Връзките със Западните Балканите по въздух стават все по-лесни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Връзките със Западните Балканите по въздух стават все по-лесни

Цената на самолетния билет от летище София до Загреб ще започва от 29.99 евро

Връзките със Западните Балканите по въздух стават все по-лесни

След като през април беше открита линия от София до Белград, от 1 юли ще има и до Загреб

Калина Горанова
5445 прочитания

Цената на самолетния билет от летище София до Загреб ще започва от 29.99 евро

© Мария Съботинова


Възможностите за пътувания по въздух до държавите от Западните Балкани се множат. Ако доскоро това можеше да се случи основно с прекачване през някоя западноевропейска столица, то от тази година вече има две директни линии. От 1 юли тръгват директните полети от София до Загреб на нискотарифната хърватска авиокомпания Dalmatian. За намеренията на компанията да открие полети до България стана ясно още в края на миналата година. Според сайта на компанията полетите до София през летния сезон ще са три пъти седмично – вторник, четвъртък и събота, а цените ще започват от 29.99 евро. Информацията е била потвърдена и от летище София.

Един дълъг старт

Директните полети между българската и хърватската столица бяха договорени в края на април между премиерите на двете страни Пламен Орешарски и Зоран Миланович.

Dalmatian е първата нискотарифна компания за балканската държава, която започва работа след дълга подготовка. Проектът на основателя и изпълнителен директор Желко Ромич, предлагащ консултации при стартиращи проекти в авиацията и говорител по авиационни конференции, започва през далечната 2006 г. През годините на хърватска почва не липсваше известен скептицизъм около проекта. На сайта на авиокомпанията все още няма достатъчно информация за самолетите, които ще използва. Преди време излезе информация, че тя ще ползва на лизинг самолет на датската North Flying.

Превозвачът описва себе си като "нова порода нискотарифен хибрид, основана, за да преследва растящите възможности на един развиващ се пазар на къси и дълги разстояния". Не крие и намерението си да се разгърне и при дългите презокеански полети.  

Сега от началото на юли компанията съобщава през сайта си, че започва с 12 дестинации, повече от които необслужвани от други авиокомпании от хърватската столица. Компанията съобщава, че ще лети от Загреб до Хамбург, Рим, Милано, Прага, Варшава, Дюселдорф, Женева, Ларнака, Щутгарт, Цюрих, Виена и София. Пускането на полетите ще е постепенно.

Едни по-достъпни Балкани

Полетите на Dalmatian обаче ще разширят възможностите за бързо придвижване в рамките на Балканите с още една през тази година. От началото на април сръбската Air Serbia възобнови спрените си преди 15 години полети до сръбската столица Белград. Освен до София сръбският авиопревозвач започна и полети до Варна, а разгръщането му включваше още Будапеща, Варшава, Киев и Бейрут.

Полетите на Air Serbia от София до белградското летище "Никола Тесла" означават и нови възможности за връзки към дестинациите в Европа като Париж, Амстердам, Прага, Рим, Милано, Копенхаген, Стокхолм, Щутгарт, Дюселдорф, Берлин, Цюрих, Брюксел и Москва. Разрастването на сръбската компания стана възможно, след като през август базираната в Абу Даби Etihad придоби 49% от Jat Airways (превозвача на бивша Югославия). През октомври 2013 г. беше ребрандирана и от 26 октомври смени името си на Air Serbia. Сделката предвижда още арабската авиокомпания да менажира сръбската през следващите пет години. През есента на миналата година беше обявено, че Air Serbia ще започне реорганизиране на флота си като част от стратегията за експанзия, ръководена от арабския партньор.

Възможностите за пътувания по въздух до държавите от Западните Балкани се множат. Ако доскоро това можеше да се случи основно с прекачване през някоя западноевропейска столица, то от тази година вече има две директни линии. От 1 юли тръгват директните полети от София до Загреб на нискотарифната хърватска авиокомпания Dalmatian. За намеренията на компанията да открие полети до България стана ясно още в края на миналата година. Според сайта на компанията полетите до София през летния сезон ще са три пъти седмично – вторник, четвъртък и събота, а цените ще започват от 29.99 евро. Информацията е била потвърдена и от летище София.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    а къде е българския елемент в авиопазара?

  • 2
    omniam avatar :-|
    omniam

    Българският елемент ще са пътниците.

  • 3
    noize_le_roc avatar :-|
    noize_le_roc

    Българският елемент. Влязохме в ЕС през 2007 и още не сме се осъзнали колко възможности имаме за развитие и катерене нагоре. И докато бишви юго републики влизат в ЕС и цяла Европа говори за тях, защото хората са се осъзнали и спазват правилата в името на общото благо, в милата ни Българийка още гледаме всеки да уреди себе си, роднините и да изцака колкото може повече тия около него. И плюем ЕС на всичкото отгоре.
    Летище София можеше да е идеален хъб за самолети от Близък Изток, Балканите и Западна Европа, но не. Вуелинг отвориха втора база в Рим и скоро сигурно ще отворят трета в Хърватия, а можеше спокойно да е в БГ. Райън еър не ги пускат в България, заради интереса на монополиста България еър. Хората в провинцията тънат в мизерия и не пътуват никъде, а навсякъде обясняват с какъв темп растем и т.н. А всичко това са емигрантите които си купуват еднопосочен за Запада с Уиз и повече няма да се върнат.
    Осъзнайте се най-накрая и да почваме на работим

  • 4
    pesheff avatar :-?
    Пешката

    ТИМ Еър, нещо не искат да летят на никъде. Кютат си тука и си печелят от монопла над София Варна и Бургас, и гледат умно. Сега чакаме летището в Пирин да стане ултра-мега хъбът на Балканите.

    Но сериозно, защо не се появи някаква компания която да използва по-малки самолети, тн регионални джетове като Ембреър, да кажем, и да свърже София със Скопие, Загреб, Белград, Любляна, Атина, защо не и Тирана и Истанбул?

    Тия полети до западните балкани имат добра перспектива за създаване на повече бизнес връзки със съседите, дано да се получи някакво съживяване. Но трябва да се натиснат и пътните и ЖП връзки на запад. Един коридор #8 не можем да направим 30 години, а и Калотина още я мъчим.

  • 5
    filip_kostov81 avatar :-|
    felipeeee

    До коментар [#4] от "Пешката":

    Ето, имаш чудесна идея, осъществи я, да видим дали е толкова лесно, колкото изглежда на думи.
    Малко по малко се правят връзки до големите чужди градове, но явно ти ще успееш да направиш всичко от раз и със замах.
    Успех!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK