Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 27 юни 2014, 18:00, 25156 прочитания

Верига от сделки

"Пикадили" пак е българска, но може и да е за кратко

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


За близо 20 години в търговията на дребно веригата "Пикадили" едва ли има конкурент по брой промени в собствеността и в концепцията си. Започна като варненски проект, разшири се до национално покритие, последователно бе част от сръбската група "Делта макси" и от белгийската Delhaize. От юни отново е в български ръце след придобиването от Ангел Ангелов (част от групата "Градус") и Петър Дудоленски.
Промяната обаче може да не е последна и веригата може да не се задържи задълго българска. Сценарий, чертан от представители на сектора, е, че след месеци компанията може да премине към смесено дружество между гръцката група Marinopoulos, която държи франчайза на Carrefour, и на братята Десислав и Валентин Попови, с които тя си партнира в редица проекти. От подобна трансформация, ако се случи, със сигурност ни делят месеци.

В по-близък план "Пикадили" се променя и като концепция. Веригата оптимизира разходи, но и планира да расте, при това не само с малки обекти за ежедневно пазаруване, но и със супермаркети. Другата амбиция е да си върне позициите в по-високия сегмент от пазара на бързооборотни стоки, след като през последните години те бяха позагубени за сметка на конкуренцията за ниски цени.


Собственици от седмици

Две седмици след сделката за "Пикадили" новите собственици обещават развитие без резки завои. Нови магазини, както и досега, ще се отварят в София и Варна, докато в останалите градове перспективата се ограничава до вече работещите обекти. Губещите ще бъдат закрити.

От началото на юни "Пикадили" е собственост на дружеството "АП март", в което равен брой акции държат Ангел Ангелов и Петър Дудоленски. Първият е син на един от основателите на старозагорската група "Градус" Иван Ангелов. Дудоленски е мениджър и инвеститор в недвижими имоти. Двамата придобиха "Пикадили", след като последният собственик – Delhaize Group, реши да се изтегли от българския пазар.
Прехвърлянето на собствеността не мина без неудобства. Доставчици отчетоха известно забавяне на плащанията, а на места рафтовете в магазините видимо обедняха. От управата на веригата обаче определят това като временно затруднение.



Плановете на тандема Ангелов – Дудоленски са да върне "Пикадили" в нишата между средния и високия клас магазини за бързооборотни стоки, в която от самото начало бе позиционирана веригата. Като част от групата Delhaize обаче тя се доближи по-скоро до масовите магазини, от което според Ангел Ангелов губи идентичност.

По думите му в средния сегмент на пазара са почти всички големи търговци на бързооборотни стоки извън дискаунтърите (Lidl, Kaufland, Penny Market). Ако "Пикадили" остане в него, трудно ще се бори за пазарен дял с международни вериги като Carrefour и Billa, които собствениците припознават като основни конкуренти.

Идеята е магазините на марката да си върнат имиджа на места с широк асортимент, избор между по-висок клас продукти и по-луксозно вътрешно оформление. Това обаче не означава, че "Пикадили" става премиум клас верига. Нишата за подобни обекти е ограничена до няколко магазина на софийския пазар, докато амбициите на марката са да увеличава пазарния си дял.

В същото време Ангел Ангелов отбелязва, че ще се внимава и с ценовата политика, тъй като при свит пазар и ниска покупателна способност конкуренцията между търговските вериги остава именно в това поле.

В момента "Пикадили" е на осмо място сред търговците на бързооборотни стоки, като през 2013 г. е реализирала продажби от 191.9 млн. лв. (спад с 2.5%) и загуба от 41.8 млн. лв. Пред нея като пазарни позиции са големите международни търговски вериги, както и българските групи "Фантастико" и ЦБА.
За да стопи тази разлика, групата трябва да заложи на прецизно позициониране и добре премерена експанзия, каквито са и заявките на новите собственици.

С разширяването на мрежата си от магазини за ежедневно пазаруване по времето на Delhaize Group "Пикадили" по-скоро задържа, а не увеличи приходите си. Вероятно затова от "АП март" залагат на промени в модела на експанзия. Новата визия е веригата да продължи разрастването си във формата на т.нар. удобни магазини, но също и със супермаркети. Ще се засилят и позиците в моловете, където се разчита на синергия с другите наематели и голям поток от платежоспособни клиенти.

В същото време и тази промяна на собствеността няма да мине без затворени обекти (след идването му Delhaize закри шест магазина "Пикадили" в страната, които имаха най-слаби обороти). Ангел Ангелов е категоричен, че ще се търси оптимизиране на разходите, което минава през затваряне на слабо представящи се обекти. За момента обаче не споменава конкретни локации.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Хоризонт 2020" предоставя 122 млн. евро за проекти, свързани с коронавируса "Хоризонт 2020" предоставя 122 млн. евро за проекти, свързани с коронавируса

Компаниите от ЕС могат да кандидатстват с решения за пренастройване на производствени линии и иновативни технологии

25 май 2020, 742 прочитания

Hertz поиска защита от фалит заради дълг от близо 25 млрд. долара Hertz поиска защита от фалит заради дълг от близо 25 млрд. долара

Американската компания за коли под наем пострада тежко от кризата заради коронавируса

23 май 2020, 2321 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Норвежкият държавен фонд разширява инвестициите си

Ще придобива по-големи дялове в компании през следващите три години

Още от Капитал
Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10