториума да започне строителство още през 2007 г. Комбинацията от криза, течащите по това време инвестиции в голф комплекса в Правец и отливът на основните туристически пазари обаче отложили проекта. Така реализацията му започна в края на миналата година.

Семеен all inclusive

Проектът на "Тера тур сервиз" е за комплекс от три хотела, ориентирани към пазара на семейни почивки. Подобно на останалите хотели на компанията – в Обзор, Слънчев бряг и Правец, и за този е подписан договор за управление с веригата RIU.

Първият от планираните хотели в RIU Helios Paradise ще е семеен клубен хотел в 4-звездната категория. Той ще е най-големият – с над 600 стаи, част от които ще са нещо средно между студиа и апартаменти с обособени площи за децата и родителите.

"Проучванията ни показаха, че в световен план най-много расте пазарът на семейни почивки и се ориентирахме към него", обясни Лъчезар Тодоров.

Проектът ще работи по системата all inclusive - всичко включено в цената, като в нея ще влиза и ползването на заведенията, баровете и атракционите в рамките на комплекса. В първия етап са предвидени четири ресторанта, включително такива с тематична кухня, различни барове, един от които на плажа, плюс типичния за RIU салон за игри и развлекателни програми за гостите. За първи път в хотел от мрежата на испанската верига в България ще бъде изграден и клуб за тийнейджъри. Предвиден е и спортен център. Басейните ще са четири, като на един от тях ще бъде изграден и аквапарк за деца.

Финансирането е със собствени средства и заем от Уникредит Булбанк. Първият етап ще струва над 100 млн. лв., като разчетите са вложените средства да се върнат за период от десет години.

Комплексът трябва да заработи през май следващата година. В зависимост от успеха на този етап от инвестицията ще се планира и следващият, който включва 5-звезден и втори 4-звезден хотел заедно с още атракциони, барове и заведения, както и малък търговски център. "Целта ни е да създадем малък комплекс със свои правила и атмосфера в рамките на големия курорт", обясни Лъчезар Тодоров.

Той определи концепцията като уникална за Слънчев бряг, а също и мащабите на инвестицията – за хотелския пазар в района.

В клуба на големите

Инвестицията в хотелски комплекс с мащабите на RIU Helios Paradise е новина не само за Слънчев бряг, но и за морския туризъм изобщо през последните години. Вълната от големи проекти в сегмента отшумя след завършването на повечето от тях в периода 2005-2008 г.

В тези години например бяха основните инвестиции на "Сигма кепитал", която притежава едно от най-сериозните портфолиа от хотелски площи на морето. Според регистъра за ново строителство и реконструкции bcc.bg компанията и към момента е собственик на най-големите хотелски бази – Melia Grand Hermitage в Златни пясъци със 728 стаи и комплекса Sol Nessebar Resort, който включва три хотела с общо 940 стаи.

След завършването си проектът на "Тера тур сервиз" между Слънчев бряг и Свети Влас ще е съпоставим като мащаби с тези бази.

През последните години нови хотели почти не са започвани и според регистъра bcc.bg. Неговата статистика показва, че през всяка от последните две години строителството в сегмента е обхващало между 86 и 101 хил. кв.м в цялата страна. Преобладават работите по обновяване на съществуващата база.

Според Петър Мастиков от регистъра последният по-голям хотелски комплекс за периода е "Aква невис" в Слънчев бряг с 20 хил. кв.м разгъната площ. Той бе завършен през 2012 г. от собственика на аква парка в района.

Малки хотелски части се строят и към апартаментните комплекси, като след това се използват за управление и поддръжка на имотите в тях. Основната част от инвестициите на ваканционния пазар обаче се формират именно от апартаментните сгради. По данни на bcc.bg започнатото ваканционно строителство миналата година е било от над 438 хил. кв.м, основно на морето.

Причината за преориентирането на инвеститорите е интересът на руските купувачи, които оживиха пазара. Освен това тези проекти носят значително по-бърза възвращаемост в сравнение с хотелите.

"Всички си представят как строят за 300 евро на квардатен метър, продават за 1000 евро на квадрат на руснаци, англичани и когото хванат и печалбата им е сигурна", обобщи директорът на "Сигма кепитал" Веселин Данев.

Според него един хотел носи много по-дългосрочни ползи за икономиката като заетост и приходи от туризъм в сравнение с продажбите на ваканционни жилища. Възвращаемостта обаче е бавна, а банките се оттеглиха от туризма и това е основната причина за липсата на големи хотелски инвестиции в последните години, посочи той.

Място за всички

Причината през последните години да не се правят инвестиции в хотели на българското Черноморие е компплексна. От една страна, това беше кризата, която попари инвеститорския интерес и накара банките да станат консервативни в отпускането на средства за каквито и да било проекти. Това съвпадна с ествествения период на отрезвяване на хотелиерската треска, която се вихреше до 2007-2008 г. Пазарът се насити на нови проекти, а броят на туристите от основните пазари - британски и германски, не само спря да расте, а започна да се връща и леко назад. В този момент спряха и инвестициите от страна на големите международни туроператори, които сами финансираха хотелската база в България.

Според мениджърите на хотелски проекти и в момента британските и германските туристи остават ключови за хотелския бизнес. Като такива ги определи и Лъчезар Тодоров, който обясни, че за RIU Helios Paradise вече са подписани предварителни договори с големите туроператори на тези пазари.

Според него през последната година има и леко завръщане на скандинавските туристи. Расте и броят на поляците, докато при руския пазар картината е по-притеснителна заради събитията в Украйна.

И за него, и за други собственици на висока категория хотели в Слънчев бряг имиджът на курорта като място за алкохолен туризъм се преекспонира. По-голям проблем е инфраструктурата, в която не се инвестира достатъчно.

В действителност Слънчев бряг си остава най-популярният български курорт и добрата хотелска база там се пълни, смята Тодоров. Той даде пример с вече работещия хотел на "Тера тур сервиз" в курорта – RIU Helios, който привлича основно семейни двойки във високия сезон и по-възрастни туристи в крилата през пролетта и есента. От компанията отчитат, че средната му заетост в сезона е 74%, като в пиковите месеци надминава 90%.

За да се върне инвестицията в RIU Helios Paradise в очаквания срок, целевата заетост на комплекса през летния сезон трябва да е средно 82% и това са постижими нива, посочи Тодоров.

По думите му инвестициите в нови проекти от висока категория са един от пътищата за цялостна промяна на туристическия имидж на България. Другият е целенасочената и по-активна реклама на страната като туристически продукт.

Според Веселин Данев качествената туристическа услуга в България е с толкова малък капацитет, че отделните инвеститори трудно могат да се възприемат като конкуренти помежду си. Той посочи като такива по-скоро външните пазари и съседни страни. И по негова оценка инвестициите в подобряване на базата повишават нивото и на самата страна като туристическа дестинация.

Сега стратегията за строителство на многозвездни гиганти отново ще бъде тествана от дружеството на Златев. Но за широко разгръщане е трудно да се говори - просто крайбрежието вече е заето от други сгради.

Кой е инвеститорът

"Тера Тур Сервиз" e част е от холдинговата структура "Агрохолд", която се свързва с бащата на директора на "Лукойл България" Валентин Златев – Васил. Холдингът е основан през 1995 г. с мажоритарен собственик кипърското дружество "Агриуей холдингс лимитед" и председател на съвета на директорите Васил Златев. Има дялови участия във фирми с дейности в различни направления – търговия с горива, земеделие, ловни стопанства. "Тера тур сервиз" управлява проектите на групата в недвижимите имоти и туризма. Сред тях са голф клубът в Правец заедно с жилищните имоти и хотелската база RIU Pravets Resort, Спортен комплекс "Правец" и ловното стопанство в района. На морето "Тера тур сервиз" е инвеститор в хотелите RIU Helios в Слънчев бряг, LUCA Helios Beach и RIU Helios Bay в Обзор, както и в комплекс St.Vlas Resort. С "агрохолд" се свързва и столичният хотел "Сердика". Той бе купен през 2009 г. от "Агриуей" за малко под 10 млн. евро. За момента около този проект няма развитие.

Ако трябва да съчетаете "Слънчев бряг" и "строителство" в едно изречение, едва ли ще се затрудните. Курортът и околностите му преливат от ваканционни проекти – този път заради руските купувачи. В същото изречение обаче трудно ще намерите място и за думата "хотел", защото такова строителство в Слънчев бряг напоследък липсва. Големите инвестиции отшумяха преди 6-7 години и оттогава базата предимно се обновява. Естествено с малобройни, но пък далеч не малки изключения.

Последното от тях е започнатият през декември строеж на един от най-големите хотелски комплекси по Черноморието – RIU Helios Paradise между Слънчев бряг и Свети Влас. Инвестицията е на свързаната с Валентин Златев компания "Тера тур сервиз", в чието портфолио влизат и други хотели под управление на испанската верига. Само на първия етап ще бъдат вложени 100 млн. лв., а концепцията включва четири- и петзвездни хотели сред паркове, ресторанти, атракциони и басейни на обща площ от над 162 дка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

81 коментара
  • 1
    virgin avatar :-(
    Virgin
    • -15
    • +325

    Архитектура достойна за Казахстан и Туркменистан.

  • 2
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Хотел волска глава.
    :-P

  • 3
    jorosrabskia avatar :-|
    jorosrabskia
    • -11
    • +263

    Баси ки4а, кви са тез минарета?

  • 5
    nikolai avatar :-|
    nikolai
    • -13
    • +187

    Нямам представа какви семейства ходят в такъв инкубатор с олинклузив л..на за ядене:( Семейната почивка си я представям и организирам във вила край морето на тихо и чисто място.
    Кой където го влече.

  • 6
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    "строи най-големия туристически обекти по" ... Май трябва да си поправите заглавието :)

  • 7
    balkantourist avatar :-|
    balkantourist

    Бившият Морски санаториум. Каква красива гора имаше на това място и беше запазено кътче с микроклимат. А сега царство на мутробетона.

  • 8
    studit avatar :-|
    studit

    Прилича на гигантски утроен Тадж Махал.

  • 9
    mirohero avatar :-|
    mirohero

    Това е типичен за РИУ стил, разгледайте им хотелите на други места по света. 5-звездния е РИУ Палас. Имат огромно разнообразие от храна, шоутата им са много добри и въобще са бенчмарк в олл инклузива. Обикновена стая върви 160-220 долара нощувка за двама възрастни с две деца в РИУ-тата. Т.е. те не са евтина верига, по-скоро средна и висока класа. Другите големи са Мелия и Барчело. Не мисля, че някой в БГ има ноу-хау-то или логистиката и контрагентните им връзки, за да може да се конкурира като качество на услуга. Храните им винаги са били много на ниво, междувпрочем.
    Разбира се, има и други вериги, особено тези само за възрастни, които са в по-луксозен сегмент от 400-1000 долара на нощувка, и храните и питиетата са малко по-разнообразни и скъпи, но за мен разликата винаги е била минимална.

    До коментар [#5] от "nikolai":
    Аз също си организирам семейни почивки в наета къща например, но изисква повече усилие и не винаги ми се прави. Олл инклузива има предимството да не ти се налага да мислиш за нищо - размазваща отпускаща почивка. Междувпрочем, последната ни семейна ваканция беше в РИУ, в Кабо Сан Лукас. Като цяло обаче предпочитам Барчело, а от по-луксозните - Сикретс и Маджестик.

    Мисълта ми е, по-скоро се радвайте, че сериозни големи вериги с познанията и контактите си идват, най-сетне след 25 години. Тези вериги буквално създават туристическа индустрия и предпоставят правенето на пари в области като хранителна промишленост, транспорт, локални услуги и т.н. Локалните бутикови бизнеси никога няма да умрат, и за тях ще си има клиентела, но да мислите че РИУ не е качество, е много далеч от истината.

  • 10
    shumkar avatar :-|
    shumkar

    Държавата ни не можа, или не пожела да озапти мегаломанщината в строителството. Поне да беше с 2-3 етажа по-ниско. За мен е притеснително, че хотелът ще е от веригата Риу (не е лоша, напротив, много добро ниво на обслужване и кухня), в сегмента на средната класа, но щом ще е за семеен туризъм с деца, значи за по-млади. Има друго нещо, което на мен не ми харесва, но хотелите Рия се продават само чрез ТУИ, но това е проблем на собственика, и явно не го притеснява.
    [quote#9:"mirohero"]Не мисля, че някой в БГ има ноу-хау-то или логистиката и контрагентните им връзки, за да може да се конкурира като качество на услуга.[/quote]
    Има. Веригата от Златни пясъци "ГРИФИД хотели". Продава се изключително добре, гостите им са супер доволни. Реално и те работят по системата на "Риу", но не плащат данък за марката.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK