"Литекс моторс" инвестира 70 млн. евро в завода си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Литекс моторс" инвестира 70 млн. евро в завода си

В завода вече не се произвежда моделът Volеex С10, с който компанията първо тръгна да се налага в България

"Литекс моторс" инвестира 70 млн. евро в завода си

В края на 2015 г. започва изграждането на цехове за заваряване, металообработка и боядисване

12511 прочитания

В завода вече не се произвежда моделът Volеex С10, с който компанията първо тръгна да се налага в България

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Българският производител на автомобили "Литекс моторс" ще инвестира в завода си в Ловеч около 70 млн. евро в нови халета за заваряване, металообработка и боядисване, съобщи SeeNews, като цитира анонимен източник от компанията. Информацията беше потвърдена от "Литекс моторс" пред "Капитал Daily".

Четиригодишен план

Планът е за четири години да бъде завършен целият производствен цикъл в завода на китайския производител Great Wall в село Баховица край Ловеч. В момента в предприятието основно се асемблират автомобили, като готовите шасита и останалите компоненти се доставят от Китай.

Изграждането на новите цехове трябва да започне в края на 2015 г., а годишният капацитет на всяко от халетата ще е 50 хил. автомобила. Толкова е и максималният капацитет на целия завод в момента, който може да бъде увеличен до 70 хил. коли, стига да има достатъчно поръчки. В момента предприятието все още работи с около 5 до 10% от пълните си възможности и увеличаването на производството зависи от пласираните автомобили на международния пазар. През февруари бяха изнесени първите 75 коли от модела Steed 5 за Италия. По план през тази година трябва да бъдат произведени общо 460 автомобила за италианския пазар. Неотдавна изпълнителният директор на "Литекс моторс" Илия Терзиев съобщи, че вече има подготвени меморандуми за експорт на 1700 автомобила през 2015 г. за Румъния, Чехия, Словакия, Сърбия и др.

В завода в Баховица вече се сглобява и новият модел Н6, но пък беше спряно асемблирането на малкия модел Volеex С10, с който компанията първо тръгна да се налага в България. Служителите на предприятието, което започва работа през февруари 2012 г., са около 200, но при запълнен производствен капацитет могат да достигнат 2000. Единствените български компоненти, които се използват в колите на Great Wall, са акумулатори и смазочни масла. При отварянето на завода през 2012 г. от "Литекс моторс" обявиха, че се надяват да привлекат български доставчици за изграждане на икономическа зона около предприятието.

Надежда за пробив

По неофициални данни продажбите на "Литекс моторс" за миналата година са 672 автомобила. През последните месеци българската компания достави автомобили по две поръчки от миналата година на Министерството на околната среда и водите и на МВР. Първата беше за 51 високопроходими автомобила Great Wall Steed 5 на стойност 2.1 млн. лв. без ДДС. Втората беше за 27 високопроходими Great Wall Н6 на дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" на стойност 999 хил. лв. И в двата конкурса основният критерий беше цената.  Именно Н6 е надеждата на Great Wall за по-сериозен пробив в Европейския съюз. Заводът край Ловеч е избран да прави модела, тъй като е единственият в китайската група, който има сертификация за производство и продажба на територията на Европейския съюз.

Българският производител на автомобили "Литекс моторс" ще инвестира в завода си в Ловеч около 70 млн. евро в нови халета за заваряване, металообработка и боядисване, съобщи SeeNews, като цитира анонимен източник от компанията. Информацията беше потвърдена от "Литекс моторс" пред "Капитал Daily".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

32 коментара
  • 1
    sinergy avatar :-P
    Sinergy

    "По неофициални данни продажбите на "Литекс моторс" за миналата година са 672 автомобила."

    Капитал, чудно ми е от къде вземате тези неофициални данни, че чак с точност до автомобил :-D

    Иначе на Литекс им пожелавам успех. Само ми е любопитно от къде ще извадят тези 70 мил. евро (собствен капитал, финансиране) и защо не споменавате в статията.

  • 2
    misho73 avatar :-|
    misho73

    "Заводът край Ловеч е избран да прави модела, тъй като е единственият в китайската група, който има сертификация за производство и продажба на територията на Европейския съюз."

    Браво, това ми хареса. Крайно време е всеки български бизнесмен да осъзнае за какво има сили и за какво не. Играеш ли чужда игра, ще те победят. Къде по-добре е сам да измислиш правилата и да убедиш другите да играят на твоята игра. Е, явно Гришата някак си е успял. Евтини джипки е добър сектор, почти на границата между сеслкостопанската техника и колите, но с регулация като при колите. И явно това работи и е игра, дето БМВ например не я може. Не че ѝ трябва, говорим къде можем да се вмъкнем. За което браво. А заваряването на тенекии е добра идея - имаме и скрап и матр'ял. Транспорта от Китай е скъп, а купетата - обемисти. Ето как работата се "подкожушва" и в луфта бате ви Гриша влиза. Поне аз това разбрах.
    А спирането на Ц-10 беше грешка. Голяма. Имаше добри шансове срещу Сандеро-то на Дачия. Друг е въпроса че се чува че и нея ще я местят някъде по Африка.

  • 3
    purple_rain avatar :-|
    purple_rain

    Great wall за да са се решили да направят такава сериозна инвестиция от 70 милиона евро,значи имат индикации,че продажбите ще се увеличават.Автомобилния бизнес е консервативен и не е толкова лесно да се пробие,но съм убеден,че в бъдеще китайските производители ще стават все по-силни и конкурентни.Great wall показаха доста интересни разработки на електромобил,хибрид,малък SUV,а цените им са доста конкурентни.Така,че само може да се надяваме да продават все повече.

  • 4
    vladimiryosifov avatar :-?
    Владимир Йосифов

    Защо българските общини, агенции, министерства и Парламент не купуват автомобили сглобени в България ?

  • 5
    arte avatar :-|
    arte

    До коментар [#4] от "Владимир Йосифов":

    И защо пък трябва да ги купуват?

  • 6
    doristenedi avatar :-P
    doristenedi

    Аз уважавам БГ производството.Надявам се да са качествени.Браво

  • 7
    ditora avatar :-|
    ditora

    [quote#5:"arte"]И защо пък трябва да ги купуват? [/quote]

    1. Защото са евтини .
    2. Защото създават работни места в България.
    3. Защото плащат данъци в България с които администрацията охотно си купува луксозни немски автомобили.

  • 8
    alabalko avatar :-|
    alabalko

    БГ производство или БГ сглобка? Има разлика. При 472 автомобила човек не е наясно как в бъдеще стои въпросът с резервните части, поддръжката и т.н.

    И за пример. Депутатите в китайското народно събрание до един карат черни Аудита, БМВ-та и Мерцедеси, а не луксозни автомобили родно производство :).

    http://www.nytimes.com/2012/11/18/fashion/in-china-audi-means-big-shot.html

  • 9
    tanazius avatar :-|
    tanazius

    [quote#4:"Владимир Йосифов"]Защо българските общини, агенции, министерства и Парламент не купуват автомобили сглобени в България ?[/quote]

    До коментар [#4] от "Владимир Йосифов":

    Защото те НЕ СА български - тях просто ги сглобяват тук с идеята да се избегне налога на мито за внос в ЕС.
    Не ме разбирайте погрешно - аплодирам всяка новоразкрита фирма в страната, която осигурява нови работни места и то за квалифицирани кадри, а не за електората на БСП,Атака и ДПС, които боравят главно с лопата.
    Предполагам, че правите паралел например с френското правителство и парламент, които се возят изключително на Ситроен, но в нашия случай няма да е удачен - ние нямаме български автомобил, само можем да нагушим допълнително Г.Ганчев.

  • 10
    tanazius avatar :-|
    tanazius

    [quote#8:"alabalko"] Депутатите в китайското народно събрание до един карат черни Аудита, БМВ-та и Мерцедеси, а не луксозни автомобили родно производство :). [/quote]

    До коментар [#8] от "alabalko":

    Е, в този аспект сме ги задминали отдавна! :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK