Винсънт Стенли: Трудно е да се развиваш, ако не си прозрачен
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Винсънт Стенли: Трудно е да се развиваш, ако не си прозрачен

Винсънт Стенли

Винсънт Стенли: Трудно е да се развиваш, ако не си прозрачен

Дългогодишният вицепрезидент на отдел "Продажби" в Patagonia

Калина Горанова
4986 прочитания

Винсънт Стенли

© Велко Ангелов


"В началото Patagonia не беше замислена като поемаща рискове, вманиачена на тема "околна среда", вторачена в пъпа си компания, а като дойна крава, носеща лесни печалби. Ивон учреди Patagonia като клон на фирмата Chouinard Equipment - тя произвеждаше чудесно катераческо оборудване, признато за най-доброто в света, но печалбата й бе много малка. Patagonia трябваше да е "чистичка" и лесна за управление компания - предимно работа на бюро, за разлика от десетте часа пот и мъки, хвърляни за изкопаването на скални клинове в пещи на въглища... Кой да е знаел тогава, че памукът може да е мръсен, колкото въглищата." Откъсът е от книгата "Отговорната компания", а авторите са известният алпинист, основател и собственик на компанията за спортни облекла Patagonia Ивон Шуинар и Винсънт Стенли, работил с прекъсвания в Patagonia от основаването й преди около 40 години. Дълги години Стенли е вицепрезидент на отдела за продажби на едро и е в България за представянето на книгата. Компанията е известна както с висококачествените си облекла за спорт на открито, които държи да произвежда по възможно най-безвредния начин, така и с различните си кампании за спасяване на природата. През 2007 г. списание Fortune определи Patagonia като "най-страхотната компания", a на 25 ноември 2011 г. Patagonia затвърди представата, че е различна, с рекламата си от страниците на New York Times, гласяща "Don't buy this jacket" (Не купувай това яке).

Как изглежда отговорната компания?

Искахме да напишем практична книга с основни съвети към компаниите, като третата й част е списък с нещата, които една фирма може да направи, за да намали ефекта си върху околната среда и да подобри социалните си практики. Разглеждаме пет области, в които бизнесът има отговорности. Ако не можеш да си платиш сметките и да си продаваш продуктите, не можеш да останеш задълго в бизнеса. Така че първата отговорност е да си финансово стабилен. Втората е отговорността към служителите. Третата са клиентите, без които не можеш, или как компанията може да гарантира нивото на доверието им в нея. Четвъртата е общността. Ние вярваме, че задължението към общността не бива да бъде само там, където е централата или магазините на компанията, но и по пътя на веригата на доставки. Петата е нашата отговорност към природата. Всяка човешка система е построена на успеха на естествената система и ако природата започне да се разпада, нито една от нашите човешки системи не може да ни спаси. Историята през последните 200 години показва, че печалбата е частна, а цената е публична.

Как дойде точката на пречупване за Patagonia?

Имаше нещо от самото начало. Ние започнахме с производство на оборудване за алпинисти. Катеренето е опасен спорт и продуктите трябва да бъдат с много високо качество. Мисля, че беше лесно за нас, покрай клиентите ни и служителите ни да почувстваме задължението си към природата. През 1985 г. започнахме да даваме 1% от приходите си за екологични каузи. Но ни отне повече време, за да погледнем веригата на доставките, какви са екологичните щети на фабриките, които използваме, какво е отношението към работниците там. Това за нас беше еволюцията през последните 20 години.

Всяка година заделяте средства за екокаузи. Досега колко данък "земя" сте платили?

60 млн. долара.

Много от компаниите не споделят приходите и печалбите, какво остава за внимание към веригата си на доставки. Как ще убедите компаниите, че прозрачността може да работи в тяхна полза?

Ние вярваме, че за да бъдеш успешен в новото бъдеще, бизнесът трябва да действа по-бързо, да отговаря по-бързо и да бъде по-отговорен. Много е сложно да се адаптираш към промените, ако не си прозрачен, защото, ако не говориш с никого за това, което правиш, ти сам се затваряш за определен вид идеи. Например излязохме с нов материал от синтетична гума за екипи за сърф, който е по-малко вреден за околната среда, но е скъп. Така че отидохме при всички наши конкуренти и им казахме "това е страхотен материал и ние ще го продаваме, но вие също трябва да го продавате, защото това ще свали цените на материала, което ще е добре за клиентите, за нас и за околната среда". Ако не си прозрачен, е много по-трудно да се развиваш, понеже поставяш бариера пред идеите на другите. Колкото до екологичния напредък, което за нас е изключително важно, тъй като екологичната криза е много сериозна, трябва да се работи заедно с конкурентите, заедно с индустрията като цяло, защото основните конкуренти при дрехите и обувките например използват едни и същи фабрики в Китай или Виетнам. 

Можете ли да дадете пример за такова сътрудничество?

С Wal-Mart през 2010 г. започнахме инициативата "Коалиция за устойчиво облекло" (Sustainable Apparel Coalition). Изпратихме покани за среща на 16 изпълнителни директори. Сега групата ни е от над 100 компании, всички по-големи от Patagonia, като тези компании произвеждат над една трета от всички дрехи и обувки по света като Nike, Adidas, Puma, GAP, H&M. Това, с което коалицията се занимава, на първо място, са изчисления за използваната енергия и вода и за генерираните отпадъци в хиляди фабрики по света, като идеята е година след година нуждата от ресурси във фабриките да намалява. На второ място, трябва да се създаде матрица с определени стандарти, практики и тяхното отражение върху околната среда и да им се зададе ранглиста, като така дизайнерите на продукти ще знаят кой процес е по-добър и кой не е. Накрая, купувайки си чифт дънки, ще може да видите как са оценени. Така клиентите ще имат база за сравнение.

Подходяща ли е стратегията ви на петте R (намали, поправи, използвай отново, рециклирай, намери ново предназначение - бел. ред.) за публични компании?

Тъй като собствениците в Patagonia са само двама, за нас е лесно да поемаме рискове. Но ако една частна компания веднъж демонстрира, че нещата могат да бъдат направени по печеливш начин, после е по-лесно за публичните да кажат, "и ние можем".

Ако имахте акционери, щяхме ли да видим рекламата "Не купувай това яке"?

Не, нямаше. Но ние бяхме първата компания, която използваше рециклирана хартия за каталозите си, помогнахме за въвеждането на рециклирания полиестер. Тези неща се използват от всички сега, защото те гледат и си казват "това няма да ни навреди". Рекламата "Не купувай това яке" мисля, че е уникална само за нас. Всъщност ние поместихме рекламата само веднъж в само един вестник.

И колко якета продадохте?

Когато решихме да я публикуваме, мислихме как бихме могли да измерим успеха й. Ако продажбите нараснат, това е лошо, защото манипулираме клиентите, но ако спаднат, това също не е добре. Моята идея за успех беше продажбите точно на този продукт да останат същите. И те останаха. Компанията се представи добре въпросната година, но като резултат и от много други фактори. Със сигурност не го направихме, за да си увеличим продажбите, дори бяхме притеснени, че те могат да пострадат. Бяхме много внимателни към продължението "не купувайте това яке, освен ако нямате нужда от него". Не сме казвали на клиентите да се махнат, а да мисля различно, за това как пазаруват. Миналата година показахме едно много старо яке и заглавието беше "По-добро от ново". Идеята беше да накараме хората да пазят дрехите си възможно по-дълго време, като имаме програма за изкупуване на стари дрехи от клиентите ни и да ги препродаваме.

Вече е модерно почти всички големи корпорации да имат програми за устойчиво развитие. Как клиентите могат да направят разликата между наистина добрите намерения и зелените душове за изчистване на имиджа?

За клиентите е трудно да направят разликата. Това е една от причините да работим усилено в "Коалицията за устойчиво облекло", защото, вместо да създаваме много конкуриращи се версии и клиентите да не знаят в какво да вярват, ние казваме на клиента "свършили сме доста работа, знаем, че ако си купите това яке, то е имало еди-какъв си ефект върху околната среда, вие правите избор дали го искате". Но преди да приключи тази работа, мисля, че е трудно за клиента да направи разликата.

"В началото Patagonia не беше замислена като поемаща рискове, вманиачена на тема "околна среда", вторачена в пъпа си компания, а като дойна крава, носеща лесни печалби. Ивон учреди Patagonia като клон на фирмата Chouinard Equipment - тя произвеждаше чудесно катераческо оборудване, признато за най-доброто в света, но печалбата й бе много малка. Patagonia трябваше да е "чистичка" и лесна за управление компания - предимно работа на бюро, за разлика от десетте часа пот и мъки, хвърляни за изкопаването на скални клинове в пещи на въглища... Кой да е знаел тогава, че памукът може да е мръсен, колкото въглищата." Откъсът е от книгата "Отговорната компания", а авторите са известният алпинист, основател и собственик на компанията за спортни облекла Patagonia Ивон Шуинар и Винсънт Стенли, работил с прекъсвания в Patagonia от основаването й преди около 40 години. Дълги години Стенли е вицепрезидент на отдела за продажби на едро и е в България за представянето на книгата. Компанията е известна както с висококачествените си облекла за спорт на открито, които държи да произвежда по възможно най-безвредния начин, така и с различните си кампании за спасяване на природата. През 2007 г. списание Fortune определи Patagonia като "най-страхотната компания", a на 25 ноември 2011 г. Patagonia затвърди представата, че е различна, с рекламата си от страниците на New York Times, гласяща "Don't buy this jacket" (Не купувай това яке).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK