Продажбата на "Пикадили" е пред приключване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Продажбата на "Пикадили" е пред приключване

В момента веригата има 54 магазина в страната, включително 22 магазина за ежедневно пазаруване "Пикадили Daily"

Продажбата на "Пикадили" е пред приключване

След одобрението на КЗК финалът на сделката с "АП Март" се очаква до средата на юни

8424 прочитания

В момента веригата има 54 магазина в страната, включително 22 магазина за ежедневно пазаруване "Пикадили Daily"

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Купувачът очаква потребителите да се насочат към супермаркети с повече български стоки.

Белгийската група Delhaize вече може да се раздели с българските си магазини "Пикадили", след като сделката получи одобрение от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) миналата седмица. Купувач е свързаната със старозагорския производител на яйца и птици "Градус" "АП Март". Така само три години след като белгийците влязоха в страната, веригата за бързооборотни стоки отново ще стане българска собственост. Според източници на "Капитал Daily" сделката ще бъде финализирана до средата на следващия месец. Цената засега не се съобщава.

Не пречи на конкуренцията

За намеренията на Delhaize да се оттегли от България се разбра в края на февруари, когато белгийската група публикува съобщение на сайта си. Месец по-късно новосъздаденото "АП Март" уведоми антимонополното ведомство за намерението си да стане едноличен собственик на "Пикадили". Решението на КЗК беше публикувано на 22 май, но е взето две седмици преди това. То подлежи на незабавно изпълнение, въпреки че е предвиден двуседмичен срок за обжалване.

Според комисията сделката няма да засегне конкуренцията, тъй като участниците в концентрацията са предприятия, които не работят на един и същ пазар. Купувачът все още не осъществява стопанска дейност, тъй като е регистриран едва на 13 март 2014 г. Акционерите на "АП Март" също не работят чрез контролираните от тях предприятия на едни и същи или свързани пазари с тези, на които e активно "Пикадили".

Намеренията на купувача

Бъдещият собственик на веригата "АП Март" е с капитал 50 хил. лв., като акциите са разпределени поравно между Ангел Ангелов и Петър Дудоленски. Първият е син на Иван Ангелов, който заедно с брат си Лука притежава най-големия производител на пилешко месо в страната "Градус". От основаването й в началото на 90-те години на миналия век старозагорската група значително разшири бизнеса си и днес произвежда в затворен цикъл. Братята Ангелови притежават също фабриката за слънчогледово олио "Бисер олива", винарната "Анжелус естейт", имат и имотни проекти. Петър Дудоленски също работи в областта на инвестициите в имоти.

Според подадените в КЗК документи със сделката "АП Март" цели да навлезе на пазара на търговия на дребно с бързооборотни стоки в супермаркети, хипермаркети, дискаунтъри и смесени магазини за търговия с хранителни и нехранителни стоки. От фирмата посочват, че по този начин още една от търговските вериги в страната ще бъде управлявана от българско дружество. Очакванията на купувача са, че българските потребители ще се насочат към супермаркети с повече асортимент от български стоки и услуги. Сред намеренията на новия собственик е и да преструктурира бизнеса, за да направи предприятието по-ефективно.

"Пикадили" на пазара

В момента "Пикадили" е седма по приходи сред веригите в търговията с бързооборотни стоки. Според анализите на маркетинговата агенция iCAP тя държи приблизително 2% пазарен дял с продажби от около 220 млн. лв. за 2013 г. Макар че от влизането си в страната през 2011 г. белгийската група успя да увеличи приходите на веригата с близо 20%, първоначалните й планове за разрастване с по 15 магазина на година не се сбъднаха. Една от причините за това е насочването й към качествени, но по-скъпи продукти точно в разгара на кризата - концепция, която по-късно беше променена. Като успех може да се отчете навлизането й в сегмента на малките обекти за ежедневно пазаруване с марката "Пикадили Daily". В момента компанията има 54 магазина в 9 града в страната, включително 22 "удобни магазина" (convenience stores) в София и Варна.

Още акции

Белгийската група влезе в България през сделка за сръбската група "Делта Макси", част от която беше "Пикадили". Формално мажоритарен собственик на българската верига с 96.7% от капитала е регистрираното в Люксембург Lion Retail Holding на Delhaize Group, а останалите 3.3% се държат от Delhaize Serbia, която от своя страна е собственост на Lion Retail Holding.

Справка в Търговския регистър показва, че на 21 май - само ден преди КЗК да обяви положителното си решение за сделката, капиталът на "Пикадили" е бил увеличен с малко над 16 млн. лв. до 196 млн. лв. Новите акции са придобити от Lion Retail Holding. Подобни увеличения обикновено се правят преди продажба с цел изчистване на взаимоотношенията (най-често заеми) между свързани предприятия. Промяната най-вероятно ще бъде отразена в договора с "АП Март", тъй като според първоначалното споразумение, представено в КЗК, обект на продажбата са 1.8 млн. акции с номинал 100 лв. Там обаче се посочва, че предмет на сделката са всички акции, формиращи капитала на "Пикадили", които ще бъдат закупени едновременно.

"Т-Маркет" с 15 хил. лв. глоба заради промоция

Върховният административен съд (ВАС) потвърди окончателно решение на Комисията за защита на потребителите (КЗП) за нелоялна търговска практика при провеждане на промоция от страна на "Максима България", собственик на търговската верига "Т-Маркет". Това съобщи КЗП, цитирана от "Медиапул". Законът за защита на потребителите предвижда глоба от 15 хил. лв. Производството е по жалба на потребител във връзка с промоция, при която клиентите на веригата събират точки при пазаруване, срещу които могат да закупят промоционални домакински съдове на преференциална цена. Търговецът обаче не е информирал клиентите си, че не се ангажира да поддържа наличности на предлаганите промоционални домакински съдове за готвене през целия период на промоцията, който трае близо 4 месеца. Тази информация е съществена и липсата й е в ущърб на икономическите интереси на потребителите, е решил съдът.

7 коментара
  • 1
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Чакаме да приключи.

  • 2
    georgi_eftimov avatar :-(
    georgi_eftimov

    Градус не са най-големият производител на пилешко месо в България. Моля проверете си данните със съюза на птицевъдите в България!

  • 3
    kadiyata avatar :-P
    Белият Негър

    Купува се бизнес за точене на кинти. Прекрасно

  • 4
    qfh41354116 avatar :-|
    qfh41354116

    "Една от причините за това е насочването й към качествени, но по-скъпи продукти точно в разгара на кризата - концепция, която по-късно беше променена"
    да, сега продават скъпи и долнокачествени продукти...

  • 5
    pwn50364921 avatar :-|
    pwn50364921

    Щом планират да назначат грък за изпълнителен директор, който е и с доста съмнителна репоутация, със сигурност няма да просперира тази верига...

  • 6
    schopenberg avatar :-|
    Schopenberg

    Дано успеят новите от Пикадили. Бих се замислил на тяхно място, защо никой от утвърдените на пазара не се натиска. Не вярвам на Delhaize жена му да се е нацупила и от каприз да са си вдигнали чукалата. :)

  • 7
    anonymousx avatar :-|
    anonymousx

    Жалко ще е да изчезнат добрите вносни стоки и да се заменят, напр. с български бисквити с мишки и хлебарки, или дори тоалетна хартия със същото:

    http://www.blitz.bg/news/article/190374

    http://gospodari.com/?go=video&p=detail&videoId=8216

    http://i.imgur.com/S3k5Fvf.jpg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK