"Софарма" с ръст на оборота и печалбата

Основната причина е повишението на продажбите в Русия и Украйна

От "Софарма" се надяват да разширят присъствието си в трите прибалтийски държави и Беларус.
От "Софарма" се надяват да разширят присъствието си в трите прибалтийски държави и Беларус.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
От "Софарма" се надяват да разширят присъствието си в трите прибалтийски държави и Беларус.
От "Софарма" се надяват да разширят присъствието си в трите прибалтийски държави и Беларус.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Продажбите на "Софарма" и печалбата й за първото тримесечие са се увеличили спрямо същия период на миналата година, показва неконсолидираният отчет на фармацевтичното дружество. В него са включени само индивидуалните резултати на "Софарма" без тези на дъщерни дружества като "Унифарм", "Момина крепост","Българска роза-Севтополис". През първите три месеца на тази година продажбите на "Софарма" са се увеличили с над 10% до 60.6 млн. лв., а още по-голям е ръстът на печалбата, която надминава 10 млн. лв.

Източен подем

Най-голямо увеличение на продажбите през първото тримесечие е имало в Украйна, Беларус и държавите от Балканския полуостров. По-малък ръст е имало в Русия и България, но тъй като това са основните пазари на "Софарма", с много по-висок оборот от останалите, там и процентното увеличение не е толкова голямо.

"Нещата се движат по план. Усеща се, че пазарът е по-бавен заради девалвацията, което изисква известно време за напасване на цените", обясни Пелагия Виячева, директор за връзки с инвеститорите на "Софарма". Тя посочи, че разполагат с местен дистрибутор на лекарства и това им помага. "Софарма" изнася медикаменти под собствена марка, произведени в България, a предприятието, което притежава в Украйна, е запазило своите брандове.

Преди няколко дни отчетът на "Медика", производител на лекарства и медицински изделия, също показа много добри резултати и продажби в Украйна. Дружеството, което е в една икономическа група със "Софарма", има ръст в приходите от източната държава основно заради продажбите на лекарството "Валериан". Друго дружество от групата - "Момина крепост", което произвежда медицински консумативи, отбеляза спад в продажбите и една от причините беше напрежението в Украйна и Русия. При "Софарма" обаче няма нещо извънредно, което да е повлияло силно на резултата за първото тримесечие, стана ясно от думите на директора за връзки с инвеститорите на компанията.

Планове занапред

Най-голям дял от продажбите на "Софарма" идват от руския пазар - 37%, при 26% от българския. Украинският е на трета позиция като част от оборота. Българската компания продължава да работи за разширение на пазарите си, става ясно от доклада. В началото на януари "Софарма" е платила окончателно увеличението на капитала на латвийската "Бриз" и така участието й е нараснало от 53% на 66%. Целта е разширяване на присъствието в трите прибалтийски държави и в Беларус, като в последната "Софарма" е купила складов комплекс и нови аптеки. Миналата година "Бриз" е придобила три вериги аптеки в Беларус, с което общо притежаваните от дружеството са нараснали на 91.

В доклада си за дейността от "Софарма" предупреждават инвеститорите за публикуване на невярна информация за компанията, включително на сайта sopharma.com. Истинският корпоративен сайт на производителя на лекарства е sopharma.bg, а според информацията на другия той е на Bulgrian pharmaceutical group ("Българска фармацевтична група"). В Търговския регистър няма информация за регистрирана компания с такова име в България.

Финансови данни на "Софарма" (неконсолидирани)
Показател (в хил. лв.)I.-III.2014I.-III.2013
Печалба10 1049 090
Общо приходи60 63955 086
Общо разходи49 41444 782
Активи557674549136
Източник: Отчет на дружеството

Пазарите на "Софарма"
ДържаваПродажби (I.-III.'14, в хил.лв.)Промяна за година
Русия188377%
България135583%
Украйна823727%
Кавказ и Центр. Азия3153-44%
Полша238810%
Турция*1403 -  
Прибалтика947-24%
Балкани79069%
Беларус69195%
Други112023%
* за Турция няма износ през първото тримесечие на 2013 г. 
Източник: Доклад за дейността