С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 8 май 2014, 16:42, 5110 прочитания

"Мобилтел" омекотява спада на приходите и печалбата

Мобилният оператор продължава да губи пазарен дял и да отписва потребители

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Броени дни след като мексиканският телеком магнат Карлос Слим внесе официално документи за разрешение от българските регулатори да придобие мажоритарния контрол над Telekom Austria, българското звено на австрийския оператор "Мобилтел" дава първи признаци на потенциално стабилизиране на финансовото си състояние. Което може да се приеме и като сигнал, че опитите за преструктуриране на водещата GSM компания в България са на път да започнат да дават резултат. Мобилният оператор отчете сравнително по-малък спад на приходите и печалбата през първото тримесечие на годината. Това може да е признак за омекотяване на свободното падане, в което беше изпаднал телекомът през последната година.

През цялата 2013 г. приходите на "Мобилтел" се свиха с почти 15%, а печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) се срина с 23% спрямо предходната година. Финансовият отчет за първото тримесечие на Telekom Austria (мажоритарният собственик на българския оператор) дава обнадеждаващи сигнали за нормализиране на ситуацията в компанията. Приходите на "Мобилтел" в периода януари-март 2014 г. възлизат на 91.2 млн. евро, което е спад с 6.4% спрямо същите три месеца на предходната година. Тогава постъпленията на мобилния оператор бяха 97.5 млн. евро. EBITDA спада с 5.8% до 37.1 от 39.4 млн. евро спрямо същия период през 2013 г. За сравнение, през четвъртото тримесечие на изминалата година печалбата преди лихви, данъци и амортизации се срина с 25.7% до 31.9 млн. евро, а приходите бяха надолу с 10.3% до 99.4 млн. евро. Въпреки че става дума за различни периоди, първите три месеца дават нужната светлина в тунела, в който изпадна "Мобилтел", и надежди, че компанията ще може отново да излезе на здравословен растеж.  

Привидна стабилизация
 
През последните финансови отчети като обяснение за резкия спад на приходите и печалбата на българския оператор бяха посочвани свитото потребление и силният регулаторен натиск относно цените за терминиране на разговорите (цени на едро), както и на крайната стойност на разговорите в роуминг. Австрийският собственик посочва във финансовия си отчет, че "политическата и макроикономическата ситуация в България се е стабилизирала в някаква степен" през първото тримесечие на годината. От Telekom Austria обаче посочват, че намаляването на цените на едро на мобилните разговори и в началото на 2014 г. (ефективно последната корекция е в сила от 1 януари) продължава да оказва негативен натиск върху приходите на "Мобилтел".


Австрийският собственик обяснява, че в момента ръководството на българския оператор реагира на тази ситуация, като оптимизира разходите и залага все повече на мобилния пренос на данни, както и на фиксирани услуги като телефон и интернет. Резултатите от първата мярка като че ли дават резултат с по-малкия спад на приходите и печалбата спрямо предишните периоди. По втората има противоречиви данни. От една страна, българският телеком отчита ръст от 33.9% на абонатите, които ползват мобилен интернет, а средномесечните приходи от фиксирана линия (ARPL) се увеличават с 5.9% до 14.3 евро. От друга страна, има спад с 5.5% на клиентите на стационарни услуги (телефон и интернет) до 154.4 хил. през първото тримесечие спрямо 163.4 хил. през същия период на предходната година. В отчета е отбелязано и подновяването на лиценза за мобилни честоти в диапазона 900 и 1800 MHz за десет години, за което мобилният оператор плати 30.2 млн. евро. Любопитен момент във финансовите резултати на компанията майка е, че Telekom Austria е платила за същата услуга в Словения 64.3 млн. евро.

Кой е по-по-зле?
 
Друга негативна тенденция, която продължава да съпътства резултатите на "Мобилтел", е загубата на пазарен дял като брой абонати. През миналата година трите телекома отписаха стотици хиляди абонати, като промениха отчитането на активните SIM карти, и според отчета на Telekom Austria проникването на мобилни услуги в страната в момента е 144.6%. Това оказа еднократен положителен ефект върху средния месечен приход от абонат (ARPU), като в края на годината и трите телекома отчетоха повишение на този показател. Но през първото тримесечие на 2014 г. отново се поднови тенденцията за спад на ARPU, като двата водещи мобилни оператора "Мобилтел" и "Глобул" отчетоха понижение съответно от 1.7% до 11.74 лв. и 5.3% до 10.60 лв. Разликата в броя потребители между двата телекома се стопява, като надпреварата е не кой ще привлече повече нови клиенти, а кой ще успее да задържи повече от настоящите си абонати.

През първото тримесечие "Мобилтел" отчита с около 100 хил. по-малко потребители спрямо последните три месеца на 2013 г., или 4.1 млн. клиенти, докато при "Глобул" те са намалели с 24 хил. до 3.97 млн., като обяснението на двете компании е в сезонното и допълнително отписване на предплатени SIM карти. По този начин вторият на GSM пазара играч стопява разликата с лидера. Двете компании се опитват да закрепят позициите си, като увеличават броя на потребителите на договор. При "Мобилтел" през периода януари-март процентът на абонаментните планове достига 79.4% от общата клиентска база, а при "Глобул" има ръст от 2% до 3.2 млн. SIM карти на договор.



Финансови резултати на "Мобилтел" (в млн. евро)
  I-III 2014 I-III 2013 Изменение в %
Приходи 91.2 97.5 -6,40%
EBITDA* 37.1 39.4 -5,80%
ARPU (в евро)** 6 6.1 -1,70%
* Забележка: EBITDA е печалбата преди данъци, лихви и амортизации
**ARPU - средномесечен приход от абонат

Източник: Финансовия отчет на компанията-майка Telekom Austria

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Главболгарстрой" отвори представителен офис в Брюксел "Главболгарстрой" отвори представителен офис в Брюксел

Инициативата ще осигури на компанията достъп до идеи, модерни подходи и технологии в строителната индустрия

8 дек 2019, 276 прочитания

Маратонът: месеци тичане в EXCEL Маратонът: месеци тичане в EXCEL

По-лесно е да пробягаш 42 километра, отколкото да организираш голямо спортно събитие

7 дек 2019, 713 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Декатлон България" ще открие още два магазина

Дружеството за имоти на веригата е купило терен в Пловдив и е наело обект във Варна

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10