"Поискали сме от кредиторите по втория облигационен заем на "БДЖ холдинг", редуциране на задълженията с 30%". Това съобщи зам.-министърът на транспорта Антон Гинев. Предложението е направено миналата седмица, като в момента се чака отговора на другата страна. Т.нар. втори облигационен заем беше взет през 2007 г. с основната цел погасяване на стари задължения. От четири години обаче държавният превозвач изпитва сериозни затруднения при погасяването на задълженията, като просрочията са 76 млн. лв. В края на май кредиторите дадоха сигнал, че може да предприемат крайни мерки, за да си съберат дължимото, като междувременно от известно време текат и разговори за предоговаряне на дълга.
След няколко разменени предложения от страна на БДЖ и възражения от страна на облигационерите, последната идея на превозвача е за отписване на 30% от главницата по заема, която към момента е 85-86 млн. евро. Офертата едва ли ще срещне бурни овации от страна на кредиторите. Антон Гинев обаче коментира казуса така: "Как на Гърция й опростиха част от задълженията".
Половин процент нагоре
До най-новото предложение се стига след като кредиторите са имали възражение по отношение на срока за погасяване на дълговете. Изначално на заема е трябвало да се сложи точна през 2017 г. При преговорите за разсрочване обаче от БДЖ са предложили срокът да се удължи до 2023 г. "Кредиторите имаха забележки и по отношение на срока", коментира Гинев. Така като контра предложение БДЖ предлага той да се съкрати от 10 на 6 години или всичко да бъде изплатено през 2020. По отношение на лихвите, БДЖ предлага те да бъдат увеличени с половин процент. В замяна на корекциите в лихвите и в срока обаче от държавната компанията искат редукция на главницата с 30%.
Ако кредиторите, евентуално приемат това предложение, финансовата дупка за мастодонта ще е 178 – 179 млн. лв., разпределена в следващите шест години. За тази година от компанията смятат, че ще покриват задълженията си изрядно на падеж. За запълването на бъдещата дупка обаче, надеждата класически е насочена навън. В момента транспортното министерство, чака отговор от Европейската комисия дали може да има прехвърляне на средства като капиталов трансфер от бюджета през следващите години, като сумата, за която се иска разрешение е 170 млн. лв.
Малко деликатно
В края на май, след общо събрание на облигационерите по втория облигационен заем, стана ясно, че "БДЖ холдинг" ще разполага със срок от 45 дни, за да намери 76 млн. лв., с които да плати посрочието по облигационния си заем. В противен случай той ще стане предсрочно изискуем като цяло, а остатъкът по него е 88 млн. евро. Времето ще започне да тече от момента, в който банката – довереник на емисията – Българска банка за развитие, уведоми писмено държавния холдинг за решението на облигационерите. Облигационерите тогава взеха и решение 25 дизелови мотриси и 3542 товарни вагона на БДЖ, обезпечение на кредита, да бъдат обявени за продажба. "Все още облигационерите не са предприели действия за предсрочна изискуемост", коментира Гинев.
В преговорите, освен върху примера с Гърция, транспортното министерство и превозвачът стъпват и върху увереността, че за кредиторите не е много атрактивно да задействат продажбата, като тя би била проблем за БДЖ, но само от части. Товарните вагони не се използват от превозвача и на практика генерират само разходи по стопанисване. Продажбата им пък най-вероятно ще се проточи много във времето. Мотрисите са в движение, но те ще могат да покрият само около 60-70 млн. лв. от дължимото. При излизането им от състава на БДЖ пък компанията вече няма да може да осъществява нормално задълженията си за превоз на пътници, които има към държавата, от това ще пострада целия й бизнес и ще настъпят още по-големи затруднения за запълване на останалите дупки към кредиторите.
От играта между БДЖ и кредиторите победителят може и да изглежда по-скоро неясен. Сигналите, които дава компанията на всички свои бъдещи кредитори обаче са повече от категорични.
"Поискали сме от кредиторите по втория облигационен заем на "БДЖ холдинг", редуциране на задълженията с 30%". Това съобщи зам.-министърът на транспорта Антон Гинев. Предложението е направено миналата седмица, като в момента се чака отговора на другата страна. Т.нар. втори облигационен заем беше взет през 2007 г. с основната цел погасяване на стари задължения. От четири години обаче държавният превозвач изпитва сериозни затруднения при погасяването на задълженията, като просрочията са 76 млн. лв. В края на май кредиторите дадоха сигнал, че може да предприемат крайни мерки, за да си съберат дължимото, като междувременно от известно време текат и разговори за предоговаряне на дълга.
След няколко разменени предложения от страна на БДЖ и възражения от страна на облигационерите, последната идея на превозвача е за отписване на 30% от главницата по заема, която към момента е 85-86 млн. евро. Офертата едва ли ще срещне бурни овации от страна на кредиторите. Антон Гинев обаче коментира казуса така: "Как на Гърция й опростиха част от задълженията".
16 коментара
Като продадат мотрисите и да купуват конски впрягове...
Нали БДЖ уж вече се управляваше много добре и си беше намалило дълговете с близо 100 милиона? Трябва да си много заблуден за да мислиш,че БДЖ някога може да си стъпи на краката с дългове от над 600 милиона.Само минаване през процедура по несъстоятелност може да е решението.
Това е наследството от толкова години управление на БКП, както и да се казва в момента.
"Товарните вагони не се използват от превозвача и на практика генерират само разходи по стопанисване."
Интересно, от колко време не се ползват и защо не са продадени още когато са станали ненужни, а само се харчени пари за охрана/стопанисване?!
"Мотрисите са в движение, но те ще могат да покрият само около 60-70 млн. лв. от дължимото. При излизането им от състава на БДЖ пък компанията вече няма да може да осъществява нормално задълженията си за превоз на пътници"
Да, защото сега ги изпълняват много нормално ли?! Може и да е ок, ако си пенсионер, ама да знаете служители на компании да ползват влак?! Не, нали?! Няма и да видите...
При тези задължения, предвид горните цитати, никаква визия за бъдещето и субсидиране от държавата за тези които ползват намаления и тези които работят там, по-добре наистина да се почне процедура по несъстоятелност. Явно е, че това, е една тежка и неефктивна организация която няма бъдеще в този си вид.
Природата вакум не остава. Ще се намери кой да я попълни!
Реформите там, трябваше да почнат преди поне десет години - съкращения, автоматизация и модернизация, отпадане на някои линии...
По-малоумно изказване от политик, освен от Тиквата, не бях чувал. Как на Гърция и били опростили част от задълженията. Алооо, Антончо, не си в селския магазин в село Осма Глуха. Никой не е длъжен да прави отстъпки до безкрай. Като не можете да се справите със синдикатите, и хилядите тикви в системата, приватизирайте или недейте да мрънкате от принудителното изпълнение. Или се наливат пари за оптимизация и се съкращават хора, или чао, влака не чака
До коментар [#5] от "assidim":
Основно трябва да отпаднат линии... но това не се връзва със "социалната функция" на транспортната компания.
Що па данъкоплатците да не плАтиме още едни 170000000 набърже, за да продължат мустакатите лелки да се мръщят по гишетата до следващата дупка?
реформите ако може да се кажат реформи , са само съкращения от работници и закриване на гари и линии , някой от тях заслужено .
БДЖ е достa зaкостенялa структура. Никaкви иновaции ,никaкво обновление само дето открихa жп линия по "Дунaв мост 2".За съжaление ще се търсят чуждестрaнни инвеститори.