Верига от сделки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Верига от сделки

Ангел Ангелов

Верига от сделки

"Пикадили" пак е българска, но може и да е за кратко

Радостина Маркова
25687 прочитания

Ангел Ангелов

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ


За близо 20 години в търговията на дребно веригата "Пикадили" едва ли има конкурент по брой промени в собствеността и в концепцията си. Започна като варненски проект, разшири се до национално покритие, последователно бе част от сръбската група "Делта макси" и от белгийската Delhaize. От юни отново е в български ръце след придобиването от Ангел Ангелов (част от групата "Градус") и Петър Дудоленски.

Промяната обаче може да не е последна и веригата може да не се задържи задълго българска. Сценарий, чертан от представители на сектора, е, че след месеци компанията може да премине към смесено дружество между гръцката група Marinopoulos, която държи франчайза на Carrefour, и на братята Десислав и Валентин Попови, с които тя си партнира в редица проекти. От подобна трансформация, ако се случи, със сигурност ни делят месеци.

В по-близък план "Пикадили" се променя и като концепция. Веригата оптимизира разходи, но и планира да расте, при това не само с малки обекти за ежедневно пазаруване, но и със супермаркети. Другата амбиция е да си върне позициите в по-високия сегмент от пазара на бързооборотни стоки, след като през последните години те бяха позагубени за сметка на конкуренцията за ниски цени.

Собственици от седмици

Две седмици след сделката за "Пикадили" новите собственици обещават развитие без резки завои. Нови магазини, както и досега, ще се отварят в София и Варна, докато в останалите градове перспективата се ограничава до вече работещите обекти. Губещите ще бъдат закрити.

От началото на юни "Пикадили" е собственост на дружеството "АП март", в което равен брой акции държат Ангел Ангелов и Петър Дудоленски. Първият е син на един от основателите на старозагорската група "Градус" Иван Ангелов. Дудоленски е мениджър и инвеститор в недвижими имоти. Двамата придобиха "Пикадили", след като последният собственик – Delhaize Group, реши да се изтегли от българския пазар.

Прехвърлянето на собствеността не мина без неудобства. Доставчици отчетоха известно забавяне на плащанията, а на места рафтовете в магазините видимо обедняха. От управата на веригата обаче определят това като временно затруднение.

Плановете на тандема Ангелов – Дудоленски са да върне "Пикадили" в нишата между средния и високия клас магазини за бързооборотни стоки, в която от самото начало бе позиционирана веригата. Като част от групата Delhaize обаче тя се доближи по-скоро до масовите магазини, от което според Ангел Ангелов губи идентичност.

По думите му в средния сегмент на пазара са почти всички големи търговци на бързооборотни стоки извън дискаунтърите (Lidl, Kaufland, Penny Market). Ако "Пикадили" остане в него, трудно ще се бори за пазарен дял с международни вериги като Carrefour и Billa, които собствениците припознават като основни конкуренти.

Идеята е магазините на марката да си върнат имиджа на места с широк асортимент, избор между по-висок клас продукти и по-луксозно вътрешно оформление. Това обаче не означава, че "Пикадили" става премиум клас верига. Нишата за подобни обекти е ограничена до няколко магазина на софийския пазар, докато амбициите на марката са да увеличава пазарния си дял.

В същото време Ангел Ангелов отбелязва, че ще се внимава и с ценовата политика, тъй като при свит пазар и ниска покупателна способност конкуренцията между търговските вериги остава именно в това поле.

В момента "Пикадили" е на осмо място сред търговците на бързооборотни стоки, като през 2013 г. е реализирала продажби от 191.9 млн. лв. (спад с 2.5%) и загуба от 41.8 млн. лв. Пред нея като пазарни позиции са големите международни търговски вериги, както и българските групи "Фантастико" и ЦБА.

За да стопи тази разлика, групата трябва да заложи на прецизно позициониране и добре премерена експанзия, каквито са и заявките на новите собственици.

С разширяването на мрежата си от магазини за ежедневно пазаруване по времето на Delhaize Group "Пикадили" по-скоро задържа, а не увеличи приходите си. Вероятно затова от "АП март" залагат на промени в модела на експанзия. Новата визия е веригата да продължи разрастването си във формата на т.нар. удобни магазини, но също и със супермаркети. Ще се засилят и позиците в моловете, където се разчита на синергия с другите наематели и голям поток от платежоспособни клиенти.

В същото време и тази промяна на собствеността няма да мине без затворени обекти (след идването му Delhaize закри шест магазина "Пикадили" в страната, които имаха най-слаби обороти). Ангел Ангелов е категоричен, че ще се търси оптимизиране на разходите, което минава през затваряне на слабо представящи се обекти. За момента обаче не споменава конкретни локации.

Ново лице

На пазара приемат като знак за новия фокус в развитието на "Пикадили" и кадровите промени по върховете на веригата.

Освен двамата собственици в началото на юни в борда на директорите влязоха и съдружниците в адвокатската кантора "Камбуров и партньори" Явор Камбуров и Владимир Рангелов, които бяха консултанти по сделката.

Изпълнителен директор става Таня Косева–Бошова, чийто мениджърски опит е свързан основно с развитие и управление на имотни проекти. От тази позиция тя вероятно ще бъде пряко ангажирана с експанзията на "Пикадили", както и с оптимизацията на разходите – предоговаряне на наеми, промени в площите на магазините, прекратяване на договори и т.н.

Пред "Капитал" Таня Косева-Бошова коментира, че посоката за развитие ще е разрастване с нови площи, увеличаване на пазарния дял и фокус върху нишата, където "Пикадили" е най-силна.

На пазара на търговски площи обаче свързват влизанета на Таня Косева-Бошова във веригата и с друг сценарий – оздравяване и препродажба. Слухове за подобно развитие се носят отдавна, като трима източници казаха, че като краен купувач на "Пикадили" се очертава гръцката група Marinopoulos в съдружие с братята Десислав и Валентин Попови, с които тя си партнира в част от инвестициите си в България.

Marinopoulos държи франчайз правата на веригата Carrefour за Балканите, така че очакванията са за сливане между двете конкурентни вериги (най-логично под френския бранд).

Партньорството на компанията с братя Попови е от години – през свързани с тях имотни проекти Carrefour стъпи в България – първо в мол Burgas Plaza, след това на софийския пазар чрез The Mall. В мола на бул. "Цариградско шосе" дружеството "Карфур България" бе първоначален инвеститор, като впоследствие продаде проекта на гръцката Assos Capital. Молът бе изграден на общ терен с офис комплекса European Trade Center, чийто изпълнителен директор доскоро бе Таня Косева-Бошова. Макар че краен собственик е регистрираното в Люксембург дружество "Делта инвестисман", проектът е известен като инвестиция на Валентин и Десислав Попови.

През свързан с тях търговски център Carrefour стъпи и в Стара Загора, а идната пролет отваря и в мол Plaza West на околовръстното шосе в столичния жк Люлин. Представител на инвеститора и в двата проекта също бе Таня Косева-Бошова.

Тя обаче отхвърли връзка между влизането си в "Пикадили" и последваща продажба на веригата. Слуховете в тази посока определи като "теория на конспирацията".

Потърсен за коментар, Ангел Ангелов първоначално коментира най-общо: вериги се продават и се купуват, на пазара винаги има сделки.

До приключването на броя от Marinopoulos Group не отговориха на въпросите на "Капитал" за подобни разговори.

За близо 20 години в търговията на дребно веригата "Пикадили" едва ли има конкурент по брой промени в собствеността и в концепцията си. Започна като варненски проект, разшири се до национално покритие, последователно бе част от сръбската група "Делта макси" и от белгийската Delhaize. От юни отново е в български ръце след придобиването от Ангел Ангелов (част от групата "Градус") и Петър Дудоленски.

Промяната обаче може да не е последна и веригата може да не се задържи задълго българска. Сценарий, чертан от представители на сектора, е, че след месеци компанията може да премине към смесено дружество между гръцката група Marinopoulos, която държи франчайза на Carrefour, и на братята Десислав и Валентин Попови, с които тя си партнира в редица проекти. От подобна трансформация, ако се случи, със сигурност ни делят месеци.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Може малко не на място да звучи, но да споделя все пак последното развитие в потребителските навици на един потребител от средната класа, какъвто съм аз. В плод-зеленчука до нашия офис сложиха машина за фрешове. 2 литра сок от диня+пъпеш+лимон струва 5,60 (словом: пет лева и шестдесет стотинки). Два литра. Сутрин си нося 2 бутилки по 1 литър, за да не натоварвам природата с излишна пластмаса. И до вечерта друго нито ми се яде, нито пие. Единственият недостатък е, че много хора се светнаха, опашката е 5-10 минути.

  • 2
    gogich avatar :-|
    Гогич

    Българският Карфур е много зле откъм обслужване. Ако влезнат в Пикадили, и него ще скапят.

  • 3
    m_style avatar :-P
    m_style

    Въобще не ме интересуват проблемите на някакви вериги, набедени за модерна търговия... Как е взможно загубата да бъде 25% от реализираният оборот!? Ми да фалират, преди да са завлекли и доставчиците си към дъното. В София има супер, хипер, мега и незнам какви си маркети, все едно е не 1,5млн., а 15млн. и все едно не е столица на сто села, а е заобиколена от 1000км. пустиня и народа няма от къде да насити натуралистичните си апетити, освен разбира се от въпросните маркети!

  • 4
    2.5 avatar :-|
    2.5

    "В същото време и тази промяна на собствеността няма да мине без затворени обекти"
    "Пред "Капитал" Таня Косева-Бошова коментира, че посоката за развитие ще е разрастване с нови площи, увеличаване на пазарния дял и фокус върху нишата, където "Пикадили" е най-силна."

    ...Едната мие другата, а пък двете?! - във всеки случай, едва ли лицето!
    Все пак за Carrefour вариантът за експанзия, "пре"глъщайки Пикадили сигурно не е толква лош...

  • 5
    pbq30369824 avatar :-|
    pbq30369824

    Един от основните-макар и не единствен-проблеми на "белгийците" беше, че така и не си изясниха въпроса: "Какво искаме да е Пикадили, и какво не искаме да е?"

    "Идеята е магазините на марката да си върнат имиджа на места с широк асортимент, избор между по-висок клас продукти и по-луксозно вътрешно оформление. Това обаче не означава, че "Пикадили" става премиум клас верига...В същото време Ангел Ангелов отбелязва, че ще се внимава и с ценовата политика, тъй като при свит пазар и ниска покупателна способност конкуренцията между търговските вериги остава именно в това поле..."

    Тези думи на единият от новите собственици не говорят за особена концептуална яснота.Или поне зад тях не прозира наличието на някаква идея как да се преодолее поне един от наследените основни проблеми.

    Дано успеят да спрат свободното падане.




  • 6
    bgzdravka avatar :-|
    bgzdravka

    Ако гърците купят пикадили , забравете качество и премиум продукти. а доставчиците могат да пият една студена вода още.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Оригами бизнес

Оригами бизнес

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK