Индустрията търси талант
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Индустрията търси талант

Индустрията търси талант

Недостигът на кадри остава една от най-големите спънки за ръста на аутсорсинг сектора в България

Юлиян Арнаудов, Паулина Михайлова
7405 прочитания

© Велко Ангелов


Истински хора, поставени в измислена ситуация, или пък самоуверени лаици пред критична публика - това е принципът, на който се режисират популярните от доста време риалити шоута. Целта е да се избере талантът на България за пеене, танцуване, гълтане на мечове или правене на циганско колело. Избраните таланти (без никакво пренебрежение към тях) често просто изчезват от публичното пространство седмици след като са спечелили съответния формат.

Сега си представете подобен конкурс, но с условието, че веднъж на няколко часа задължително трябва да бъде избран победител, който не само не изчезва, но и през следващите години ежедневно трябва да дава най-доброто от себе си. И всичко се прави не за рейтинга на шоуто, а за да се намери истинският талант. В тази ситуация от известно време са доста от големите IT и аутсорсинг дружества в България - за тях недостигът на квалифицирани кадри се очертава като все по-едър проблем.

Аутсорсингът на процеси е от типа индустрии, които поставят в центъра целия си бизнес модел именно хората. Затова и задълбочаващият се дефицит на подходящи служители на всички нива е прагът, в който иначе стабилният ръст на сектора в България може да се препъне. Как този праг може да бъде прескочен и как държавата и образователната система могат да подпомогнат процеса е основна въпросителна пред бранша в момента. Тя заедно с останалите възможности и рискове пред индустрията беше обсъдена на първата годишна конференция, посветена на този сектор, "Как България да се превърне във водеща дестинация за аутсорсинг", организирана от "Капитал" и Българската аутсорсинг асоциация (БАА).

С 20% на година

Аутсорсинг индустрията очаква ръст от 20% през 2014 г., прогнозира зам.-министърът на икономиката, енергетиката и туризма Красин Димитров. Бизнесът отчита през последните години двуцифрен растеж, който през 2012 г. е между 10 и 15%, а през 2013 г. се засилва до между 20 и 30%. Според Димитров целият IT сектор отговаря за 6% от БВП на България през 2013 г., като половината от тях се падат на бизнеса с изнесени услуги. Компаниите от бранша отчитат сходни ръстове на приходите си, като например "Софика" регистрира увеличение на постъпленията с близо 40% през изминалата година. Очакванията на бранша са, ако се запазят темповете, индустрията да утрои броя на заетите работни места до 2018 г., а оборотът й да достигне 2 млрд. лева.

Резултатите като че ли катализират интереса на големите международни играчи. През февруари тази година американският гигант TeleTech обяви, че придобива "Софика" срещу неназована сума. Доста от вече навлезлите компании пък разширяват българските си звена. Американската C3i заяви, че ще открие нови 100 работни места тук. Руската компания за аутсорсване на софтуерна разработка Luxoft отвори офис в София в началото на годината и планира персонала му да достигне 400 души до края на 2015 г. Друга подобна фирма, но от Украйна – SoftServe, също обяви, че до края на лятото ще открие българско звено. Застрахователят AIG планира да създаде център за споделени услуги в България, макар и това все още да не е потвърдено. Coca Cola Enterprises и Sutherland Global Services също вече изградиха свои центрове за аутсорсинг. Почти всички от изброените компании ще се занимават в страната с изнасяне на услуги с висока добавена стойност като финанси, счетоводство, софтуерна разработка и IT.

Темповете на ръст са толкова високи, че има вероятност в средносрочен план да има недостиг на подходящи офис площи, прогнозира консултантската фирма Forton. От Colliers пък са категорични, че голяма част от новите наети бизнес сгради отиват за нуждите на сектора с изнасяне на бизнес процеси.

"Около 26% от офисите в София са дадени на компании за аутсорсинг", обяви на конференцията Иглика Йорданова, управляващ директор на Colliers за България. Над 58% от клиентите на компанията в офисния сегмент са именно от тази сфера.

Рискове или възможности?

Аутсорсинг компаниите очертаха пет основни предпоставки за развитие на индустрията, в които може да помогне и държавата.

Първата е да се поставят ясни правила за насърчаване на инвестициите. Според аутсорсинг индустрията в законодателството трябва да се определят точните стимули, които получават по-крупните инвеститори.

Втората е да се позиционира и рекламира България като подходящо място за изнасяне на бизнес процеси. Компаниите от сектора и БАА са на мнение, че в момента страната ни няма отчетлива репутация на добра дестинация за аутсорсинг. "България има нисък профил на разпознаваемост сред британските компании. На Острова страната е повече популярна като добро курортно място, но не и като подходяща дестинация за изнасяне на бизнес процеси", отбеляза по време на конференцията Кери Халард, изпълнителен директор на британската аутсорсинг асоциация. България заема 17-о място в индекса за изнасяне на бизнес процеси на консултантската AT Kearney през 2011 г., но според председателят на БАА Стефан Бумов това не е постижение, при положение че страната ни е била девета през 2007 г. Спадът в класацията не се дължи на липсата на подготвени специалисти или нарасналите разходи за труд, а по-скоро на слабото познание на бизнеса за България.

Третата предпоставка е подобряване на образованието на специалисти на всички нива. Липсата на кадри в софтуерния бранш е хронична, а тя започва да се усеща и при аутсорсинга. Особено при положение че секторът започва да преминава към дейности с по-висока добавена стойност, които изискват хора със силни специализирани знания. Липсват както кадри на средно ниво, така и достатъчно подготвени мениджъри, които ефективно да управляват проекти. A в този бизнес основният ресурс е именно талантът на служителите и правилното му разпределение при различните задания.

Четвърто условие да се запази ръстът на сектора е развитието на центрове за аутсорсинг извън София. Повечето компании за изнесени бизнес процеси, които навлизат на българския пазар, отварят офис в столицата. Концентрирането на бизнеса на едно място в даден момент обаче може да спре инерцията на сектора. От бранша смятат, че трябва да се обърне повече внимание и на другите големи градове, които разполагат с добри университети и инфраструктура.

Решенията

Проблемът с ясните правила принципно може да бъде решен с прецизиране на законодателството, както и с потенциални допълнителни преференции, обявиха от бизнеса по време на форума. Липсата на реклама на България като атрактивна дестинация пък може да се преодолее с по-силно участие на форуми, по-лесна комуникация между държавите и бизнеса, както и възможност за свързване на местни фирми с чуждестранни. "България трябва да си направи визитна картичка, която да я представлява пред света и глобалния бизнес по един позитивен начин", смята Стефан Бумов. Недостигът на кадри обаче е предизвикателство, чието решение лежи в по-дългосрочен план, и затова повече притеснява индустрията. В изследване на Deloitte световните фирми за аутсорсинг посочват, че трите най-важни фактора при избор на място за разкриване на център са свързани с кадрите – на първо място е качеството им, на второ - разходите за човешки ресурси, и на трето - достъпът до специалисти. Българските компании са на мнение, че има вече изградени добри практики с университетите при подготовката на кадри, но работата с учебните институции трябва да се усъвършенства и засили. Либерализирането на трудовото законодателство, което да позволи гъвкавост при наемането на нови служители, е също част от решението. Един от начините за справяне с липсата на кадри е възможността част от хората да се намират от други държави.

Що се отнася до "децентрализацията" на инвестициите и насочването им извън София, този проблем може да се реши с изграждането на центрове за аутсорсинг в големите градове с добри университети. Такива според БАА и Иглика Йорданова от Colliers са Пловдив, Русе, Бургас, Варна, Велико Търново, Благоевград, Свищов. А действия в тази посока освен самата индустрия ще подпомогнат и местната икономика.

Истински хора, поставени в измислена ситуация, или пък самоуверени лаици пред критична публика - това е принципът, на който се режисират популярните от доста време риалити шоута. Целта е да се избере талантът на България за пеене, танцуване, гълтане на мечове или правене на циганско колело. Избраните таланти (без никакво пренебрежение към тях) често просто изчезват от публичното пространство седмици след като са спечелили съответния формат.

Сега си представете подобен конкурс, но с условието, че веднъж на няколко часа задължително трябва да бъде избран победител, който не само не изчезва, но и през следващите години ежедневно трябва да дава най-доброто от себе си. И всичко се прави не за рейтинга на шоуто, а за да се намери истинският талант. В тази ситуация от известно време са доста от големите IT и аутсорсинг дружества в България - за тях недостигът на квалифицирани кадри се очертава като все по-едър проблем.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    Върнете образованите млади хора в България.Осигурете среда за работа и подходящо заплащане.

  • 2
    forrestgump avatar :-|
    Forrest Gump

    1. няма кадри - ами не сметнахте ли преди да дойдете колко кадри се обучават в България?
    2. нямало кадри за средни и високи нива - има, просто не можете да ги привлечете
    3. държавата да привлече още инвеститори в аутсорсинга - тогава проблемът с кадрите няма ли да се влоши?
    4. развитие на сектора извън София? ами никой не ви пречи, направете си офиси в други градове
    5. изнасяли услуги с висока добавена стойност - повечето работни места не са такива, а са рутинни дейности. доказателство за това е, че наемат много студенти и хора без опит
    6. недостиг на подходящи офис площи - в момента има немалко свободни офиси в София. ако имаше недостиг съм сигурен, че някой щеше да построи за да поеме търсенето

  • 3
    ver27574675 avatar :-|
    ДЕКОРАТИВНА ТИКВА

    Тук не се прави разлика за какъв точно аутсорсинг става въпрос. Ако проекта се прави от външната фирма, а тук само се кодира, рискът е сравнително малък, чистото ппограмиране могат да го правят и студенти, и аутодидакти, и това не носи кой знае каква добавена стойност. Ако се аутсорсва продукт, който ще се поддържа, ще му се поеме и по-нататъшния развой, ще се поеме и съпорта на съществуващи клиенти, това е една чудесна квалификация за персонала, носи и много добри печалби. Но това изисква яко обучение и много добра езикова подготовка на персонала. Та за кой точно вид става въпрос..

  • 4
    dimitar_df avatar :-|
    Dimitar Filipov

    стига демагогия - "През февруари тази година американският гигант TeleTech обяви, че придобива "Софика" срещу неназована сума."
    1) TeleTech НЕ Е гигант
    2) TeleTech е публична компания И Е ДЛЪЖНА ДА НАЗОВЕ СУМАТА, ето и смешните цифри в рИпорта им пред SEC (демек ще има още много реване на подобни тъжни нео-комсомолски форуми) :

    "The total purchase price of $14.5 million, consisted of $9.0 million in up-front cash consideration (inclusive of a working capital adjustment) and earn-out payments payable in 2015 and 2016, if Sofica achieves specified earnings before interest, taxes, depreciation and amortization (“EBITDA”) targets, as defined by the stock purchase agreement.

    The fair value of the contingent payments was measured based on significant inputs not observable in the market (Level 3 inputs). Key assumptions include a discount rate of 22% and expected future value of payments of $4.0 million. The $4.0 million of expected future payments was calculated using a bell curve probability weighted EBITDA assessment with the highest probability associated with Sofica achieving the targeted EBITDA for each earn-out year. As of the acquisition date, the fair value of the contingent payments was approximately $3.4 million. As of March 31, 2014, the fair value of the contingent consideration was $3.4 million, of which $2.0 million and $1.4 million were included in Other accrued expenses and Other long-term liabilities in the accompanying Consolidated Balance Sheets, respectively."

  • 5
    fez_deffender avatar :-|
    Фес Deffender

    България търси талант, който да бъхти за без пари. В интервю за една и съща позиция се избира тупанът, защото по-кадърния кадър иска 200 лв. отгоре. Пази Боже сляпо да прогледа от бг мениджмънт.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    aytep avatar :-?
    aytep

    До коментар [#2] от "Forrest Gump":

    Точка 4 ми е мечта, даже съм на път да се изселя от София; гледат ме като извънземно, като съм го предлагала - алтернативните локации за тях са големите градове, а аз искам в по-малък град, където всичко е в пъти по-евтино и то за поне още 10 години напред; накрая ще си го направя, пък да видим!

  • 7
    koralsky avatar :-|
    koralsky

    някой констатации ,които ми идват на ума:няма как да имаш супер кадри с опит за без пари,в България все още се назначават хора ,които имат т.нар връзки каквото и да значи това.В момента в страната управлява коалиция,която не е спечелила изборите,няма съдебна система в здравия смисъл на думата,медиите изкривяват реалността както им наредят и т.н.-това колкото и да е няма да влияе благоприятно."Недостигът на кадри обаче е предизвикателство, чието решение лежи в по-дългосрочен план, и затова повече притеснява индустрията"-че то това притеснява дори тъпите БГ мутро-ченгесарски работодатели,че е много по-трудно да вземеш един от улицата и да го обучаваш години наред,да инвестираш време и пари докато стане специалиста,който ти е необходим.По-лесно беше на готово под натиска на безработицата да го пазариш за 400лв.,но явно нещата се по утаиха вече.В Бургас например какви добри университети има,че не се сещам БСУ ли,хах?За Русе съм по - съгласен.В България съществува грозната практика извън Сф да се плаща по-малко отколкото в Сф за една и съща стока или услуга,това като че ли някак третира хората,които са извън Сф като по-долен ешалон,след като труда им се оценява на по-малко

  • 8
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Дано да намерят.

  • 9
    istorik avatar :-|
    ISTORIK

    До коментар [#5] от "HEISENBERG":



    Работа в НАО

    Националната астрономическа обсерватория (НАО) – Рожен търси да назначи млад специалист на работа. Кандидатите трябва да отговарят на следните изисквания:
    - да имат висше образование по физика или друга природонаучна дисциплина,
    - да имат компютърна грамотност, включваща: познаване на различни операционни системи (Windows и Unix-базирани) и познания в програмирането (Фортран, C/C++, Java, PHP, Perl и други),
    - да умеят да обработват и анализират изображения и да познават съвременните пакети за обработка на изображения (IRAF, MIDAS, IDL, вкл. астробиблиотеките на IDL и други),
    - да имат опит в създаването и поддържането на интернет страници,
    - да владеят минимум 2 чужди езика, един от които английски, на ниво писане на научни статии, кореспонденция с рецензенти и партньори в чужбина.
    - да имат шофьорска книжка.
    От успешния кандидат ще се очаква:
    - да работи и живее в Националната астрономическа обсерватория, на височина 1750 метра и отдалеченост от най-близкото населено място 10 км,
    - да усвои работата с телескопите в Обсерваторията и апаратурата към тях: камерите, спектрографите, тесноивични и широкоивични филтри, инструменти и средства за получаване на поляризационни и интерферометрични кадри и други,
    - да участва във всички дейности по ежедневната поддръжка на инфраструктурата на Обсерваторията,
    - при необходимост да подпомага работата на инженерите по поддръжката и развитието на телескопите и апаратурата към тях,
    - да участва в плановите нощни наблюдения на астрономически обекти и явления,
    - да контактува активно с медиите и обществеността, денем и нощем – да запознава гостите на НАО с характера на изследванията, които се извършват в Обсерваторията и с инфраструктурата, като изнася лекции на български и на чужди езици.

    Изредените до тук дейности заемат 50% от времето на кандидата. През останалите 50% той трябва да се занимава с научна дейност по актуална астрономическа тема и да публикува резултатите от тази дейност в рецензируеми международни издания, най-малко по една статия на година. Дейностите в НАО-Рожен се извършват 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата.

    Брутната месечна заплата на успешния кандидат ще бъде 364 (триста шестдесет и четири) лева = 186 € (сто осемдесет и шест евро).

    В случай на сериозен интерес, моля изпратете Вашето CV, мотивационно писмо и адресите на двама души, от които бихме могли да получим препоръки за Вас. Изпращайте тези документи на адрес:
    office @ astro.bas.bg. Краен срок: 10 октомври 2011.

    За повече информация: тел. (+359 2) 9741910

    11 юни 2011 г.


    ”НЕ Е НЕОБХОДИМО ДА СТЕ ЛУД, ЗА ДА РАБОТИТЕ ТУК, НО ВСЕ ПАК ТОВА ПОМАГА.”

    (Кърт Вонегът, "Добре дошли в маймунарника!")

  • 10
    fez_deffender avatar :-|
    Фес Deffender

    [quote#9:"ISTORIK"]”НЕ Е НЕОБХОДИМО ДА СТЕ ЛУД, ЗА ДА РАБОТИТЕ ТУК, НО ВСЕ ПАК ТОВА ПОМАГА.” [/quote]

    +++


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK