С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 2 юни 2014, 18:42, 6070 прочитания

Минаваме към по-технологични продукти

Интервю с Красимир Копчев, изпълнителен директор на "Идеал стандарт - Видима"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Красимир Копчев пое поста изпълнителен директор на производителя на санитарна арматура и керамика "Идеал Стандарт - Видима" през 2012 г. след пенсионирането на Васил Кънев. В компанията той работи вече повече от 36 години. Заводът в Севлиево е собственост на Ideal Standard International (преди American Standard) и е най-голямата производствена мощност в групата. В него работят близо 3100 души (около една трета от заетите в цялата компания). От 1992 г., когато American Standard стъпва в България, създавайки смесено предприятие с "Видима", до края на миналата година в завода в Севлиево са инвестирани над 120 млн. евро. Заради въвеждането на нови производства през годините за същия период производствените обеми са увеличени девет пъти - от 800 хил. броя фитинги до 7.2 млн. изделия общо (фитинги и керамика). През 2013 г. компанията обнови продуктовата си листа с около 10%, като пусна на пазара 828 нови изделия.

Как приключи 2013 г. за вас?

- Имаме лек спад на приходите, но като цяло резултатите ни са добри. Отчитаме увеличение на печалбата от основна дейност. Ако за 2012 г. оперативната ни печалба беше 2 млн. лв., за миналата година е 10 млн. лв.

Къде са основните ви пазари и излязохте ли на нови през миналата година?



- Като структура ние сме производител, а продава нашата компания майка. Но основните пазари, на които оперираме, са в Западна Европа, като най-големите са Германия, Франция, Обединеното кралство и Италия. Имаме продажби също в Скандинавския регион и Източна Европа, но те са по-малки. Много добре вървят продажбите в Близкия изток - Саудитска Арабия, Кувейт, Дубай. Дори малко ни изненадаха, защото пристигнаха много поръчки, на което трудно се реагира бързо. Но това е хубаво. Там строителният пазар се развива много добре.

Казахте, че вие сте производител. А как са организирани продажбите в групата?

- Търговската дейност е разделена на клъстери в групата. В Севлиево се намира т.нар. "Клъстер България". Това е търговската организация, която се занимава с маркетинга и продажбите в 12 държави - от Източна Европа, през Балканския полуостров до прибалтийските републики, а от тази година и Хърватия и Словения.

Има ли трудни и лесни пазари?




- Ние произвеждаме продаваема стока. При нас продажбите са функция на строителството в една държава. Ако строителният бизнес не се развива, се продава по-малко. Износът ни е около 90%. На вътрешния пазар предимството ни е, че работим отдавна, познати сме добре. Освен за ново строителство продуктите ни се използват и за ремонти.

Известно е, че големите производители привличат и други компании. Кои фирми "дойдоха" заради вас в Севлиево?

- Още през 2000 г. започнахме процес на аутсорсване на някои дейности. Стараем се да запазим основната дейност, нашата компетентност е разработването на продукти и производството. Отделихме например поддръжката на машините и съоръженията в самостоятелна фирма. Това са 70-80 души, които обслужват нас, обслужват и други клиенти. Имаме 7-8 такива фирми. Другият вариант е да търсим кооперанти наоколо. Имаме около 100 - 150 души, които работят за нас по този начин в региона. Те си инвестират, създават си работни условия и произвеждат за нас. Друг процес, който се наблюдава от 2005-2006 г., е, че наши поддоставчици от Западна Европа започнаха да инвестират в България. Например гъвкавите връзки, които се използват под батериите, са на испанската Industrias Mateu (собственик на "Булмат" в Добрич - бел. ред.). Те дойдоха да произвеждат в България, защото ние сме им основен клиенти, купуваме 30% от производството им. Срещу нас се намира заводът на Hamberger, от тях също купуваме 30% от производството и затова те дойдоха тук. Не само, но и заради това. Иначе условията в България са добри, те проучват - работна ръка, мениджмънт, капацитет на технически кадри.

Споменахте кадри, трудно ли се намират добри работници? Каква е квалификацията при вас?

- Имаме всякакви работници. От хора със средно и дори основно образование до висшисти. Имаме 360 висшисти във фирмата, вече са над 10% от персонала, включително най-малко 250 инженери. Само в развойното ни звено са 70 висшисти. Основно инженерите идват от Техническия университет в Габрово. Тук имаме механотехникум и техникум по керамика, кадри идват и от гимназията. В момента не е много трудно да си намерим служители, защото имаме много добра репутация в региона. Теглим много кадри от Габрово, от Велико Търново, от Ловеч. Но имам чувството, че общо за България има проблем с кадрите. За съжаление има проблем с младите хора - прекалено много се откъснаха от реалността. Почти всички професии, които не са свързани с работа на компютър, вече са неактуални. А животът иска всичко. Говоря за съвсем нормални професии като механична обработка, химия, това, което иска индустрията. И това се задълбочава. Като гледам стажантите, които идват при нас, почти всички са специалност или индустриален мениджмънт, или маркетинг, четири-пет професии.

Какви са инвестициите в "Идеал Стандарт - Видима" за миналата година?

- Инвестициите за 2013 г. са близо 6 млн. лв., като най-големи са в развойна дейност - около 2 млн. лв., и още толкова в нова инсталация за производство на месинг блок. Това е основният метал, който използваме. За нас металът и чистотата му са много важни, защото всичко се полира и най-малкото замърсяване води до много тежки проблеми. Това налага да го произвеждаме. В региона няма такива производители. Част от метала го купуваме, това, което е като пръти, а всичко, което е за щамповка и отливка, го произвеждаме ние. Инвестицията е в тази насока, защото оборудването беше поостаряло. В това производство последната инвестиция е правена 1998 г., имаше някои съоръжения на по 30 години. Сега напълно подменихме оборудването. Освен това възвращаемостта е много добра. Инвестицията ще се изплати за около година и 2 месеца. Икономията е основно от метали, избягване оксидацията на метала по време на производството. С това спестяваме около 140 тона метал годишно. Рязко се намаляват емисиите въглероден диоксид, тъй като досега ползвахме много природен газ и много енергия. С инвестицията се понижава разходът на енергия. Самото помещение вече изглежда съвсем различно, работните условия са много по-добри.

За тази година какви са плановете ви за инвестиции и прогнозите ви?

- Планираме около 4 млн. лв. инвестиции. Няма някой конкретен голям проект, по-скоро много отделни проекти. Половината от сумата ще се използва за разработване на нови изделия. За продажбите очаквам да са на нивото на миналата година. Не очакваме по-висока печалба тази година, но ние минаваме към малко по-технологични продукти, към продукти с по-висока добавена стойност. При нас изделията са в различни сегменти - от много икономични до високия клас. Постепенно стъпваме все по-нагоре. За нашия завод съм оптимист, екипът е много мотивиран, време е тези изделия да се произвеждат в България.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

"Дунарит" и Агенцията по невписванията 5 "Дунарит" и Агенцията по невписванията

Въпреки спечелените дела дружеството не успява да пробие институцията и да впише увеличението на капитала си

20 авг 2019, 4327 прочитания

Apple инвестира още 5 млрд. долара в сериали и шоу формати 2 Apple инвестира още 5 млрд. долара в сериали и шоу формати

Технологичната компания развива новата си стрийминг услуга, за да надмине конкуренти като Netflix и Disney

20 авг 2019, 1518 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Основателите на "Винпром Пещера" увеличават портфейла си с още земя

Дружеството им "Агрион инвест" е купило две фирми, притежаващи общо 14 хил. дка

Обезлесяването в Бразилия: "Капитан Моторна резачка" срещу Амазонската гора

Бразилският президент Болсонаро отхвърля наложения му прякор, но при неговото управление загубата на дървесна покривка опасно се ускорява

Бързи, спортни, дигитални

Пазарът на спортни карти бързо набра скорост и се появиха още две нови компании

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Ново място: Bug Coffee

Най-новото попълнение на улица "Асен Златаров" идва на мястото на затворилото врати Percolate

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА