Emirates отказа поръчка за 16 млрд. долара от Airbus
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Emirates отказа поръчка за 16 млрд. долара от Airbus

Reuters

Emirates отказа поръчка за 16 млрд. долара от Airbus

Арабският превозвач се ориентира към по-големи самолети

3159 прочитания

Reuters

© Reuters


Европейският аерокосмически концерн Airbus понесе тежък удар през тази седмица, след като арабският авиопревозвач Emirates Airline отмени поръчка на стойност 16 млрд. долара за 70 пътнически самолета A350. Това е най-голямата отказана поръчка за Airbus досега, съобщава Financial Times.

Променени нужди

Широкофюзелажният A350 се конкурира с Boeing Dreamliner и трябва да влезе в употреба до края на годината, като в момента все още текат тестовите полети. Първите оператори на модела трябваше да бъдат Qatar Airways и базираната в Дубай Emirates. Отказът на последната от самолета на Airbus последва обявеното в края на миналата година решение да закупи до 150 широкофюзелажни 777X от Boeing.

"Потвърждаваме решението на Emirates Airline за отказ на поръчката на 70 самолета A350. То последва от проведените разговори с компанията по отношение на преразгледаните нужди на флота й", заявява в официалното си съобщение Airbus. Компаниите обаче уверяват, че ще продължат да реализират ползи от дългосрочното си сътрудничество.

Спад на акциите

Отказаната поръчка е втората най-голяма за A350. Договорът беше подписан през 2007 г. и засяга около 9% от общите поръчки за модела. Акциите на Airbus се обезцениха с 3.6% след излизането на информацията. "Изглежда, A350 е твърде малък за Emirates. Говори се за възможно закупуване на допълнителни A380, особено ако моделът бъде обновен. Предвид плановете за закупуване и на 150 777X, A350 изглежда излишен", коментира Роб Сталърд, анализатор в RBC Capital Markets. "Новината със сигурност не е добра, но ако се погледнат всичките поръчки на A350 и на Airbus като цяло, не е дошъл краят на света", добавя той. В момента флотилията на Emirates е съставена основно от Airbus A380 и Boeing 777. Арабският превозвач е най-големият оператор на Airbus A380 в света и през миналия ноември направи нова поръчка за 50 самолета.

Отказаната поръчка ще засегне и британската Rolls-Royce, която произвежда двигателите за самолета. Според компанията решението на Emirates ще свие общите й поръчки с 3.5%, или 2.6 млрд. паунда. Според отказания договор превозвачът щеше да получи 50 броя от средната версия на модела A350-900 и 20 от най-големия вариант A350-1000. Първите доставки щяха да са през 2019 г. Airbus има общо 742 поръчки за A350 и заявява, че остава напълно уверена в модела. През следващите месеци ще бъде поискана сертификация за използването му от регулаторите.

Европейският аерокосмически концерн Airbus понесе тежък удар през тази седмица, след като арабският авиопревозвач Emirates Airline отмени поръчка на стойност 16 млрд. долара за 70 пътнически самолета A350. Това е най-голямата отказана поръчка за Airbus досега, съобщава Financial Times.

Променени нужди


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    assidim avatar :-|
    assidim

    Една неточност:

    "Първите оператори на модела трябваше да бъдат Qatar Airways и базираната в Дубай Emirates."

    Да, в последния параграф сте го написали правилно, но все пак е хубаво да го коригирате.

    Emirates had been due to take the A350s from 2019.
    http://www.flightglobal.com/news/articles/emirates-cancels-70-a350s-after-a380-deal-400279/

    Може да се смята, че анализаторите и консултантите ще са прави, че решението е заради това, че спрямо днешните им нужди А350-900 и 1000 са малки, и намаляване на типовете самолети само до два - А380 и 777-9 и 8, а и сегашните 777-300ЕР ще оптимизира флотата им и би трябвало на теория да намали разходите! Пък и доставките на 777-300ЕР май не са приключили още (а и да са приключили, говорим за доста машини доставени само през 2012-2014) и не е логично да бъдат заменени толкова скоро с А350-1000, колкото и да е по-икономичен!
    Аз лично, чакам с интерес официално прес съобщение от Емирейтс - как ще формулират мотивировката за канселиране на поръчката.

  • 2
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov

    не познавам този бизнес и ми е интересно защо Катар и Абу Даби инвестират в авиацията? заради зареждането с горива на летищата ли?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.