Бизнес полетите започват да се съживяват
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнес полетите започват да се съживяват

Reuters

Бизнес полетите започват да се съживяват

Икономическото възстановяване помага на сектора, но перспективите за търсенето на нови самолети са слаби

2825 прочитания

Reuters

© Reuters


С подобряването на много икономики по света бизнес полетите постепенно се възстановяват, но въпреки това голяма част от самолетите остават на земята. Причината е свръхпредлагането на машините точно преди глобалната криза и последвалата рецесия, отбелязва Reuters в анализ по темата. По изчисления на агенцията около 2750 самолета все още са паркирани в хангарите по света. Това на практика потиска цените на машините, особено на по-старите, и помрачава перспективите пред производители като Bombardier, Gulfstream и Cessna.

Изчезналото търсене

Някои компании свиват разходите си за корпоративни пътувания с частни полети, като ограничават и употребата на корпоративни самолети за лични нужди на мениджърския си екип. Така при наличието на съществен брой самолети, които в момента не летят, за бизнеса е доста по-трудно да оправдае новите покупки, обяснява пред Reuters Роланд Винсънт, президент на Rolland Vincent Associates. Управляваното от него консултантско дружество работи с базираната в Утика, Ню Йорк, изследователска компания за авиопазара JetNet.

"Все едно имате много автомобили, паркирани пред дома си – ако не ги използвате кой знае колко много, няма да тръгнете да си купувате нов", обяснява Винсънт.

Възстановяването на бизнес полетите в различните части на света се случва с неравномерни темпове и е изправено пред доста препятствия. Според цитирано от Reuters глобално проучване за частната авиация, включително хеликоптери и чартърни полети, през първото тримесечие на 2014 г. летателните часове са се свили с 2% спрямо година по-рано. Изследването е на базираната в Чикаго Jet Support Services Inc (JSSI), която предоставя услуги за авиацията. Данните на компанията сочат, че до края на първото тримесечие летателните часове са се увеличили в Азия, Европа и Близкия изток, докато в САЩ и Латинска Америка се наблюдава спад. По наблюдения на JSSI ефект за по-слабото представяне на сектора в САЩ е оказала тежката зима, която е потиснала търсенето на полети, докато политическите процеси в Източна Европа и по-бавният икономически растеж в Азия са оказали влияние върху полетите в тези региони.

Растящ оптимизъм

Търсенето обаче би трябвало да се възстанови през пролетта, посочва главният изпълнителен директор на JSSI Нийл Буук. "С подема на икономиката като цяло очакваме да видим и по-бърз темп на увеличаване на летателните часове", отбелязва той.

Подобни сигнали идват и от наблюденията на Федералната въздухоплавателна администрация (FAA) за по-дългосрочните тенденции в сектора. Според данните на FAA за излитанията и кацанията в периода април 2013 – март 2014 г. бизнес пътуванията в САЩ, който е най-големият пазар в сегмента, са се увеличили с 3.4%. За сравнение, отчетеният ръст за предходния 12-месечен период е бил с едва 0.3%, припомня Reuters. Същевременно заради високите темпове на производство на самолети в периода 2005-2009 г. средният брой летателни часове на самолет остава под пиковите стойности, отчетени през 2007 г., точно преди финансовата криза, допълва агенцията.

С подобряването на много икономики по света бизнес полетите постепенно се възстановяват, но въпреки това голяма част от самолетите остават на земята. Причината е свръхпредлагането на машините точно преди глобалната криза и последвалата рецесия, отбелязва Reuters в анализ по темата. По изчисления на агенцията около 2750 самолета все още са паркирани в хангарите по света. Това на практика потиска цените на машините, особено на по-старите, и помрачава перспективите пред производители като Bombardier, Gulfstream и Cessna.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.