С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
26 27 юни 2014, 16:18, 22154 прочитания

Най-големите български компании през 2013 г.

Класацията "Капитал 100" подрежда корпоративните гиганти в страната за осма поредна година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

2
юли е датата, на която на специално събитие ще бъде представена класацията "Капитал 100" за най-големите компании през 2013 г.
Приходите на най-големите 100 компании в България са се свили с близо 3% през миналата година в сравнение с ръст от около 7% през 2012 г.
Всяка четвърта компания от топ 100 е работила на загуба през 2013 г. В класацията от 101 до 200 на минус е почти всяко пето дружество.
Възстановяването, което така и не се случи. Корпоративният свят през 2013 г. очакваше ръст, след като в продължение на две години преди това работеше в режим на оцеляване. Вместо добри новини обаче изминалата година се оказа неочаквано трудна за бизнеса в страната. Влошаването се вижда от данните от тазгодишното издание на класацията "Капитал 100", която ще бъде представена официално на 2 юли, а от 5 юли ще бъде в продажба в търговската мрежа (виж карето).

На фона на лекото съживяване на бизнес активността в Европа резултатите на бизнеса в България са още по-красноречиви. За съжаление в негативен смисъл. Ако през също трудната 2012 г. най-големите дружества в страната все пак отбелязаха макар и скромен ръст на приходите си, през 2013 г. бизнесът им всъщност се е свил, макар и с малко. Броят на компаниите, които работят на загуба, се увеличава, оптимизацията на персонал продължава, а политическата несигурност е спирачка както за местните, така и за чуждестранните инвестиции.


В по-черни краски

Данните от класацията показват, че през изминалата година приходите на най-големите 100 компании в страната са се свили с близо 3%. Тежката ситуация, с която е трябвало да се пребори бизнесът, се забелязва още по-ясно в резултатите на дружествата, заемащи местата от 101 до 200 в подреждането – за тях спадът на оборотите е бил средно с 6%. По-внимателният поглед върху данните показва, че почти всяка втора компания от топ 100 е свила дейността си през изминалата година, а при втората стотица забавяне отчитат една трета от дружествата. Въпреки отрицателните резултати 2013 г. не е най-лошата година за корпоративните гиганти за последното десетилетие. В разгара на кризата най-негативно изглеждаше ситуацията през 2009 г., когато приходите на компаниите от топ 100 се свиха с близо 17%, а почти две трети от дружествата (60%) отбелязаха спад на дейността си.

Междувременно забавянето през 2013 г. се вижда и в резултатите на най-динамично развиващите се компании. Действително темпът на нарастване на приходите им се ускорява леко през 2013 г. до средно 43% при 31% за 2012 г., но остава далеч под отчетените в предходните две години близо двойно по-бързи темпове на растеж. Междувременно в номинално изражение общият обем на приходите на 50-те най-динамично развиващи се дружества през 2013 г. всъщност е наполовина по-нисък спрямо година по-рано, т.е. силна година постигат средните компании, а не най-големите.



Изчезващите печалби

Предизвикателствата на изминалата година се забелязват и във финансовите резултати на българските корпоративни гиганти. Средната рентабилност на най-печелившите компании се повишава леко през 2013 г. до около 19 ст. на всеки лев приходи, след като през 2012 г. беше близо 17 ст. Резултатът обаче на практика просто се връща до равнището си от 2011 г., като всъщност до голяма степен увеличението се дължи на високата рентабилност на холдинги като "Химимпорт" и Българския енергиен холдинг, които реално не развиват оперативна дейност. Прагът за попадане сред най-печелившите 50 компании също продължава да се понижава – през 2013 г. той е бил 6.9% при 7.45% година по-рано. За сравнение, в последната предкризисна година (2007 г.) за попадане в класацията на най-рентабилните дружества бяха необходими маржове от над 22%.

Погледът върху класацията показва още, че през изминалата година расте броят на компаниите, които са работили на загуба – за 2013 г. на червено са 26 от дружествата в топ 100 спрямо около една пета от фирмите през 2012 г. За сравнение, дори в кризисната 2010 г. при ударили дъното обороти едва 13 от лидерите от топ 100% отчетоха загуби. Допълнителен горчив привкус носи и фактът, че за 14% от корпоративните гиганти загубите вече са нещо хронично, като отчитат минуси за три поредни години.

Ситуацията при дружествата, класирани от 101 до 200, също не е особено розова. Броят на тези от тях, които приключват годината с отрицателен финансов резултат – общо 19, е по-малък в сравнение с компаниите от топ 100. В сравнение с предишните години обаче тяхната група също нараства, след като през 2012 г. на загуба са работили 12 дружества, а през 2011 г. – само 10.

Също както през миналата година, около 40% от компаниите са успели да увеличат печалбата си или от загуба през 2012 г.

Големият губещ

Ударът е особено осезаем в енергетиката, която през предходните години се радваше на подобряващи се резултати благодарение на растящите цени на електроенергията. През 2013 г. обаче секторът доминира негативната картина вследствие на рязката намеса на държавата, която доведе до гигантски дефицити. Всъщност като цяло анализът на данните ясно очертава и още една тенденция – компаниите, които имат най-голям досег с държавата, се оказват и най-засегнати. Така сектори като енергетиката, телекомуникациите и търговията страдат най-много от политическата несигурност от последните месеци. В строителството, където през изминалата година разпределянето на обществените поръчки беше доминирано от лобистка група, също не впечатлява с резултати. Негативи търпят и производителите, чиято дейност е насочена към вътрешния пазар.

Инфографика


Положителните изключения

На този фон още по-ярко изпъкват компаниите и секторите, които въпреки трудностите отчитат по-силна година. Голяма част от тях са обединени от това, че са максимално отдалечени от управлението – някои работят за външни пазари, други са открили своя силен продукт или услуга и не разчитат на поръчки от държавата. В групата на добрите примери са производителите на авточасти и другите индустриални фабрики, чиято продукция е предназначена за износ. За поредна година позитивна е и историята на развитието на компаниите в сектора на информационните технологии. Абонирани за растеж остават и дружествата от фармацевтичния бранш. А компаниите от текстилния сектор и търговците на зърно отчитат рекордно добра година.


Истории за растеж

Също както и при миналогодишното издание на класацията, около една четвърт от най-големите 200 компании (52) на пръв поглед са новодошли в подреждането. При значителна част от тях обаче отсъствието им в класацията за 2012 г. се дължи на факта, че не са предоставили данните за финансовите си резултати за съответната година. Така попадането им в подреждането за 2013 г. на практика е просто "завръщане" сред големите.

За пръв път в класацията обаче попадат компании като строителните "Станилов" и свързваната с депутата от ДПС Делян Пеевски "Водстрой 98". След няколко години отсъствие в топ 200 се завръща и най-големият местен производител на захар – "Захарни заводи".

Добра новина е това, че за поредна година голяма част от историите с реален растеж са на компании от индустриалния сектор, които инвестират в нови мощности и разширяват производството си в страната. В тази група са машиностроителни предприятия като "АББ България", която през 2013 г. оглавява подреждането на най-динамично развиващите се компании, "Монбат", "Интегрейтид микро-електроникс България" (позната доскоро като ЕПИК), "Магна" и "СКФ Берингс". Рекордно силна година отчитат и текстилните фабрики, при които основна част от производството се реализира зад граница.

Разширяване на пазарното присъствие в рамките на България стои зад растящите резултати на веригите за храни, техника и играчки като "Баумакс", "Джамбо ЕС.Б" (позната с веригата си магазини Jumbo), "Технополис", "Техномаркет", "Видеолукс", "КМБ България" (която развива веригата "Карфур"), "Лидл България" и лидера в сектора "Кауфланд".

Челната десетка

След като през миналата попадна сред 10-те най-големи компании в страната, германската ритейл верига остава сред водещата десетка, като през 2013 г. вече прескача границата от 1 млрд. лв. приходи. Традиционно челото на класацията остава доминирано от представителите на секторите енергетика и горива – общо осем от топ 10-те компании развиват дейност в тези две сфери. Освен "Кауфланд" хегемонията на бизнеса с енергия разбива и медодобивният комбинат "Аурубис". През изминалата година от групата на десетте гиганти отпада "Овергаз", а към десетката се присъединява търговецът на горива "Сакса".

Конкретното подреждане както на водещите 10 компании, така и на всички останали дружества ще можете да разберете следващата седмица. А междувременно ето кои са десетте местни корпоративни гиганта, подредени по азбучен ред:

"Аурубис България"
"Булгаргаз"
"Кауфланд България"
"Лукойл България"
"Лукойл Нефтохим Бургас"
"Нафтекс Петрол"
"Национална електрическа компания"
"ОМВ България"
"Сакса"
"ЧЕЗ електро България"

Поглед напред

При изготвянето на тазгодишното издание на класацията отново попитахме мениджърите на най-големите компании в страната за очакванията и плановете им за настоящия корпоративен сезон. Прогнозирането обаче за поредна година се оказва предизвикателна задача, като освен всичко друго трябва да се има предвид и фактът, че в основната си част предвижданията бяха направени преди покачването на политическия риск в последните седмици и кризата около Корпоративна търговска банка.

Тази година прогнозите си споделиха още по-малък брой от дружествата – едва 29. Не е изненадващо и това, че очакванията им са доста по-умерени. Положителното е, че сред тях все пак преобладават оптимистичните, макар и с малки предвиждани ръстове.
Разпространение

Класацията "Капитал 100" ще бъде публикувана в списание, което ще е подарък за абонатите на вестниците "Капитал" и "Капитал Daily". Те ще получат изданията си съответно на 3 и на 5 юли. Списанието ще е в продажба и в търговската мрежа след 5 юли - във веригите бензиностанции OMV, Лукойл, Shell (софийски обекти), в обектите за печатни издания Inmedio, Relay, 1 Minute, Lafka (софийски обекти) и в книжарнижите Сиела, Orange и Хеликон. Читателите ще могат да го поръчат и онлайн от capital.bg/k100.
За класацията

"Капитал 100" подрежда най-големите компании в България на базата на обективни критерии по данните от отчетите им за 2013 г. Информацията се събира както от данни, предоставени от самите дружества, така и от публични източници като Търговския регистър, регулаторни органи, БФБ и други бази данни. Класацията е представителна за над 90% от големите компании с годишни приходи от над 100 млн. лева. В събираната от "Капитал" информация е включен и втори показател за дейността на бизнеса през изминалата година – финансовите резултати на фирмите след данъчно облагане, на базата на които е изготвена класацията на най-печелившите компании. Изданието представя и подреждане на дружествата от топ 200 по приходи, на най-динамичните компании, на най-големите холдинги, както и разрези по сектори и анализ на данните. В подреждането са включени нефинансови дружества, регистрирани в България, като в "Капитал 100" не попадат банки, застрахователи, лизингови компании, инвестиционни посредници и дружества със специална инвестиционна цел (АДСИЦ).

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Paysafe открива втори офис в София, в който ще работят 200 души 1 Paysafe открива втори офис в София, в който ще работят 200 души

Компанията има 1200 служители в България и ще продължава да наема още хора

19 авг 2019, 1894 прочитания

"Спиди" ще използва електрически триколки за доставки в София, Варна и Пловдив "Спиди" ще използва електрически триколки за доставки в София, Варна и Пловдив

Компанията обмисля да въведе и специализирани електромобили за дейността си

19 авг 2019, 1797 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Автовози в активен процес на гнездене

Български фирми от бранша опитват да създадат клъстер, за да станат по-конкурентни в Европа

Буреносните облаци пак се сгъстяват

Растежът на българската икономика леко се забавя до 3.3%, в синхрон с цялостната тенденция в Европа

Как Су-25 полетя към Беларус "през задния вход"

Ремонтът на щурмовите самолети продължава след сложен парламентарен лупинг

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

Вдъхновението Хидра

Малкият, но изключително красив гръцки остров е не просто ваканционна дестинация, но и център на модерното изкуство