С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 18 юни 2014, 13:53, 3925 прочитания

БДЖ е предложило на кредиторите си да му намалят задълженията с 30%

От транспортното министерство залагат на гръцкия пример

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Поискали сме от кредиторите по втория облигационен заем на "БДЖ холдинг", редуциране на задълженията с 30%". Това съобщи зам.-министърът на транспорта Антон Гинев. Предложението е направено миналата седмица, като в момента се чака отговора на другата страна. Т.нар. втори облигационен заем беше взет през 2007 г. с основната цел погасяване на стари задължения. От четири години обаче държавният превозвач изпитва сериозни затруднения при погасяването на задълженията, като просрочията са 76 млн. лв. В края на май кредиторите дадоха сигнал, че може да предприемат крайни мерки, за да си съберат дължимото, като междувременно от известно време текат и разговори за предоговаряне на дълга.

След няколко разменени предложения от страна на БДЖ и възражения от страна на облигационерите, последната идея на превозвача е за отписване на 30% от главницата по заема, която към момента е 85-86 млн. евро. Офертата едва ли ще срещне бурни овации от страна на кредиторите. Антон Гинев обаче коментира казуса така: "Как на Гърция й опростиха част от задълженията".


Половин процент нагоре

До най-новото предложение се стига след като кредиторите са имали възражение по отношение на срока за погасяване на дълговете. Изначално на заема е трябвало да се сложи точна през 2017 г. При преговорите за разсрочване обаче от БДЖ са предложили срокът да се удължи до 2023 г. "Кредиторите имаха забележки и по отношение на срока", коментира Гинев. Така като контра предложение БДЖ предлага той да се съкрати от 10 на 6 години или всичко да бъде изплатено през 2020. По отношение на лихвите, БДЖ предлага те да бъдат увеличени с половин процент. В замяна на корекциите в лихвите и в срока обаче от държавната компанията искат редукция на главницата с 30%.

Ако кредиторите, евентуално приемат това предложение, финансовата дупка за мастодонта ще е 178 – 179 млн. лв., разпределена в следващите шест години. За тази година от компанията смятат, че ще покриват задълженията си изрядно на падеж. За запълването на бъдещата дупка обаче, надеждата класически е насочена навън. В момента транспортното министерство, чака отговор от Европейската комисия дали може да има прехвърляне на средства като капиталов трансфер от бюджета през следващите години, като сумата, за която се иска разрешение е 170 млн. лв.



Малко деликатно

В края на май, след общо събрание на облигационерите по втория облигационен заем, стана ясно, че "БДЖ холдинг" ще разполага със срок от 45 дни, за да намери 76 млн. лв., с които да плати посрочието по облигационния си заем. В противен случай той ще стане предсрочно изискуем като цяло, а остатъкът по него е 88 млн. евро. Времето ще започне да тече от момента, в който банката – довереник на емисията – Българска банка за развитие, уведоми писмено държавния холдинг за решението на облигационерите. Облигационерите тогава взеха и решение 25 дизелови мотриси и 3542 товарни вагона на БДЖ, обезпечение на кредита, да бъдат обявени за продажба. "Все още облигационерите не са предприели действия за предсрочна изискуемост", коментира Гинев.

В преговорите, освен върху примера с Гърция, транспортното министерство и превозвачът стъпват и върху увереността, че за кредиторите не е много атрактивно да задействат продажбата, като тя би била проблем за БДЖ, но само от части. Товарните вагони не се използват от превозвача и на практика генерират само разходи по стопанисване. Продажбата им пък най-вероятно ще се проточи много във времето. Мотрисите са в движение, но те ще могат да покрият само около 60-70 млн. лв. от дължимото. При излизането им от състава на БДЖ пък компанията вече няма да може да осъществява нормално задълженията си за превоз на пътници, които има към държавата, от това ще пострада целия й бизнес и ще настъпят още по-големи затруднения за запълване на останалите дупки към кредиторите.

От играта между БДЖ и кредиторите победителят може и да изглежда по-скоро неясен. Сигналите, които дава компанията на всички свои бъдещи кредитори обаче са повече от категорични.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020" Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020"

В тазгодишното издание се включиха рекорден брой студенти

18 фев 2020, 112 прочитания

"България ер" подписа codeshare споразумение с Qatar Airways 1 "България ер" подписа codeshare споразумение с Qatar Airways

Пътниците на близкоизточната авиокомпания ще се възползват от 2 дестинации на българската - Варна и Бургас

18 фев 2020, 469 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Oracle преговаря да купи Micros System за 5 млрд. долара

Технологичният гигант прави втори опит за придобиване на производителя на софтуер за хотели и ресторанти

Още от Капитал
Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10