С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 4 юли 2014, 16:36, 6532 прочитания

Зов за помощ от хастара

Ирландската верига за облекла Primark расте бурно, но SOS етикет повдигна въпроса как се постигат ниските цени

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Съблечете се довечера вкъщи и разгледайте отвътре етикетите на дрехите си. Не се учудваайте, ако на някоя от тях намерите избродиран с букви зов за помощ SOS.

Това се случи преди няколко дни на Карин Уисинска от Северна Ирландия. Преди няколко години младата дама си купила панаталон от магазин на веригата за облекла Primark в Белфаст. Панталонът, купен с дефектен цип, никога не е бил обличан. Едва сега Карин го извадила от гардероба и от въртешната страна намерила етикет с надпис на китайски, от който се разбирали само трите букви SOS. След като превела текста, Карин се шокирала, разказа в свой материал BBC. За автор на бележката се представяли затворници от китайски затвор. "От дълго време ние произвеждаме облекла за износ. Работим по 15 часа всеки ден. Храната, която ядем, не става дори за прасета и кучета. Работим като волове и коне. Призоваваме международната общност да осъди Китай за този акт на нехуманност."


Казусът, оказал се впоследствие, че не е изолиран, насочи прожекторите към една компания, която през последните години разтриса европейския, а скоро и световния пазар на облекла. Мнозина определят влиянието на Primark на пазара и на конкуренцията като прецедентно. В същото време повдигна за пореден път болезнената тема за мизерните условия, при които хубавите дрехи по гърбовете на европейците се шият в страните от третия свят.  

Зловещите етикети


В рамките на няколко дни се появиха още два етикета в облекла на Primark със сходно послание. Една рокля проплака "принудени сме да работим до пълно изтощение", а друга – "унизителни условия на труд във фабриката". Случаите за секунди се разнесоха из европейските медии, а социалните мрежи разпространяваха снимки на намерените етикети, обшити с разкривени букви. Организацията за защита на човешките права Amnesty International веднага осъди остро случката: "Това е ужасяваща история. Трудно е да се разбере дали тя е истинска, но трябва да се страхуваме, че това е само върхът на айсберга... Не е извинение за нито една компания във Великобритания да печели на гърба на принудителния труд в китайските затвори." Primark веднага излезе с официално съобщение, че ще разследва случаите.

Малко след това се появиха предположенията, че етикетите може да не са автентични. От самата верига заявиха, че те са били пришити към дрехи, произведени на различни места – едната в Индия, а другата – в Румъния. Веднага започнаха спекулации кой би могъл да е автор на подобна лоша шега. Според някои това е плод на жестоката конкуренция. Други заподозряха, че компанията сама го е инсценирала, за да вдигне шум около себе си. "Направил го е или конкурент, или някоя неправителствена организация. Ако е бил конкурент, става въпрос за черна кампания, която цели да злепостави Primark. Но според мен е било НПО, която е искала да насочи вниманието към условията на труд при Primark", коментира пред Handelsblatt маркетинг експертът от Guerilla Marketing агенцията Caveman Оливър Бинковски.

Революция на пазара на облекла




Неслучайно цялото внимание е насочено сега към веригата Primark. През последните години тя лека-полека растеше и налагаше своя модел до мащаби, които могат да преобърнат цялата модна индустрия. Основната стратегията на марката е да продава евтини модни дрехи в изобилие. Но тук евтиното достига до нива, невиждани до момента на европейския пазар. Блузи за по 2-3 евро, панталони за по 5 евро, кожени ръкавици за 6 паунда или обувки за 10 евро. Малките сметки направиха Primark голяма верига.

Компанията започва бизнеса си през 1969 г. като търговец на облекла в Ирландия под името Penneys. Постепенно разраства мрежата си из цяла Великобритания, като следва модела да предлага евтини модни дрехи, които да се харесват на особения английски вкус. Основните й клиенти са тийнейджъри, които се носят в къси тесни поли и блузи над пъпа.

През 2006 г. островът вече е тесен на компанията и тя започна да расте към другите европейски страни. Първо Испания, после Холандия, Португалия. През 2009 г. веригата влезе смело в Германия, след като проучи подробно пазара и евтината конкуренция и установи: "Ние може да се справим по-добре." В момента Primark има магазини в 11 страни, догодина планира да навлезе в САЩ.

Стъпването на германския пазар е важен момент от развитието на веригата от острова. Тя смело и непоколебимо заявява намерението си да се бори с останалите дискаунтъри в облеклата на място, където ниската цена е изключително чувствителен фактор. Резултатът е, че с магазините си в Берлин веригата прави фурор. Докато пред Primark се редят тълпи, в някогашните любимци C&A или Karstadt продавачките скучаят. Подобна революция се случи в Германия преди повече от 20 години, когато там се появиха шведските крале от H&M. Но сега Primark е на път да развали уюта на конкурентите си. В резултат C&A вече значително сви бизнеса си във Великобритания и се наложи да преотстъпи някои ключови локации. В Европа H&M непрекъснато прави допълнителни намаления и разпродажби, за да е в крак с тренда, поставен от новия конкурент.

По-евтино от най-евтиното

Доскоро H&M имаше славата на първа спирка за пазаруване на евтини и модни дрехи. Сега номер едно сред дискаунтърите е друг. Ирландската верига е поне с 20% по-евтина от най-големите си конкуренти. За най-много 50 евро една жена трябва да може да се облече от горе до долу, плюс бельото, казва рекламното послание на Primark.

В магазините на Primark няма дизайн, няма удобства. Дрехите – бързооборотни и в синхрон с модните тенденции, се продават на обидно ниски цени. Обектите са огромни, често на няколко етажа и в тях има от всичко по много – от лъскави блузи, през бельо, обувки, аксесоари до детски стоки. На влизане всеки грабва платнена торба, в която могат да се поберат десетки парцала. Дори и да са дошли до магазина с намерението да изхарчат 20 евро, клиентите оставят на една от 15-те, 20-те или 30-те каси поне стотачка. Просто всичко е толкова евтино, че не може да не бъде купено. На подобна нагласа отговаря и картината в магазина: купища с цветни дрехи, фурор от материи, а отгоре табелки с едноцифрени цени. Жени ровят и трупат в торбите, младежи мерят директно насред магазина – нямат време да се редят на опашките пред пробните.

За да поддържа подобно ниво на цените, Primark залага на ниски разходи. Компанията пести от всичко, от което може да се спести. Офисите са всичко друго, но не и модерни, екипът не е разточителен. Primark не харчи излишни пари за реклама. Вместо това разчита на филмчетата в YouTube, пускани от развълнувани клиенти. Най-голямата реклама е ходещата – хиляди торбички по улиците в цвят на амбалажна хартия с логото в характерния синьо-зелен цвят. Тези торби се разхождат и по лондонската "Оксфорд стрийт", и по берлинския "Александър плац".

Цената на евтиното

Но пестенето идва най-вече по линия на производствените разходи. Primark е един от най-големите експлоататори на евтин труд в Китай и другите страни от Далечния изток. За да се продава на крайна цена от 2 евро, колко ли трябва да е платено за изработката на една блуза. Болезнената тема все по-често попада в полезрението на критиците, особено след като неотдавна в Бангладеш се срути шивашки цех и отне живота на над 1000 души в него. Редица международни организации и движения осъждат компаниите, които изграждат бизнес модела си върху евтината работна ръка.

В същото време бизнесът на дискаунтърите за облекла расте и треската за ниски цени обладава все повече клиентите. Ситуацията наподобява омагьосан кръг, в който се противопоставят моралът и изгодната оферта. Дали ако пък наистина намерите етикет със зов за помощ от вътрешната страна на панталона си, няма да се замислите следващия път, когато отидете на пазар...
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

България вече не е вторият най-голям акционер в Международната инвестиционна банка България вече не е вторият най-голям акционер в Международната инвестиционна банка

Новият домакин на институцията Унгария окрупни дела си с 10 млн. евро инжекция до 14.72%

19 сеп 2019, 970 прочитания

Microsoft изкупува обратно акции за 40 млрд. долара Microsoft изкупува обратно акции за 40 млрд. долара

Компанията увеличава с 11% тримесечния дивидент

19 сеп 2019, 818 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Стотинките са важни

"Петрол" и Shell и OMV излязоха с 10 стотинки отстъпка на литър за индивидуалните си клиенти

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател