Арабският полет на Air Berlin
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Арабският полет на Air Berlin

Арабският полет на Air Berlin

Германската авиокомпания е на път да влезе под контрола на Etihad от Абу Даби. В противен случай бъдещето й е сериозно застрашено

Зорница Маркова
8226 прочитания

© reuters


Силт е най-северният германски остров, намира се в Северно море и въпреки ниските температури е любима туристическа дестинация на мнозина. Той е характерен с дългата си плажна ивица – около 40 км, интересната архитектура на къщите, девствената си природа.

Но не защото е толкова известен, до него има полети на Air Berlin от почти всички по-големи и не толкова големи германски градове – Дортмунд, Бремен, Дюселдорф, Ерфурт, Дрезден... Истинската причина е, че островът е любим на създателя и бивш изпълнителен директор на авиокомпанията Йоахим Хунолд, който, противно на бизнес логиката, е заредил самолетите на чести интервали до острова.

Това е само един малък пример за поредицата грешни решения, които са взимани от мениджмънта на втората по големина авиокомпания в Германия. Днес резултатът от тях е налице. Air Berlin, която лети и до София чрез придобитата неотдавна FlyNiki, се бори за своето оцеляване. Най-вероятният сценарий е тя да влезе под контрола на дружеството от Абу Даби Etihad. Ако това стане, на европейското небе ще се появи нов силен конкурент от Близкия изток. Ако ли пък не, бъдещето на германската компанията е сериозно застрашено.

Бизнес на червено

Червеното не е характерно само за логото на авиокомпанията с централа в Берлин. През последните години целият бизнес е на тъмночервено. Дружеството е на борсата, а от качването му досега цената на акцията е паднала над десет пъти. В момента книжата му се търгуват за малко над 1.70 евро. Според последните резултати за финансовото представяне през 2013 г., обявени в началото на седмицата, компанията е направила загуба през миналата година от 315.5 млн. евро и има над 800 млн. евро дългове. Собственият капитал е паднал до минус 186 млн. евро, при положение че предходната година е бил 130 млн. евро. Загубите се трупат вече шеста година. В момента тече план за преструктуриране, наречен "Турбина", който очевидно не може да изправи компанията на крака.

Според експерта в сферата на авиобизнеса Хайнрих Гросбонгард от консултантската компания Expairtise Communications има няколко причини Air Berlin да изпадне в положението, в което е в момента. От една страна, това е неефективното сливане с LTU през 2007 г. и сбърканите мениджърски решения, взимани от създателя и дългогодишен CEO на компанията Йоахим Хунолд, който беше на поста до 2011 г. Заради него са пускани полети до дестинации, зад които не е имало бизнес обяснение. "Като цяло Air Berlin не постигна две решаващи промени: трансформацията от дружество, което се управлява от собственика, в публична компания с акции на борсата; и смяната от успешен туристически и low cost превозвач в авиокомпания със собствена мрежа", коментира Гросбонгард пред "Капитал".

Към това има и някои други причини. Според специалистите в бранша авиокомпанията не успя да се наложи в нито една ниша – нито сред нискобюджетните превозвачи, нито в компаниите от ранга на Lufthansa. В същото време се съревновава с всички тях – както с евтините полети, така и с германския номер едно. Някои инвестиционни решения като придобиването на FlyNiki (а с това и полетите като този до София) пък натовариха ликвидността на дружеството. "Това, което в случая ме прави скептичен, е, че Ники Лауда никога не продава нещата евтино. Той е изпечен бизнесмен, който знае как в крайна сметка да изкара своята полза", каза Гросбонгард.

Спасителите от пустинята

Затова пред компанията не остават много полезни ходове, а и времето тече прекалено бързо. През последните седмици все по-упорито се спекулираше за нейното бъдеще. А то е силно обвързване с авиокомпанията от Абу Даби – Etihad, която в момента има 30% от германския превозвач. Водеха се упорити разговори арабският инвеститор да увеличи дела си до 49.9% и с това да придобие контрола над берлинчаните.

С този ход се целят две неща – от една страна, на него се гледа като на реална, а може би и последна възможност за германската компания да оцелее. От друга – това би бил удобен шанс за Etihad да стъпи здраво на европейския пазар. "Подобно на Emirates и Qatar Airways, Etihad няма кой знае какъв собствен пазар. Растежът се дължи на това, да се възползва от икономическите и географските предимства, като насочва пътникопотока по традиционните трасета към своите хъбове. Etihad се опитва да стъпи на пазарите, като придобива части от закъсали компании, като например Aer Lingus, Air Berlin, Darwin Airlines, Alitalia, Air Serbia и др., коментира политиката на арабската компания Гросбонгард. Още повече че планът е Etihad да слее бизнеса с този на Alitalia и така да създаде нов голям европейски играч под своята шапка.

Макар и желан и от двете страни, този сценарий обаче засега изглежда трудно постижим. Ако компанията от Абу Даби увеличи дела си в берлинския превозвач и го постави под своя контрол, европейската авиокомпания вече няма да е такава и ще загуби голяма част от международните си права. Затова конкурентите следят с интерес какви ще са промените, за да сигнализират институциите и да се опитат да спрат евентуалната сделка.

Временна спирка

Явно осъзнали невъзможността на плана, от Air Berlin представиха в началото на седмицата своите нови намерения. Вместо да придобие нови акции, Etihad дава заем срещу конвертируеми облигации в размер на 300 млн. евро. Представители от бранша веднага заподозряха скрит опит след време Etihad да увеличи собствеността си в авиокомпанията, като преобразува облигациите в акции. Отделно превозвачът ще пусне на пазара още облигации за 150 млн. евро. Арабският акционер удължи освен това срока за погасяване на стар заем от 2016 на 2025 г. С тази финансова инжекция трябва да се реализира нов, още по-агресивен спасителен план, съобщи мениджърът на компанията Волфганг Прок-Шауер. Подробности как трябва да се случи спасението обаче няма. Тепърва ще се разработва този план. Във всеки случай втората по големина авиокомпания в Германия трябва да се преобрази напълно и да бъде приложен нов бизнес модел. При промяната "няма да има табута. Всичко ще бъде подложено на проверка", каза изпълнителният директор на Air Berlin по време на обявената в последния момент телеконференция.

Експертите остават скептични за успеха на едно поредно преструктуриране. "Не виждам как със собствени сили Air Berlin ще постигне стабилност - каза Хайнрих Гросбонгард. - Разбира се, може да си представим още рязане на разходите, освобождаване на персонал и закриване на линии, но аз силно се съмнявам, че те биха обърнали посоката... Ако няма сделка с Etihad – поради каквито и да било причини – не виждам светло бъдеще за Air Berlin."

Доколко планът ще проработи или действително ще се стигне до сделка със самолетите от Абу Даби е само въпрос на време. Като се има предвид обаче загубата, обявена в началото на седмицата, е сигурно, че полетите до остров Силт изглеждат още по-нелогични. А доколко ще бъдат запазени другите дестинации, в това число и София, предстои да се види.

Силт е най-северният германски остров, намира се в Северно море и въпреки ниските температури е любима туристическа дестинация на мнозина. Той е характерен с дългата си плажна ивица – около 40 км, интересната архитектура на къщите, девствената си природа.

Но не защото е толкова известен, до него има полети на Air Berlin от почти всички по-големи и не толкова големи германски градове – Дортмунд, Бремен, Дюселдорф, Ерфурт, Дрезден... Истинската причина е, че островът е любим на създателя и бивш изпълнителен директор на авиокомпанията Йоахим Хунолд, който, противно на бизнес логиката, е заредил самолетите на чести интервали до острова.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    eurocali avatar :-|
    S.P.Q.R.

    На немски Sylt се произнася Зюлт.
    Ер Берлин летят до София вече директно и от Берлин-Тегел, не само от Виена с машините на Ники.

  • 2
    alien_s avatar :-|
    Jessika

    До коментар [#1] от "SPQR":

    Много точна информация :).

  • 3
    toshkan avatar :-|
    toshkan

    flyNiki не летят до София от миналата година. Не е зле информацията да се проверява преди да се пуска в статия...

  • 4
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Не съм ползвала още Air Berlin, моля ползвалите ги да споделят мнение.

  • 5
    Consumer avatar :-P
    Consumer

    До коментар [#4] от "Нефертити":

    Имам опит с флай Ники, мисля че вече са част от Еър Берлин. От Нюрнберг-Виена-София, брутални стюардеси, сервираха прилични сандвичи и оперираха с нови Ембраери.

  • 7
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    До коментар [#5] от "Consumer":

    Благодаря.

  • 8
    skydiver avatar :-|
    Skydiver

    До коментар [#1] от "SPQR":

    Неточно. Закриха София-Виена и направиха София-Берлин. А сега едва ли ще закрият точно тази линия, защото им излиза ефтино и е изгодна. По-скоро имат недостиг на добри източноевропейски линии.

  • 9
    owz46306052 avatar :-|
    owz46306052

    [quote#8:"Skydiver"]Неточно. Закриха София-Виена и направиха София-Берлин. А сега едва ли ще закрият точно тази линия, защото им излиза ефтино и е изгодна. По-скоро имат недостиг на добри източноевропейски линии. [/quote]

    Закриха София - Виена или обратно защото линията се натовари с почти 7 полета дневно - 4 на Аустриан, 1 на АирБГ и 2 на Ники. Освен това ценовата война беше страховита - Аустриан летеше с РедТикет на 84 Евро отиване и връщане... Най-ниската на Ники беше 129 Евро. Просто в един момент започнаха да летят с полупразни самолети и се отказаха... На следващият ден Аустриан махнаха редтикета и най-евтиното билетче стана от около 190 Евро... Сега пак има опция да намериш полет за 125 - 140 Евро, ама по-рядко.

    Ники се отърва от своите линии достатъчно прилично преди около година и половина. Големият му актив бяха и са в момента двата полета от Виена до Москва дневно, както и полетите до Испания, Египет и турските курорти. Самолетите пътуват с около 75% запълняемост на около 190 - 230 Евро на седалка... Което му позволи да иска висока цена за своята авиокомпания..

    А АирБерлин... определено ако не са Етихад, щяха да са гушнали букета... ама арабите определено имат интерес да помпат пари, нали за момента небето в Европа им е закрита зона... ако ги пуснат да правят вътрешни курсове, смятай че SkyTeam, KLM-AF, ще се чудят откъде им е дошло...

  • 10
    eurocali avatar :-|
    S.P.Q.R.

    [quote#8:"Skydiver"]Неточно. Закриха София-Виена [/quote]
    Не знаех. Преди няколко години летях често с НИКИ от Виена до София


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Професия "Game Dev"

Професия "Game Dev"

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK