С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
16 3 юни 2014, 19:10, 6143 прочитания

Аутсорсинг индустрията търси диалог с държавата

Въпреки стабилния ръст на сектора има опасност България да изгуби инерцията си в привличането на изнесени услуги

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ясни правила за насърчаване на инвестициите, по-добра реклама на България като конкурентна бизнес дестинация, подобряване на образованието на кадри от всички нива, либерализация на трудовото законодателство. Това са основните предпоставки за развитие на аутсорсинг индустрията в България, очертани от представителите на бизнеса по време на първата годишна конференция, посветена на този сектор "Как България да се превърне във водеща дестинация за аутсорсинг", организирана от "Капитал" и Българската аутсорсинг асоциация (БАА).

"Днешната конференция е стъпка напред в диалога ни с правителството за откриване на нови работни места и в очертаването на следващите ни ходове, за да продължим растежа на индустрията", каза Стефан Бумов, председател на БАА и изпълнителен директор на "Софика груп". По негови думи заетите в сектора в страната са над 22 хил. души, като тази индустрия има потенциала да достигне 6% от брутния вътрешен продукт (БВП) през следващите пет години. България обаче е на път да изгуби инерцията, набрана през годините като привлекателно място за изнасяне на бизнес процеси. Именно затова според Бумов е достигнат моментът, в който трябва и държавата да подпомогне бранша, за да насърчи чуждестранните инвеститори, независимо дали това са компании за аутсорсинг или клиенти за изнасяне на услуги.


Важният сектор

Значението на аутсорсинг индустрията беше подчертано и от представителите на държавните институции. Този сектор се очаква да отчете ръст от 20% през настоящата година, прогнозира Красин Димитров, зам.-министър на икономиката, енергетиката и туризма. IT секторът отговаря за 6% от БВП на България през 2013 г., като половината от тях се падат на аутсорсинга, допълни той. Според Димитров индустрията за изнесени услуги има голямо значение за икономиката, защото тя е ориентирана около 90% за износ, а именно той е ключов за запазване на растежа. Страната ни е сред най-привлекателните места за аутсорсинг, подчерта Димитров, припомняйки, че тя заема 17-о място в класация на консултантската фирма AT Kearney. България има шансове да измести повечето държави преди нея, защото половината от тях имат по-високи разходи за труд или пък по-нестабилна бизнес среда спрямо тукашните.

Конкретно администрацията работи по няколко инициативи за подобряване на връзката между българския и чуждестранния бизнес, като една от тях е включването на страната в проекта за онлайн платформа на германската и на френската банка за развитие. Платформата осигурява връзка между местни компании и международни фирми и улеснява намирането на партньори и клиенти.



Според изпълнителния директор на Българската агенция за инвестиции Светослав Младенов страната ни е атрактивно място за аутсорсинг и IT услуги заради доброто си географско разположение, ниските разходи за труд, предвидимата данъчна политика и ниската ставка.

"Просто няма държава, която да предлага такъв добър пакет от фактори, съчетани с хубави възможности за бизнес", заяви Младенов.

Езикът на бизнеса, езикът на държавата

Представителите на бизнеса в залата обаче не гледаха толкова оптимистично на изложените данни. Те не се поколебаха да отправят и някои препоръки към държавните институции. Например да се определят точните стимули. "В закона за насърчаване на инвестициите е записано, че правителството поема осигуровките на служителите в компания, получила сертификат за инвеститор клас А за срок до две години, обаче то може да направи това за пет месеца или за 24 месеца – разликата между двете е огромна. Нашата идея е да се фиксират точни критерии – поемат се тези тежести за точно пет или шест месеца или година или две", коментира представител от "Кока-Кола Хеленик". Компанията по-рано във вторник получи сертификат за инвеститор клас А от министерството на икономиката.

"Трябва да има ясни и лесни правила за насърчаване на инвестициите", Стефан Бумов, председател на Българската аутсорсинг асоциация.

Фотограф: КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
"Трябва да има ясни и лесни правила за насърчаване на бизнеса и инвестициите", каза Стефан Бумов и допълни, че последните изменения в закона, които включват броя разкрити нови работни места към критериите за придобиване на сертификати за инвеститори, е стъпка в правилната посока. Според Бумов трябва да се либерализира и трудовото законодателство, за да може аутсорсинг индустрията да си осигури по-лесен достъп до кадри. "Ако искаме да сме фактор на тази сцена, трябва да сме по-гъвкави", допълни той.

Макар Светослав Младенов да припозна необходимостта от подготвени специалисти като основна за индустрията, той обяви, че голяма част от усилията за задържане на кадрите трябва да положат самите фирми, като предоставят по-добри стимули за развитие в България.

"Няма лошо хората да излизат навън. Въпросът е как да ги върнем", каза Младенов.

Представители на индустрията поставиха като необходима промяна и законовото регламентиране на работата от дистанция.

Като цяло обаче като основен извод на форума се очерта това, че България не е достатъчно добре промотирана по света и повечето компании не я разпознават като място за аутсорсинг. "България има нисък профил на разпознаваемост сред британските компании. На Острова страната е повече популярна като добро курортно място заради морския си и ски туризъм, но не и като подходяща дестинация за изнасяне на бизнес процеси", отбеляза Кери Халард, изпълнителен директор на британската браншова организация National Outsourcing Association.

Инициативи за популяризиране на България като аутсорсинг и IT дестинация в чужбина бяха дадени за пример от местната власт в Пловдив. Общината обяви, че ще участва на поне две международни изложения, макар и да не са изцяло ориентирани върху тези сектори – едното в Китай, а другото в Германия.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Трилентовата търговска марка на Adidas беше обявена за невалидна от Съда на ЕС Трилентовата търговска марка на Adidas беше обявена за невалидна от Съда на ЕС

Причината е, че не е могла да придобие отличителен характер на територията на Европейския съюз

19 юни 2019, 4545 прочитания

Частният сектор започва да налага достъпни смартфони в Африка Частният сектор започва да налага достъпни смартфони в Африка

Операционната система KaiOS ще свали цените на устройствата за хора от слабо развитите страни

19 юни 2019, 722 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Литекс моторс" инвестира 70 млн. евро в завода си

В края на 2015 г. започва изграждането на цехове за заваряване, металообработка и боядисване

Диференциран ДПС

До какво реално ще доведат идеите за по-ниски ставки на ДДС, с които се заиграват политиците

На върха на рекламната стълбица. Отново

guts&brainsDDB стана агенция на годината за шести път в творческия рекламен конкурс ФАРА

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Пътят към голотата

Изложба с актова фотография на Георги Ст. Георгиев от началото на ХХ век

Ядрен резонанс: на какво се дължи безпрецедентният успех на сериала "Чернобил"

Сериалът е смразяващо актуален днес, когато темата за размитите граници между истинно и лъжливо вълнуват обществото