С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 9 май 2014, 8:30, 3395 прочитания

Бизнесът на държавните фирми в транспорта остава труден

Появяват се първи индикации за ръст на товарооборота на железниците

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Финансовите резултати на държавните фирми в транспорта остават под влиянието на кризата и високата задлъжнялост на някои от тях, а отдадените концесии в сектора очаквано взимат дял от бизнеса им. Отчетите за първото тримесечие на годината все пак изглеждат стабилни, но това се дължи основно на оптимизирани разходи. Най-тежко остава положението в железопътния транспорт, където дори товарните превози работят на загуба, а проблемът със задлъжнялостта продължава да стои неразрешен.

От държавно в частно


След като през миналата година компанията "БМФ Порт Бургас", зад която стои бизнесменът Кирил Домусчиев, пое концесията и на терминала за контейнери "Бургас-запад" (преди това той получи концесията и на двата терминала за насипни товари), пристанището в морския град отчете чувствително свиване на приходите с повече от 64% до 1.9 млн. лв. в края на март 2014 година спрямо първото тримесечие на предходната година. В отчета на дружеството този факт се обяснява с пренасочване на товари към концесионера, особено на зърнените храни, цимента и сярата, които традиционно преминават през пристанището. Наполовина по-малко е преминалият през доковете скрап, което е следствие на пазарните тенденции, става ясно от отчета.

Във Варна тримесечието започва с чувствителен ръст на печалбата до 1.5 млн. лв., за което допринася свиването на разходите и особено тези за външни услуги, обясняват в отчета си от държавната компания. Това до някаква степен е успяло да компенсира загубата на големи клиенти като "Мерск България" и "Ем Ес Си България", прехвърлили се от Варна към Бургас. С печалба започва годината и речното "Пристанище Русе", въпреки че през миналата година държавната компания се раздели с един от терминалите си, като концесионерът се свързва с банкера Цветан Василев. Компанията отчита увеличение на обработените количества насипни товари като въглища, зърнени храни и фуражи, насипни химикали и торове.

Един очакван резултат



Не така стоят нещата за "Летище София", което очаквано отчита по-ниска печалба спрямо същия период за миналата година. През 2013 година летището продаде земя за близо 8 млн. лв., което наду финансовите му резултати. Ако се изолира ефектът на това събитие, печалбата в края на март спрямо същия период на предходната година е с 636 хил. лв. по-малка и възлиза на 679 хил. лв., пише в отчета на софийското летище. В комбинация с отсъствието на единична сделка за продажба в края на миналата година дружеството изгуби ключов клиент в лицето на "България ер" след като авиационното подразделение на "Химимпорт" "Бългериан еъруейз груп" влезе в бизнеса с наземното обслужване на самолетите на летище София чрез покупката на дял в "Суиспорт България". От отчета на "Летище София" за тримесечието става ясно, че е загубен и още един клиент - ALITALIA, който е преминал към друг наземен оператор. Така ръстът на броя на пътниците, който е 7.3%, не може да компенсира трудностите пред държавната компания. 

Товарооборотът се покачва

Макар резултатите от дейността на транспортните компаниите да са разнопосочни, индикации за подобрение при товарооборота има, като това се вижда от отчетите на железопътните дружества. Макар да започва годината със загуба от 3.1 млн. лв., "БДЖ - Товарни превози" има ръст на превозените товари с 19.5% и покачване на приходите със 7% до 30.5 млн. лв. Любопитна е статистиката за структурата на превозените по релсов път товари по видове, тъй като по нея може да се съди за състоянието на бизнеса на основните клиенти на превозвача - химически, торови заводи, добивни дружества и компании за скрап. При превоза на твърди минерални горива, които са с дял от около 50% в общия обем на товарите, има увеличение, докато при рудите и металните отпадъци се наблюдава понижение. Това е неблагоприятна тенденция за превозвача, тъй като традиционно рудите и скрапът се транспортират на по-големи разстояния, от което и приходите са по-големи. Дружеството отчита негативи през тримесечието заради планирани, но неизпълнени превози поради започнали ремонти на железопътна инфраструктура.

Потвърждение за ръст на превозените товари дава и "Национална компания Железопътна инфраструктура", която събира такси от използването на релсовия път. Въпреки това дружеството отчита загуба от 13.5 млн. лв. в началото на годината, за което влияние оказват по-ниските тарифи, въведени с цел стимулиране на товарните превози с железопътен транспорт. От отчета на компанията е видно, че са направени постъпки за редуциране на задълженията, като има подобрение и при събиране на вземанията, които в края на март достигат до 127.3 млн. лв., 96% от които са от "Холдинг БДЖ" и дъщерните му дружества. Проблемът със задлъжнялостта остава да тежи върху баланса и на "Български пощи". Те дължат близо 24 млн. лв. на електроразпределителни дружества, а отделно имат облигационна емисия за 29 млн. лв. През първото тримесечие пощите реализират печалба от 459 хил. лв. при загуба от 1.5 млн. лв. през същия период на миналата година. Подобрението се дължи освен на по-голямата държавна субсидия и на увеличаване на дейността в сегмента куриерски услуги, от продажбите на винетки, от пощенските пратки в чужбина и доставката на рекламни каталози.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Германската Offerista придоби платформата Broshura.bg 1 Германската Offerista придоби платформата Broshura.bg

Те ще слеят технологията си за онлайн брошури с цел да станат лидер на европейския пазар

19 яну 2020, 869 прочитания

Lime напуска 12 пазара в търсене на печалба Lime напуска 12 пазара в търсене на печалба

Компанията ще съкрати 100 души глобално, или 14% от персонала си

19 яну 2020, 1082 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Дългото сбогуване

Защо западните инвеститори напускат България и какви са рисковете от това

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10