Бизнесът на държавните фирми в транспорта остава труден
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнесът на държавните фирми в транспорта остава труден

Железопътният транспорт продължава да трупа загуби въпреки тенденцията за увеличаване на трафика

Бизнесът на държавните фирми в транспорта остава труден

Появяват се първи индикации за ръст на товарооборота на железниците

Гергана Михайлова
3575 прочитания

Железопътният транспорт продължава да трупа загуби въпреки тенденцията за увеличаване на трафика

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Финансовите резултати на държавните фирми в транспорта остават под влиянието на кризата и високата задлъжнялост на някои от тях, а отдадените концесии в сектора очаквано взимат дял от бизнеса им. Отчетите за първото тримесечие на годината все пак изглеждат стабилни, но това се дължи основно на оптимизирани разходи. Най-тежко остава положението в железопътния транспорт, където дори товарните превози работят на загуба, а проблемът със задлъжнялостта продължава да стои неразрешен.

От държавно в частно

След като през миналата година компанията "БМФ Порт Бургас", зад която стои бизнесменът Кирил Домусчиев, пое концесията и на терминала за контейнери "Бургас-запад" (преди това той получи концесията и на двата терминала за насипни товари), пристанището в морския град отчете чувствително свиване на приходите с повече от 64% до 1.9 млн. лв. в края на март 2014 година спрямо първото тримесечие на предходната година. В отчета на дружеството този факт се обяснява с пренасочване на товари към концесионера, особено на зърнените храни, цимента и сярата, които традиционно преминават през пристанището. Наполовина по-малко е преминалият през доковете скрап, което е следствие на пазарните тенденции, става ясно от отчета.

Във Варна тримесечието започва с чувствителен ръст на печалбата до 1.5 млн. лв., за което допринася свиването на разходите и особено тези за външни услуги, обясняват в отчета си от държавната компания. Това до някаква степен е успяло да компенсира загубата на големи клиенти като "Мерск България" и "Ем Ес Си България", прехвърлили се от Варна към Бургас. С печалба започва годината и речното "Пристанище Русе", въпреки че през миналата година държавната компания се раздели с един от терминалите си, като концесионерът се свързва с банкера Цветан Василев. Компанията отчита увеличение на обработените количества насипни товари като въглища, зърнени храни и фуражи, насипни химикали и торове.

Един очакван резултат

Не така стоят нещата за "Летище София", което очаквано отчита по-ниска печалба спрямо същия период за миналата година. През 2013 година летището продаде земя за близо 8 млн. лв., което наду финансовите му резултати. Ако се изолира ефектът на това събитие, печалбата в края на март спрямо същия период на предходната година е с 636 хил. лв. по-малка и възлиза на 679 хил. лв., пише в отчета на софийското летище. В комбинация с отсъствието на единична сделка за продажба в края на миналата година дружеството изгуби ключов клиент в лицето на "България ер" след като авиационното подразделение на "Химимпорт" "Бългериан еъруейз груп" влезе в бизнеса с наземното обслужване на самолетите на летище София чрез покупката на дял в "Суиспорт България". От отчета на "Летище София" за тримесечието става ясно, че е загубен и още един клиент - ALITALIA, който е преминал към друг наземен оператор. Така ръстът на броя на пътниците, който е 7.3%, не може да компенсира трудностите пред държавната компания. 

Товарооборотът се покачва

Макар резултатите от дейността на транспортните компаниите да са разнопосочни, индикации за подобрение при товарооборота има, като това се вижда от отчетите на железопътните дружества. Макар да започва годината със загуба от 3.1 млн. лв., "БДЖ - Товарни превози" има ръст на превозените товари с 19.5% и покачване на приходите със 7% до 30.5 млн. лв. Любопитна е статистиката за структурата на превозените по релсов път товари по видове, тъй като по нея може да се съди за състоянието на бизнеса на основните клиенти на превозвача - химически, торови заводи, добивни дружества и компании за скрап. При превоза на твърди минерални горива, които са с дял от около 50% в общия обем на товарите, има увеличение, докато при рудите и металните отпадъци се наблюдава понижение. Това е неблагоприятна тенденция за превозвача, тъй като традиционно рудите и скрапът се транспортират на по-големи разстояния, от което и приходите са по-големи. Дружеството отчита негативи през тримесечието заради планирани, но неизпълнени превози поради започнали ремонти на железопътна инфраструктура.

Потвърждение за ръст на превозените товари дава и "Национална компания Железопътна инфраструктура", която събира такси от използването на релсовия път. Въпреки това дружеството отчита загуба от 13.5 млн. лв. в началото на годината, за което влияние оказват по-ниските тарифи, въведени с цел стимулиране на товарните превози с железопътен транспорт. От отчета на компанията е видно, че са направени постъпки за редуциране на задълженията, като има подобрение и при събиране на вземанията, които в края на март достигат до 127.3 млн. лв., 96% от които са от "Холдинг БДЖ" и дъщерните му дружества. Проблемът със задлъжнялостта остава да тежи върху баланса и на "Български пощи". Те дължат близо 24 млн. лв. на електроразпределителни дружества, а отделно имат облигационна емисия за 29 млн. лв. През първото тримесечие пощите реализират печалба от 459 хил. лв. при загуба от 1.5 млн. лв. през същия период на миналата година. Подобрението се дължи освен на по-голямата държавна субсидия и на увеличаване на дейността в сегмента куриерски услуги, от продажбите на винетки, от пощенските пратки в чужбина и доставката на рекламни каталози.

Финансовите резултати на държавните фирми в транспорта остават под влиянието на кризата и високата задлъжнялост на някои от тях, а отдадените концесии в сектора очаквано взимат дял от бизнеса им. Отчетите за първото тримесечие на годината все пак изглеждат стабилни, но това се дължи основно на оптимизирани разходи. Най-тежко остава положението в железопътния транспорт, където дори товарните превози работят на загуба, а проблемът със задлъжнялостта продължава да стои неразрешен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    purple_rain avatar :-|
    purple_rain

    Голяма мъка,както се вижда държавните компании не се управляват добре.Качественото им управление успя да докара и печелившите товарни превози на БДЖ да са на загуба,още по-странно е,че компанията която управлява жп инфраструктурата и тя е на загуба.А пощите ако не е държавната субсидия не ги виждам.Държавата не и е работа да развива бизнес,но заради синдикатите и популизъм отказва да приватизира и концесионира тези компании.

  • 2
    yori756 avatar :-|
    16bit

    Абсолютно съм съгласна. Държавните предприятия като цяло са на доста ниско ниво и предлагат ужасяващи като качество услуги. Нито БГ Пощи, нито БДЖ могат да предлагат качествена услуга. Частниците се справят в пъти по-добре, работят на печалба и дори успяват да осигуряват по-добри заплати на служителите си. Крайно време е да се усетим, че епохата на комунизма мина и че нямаме нужда от паразитни държавни предприятия с некадърно управление и заглъхващи функции.

  • 3
    dimitrov21 avatar :-|
    дурак

    До коментар [#1] от "purple_rain":


    До коментар [#2] от "yori":

    ........................................
    и двамата сте прави , държавата е лош стопанин

    но чудесен Благодетел ...

    държавният монопол -генериращ Данъци
    се трансформира в Частен монопол - Негенериращ данъци

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    В справката липсва РВД, наричано на политически език "онова"-то. Почнат ли коалиционни преговори, първият въпрос е, какъв дял ще получат в "онова". 163 милиона лева въздушни такси за прелитане над България, накрая в бюджета влизат 5-10 милиона. Всичко останало - плячкосано. Нещо повече, това е мястото на "сетълмънт", където политическите субекти изравняват суми и прихващат задлъжения за управленски услуги. Вместо 2 милиона в офшорната ти сметка, 4 деловодителки на по 35 хиляди лева месечна заплата ще ти се отчитат 1 година на теб. Това е схемата.

  • 5
    sasoss avatar :-|
    sasoss

    Ето защо министъра на PR... ох, извинете...на транспорта изчезна от медиите. В капак с нерешения проблем с разрешителните с Турция, явно министъра е решил да се сниши и да намали усилията на PR фронта.

  • 6
    nach avatar :-|
    Nach

    Държавните предприятия от край време си страдат от това, че се управляват некадърно. Както и да го гледаме, частните компании си гонят интересите и заради това имат по-добри резултати във всяко отношение. БДЖ затъва от години и никой държавник не е имал волята да се заеме сериозно с тази компания. Единствено ГЕРБ се опитаха да направят някаква реформа но всичко пропадна с идването на правителството на сина на Димитър Станишев и ортака на Ахмет Доган. Очаквам в най-скоро и там да валят едни кредити..., едно смучене..., докато не си напълнят мишите торбички няма да се откажат...

  • 7
    kaka_maka avatar :-|
    Мис А.

    Много отдавна БДЖ и Български пощи трябваше да бъдат приватизирани! Много, много отдавна. Късничко им е вече.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Сладка зона

Сладка зона

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK