С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 6 юни 2014, 17:20, 6508 прочитания

Индустрията търси талант

Недостигът на кадри остава една от най-големите спънки за ръста на аутсорсинг сектора в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Истински хора, поставени в измислена ситуация, или пък самоуверени лаици пред критична публика - това е принципът, на който се режисират популярните от доста време риалити шоута. Целта е да се избере талантът на България за пеене, танцуване, гълтане на мечове или правене на циганско колело. Избраните таланти (без никакво пренебрежение към тях) често просто изчезват от публичното пространство седмици след като са спечелили съответния формат.

Сега си представете подобен конкурс, но с условието, че веднъж на няколко часа задължително трябва да бъде избран победител, който не само не изчезва, но и през следващите години ежедневно трябва да дава най-доброто от себе си. И всичко се прави не за рейтинга на шоуто, а за да се намери истинският талант. В тази ситуация от известно време са доста от големите IT и аутсорсинг дружества в България - за тях недостигът на квалифицирани кадри се очертава като все по-едър проблем.


Аутсорсингът на процеси е от типа индустрии, които поставят в центъра целия си бизнес модел именно хората. Затова и задълбочаващият се дефицит на подходящи служители на всички нива е прагът, в който иначе стабилният ръст на сектора в България може да се препъне. Как този праг може да бъде прескочен и как държавата и образователната система могат да подпомогнат процеса е основна въпросителна пред бранша в момента. Тя заедно с останалите възможности и рискове пред индустрията беше обсъдена на първата годишна конференция, посветена на този сектор, "Как България да се превърне във водеща дестинация за аутсорсинг", организирана от "Капитал" и Българската аутсорсинг асоциация (БАА).

С 20% на година

Аутсорсинг индустрията очаква ръст от 20% през 2014 г., прогнозира зам.-министърът на икономиката, енергетиката и туризма Красин Димитров. Бизнесът отчита през последните години двуцифрен растеж, който през 2012 г. е между 10 и 15%, а през 2013 г. се засилва до между 20 и 30%. Според Димитров целият IT сектор отговаря за 6% от БВП на България през 2013 г., като половината от тях се падат на бизнеса с изнесени услуги. Компаниите от бранша отчитат сходни ръстове на приходите си, като например "Софика" регистрира увеличение на постъпленията с близо 40% през изминалата година. Очакванията на бранша са, ако се запазят темповете, индустрията да утрои броя на заетите работни места до 2018 г., а оборотът й да достигне 2 млрд. лева.



Резултатите като че ли катализират интереса на големите международни играчи. През февруари тази година американският гигант TeleTech обяви, че придобива "Софика" срещу неназована сума. Доста от вече навлезлите компании пък разширяват българските си звена. Американската C3i заяви, че ще открие нови 100 работни места тук. Руската компания за аутсорсване на софтуерна разработка Luxoft отвори офис в София в началото на годината и планира персонала му да достигне 400 души до края на 2015 г. Друга подобна фирма, но от Украйна – SoftServe, също обяви, че до края на лятото ще открие българско звено. Застрахователят AIG планира да създаде център за споделени услуги в България, макар и това все още да не е потвърдено. Coca Cola Enterprises и Sutherland Global Services също вече изградиха свои центрове за аутсорсинг. Почти всички от изброените компании ще се занимават в страната с изнасяне на услуги с висока добавена стойност като финанси, счетоводство, софтуерна разработка и IT.

Темповете на ръст са толкова високи, че има вероятност в средносрочен план да има недостиг на подходящи офис площи, прогнозира консултантската фирма Forton. От Colliers пък са категорични, че голяма част от новите наети бизнес сгради отиват за нуждите на сектора с изнасяне на бизнес процеси.
"Около 26% от офисите в София са дадени на компании за аутсорсинг", обяви на конференцията Иглика Йорданова, управляващ директор на Colliers за България. Над 58% от клиентите на компанията в офисния сегмент са именно от тази сфера.

Рискове или възможности?

Аутсорсинг компаниите очертаха пет основни предпоставки за развитие на индустрията, в които може да помогне и държавата.

Първата е да се поставят ясни правила за насърчаване на инвестициите. Според аутсорсинг индустрията в законодателството трябва да се определят точните стимули, които получават по-крупните инвеститори.

Втората е да се позиционира и рекламира България като подходящо място за изнасяне на бизнес процеси. Компаниите от сектора и БАА са на мнение, че в момента страната ни няма отчетлива репутация на добра дестинация за аутсорсинг. "България има нисък профил на разпознаваемост сред британските компании. На Острова страната е повече популярна като добро курортно място, но не и като подходяща дестинация за изнасяне на бизнес процеси", отбеляза по време на конференцията Кери Халард, изпълнителен директор на британската аутсорсинг асоциация. България заема 17-о място в индекса за изнасяне на бизнес процеси на консултантската AT Kearney през 2011 г., но според председателят на БАА Стефан Бумов това не е постижение, при положение че страната ни е била девета през 2007 г. Спадът в класацията не се дължи на липсата на подготвени специалисти или нарасналите разходи за труд, а по-скоро на слабото познание на бизнеса за България.

Третата предпоставка е подобряване на образованието на специалисти на всички нива. Липсата на кадри в софтуерния бранш е хронична, а тя започва да се усеща и при аутсорсинга. Особено при положение че секторът започва да преминава към дейности с по-висока добавена стойност, които изискват хора със силни специализирани знания. Липсват както кадри на средно ниво, така и достатъчно подготвени мениджъри, които ефективно да управляват проекти. A в този бизнес основният ресурс е именно талантът на служителите и правилното му разпределение при различните задания.

Четвърто условие да се запази ръстът на сектора е развитието на центрове за аутсорсинг извън София. Повечето компании за изнесени бизнес процеси, които навлизат на българския пазар, отварят офис в столицата. Концентрирането на бизнеса на едно място в даден момент обаче може да спре инерцията на сектора. От бранша смятат, че трябва да се обърне повече внимание и на другите големи градове, които разполагат с добри университети и инфраструктура.

Решенията

Проблемът с ясните правила принципно може да бъде решен с прецизиране на законодателството, както и с потенциални допълнителни преференции, обявиха от бизнеса по време на форума. Липсата на реклама на България като атрактивна дестинация пък може да се преодолее с по-силно участие на форуми, по-лесна комуникация между държавите и бизнеса, както и възможност за свързване на местни фирми с чуждестранни. "България трябва да си направи визитна картичка, която да я представлява пред света и глобалния бизнес по един позитивен начин", смята Стефан Бумов. Недостигът на кадри обаче е предизвикателство, чието решение лежи в по-дългосрочен план, и затова повече притеснява индустрията. В изследване на Deloitte световните фирми за аутсорсинг посочват, че трите най-важни фактора при избор на място за разкриване на център са свързани с кадрите – на първо място е качеството им, на второ - разходите за човешки ресурси, и на трето - достъпът до специалисти. Българските компании са на мнение, че има вече изградени добри практики с университетите при подготовката на кадри, но работата с учебните институции трябва да се усъвършенства и засили. Либерализирането на трудовото законодателство, което да позволи гъвкавост при наемането на нови служители, е също част от решението. Един от начините за справяне с липсата на кадри е възможността част от хората да се намират от други държави.

Що се отнася до "децентрализацията" на инвестициите и насочването им извън София, този проблем може да се реши с изграждането на центрове за аутсорсинг в големите градове с добри университети. Такива според БАА и Иглика Йорданова от Colliers са Пловдив, Русе, Бургас, Варна, Велико Търново, Благоевград, Свищов. А действия в тази посока освен самата индустрия ще подпомогнат и местната икономика.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Трилентовата търговска марка на Adidas беше обявена за невалидна от Съда на ЕС Трилентовата търговска марка на Adidas беше обявена за невалидна от Съда на ЕС

Причината е, че не е могла да придобие отличителен характер на територията на Европейския съюз

19 юни 2019, 4545 прочитания

Частният сектор започва да налага достъпни смартфони в Африка Частният сектор започва да налага достъпни смартфони в Африка

Операционната система KaiOS ще свали цените на устройствата за хора от слабо развитите страни

19 юни 2019, 722 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Свръхдоза лавандула

След истеричния ръст на площите българските земеделци бързо изтрезняват

Уверените стъпки на Zeazoo

От осем години Гергана Иванова и баща й Йордан Злогошки произвеждат обувки за босо ходене, а продажбите растат

На върха на рекламната стълбица. Отново

guts&brainsDDB стана агенция на годината за шести път в творческия рекламен конкурс ФАРА

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

20 въпроса: Полина Лъжанска

д-р Лъжанска е сред инициаторите на сайта CancerCare.bg и благотворителния маратон Race for the Cure

Пътят към голотата

Изложба с актова фотография на Георги Ст. Георгиев от началото на ХХ век