С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 6 юни 2014, 17:20, 6289 прочитания

Индустрията търси талант

Недостигът на кадри остава една от най-големите спънки за ръста на аутсорсинг сектора в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Истински хора, поставени в измислена ситуация, или пък самоуверени лаици пред критична публика - това е принципът, на който се режисират популярните от доста време риалити шоута. Целта е да се избере талантът на България за пеене, танцуване, гълтане на мечове или правене на циганско колело. Избраните таланти (без никакво пренебрежение към тях) често просто изчезват от публичното пространство седмици след като са спечелили съответния формат.

Сега си представете подобен конкурс, но с условието, че веднъж на няколко часа задължително трябва да бъде избран победител, който не само не изчезва, но и през следващите години ежедневно трябва да дава най-доброто от себе си. И всичко се прави не за рейтинга на шоуто, а за да се намери истинският талант. В тази ситуация от известно време са доста от големите IT и аутсорсинг дружества в България - за тях недостигът на квалифицирани кадри се очертава като все по-едър проблем.


Аутсорсингът на процеси е от типа индустрии, които поставят в центъра целия си бизнес модел именно хората. Затова и задълбочаващият се дефицит на подходящи служители на всички нива е прагът, в който иначе стабилният ръст на сектора в България може да се препъне. Как този праг може да бъде прескочен и как държавата и образователната система могат да подпомогнат процеса е основна въпросителна пред бранша в момента. Тя заедно с останалите възможности и рискове пред индустрията беше обсъдена на първата годишна конференция, посветена на този сектор, "Как България да се превърне във водеща дестинация за аутсорсинг", организирана от "Капитал" и Българската аутсорсинг асоциация (БАА).

С 20% на година

Аутсорсинг индустрията очаква ръст от 20% през 2014 г., прогнозира зам.-министърът на икономиката, енергетиката и туризма Красин Димитров. Бизнесът отчита през последните години двуцифрен растеж, който през 2012 г. е между 10 и 15%, а през 2013 г. се засилва до между 20 и 30%. Според Димитров целият IT сектор отговаря за 6% от БВП на България през 2013 г., като половината от тях се падат на бизнеса с изнесени услуги. Компаниите от бранша отчитат сходни ръстове на приходите си, като например "Софика" регистрира увеличение на постъпленията с близо 40% през изминалата година. Очакванията на бранша са, ако се запазят темповете, индустрията да утрои броя на заетите работни места до 2018 г., а оборотът й да достигне 2 млрд. лева.



Резултатите като че ли катализират интереса на големите международни играчи. През февруари тази година американският гигант TeleTech обяви, че придобива "Софика" срещу неназована сума. Доста от вече навлезлите компании пък разширяват българските си звена. Американската C3i заяви, че ще открие нови 100 работни места тук. Руската компания за аутсорсване на софтуерна разработка Luxoft отвори офис в София в началото на годината и планира персонала му да достигне 400 души до края на 2015 г. Друга подобна фирма, но от Украйна – SoftServe, също обяви, че до края на лятото ще открие българско звено. Застрахователят AIG планира да създаде център за споделени услуги в България, макар и това все още да не е потвърдено. Coca Cola Enterprises и Sutherland Global Services също вече изградиха свои центрове за аутсорсинг. Почти всички от изброените компании ще се занимават в страната с изнасяне на услуги с висока добавена стойност като финанси, счетоводство, софтуерна разработка и IT.

Темповете на ръст са толкова високи, че има вероятност в средносрочен план да има недостиг на подходящи офис площи, прогнозира консултантската фирма Forton. От Colliers пък са категорични, че голяма част от новите наети бизнес сгради отиват за нуждите на сектора с изнасяне на бизнес процеси.
"Около 26% от офисите в София са дадени на компании за аутсорсинг", обяви на конференцията Иглика Йорданова, управляващ директор на Colliers за България. Над 58% от клиентите на компанията в офисния сегмент са именно от тази сфера.

Рискове или възможности?

Аутсорсинг компаниите очертаха пет основни предпоставки за развитие на индустрията, в които може да помогне и държавата.

Първата е да се поставят ясни правила за насърчаване на инвестициите. Според аутсорсинг индустрията в законодателството трябва да се определят точните стимули, които получават по-крупните инвеститори.

Втората е да се позиционира и рекламира България като подходящо място за изнасяне на бизнес процеси. Компаниите от сектора и БАА са на мнение, че в момента страната ни няма отчетлива репутация на добра дестинация за аутсорсинг. "България има нисък профил на разпознаваемост сред британските компании. На Острова страната е повече популярна като добро курортно място, но не и като подходяща дестинация за изнасяне на бизнес процеси", отбеляза по време на конференцията Кери Халард, изпълнителен директор на британската аутсорсинг асоциация. България заема 17-о място в индекса за изнасяне на бизнес процеси на консултантската AT Kearney през 2011 г., но според председателят на БАА Стефан Бумов това не е постижение, при положение че страната ни е била девета през 2007 г. Спадът в класацията не се дължи на липсата на подготвени специалисти или нарасналите разходи за труд, а по-скоро на слабото познание на бизнеса за България.

Третата предпоставка е подобряване на образованието на специалисти на всички нива. Липсата на кадри в софтуерния бранш е хронична, а тя започва да се усеща и при аутсорсинга. Особено при положение че секторът започва да преминава към дейности с по-висока добавена стойност, които изискват хора със силни специализирани знания. Липсват както кадри на средно ниво, така и достатъчно подготвени мениджъри, които ефективно да управляват проекти. A в този бизнес основният ресурс е именно талантът на служителите и правилното му разпределение при различните задания.

Четвърто условие да се запази ръстът на сектора е развитието на центрове за аутсорсинг извън София. Повечето компании за изнесени бизнес процеси, които навлизат на българския пазар, отварят офис в столицата. Концентрирането на бизнеса на едно място в даден момент обаче може да спре инерцията на сектора. От бранша смятат, че трябва да се обърне повече внимание и на другите големи градове, които разполагат с добри университети и инфраструктура.

Решенията

Проблемът с ясните правила принципно може да бъде решен с прецизиране на законодателството, както и с потенциални допълнителни преференции, обявиха от бизнеса по време на форума. Липсата на реклама на България като атрактивна дестинация пък може да се преодолее с по-силно участие на форуми, по-лесна комуникация между държавите и бизнеса, както и възможност за свързване на местни фирми с чуждестранни. "България трябва да си направи визитна картичка, която да я представлява пред света и глобалния бизнес по един позитивен начин", смята Стефан Бумов. Недостигът на кадри обаче е предизвикателство, чието решение лежи в по-дългосрочен план, и затова повече притеснява индустрията. В изследване на Deloitte световните фирми за аутсорсинг посочват, че трите най-важни фактора при избор на място за разкриване на център са свързани с кадрите – на първо място е качеството им, на второ - разходите за човешки ресурси, и на трето - достъпът до специалисти. Българските компании са на мнение, че има вече изградени добри практики с университетите при подготовката на кадри, но работата с учебните институции трябва да се усъвършенства и засили. Либерализирането на трудовото законодателство, което да позволи гъвкавост при наемането на нови служители, е също част от решението. Един от начините за справяне с липсата на кадри е възможността част от хората да се намират от други държави.

Що се отнася до "децентрализацията" на инвестициите и насочването им извън София, този проблем може да се реши с изграждането на центрове за аутсорсинг в големите градове с добри университети. Такива според БАА и Иглика Йорданова от Colliers са Пловдив, Русе, Бургас, Варна, Велико Търново, Благоевград, Свищов. А действия в тази посока освен самата индустрия ще подпомогнат и местната икономика.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Какви са вашите отношения с парите
Покажете как харчите и ще ви кажем какъв герой сте

Разберете ТУК

Разбирате ли се добре с парите?



Прост въпрос, чийто отговор обаче често затруднява. За някои хора парите са просто символ за личен или професионален успех. Други ги възприемат като средство за по-висок социален статус и неговата демонстрация без значение дали са щастливи или не.

Направете този бърз и забавен тест, за да разберете какъв герой сте, как харчите, какви са рисковете и как да подобрите отношенията с парите си.


capital.bg/partners/unicredit

Прочетете и това

Броят на патентите расте, но повечето са за нискотехнологични местни иновации Броят на патентите расте, но повечето са за нискотехнологични местни иновации

За втора поредна година бизнес секторът е по-активен от физическите лица, отчита традиционният доклад "Иновации БГ 2018"

13 дек 2018, 702 прочитания

Най-големите компании за облекло и текстил: Скромно нагоре Най-големите компании за облекло и текстил: Скромно нагоре

През 2017 г. общите приходи на топ 20-те фабрики растат с 3% и надхвърлят 1.26 млрд. лв.

13 дек 2018, 926 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Свръхдоза лавандула

След истеричния ръст на площите българските земеделци бързо изтрезняват

ГЕРБ иска да пренасочи пари към послушни телевизии

Според временно оттеглен законопроект операторите ще ги излъчват задължително и ще им плащат и по специални цени

Доайените в рекламния бизнес

Съдружниците в определената за най-ефективна агенция Noble Graphics, Чавдар Кенаров, Иво Алтънов и Марсел Леви пред "Капитал"

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Ново място: "Компанията"

На брънч между "Оборище" и "Черковна"

Цепи мрака

Нови технологии, ресторант на тъмно, тактилни разходки и други инициативи, които разкриват света на незрящите

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 08.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Държавата компенсира спрелите старозагорски заводи с евтин ток, кои са най-големите текстилни компании

Емисия

DAILY @7AM // 14.12.2018 Прочетете