Как японските компании загубиха битката на пазара на луксозни автомобили

За около десетилетие Toyota успя да наложи Lexus като лидер на пазара в САЩ, но не и в Европа

Как японските компании загубиха битката на пазара на луксозни автомобили

Германските премиум марки стават все по-доминиращи в сегмента

17154 прочитания

За около десетилетие Toyota успя да наложи Lexus като лидер на пазара в САЩ, но не и в Европа

© Reuters


През  80-те години на миналия век японските производители на автомобили се заеха да изместят германските си конкуренти от сегмента на луксозните возила, но след няколко десетилетия европейските концерни дори са увеличили доминацията си на този пазар, пише сп. Economist.

Трите германски марки - Mercedes, BMW и Audi, която е собственост на Volkswagen, дължат засилените си позиции на възникващите пазари, които увеличават търсенето на луксозни коли. Японските им конкуренти Lexus, Acura и Infiniti, произвеждани съответно от Toyota, Honda и Nissan, обаче изостават в резултатите си – те държат едва 10% от премиум сегманета, докато германското трио – 70%. Има вероятност те да бъдат изместени дори от  Jaguar Land Rover. Британската марка, сега собственост на индийска фирма, е продала почти половин милион автомобила през миналата година – почти колкото Lexus.

Нови модели

Японските компании полагат усилия в опит да свият дистанцията на германските си конкуренти най-вече чрез представянето на нови модели. През миналия месец Infiniti обяви редизайн на моделите си, като се започне с  новия Q50. Според компанията колата ще получи "по-страстно" латиноамериканско излъчване, което ще я отличи от "студените" германски конкуренти. Lexus ще пусне на пазара малък високопроходим автомобил, който ще е отговор на Range Rover Evoque и подобни модели на Audi и BMW. Acura от своя страна залага на обновения RLX.

За Toyota, Honda и Nissan техните луксозни подразделения не са просто въпрос на имидж. Печалбите от масовите модели автомобили, където конкуренцията е ожесточена, стават все по-малки, докато при премиум сегмента достигат хиляди долари за всяко превозно средство. Според един от висшите мениджъри на Nissan – Анди Палмър, в автомобилната индустрия луксозните модели отговарят за 12% от обема и 50% от печалбите. Това означава, че всяко подобрение на този пазар ще се отрази на цялостните финансови резултати на компаниите.

При въвеждането на японските луксозни автомобили през 80-те те се целеха основно в щатския пазар. Първоначално компаниите се радват на успех заради високата репутация на японските стоки, технологичните предимства пред местните конкуренти като Lincoln и Cadillac, както и по-ниската цена от германските конкуренти. В началото на този век Lexus вече е най-продаваната луксозна марка в САЩ, като компанията успя да задържи лидерската позиция над десетилетие.

Японските луксозни предложения обаче не успяват да пробият на европейския пазар, а Acura дори не прави такива опити. Една от причините са традициите и изграденият имидж на германските марки, което има силно влияние върху европейките потребители. Неуспехът да наложат глобално премиум марките си води до намаляване на инвестициите на японските компании в този сегмент, което отслабва допълнително способността им да се конкурират.

Германска стратегия

Същевременно успехът на Lexus в САЩ води до точно обратната реакция на германските концерни, които активно разширяват позициите си във всички възможни посоки, отбелязва Economist. Докато Lexus, Infiniti и Acura предлагат само по няколко модела, то BMW, Audi и Mercedes имат десетки. Mercedes например планира да излиза с нов модел през всяко тримесечие до 2020 г. Германските компании са особено успешни в задоволяването на нарастващото търсене на компактни премиум модели.

Липсата на фокус върху премиум сегмента на японските компании ги поставя в слаби позиции и в Китай, който в скоро време ще е най-големият пазар за луксозни автомобили. Политическото напрежение между двете държави също не помага на японските производители. Германските им конкуренти обаче се позиционират успешно и там, като BMW вече реализира 30% от печалбата си в Китай. За разлика от японските компании германските произвеждат луксозните си коли в самия Китай, което прави цените им по-конкурентни. Търговската мрежа също е по-развита – докато Audi има 350 представителства в континентален Китай, Lexus е само със 120.

През  80-те години на миналия век японските производители на автомобили се заеха да изместят германските си конкуренти от сегмента на луксозните возила, но след няколко десетилетия европейските концерни дори са увеличили доминацията си на този пазар, пише сп. Economist.

Трите германски марки - Mercedes, BMW и Audi, която е собственост на Volkswagen, дължат засилените си позиции на възникващите пазари, които увеличават търсенето на луксозни коли. Японските им конкуренти Lexus, Acura и Infiniti, произвеждани съответно от Toyota, Honda и Nissan, обаче изостават в резултатите си – те държат едва 10% от премиум сегманета, докато германското трио – 70%. Има вероятност те да бъдат изместени дори от  Jaguar Land Rover. Британската марка, сега собственост на индийска фирма, е продала почти половин милион автомобила през миналата година – почти колкото Lexus.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


7 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    Китай използва Европа за да натисне по азиатските си конкуренти, добре би било и Европа да се опита да осребри това положение.

  • 2
    zumz avatar :-|
    zumz

    "Как японските компании загубиха битката на пазара на луксозни автомобили" (?) - озъртам се на улиците - и в Европа и в Америка и в Азия - пуста му работа - само 90 процента луксозни японски автомобили виждам.

  • 3
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Статията е написана от някой немско ориентиран журналист-икономист, японците са the best в автомобилостроенето...

  • 4
    tre avatar :-|
    Iassen Trendafilov

    няма как Лексус, което е де-факто ребрандирана Тойота да успее на луксозния автомобилен пазар. Идентичен е казусът с Нисан и Инфинити. Лексус и Инфинити никога не са били реално в луксозния сегмент за да могат да спечелят дял

  • 5
    chichi01 avatar :-P
    Чичи (Ice Man's fan)

    Deutchland uber alles.
    Със сигурност в автомобилостроенето и в печеленето на пари от това.
    Сори Карлита... :)

  • 6
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)

    До коментар [#4] от "tre":
    Вие колко Лексуса сте сменил?
    Риторичен въпрос, разбира се...
    И трите - Лексус, Инфинити и Акура - марки произвеждат добри автомобили. Качеството им е неоспоримо. Но в този сегмент не се продава само това. Също неоспорим факт. Имидж, престиж, стил, начин на живот... Все неща, които не могат да се пипнат с ръка. Преимущества, които се градят с десетилетия в продажбите, а и в моторните спортове. На един утвърден и основополагащ от столетия пазар, като европейският, не е достатъчно само да си с перфектно качество. Много специалисти например биха поставили Лексус над Мерцедес по качество... Но това ни най-малко не влияе на продажбите на едната или другата марка. Влияят голям брой субективни фактори, а резултата от това, е описан добре в статията.

  • 7
    crusible avatar :-|
    crusible

    За да влезеш в клуба на елита си отнема време. Факт е обаче, че както Инфинити, така и Лексъс вървят в правината посока. Новия ИС250 на Ленсъс примерно е чудесна луксочен компактен седан, както и Кю 50 на инфинити.

    До Тре: Ако примем, че новите Лексъси са ребрандирани Тойоти (което е пълна тъпотия, но все пак), какво да кажем да Ауди? Платформа, агрегати всичко е копи пейст. Вземи си направи труда да се запознаеш с ЛС серията на Лексъс, примерно.




Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход