Спирки пет звезди

Високите цени на автогарите монополисти винаги са били проблем за автобусните компании. Решението обаче е задача с повишена трудност

Много малка част от автогарите в страната отговарят на всички необходими условия
Много малка част от автогарите в страната отговарят на всички необходими условия
Много малка част от автогарите в страната отговарят на всички необходими условия    ©  Капитал
Много малка част от автогарите в страната отговарят на всички необходими условия    ©  Капитал

Суматоха, предизвикана от лутащи се пътници със сакове, торби, чанти. Бързо кафе в пластмасова чашка за из път. Замрял във времето стенен часовник. Съмнителни типове, обикалящи наоколо. Тоалетна против 50 ст. Сред по-голямата част от пътуващите автогарите може би навяват максимум мили студентски спомени. Автомобилната еманципация на пътниците става все по-голяма. Комбинираните пътувания в интернет- все по-модерни. А социалният статус на пътуващите с рейс все повече се доближава до този на почитателите на железниците. Или автогарите напоследък попадат в новините само ако мълния удари някоя от тях, както се случи във Върбица. За автобусните компании обаче те са все така постоянен трън в очите, като проблемите между превозвачите и собствениците на тези транспортни средища класически се изострят в синхрон със свиването на бизнеса и настъпването на лятото. 

От една страна, автобусните компании са длъжни да спират само на оторизираните за целта места, т.е. на автогарите. От друга страна, гарите са монополисти на пазар, който не подлежи на регулации, и сами определят цените си, като понякога различните превозвачи плащат различно за една и съща услуга. Гарите са чести клиенти на Комисията за защита на конкуренцията, пред която трябва да се бранят от обвиненията в злоупотреба с господстващо положение. А за автобусната компания те често представляват само сериозен разход, без да предлагат някаква специална услуга, различна от "просто паркинг". От другата страна са собствениците на въпросните транспортни здания, според които гаровият бизнес има сериозни разходи, който превозвачите не разбират. А с демографската криза и все по-голямата употреба на личните автомобили ролята им на транспортни средища става все по-малко печеливша. От това страдат инвестициите в зданията, които в голямата си част са неприветливи за пътниците и често не отговарят на всички необходими условия.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
12 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 17

    "Въпросът за категоризацията на гарите, въз основата на която да се изготви методология за ценообразуване на автогаровите услуги, се търкаля от години в Министерството на транспорта...Към момента обаче опитите да се свърши нещо в тази посока завършват с неуспех. "

    Отново ще качваме пианото до 5-ти етаж, ама в грешния вход. Никаква методология, не дай Боже обичайната "национална стратегия, изготвена от изключително престижен международен консултант с часов хонорар от 7000 евро" може да замести отворения пазар.

    Нередност?
  • 2
    hitrata_svraka avatar :-?
    Хит®ата Св®ака ;)
    • + 18

    "Тоалетна против 50 ст."???

    Тоалетна СРЕЩУ 50 ст. освен ако авторката не използва игра на думи.

    Нередност?
  • 3
    borko_to avatar :-P
    borko_to
    • + 12

    [quote#2:"Хитрата сврака - с двата крака!"]Тоалетна СРЕЩУ 50 ст. освен ако авторката не използва игра на думи. [/quote]

    Ползват програма редактор която е заместила срещу със синонима против

    Нередност?
  • 4
    kireto avatar :-P
    Кирето
    • + 13

    До коментар [#2] от "Хитрата сврака - с двата крака!":

    Може би авторката е имам предвид "...противНА тоалетна за 50 ст...", което не е далеч от истината.

    Единственото, което ми направи впечатление е, че има превозвачи със собствени автогари. Това няма как да не изкривява пазара.

    Нередност?
  • 5
    beroni avatar :-|
    beroni
    • + 14

    Иронията е, че същото го има в играта "Монополи" - когато там си купиш "гара", другите играчи плащат данък за стъпване отгоре. А колкото повече гари изкупиш, толкова повече се вдига данъкът за стъпване. Разбира се, като собственик на гара, сам ти не плащаш данък стъпване отгоре. :)

    Нередност?
  • 6
    dimitarcho avatar :-|
    dimitarcho
    • + 4

    До коментар [#5] от "beroni":
    ++++++++++++++++++

    Нередност?
  • 7
    greenhrast avatar :-(
    greenhrast
    • + 6

    Автогарите са отвратителни.
    По-отвратително е само кафето което се продава в капанчетата по автогарите :(

    Нередност?
  • 8
    g.e.m. avatar :-?
    ГЕМ
    • + 4

    "Пазарът на пътнически превози вече е с поне 30% надолу от силната 2007 г."

    Еми така ще е, то не може все нагоре да вървят цените на билетите, пък после да искате да се увеличава пътникопотока. За високите цени на билетите не са виновни само горивата, нали? Има една камара таксички и данъчета, които надуват цената, а след като те не могат да се избегнат, услугата се оскъпява. Затова се мятаме 2-3 човека в колата и... пътуваме по-бързо, по-качествено и най-вече доста по-евтино докъдето и да е из България.

    Нередност?
  • 9
    hk avatar :-|
    the next K
    • + 2

    Живи да ги ожалиш "гарджиите" - искат като сите тарикати да заграбят нещо с далаверка и да си накривят калпака, та да събират парсата... Истината е, че инвестициите са видни само в Централна гара София, макар че и там тоалетните са си за ремонт, ако приемем, че преживяването на пътника по повод гарата е свързано с тоалетната. И като сме на тази тоалетна вълна - във В.Търново автогарата е зле, а във Варна - дори не е в самата автогара, а външна, държана от някъв мургав субект!
    Държавата, като се погрижила автобусният транспорт да се води между регламентирани спирки-гари, то би следвало и да упражнява реален контрол върху самите автогари. В крайна сметка пътниците сме потребители и ограничавайки ни до ползването на един монопол, то не би трябвало да търпим кофти услуги: липсващи тоалетни или направо арабски кенефи, липса на места за сядане и задушни и мръсни помещения, липса на осветление, студ през зимата, и просяци и криминално изглеждащи субекти!!!

    Нередност?
  • 10
    oyh53308658 avatar :-|
    oyh53308658
    • - 2

    До [#2] "Хитрата сврака - с двата крака!": + До [#3] "borko_to":
    Тоалетната си е голяма далавера. Мои хора работеха на тоалетна на автогара . Когато за първи ги посетих в дома , изпаднах в шок - хора с горе доле завършено средно,обзавеждане далееееееееееч на средното българско . Преди 2 г. бабата на 70+ г. си забрави банкови извлечения ,а те - точно , както съветваха вестниците като "Капитал" преди 20 + години , какъвто извод си направих и тези дни във връзка с КТБанка :
    30 000 лева на влог + 15 000 евра държи бабата на срочни . На 70 +.
    За сина,снахата,внука и сие,не мога да кажа.
    Но преди няколко месеца собственикът сложил сина си да поработи седмица,колкото да види колко е далаверата и ги изгонил.
    "Така е при К. апитал изъм а ! "
    А аз бях и забравил извода - отивам да преместя някои от активите си в друга Банка ,че всички ми са само в една .
    И търся работа , т.н. при Комун изъм а : "Леля тен с,тинки " .
    Ако знаете, пишете . Давам % .

    Нередност?
Нов коментар